Grand Theft Auto V next-gen teszt

Új perspektíva, új élmények

A new-gen változat nagyon fontos újítása, hogy a cselekményeket pár kivételtől eltekintve immáron belső nézetből is meg lehet élni. A korábbi epizódokban erre legfeljebb PC-n, modok feltelepítésével volt lehetőség, a Rockstar North azonban itt sem elégedett meg annyival, hogy áthelyezték a kamerát; több ezer új animációt készítettek, kidolgozták a fegyvereket és a járművek felső tereit, illetve pár egyéb finomsággal is gyarapították a repertoárt. Ezek egy része persze a látványvilágon is sokat dob, itt elsősorban az új modellekre kell gondolni; egy alaposan kidolgozott autós ülést külső nézetből is látni lehet, tehát az új epizód ezen funkciója azokat a felhasználókat is gazdagítja, akik sosem kapcsolnak át belső nézetbe.

GTA V
Los Santos hihetetlen kidolgozottsága sokkal inkább feltűnő FPS-módban. [+]

Pedig érdemes onnan (is) játszani, hiszen egy új világ tárul a szemünk elé, ha karaktereinket nem hátulról látjuk. A játékmenet gyorsabbnak hat, aminek hatására még a küldetések közötti autóvezetés is meglepően adrenalintermelő élménnyé alakulhat át, az autóbalesetekről nem is beszélve, amelyek már-már rémisztőek. Szerencsére soha életemben nem volt részem komoly autóbalesetben, de részben ettől függetlenül néha a levegő megfagyott bennem, amikor Los Stantos utcáin motorozva a semmiből jőtt elő egy járgány, én meg már az aszfalton csúsztam. Az FPS-módot persze nem úgy kell elképzelni, mint mondjuk a Call of Duty-t vagy a Battlefieldet, itt látjuk a végtagjainkat, ruháinkat, ha napszemüveget vagy bukósisakot veszünk fel, a világ is más színben tündököl majd, ráadásul folyamatos az interakció. Ha verekedésbe bonyolódunk, belülről nézve adhatjuk és kaphatjuk a pofonokat, valahol rémisztő ez az egész, ugyanakkor az is biztos, hogy a Grand Theft Auto sorozatot egy olyan közönség előtt is kinyitja, akik eddig elkerülték.

GTA V
Az autók irányítását belső nézetből mindenképpen szokni kell, de azt értékelni fogjuk, hogy minden verda saját műszerfalat kapott. [+]

Belső nézetből egyébként sokkal nehezebb játszani, néhány szituációt szinte lehetetlen is megoldani. Amikor például Michael fiának yachtos incidensében kell részt vennünk, nagyon nehéz az autópályán száguldva pont ott tartani a verdát, ahol kell, mivel nem tudjuk, hogy hol van az a külső nézetből egyébként gyönyörűen látható sárga kör, ami a helyezkedést segíti. Az autókázás egyébként is problémásabb, nem csak azért, mert a kormány érzékenysége alapértelmezésben olyan magas, hogy gyakorlatilag teljesen lehetetlené teszi vezetést, hanem azért is, mert sokkal kisebb a látószögünk a megszokottnál. A teret csak addig látjuk, ahol a legtöbb autóban a tükrök kezdődnek, ez önmagában is elég furcsa (viszont tényleg fokozza az élményt és a csőhatást), az viszont egészen érthetetlen, hogy a tükrökben miért nem látjuk a mögöttünk történő dolgokat; a világ kidolgozottságát is figyelembe véve nem valószínű, hogy erőforráshiány miatt. Így viszont elég nehéz vezetni, főleg az online versenyeken lehet ebből gond, mivel a hátrafordulást bár csak egy gombnyomás, animációval jár és időt vesz el. Az viszont jópofa, hogy például egy buszban hátrafelé pillantva egy kidolgozott belső teret láthatunk, az alaposságot pedig jól példázza, hogy ha külső nézetben fordítjuk magunk mögé a kamerát, karakterünk a visszapillantótükörbe fog nézni. Úgy tűnik, hogy ők mégis látnak benne valamit. Az autók belső terei szépen ki vannak dolgozva és minden esetben egyediek, de nem hűek azon autókéhoz, amelyekről maguk a járgányok másolva lettek.

GTA V
Vinewood híres nevezetességeit is fel lehet keresni. [+]

A lövöldözések alapvetően könnyebbek belső nézetből, főleg akkor, ha be van kapcsolva az egyébként több fokozatban állítható célzásrásegítés. A kihívást igénylő misszióknál, illetve a többjátékos módban viszont nehezítés, hogy nem látunk ki a sarok mögül, illetve hogy fedezékbe húzódva nem tudjuk szemlélni a környezetet. Ezek a dolgok persze szintén fokozzák az izgalmakat, ez is hozzájárul a szoftver újrajátszhatóságához, FPS-ben egészen más az élmény. Pár esemény egyébként van, amikor nem tudunk bentről szemlélődni, Michael és Franklin első találkozásakor például óhatatlanül hátrarepül a kamera, de az ilyesmi olyan ritka, hogy zavarónak egyáltalán nem nevezhető. Ráadásul természetesen bármikor egy gombnyomással válthatunk a régi és az új nézet között, így igazán zavaró sosem lesz a dolog.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények