Ratchet and Clank: Nexus - Teszt

Visszatérés a sorozat hagyományaihoz

Az Insomniac Games fejlesztői műhelyében kitalált, Ratchet (lombax fajhozó tartozó macskaszerű humanoid idegen) és Clank (a gyártó sor pillanatnyi hibájából fizikai helyett szellemi képességeiben kiemelkedő robot) párosával több, mint egy évtizede találkozhattak először a játékosok. A PlayStation exkluzív franchise epizódjairól készült összefoglaló megtalálható a Gamepod tudástárban.

Mobil vesszőfutás:

A Sony egy blog bejegyzésben jelentette be, hogy a PlayStation exkluzív franchise legújabb epizódjához kapcsolódó mobiljátékon dolgozik, egy Greg Philips producer irányította fejlesztői csoport. A terveik szerint még az idén megjelenő okostelefon alkalmazásról, egyelőre igen kevés konkrétumot közöltek, így azt sem, hogy milyen platform(ok)on és ingyenes vagy fizetős konstrukcióban lesz elérhető a játék.

Az viszont kiderült, hogy nem platfrom, hanem végtelen futás stílusú játékban kap főszerepet a lombax ,és elválaszthatatlan robot barátja. Továbbá a Ratchet and Clank Before the Nexus címet viselő játékban elért eredményeket át lehet küldeni, és a konzolon hasznos kiegészítőkre, fejlesztésekre lehet majd váltani, de ennek részleteit sem ismertették.

Az Insomniac Games, már a Ratchet and Clank Nexus bejelentésekor kiemelte, hogy a franchise PS3-tól búcsúzó epizódjával, a karaktereket a játéktörténetbe kitörölhetetlenül beíró klasszikus trilógia hagyományaihoz térnek vissza. A játékot kipróbálva pedig kiderült, hogy ezt az ígéretüket szinte maradéktalanul be is tartották.

A szinte jelző használatát a történet hossza indokolja. A nettó hat óra körüli idő alatt teljesíthető story nem csak egy, a klasszikus trilógiáról szép emlékeket őrző Ratchet rajongó számára tűnhet kevésnek, más népszerű akció-platform franchise opuszokkal összevetve is, a rövidebbek csoportjába sorolja az ikonikus duó utolsó PS3-ra készült játékát. Igaz, a szavatosságot némileg növeli, hogy a már teljesített pályákra vissza lehet térni, sőt, a kimaxoláshoz erre mindenképpen szükség is lesz. Valamint a rövidebb játékidőt a Nexus árazásával is kompenzálta a kiadó, ám azt hiszem a Ratchet rajongók az alacsonyabb árnál jobban örültek volna a hosszabb történetnek.

Egyéb vonatkozásokban viszont maximálisan tartották magukat az ígérethez. A Nexus sztorija valóban a Crank in Time eseményei után veszi fel a Future saga történetének fonalát, ám ettől még önmagában is bőséggel megállja a helyét. Főhőseinket egy űrhajó fedélzetén, pontosabban külső burkolatán látjuk viszont, amint éppen egy mikro-meteor okozta kár elhárításán szorgoskodnak. A cseppnyi problémát azonban, rövidesen jóval nagyobb vészhelyzet váltja fel. A büntetés-végrehajtási intézetben szállított Vendra Prongot ugyanis kiszabadítják, és ez még csak a nyitánya az univerzumra leselkedő végzetes fenyegetésnek. Az űrboszorkány ugyanis rászabadítja a netherek dimenziójának legerőszakosabb lényeit a galaxisra. A történetben akad még néhány csavar, meglepő szövetségesek várnak a játékosra, és a szövetségesek váratlan meglepetései.

A franchise korábbi epizódjait ismerő játékosok, persze ismerősként fogják üdvözölni a sorra feltűnő főbb szereplők többségét, de azok is kapnak róluk egy rövid bemutatót, akik most találkoznak először Ratchet és Clank barátaival és ellenségeivel. Ez ugyan teljes egészében nem pótolhatja a korábbi epizódok ismertét, így néhány visszakacsintós poén értelmetlen lesz, de bőséggel akad megmosolyogni való jellemvonás, jelenet és párbeszéd számukra is. A bőséggel mért humor ugyanis szintén a franchise hagyományai közé tartozik.

Fegyverek

A szomorú véget érő rabszállító induló történetből nem marad ki az űrutazás sem, bár mint a széria korábbi epizódjaiban, a Ratchet and Clank Nexusan is, csak a helyszínek közötti közlekedés eszköze. A teljesítendő küldetések, öt egymástól eltérő bolygón állítanak kihívásokat a játékosok elé, melyek egyike – ismét csak a hagyományok szellemében – az aréna. A másik négy planéta, küldetéseitől gyökeresen eltérő feladatot jelentő helyszínen, a vegytiszta akció terepe. Egy tekintélyes méretű amfiteátrumban kell, a több hullámban támadó ellenfeleket legyőzve megszerezni a trófeát, ami a dicsőség mellett igen hasznos, sőt nélkülözhetetlen tárgyakhoz is juttatja a játékost. Az pedig biztosan nem fog senkit meglepni, hogy az egymást követő bronz, ezüst, arany kupák elnyeréséért egyre több, és erősebb ellenféllel kell szembenézni.

A sorozatban mindig is központi szerepet játszó akcióhoz, a Ratchet and Clank Nexusban is sokféle fegyverből választhat a játékos, a stílusának és persze a helyzetnek igazán megfelelőt. Ezek között (ismét csak a franchise hagyományaihoz híven) egészen különleges darabok is akadnak. A „hagyományos” pisztoly és céltávcsővel is felszerelt messze hordó puska mellett, olyan is megvásárolható a rendszeresen felbukkanó fegyver-automatákban, mint a vinterizer, ami a száncsengő dallamát játszó hóemberré változtatja ez ellenfeleket. A korábbi epizódokat ismerő játékosok pedig olyan ismerőssel is találkozhatnak, mint Mr. Zurkon, a Tools of Destruction óta közkedvelt lebegő robotharcos. A különféle lőszerek fogytával, vagy a készletek kímélésére pedig ott van a közelharcban (is) verhetetlen eszköznek bizonyult csavarkulcs, Ratchet legelső és elmaradhatatlan fegyvere.

A különféle fegyverek megvásárlása és a lőszerkészlet folyamatos feltöltése, összegyűjtése messze nem minden, amit a hatékonyabb harci képességek megszerzésért tehetnek a játékosok. A fegyverek fejlesztése nem csupán egyike, de a Ratchet és Clank rajongók többsége szerint, a legfontosabbika a franchise hagyományainak. Egy részről, a különböző fegyverek használatával szerzett tapasztalat alapján, azok hatékonysága növekszik, méghozzá szintekre osztott lépésekben, ahogy más játékokban a karakterek szoktak fejlődni. Másik részről pedig, direkt módon, a pályákon begyűjtött raritarium kristályok felhasználásával is fejleszthetők a fegyverek, elsősorban az olyan „mellékes” tulajdonságai, mint a tárkapacitás, tűzgyorsaság és találat esetén, a célpontból visszamaradó értékek mennyisége.

És kütyük

Az aréna bolygója mellett felkereshető további négy planétán bejárható pályák, sem szűkölködnek a Ratchet elpusztítására törő ellenségekben. A támadók között a különféle fajtájú, képességű és fegyverzetű nether kreatúrák mellett, szép számmal képviseltetik magukat a helyi fauna, de még a flóra veszedelmes tagjai is. Továbbra is jó hasznát lehet venni a fegyvereknek, és azok eltérő képességeinek kiaknázására is bőven akad alkalom. Az egymástól igencsak különböző helyszíneken (kihalt iparváros, mocsárvilág, hegyvidéki települések) azonban az akció mellett, ügyességi feladatok is bőven várják a játékost. A történetet továbbgördítő különféle célok eléréséhez (tárgy vagy szereplő felkutatása, berendezése elindítása, vagy épp leállítása), a műfaj jól bevált átugrálós és felkapaszkodós akadályai mellett, bőséggel akadnak olyanok, amit Ratchet, csak speciális eszközök segítségével tud leküzdeni.

A hátán kuporgó, és szükség esetén az esést néhány rotorral siklórepülésre váltó Clank nem csak az űrben, de megfelelő fémfelületekhez tapasztva, a bolygók gravitációjával is dacolni képes mágneses csizmák, már a kezdetektől a felszerelés részét képezik. Vannak azonban olyan, és egyes feladatok teljesítéséhez nélkülözhetetlen kütyük, melyek csak később jutnak birtokába, vagy valamilyen feladatot kell végrehajtani megszerzésükhöz. Az ajándékba kapott gravitációs sugarat aktiváló speckó herkentyű megszerzése után, az egyes helyszíneken megtalálható portál korongok között bekapcsolható sugárban utazva, más módon leküzdhetetlen távolságra vagy elérhetetlen magasságban juthat el Ratchet. Az aréna Bronz kupájával elnyerhető jetpack , pedig a repülés lehetőségét adja a játékos kezébe, igaz ezt nem lehet bárhol használni, a „repülési” zónát elhagyva a rakéta-hátizsákot működtető energia nullázódik, és feltölteni csak a zóna speciális „kútjain” lehet. A technikai segédeszközök sorából a légdeszka sem hiányzik, amit a gyorsító-dobbantók rendszerével együtt használva, a lombax főhős olyan sebességgel kezd száguldozni, amit talán csak egy kék sündisznó képes túlszárnyalni.

A techno-kütyük jó része szintén ismerős lesz a franchise korábbi epizódjaiból, a transzportáló sugár ellenben, a Ratchet and Clank Nexusban mutatkozik be. Használata egyes helyeken akár logikai feladványnak is tekinthető, mert ahhoz, hogy a kívánt helyre jusson el a bennük lebegő Ratchet, gondosan kell megválasztani nem csak az egymással összekötött portál-párokat, ezzel létrehozva az egymást keresztező, az „átszállásra” módot adó szállító sugarakat, de arra is ügyelni kell, hogy az aktiválás sorrendje, meghatározza a haladási irányt. Nem olyan vészesen bonyolult kihívás ez, amilyennek így leírva tűnik, és akkor sem történik semmi jóvátehetetlen, ha elsőre nem sikerül a helyes párosítás vagy irány-beállítás. A sugarak, ahogy be-, úgy ki is kapcsolhatók a Grav-Tetherrel, de még ha csúfos zuhanás is az utazás vége, a játékban akkor sem lehet végleg elbukni. A gyakori checkpointoknak köszönhetően, nem is túl nagy részét kell újrajátszani a pályának, egy-egy baki után.

A sugarak rendezésénél komolyabb logikai kihívás is vár a Ratchet and Clank Nexus játékosaira. Ez viszont már Clank terepe. Akadnak ugyanis olyan falak, sziklák ahol a netherverse olyan közel van a hőseink saját dimenziójához, hogy repedéseket okoz rajta. Ezekbe a repedésekbe tud (persze megint csak egy high-tehc kütyünek köszönhetően) behatolni Clank, és az ott erőt gyűjtő nether szörnyet a repedésbe csalogatva, mind őt, mind magát a repedést megsemmisíteni. A nether dimenzió igen furcsa hely, nincs térbeli kiterjedése, viszont a gravitáció a síkban lehetséges négy irány bármelyikébe, egyetlen pillanat alatt áthelyezhető. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ami egyik pillanatban a padló volt, miután Clank elrugaszkodik róla, a rá következőben már az oldalfal, vagy épp a mennyezet lehet. Erre épül maga a minijáték is, a gravitáció irányát váltogatva először meg kell keresni, és egy emberes, illetve robotosan kiadós taslival felidegesítve, el kell csalni a Ratcheték dimenziójába visszavezető repedéshez. A résen Clank még át tud csusszanni, de a jóval nagyobb nether beleszorul és vergődésével, a dimenzió-repedést és nem mellesleg a továbbjutás útjában álló akadályt is lerombolja.

A franchise hagyományaihoz való visszatéréshez tartozik az is, hogy a Ratchet and Clank Nexus-ból teljes egészében kimaradtak a helyi és hálózati multiplayer játékmódok is, hiszen a fejlesztők korábban ezen irányokba tett kísérletei, finoman szólva sem találtak lelkes fogadtatásra. Három nehézségi fokozatával, többféle gyűjtendő értékével és trófeával, kezdő és gyakorlott játékosok számára is remek szórakozást tud kínálni a Ratchet and Clank Nexus. A franchise legkedveltebb jellemzőit, látványos grafikával, hangulatos zenével, és a jól eltalált szinkronhangokkal, az Insomniac Games fejlesztői, igazán ütős kis játékká kerekítették ki Ratchet és Clank búcsúját a PS3-tól. Ennél már csak az lett volna szebb, ha ütős nagy játékkal köszönnek el a platformtól.

Értékelés
7 Játékmenet:
Rövid, és ezen a visszatérés lehetősége is csak keveset enyhít. Változatosságának és három nehézségi fokozatának köszönhetően viszont több játékosgenerációt is jól el tud szórakoztatni.
9 Hangulat:
Nem csak a régi rajongókat, de a franchise-al most ismerkedő játékosokat is képes magával ragadni a történet és a változatos, de mindenképp akciódús feladatok.
9 Grafika:
Nem az élethű ábrázolásra törekvő, ellenben rajzfilmes túlzásai miatt kellőképpen poénos grafikája nem szűkölködik az igen látványos effektekben. Ugyanakkor még az igazi tömegjeleneteknél is kellőképp gördülékeny marad.
9 Hangok:
Valódi nagyzenekari felvételekkel rögzített háttérzenéjében is visszaköszönnek korábbi epizódok dallamai, nem véletlenül tűnhet időnkét ismerősnek. Jól eltalált szinkronhangjai pedig a történet mesélés mellett a humorfaktorhoz is rendesen hozzátesznek.
8

Összességében:
Az ígéretüket maradéktalanul teljesítették az Insomniac Games fejlesztői. A franchise rajongóinak visszahozták azt a játékélményt, ami megszerettet velük Ratchet és Clank párosát. Ettől viszont tény marad, hogy jobban elnyújthatták volna a duó és a PS3 búcsúját.

Azóta történt

  • Ratchet & Clank előzetes

    Visszatér PlayStation 4-en a kicsi űrkalandor Lombax és hű társa a kis robot, hogy megmutassák modernizálva, milyen volt közel tizenöt év távlatában egy jó kis akció-platformer.

Előzmények