Grand Theft Auto V next-gen teszt

Bevezető

Ha van olyan játékteszt, amelyiknél nem érdemes túlságosan hosszúra írni a bevezetőt, akkor az ez. Megjelent ugyanis a Grand Theft Auto ötödik számozott részének az aktuális konzolgeneráción, azaz PlayStation 4-en és Xbox One-on futó változata, amire a rajongóknak egy évet, egy hónapot és egy napot kellett várniuk, Xbox 360-on és PlayStation 3-on ugyanis 2013. szeptember 17-én csaphattak bele a kalandokba. Ezt elég sokan meg is tették tavaly, egy nap alatt 11,2 millió darabot adtak el világszerte, nagyjából kétszer annyit, mint amennyire az elemzők számítottak (azóta jóval 35 millió felett járnak az eladások). Ilyen eladásokat pedig nem tud bármelyik fejlesztőstúdió felmutatni, és bár elég balga dolog efféle párhuzamot vonni, az a helyzet, hogy a Rockstar North csapatára valóban a játékfejlesztés rocksztárjaiként lehet tekinteni.

A Grand Theft Auto egyébként valószínűleg egyike a legismertebb játékszériáknak, hírnevét a játékosok között nyílt világával és az ezáltal nyújtott szinte végtelen lehetőséggel, a videojátékokat nem kedvelők körében pedig erőszakos cselekményével szerezte. Épp ezért a sorozatot sokan rosszul is ítélik meg, még az aktuális epizód kapcsán is lehet olyan hangokat hallani, amelyek szerint ennek az egésznek nem lenne szabad léteznie. Nem valószínű, hogy ki lehet jelenteni, hogy a világ egy biztonságosabb hely lenne, ha az ezen a véleményen lévő emberek akarata jutna érvényre, az viszont egészen biztos, hogy ebben az esetben minden idők egyik legalaposabban kidolgozott virtuális világával lennénk szegényebbek.

GTA V
És ezzel is szegényebbek lennénk... [+]

Bár a rajongók többsége nyilván nagyon örült az Xbox 360-as és PlayStation 3-as megjelenéskor, sokan csalódottak voltak, amiért a komolyabb grafikával érkező változatokra még várniuk kellett (a PC-sek ráadásul még nem kapták meg a szoftvert), de azért a Rockstar North hozzáállása alapján mindenki sejthette, hogy a két verzió megjelenése között komoly munka zajlik, a csúszás pedig nem véletlen és nem is csak egy üzleti döntés eredménye. Épp ezért a jelenlegi tesztünkben az alapjáték bemutatásán túl is kell miről beszélnünk, sok dolog változott, fejlődött a korábban látottakhoz képest. Ráadásul annak köszönhetően, hogy azt a verziót egy kedves olvasónk nagyon alaposan bemutatta, ezért ebben a tesztben a hangsúly az újdonságokra tevődik.

Virtuális valóság

Az egyik legfontosabb kérdés, hogy a játék látványvilága mennyit fejlődött az elmúlt egy év során, mennyire tudja kihasználni az új konzolokban lévő hatalmas erőtartalékot. A legegyszerűbben egy videó segítségével lehet válaszolni, a fejlesztők és a Sony pedig volt is olyan kedves, hogy ezt elkészítette.

A látottak alapján egyértelműen ki lehet jelenteni, hogy a Grand Theft Auto V komoly fejlesztésen esett át. Nehéz eldönteni, hogy ráncfelvarrásról vagy alapjaiban megváltozott kell-e beszélnünk, hiszen az teljesen egyértelmű, hogy a PlayStation 4-nek és az Xbox One-nak sokkal jobban kell teljesíteniük, mint a lassan 10 éves, előző generációs konzoloknak. A textúrák ennek megfelelően sokkal nagyobb felbontásúak, a tereptárgyak lenyűgöző finomságúak, az árnyékok és a különféle effektek pedig jól szemléltetik, hogy 2014 végén mit lehet kihozni a konzolokból. Azonban a Rockstar csapata nem állt meg ezen a szinten, nem csak az elvárhatót hozták, hanem annál sokkal többet is. A látótávolság ugyanis látványosan megnőtt, de itt sem csak annyi történt, hogy X értéket átírtak Y-ra, a terület beláthatósága élethű és elképesztően látványos, no meg persze erősen függ az aktuális időjárástól is. Itt érdemes is megállni pár szóra, esőben ugyanis leírhatatlanul jól néz ki a szoftver világa, köd esetén pedig a látótávolság csökkenése a játékmenetet is képes befolyásolni.

GTA V
Los Santos minden idők talán legjobban kidolgozott, legmonumentálisabb játszótere. [+]

Az erősebb hardverek nyújtotta lehetőségeknek köszönhetően persze a tereptárgyak száma is megnőtt. A leglátványosabb különbséget a városokon kívül lehet észrevenni, ahol például kinőtt a fű, illetve gazdagabb lett az élővilág is (előbbi PS4-en jóval észrevehetőbb, mint Xbox One-on). Az állatok száma mellett az embereké is nőtt, az új verzióban körülbelül kétszer nagyobb forgalomra lehet számítani, ami szintén erősen befolyásolja a játékmenetet. A Grand Theft Auto ötödik részét azonban nem csak pusztán ezek repítik a legjobban kidolgozott játékok képzeletbeli listájának elejére, hanem az az aprólékosság, ami nagyon kevés más játékot jellemez. Számtalan példát lehetne hozni azokra a finomságokra, amelyeknek a hiánya valószínűleg fel sem tűnne a játékosoknak, amikor viszont realizáljuk, hogy erre is gondoltak, jogosan húzódhat mosolyra a szánk. Ha például karakterünkkel besétálunk a tengerbe, a ruhánk vizes lesz; ebben nincs semmi meglepő, más játékokban is ez történik. Itt viszont arra is odafigyeltek, hogy meddig leszünk vizesek, ha ugyanis csak a térdig gázolunk, a vízből kisétálva is csak addig változik meg nadrágunk textúrája. Ehhez hasonló apróság, mégis sokat dob a hangulaton, hogy az autók ajtaját kinyitva felgyullad a beltéri világítás, de a készítők a négykerekűek kapcsán tovább is mentek. A tuningoló hajlamú játékosok a Los Santos Customs műhelyeiben a korábbinál is több lehetőséget kapnak járgányaik csinosítására, ha pedig egy kellően feltűnő járgánnyal veretjük a városban, az erre fogékony NPC-k elismerő szavakkal fogják illetni a verdánkat.

GTA V
Persze az sem árt, ha ruhatárunkra is ügyelünk, mert ha melegítőben ülünk egy ilyen kocsiba, még ki is röhöghetnek minket. [+]

Ezekre az apróságokra azért is volt szükség, mert a nagyobb látótávolság és a kidolgozottabb környezet önmagában még nem feltétlenül lett volna elég az üdvösséghez. Játék közben ugyanis az ember nem feltétlenül arra figyel, hogy mennyire csillog a mellette lévő autó vagy hogy mennyire nagy a látótávolság, bár a videók és a cikkek miatt nyilván ez is fontos. Ezeknek a végletekig kidolgozott finomságoknak köszönhetően viszont valószínű, hogy a játékot kvázi kétszer megvásárló játékosok is elégedettek lesznek a végeredménnyel, a sajtó pedig az új GTA-ról nem úgy fog írni, hogy hozta a kötelezőt, hanem úgy, hogy megint emelt egyet a lécen. Los Santos és környezetének kidolgozottsága ugyanis simán az a szint, amire mai fejjel gondolkodva nem túlzás azt mondani, hogy virtuális valóság.

Új perspektíva, új élmények

A new-gen változat nagyon fontos újítása, hogy a cselekményeket pár kivételtől eltekintve immáron belső nézetből is meg lehet élni. A korábbi epizódokban erre legfeljebb PC-n, modok feltelepítésével volt lehetőség, a Rockstar North azonban itt sem elégedett meg annyival, hogy áthelyezték a kamerát; több ezer új animációt készítettek, kidolgozták a fegyvereket és a járművek felső tereit, illetve pár egyéb finomsággal is gyarapították a repertoárt. Ezek egy része persze a látványvilágon is sokat dob, itt elsősorban az új modellekre kell gondolni; egy alaposan kidolgozott autós ülést külső nézetből is látni lehet, tehát az új epizód ezen funkciója azokat a felhasználókat is gazdagítja, akik sosem kapcsolnak át belső nézetbe.

GTA V
Los Santos hihetetlen kidolgozottsága sokkal inkább feltűnő FPS-módban. [+]

Pedig érdemes onnan (is) játszani, hiszen egy új világ tárul a szemünk elé, ha karaktereinket nem hátulról látjuk. A játékmenet gyorsabbnak hat, aminek hatására még a küldetések közötti autóvezetés is meglepően adrenalintermelő élménnyé alakulhat át, az autóbalesetekről nem is beszélve, amelyek már-már rémisztőek. Szerencsére soha életemben nem volt részem komoly autóbalesetben, de részben ettől függetlenül néha a levegő megfagyott bennem, amikor Los Stantos utcáin motorozva a semmiből jőtt elő egy járgány, én meg már az aszfalton csúsztam. Az FPS-módot persze nem úgy kell elképzelni, mint mondjuk a Call of Duty-t vagy a Battlefieldet, itt látjuk a végtagjainkat, ruháinkat, ha napszemüveget vagy bukósisakot veszünk fel, a világ is más színben tündököl majd, ráadásul folyamatos az interakció. Ha verekedésbe bonyolódunk, belülről nézve adhatjuk és kaphatjuk a pofonokat, valahol rémisztő ez az egész, ugyanakkor az is biztos, hogy a Grand Theft Auto sorozatot egy olyan közönség előtt is kinyitja, akik eddig elkerülték.

GTA V
Az autók irányítását belső nézetből mindenképpen szokni kell, de azt értékelni fogjuk, hogy minden verda saját műszerfalat kapott. [+]

Belső nézetből egyébként sokkal nehezebb játszani, néhány szituációt szinte lehetetlen is megoldani. Amikor például Michael fiának yachtos incidensében kell részt vennünk, nagyon nehéz az autópályán száguldva pont ott tartani a verdát, ahol kell, mivel nem tudjuk, hogy hol van az a külső nézetből egyébként gyönyörűen látható sárga kör, ami a helyezkedést segíti. Az autókázás egyébként is problémásabb, nem csak azért, mert a kormány érzékenysége alapértelmezésben olyan magas, hogy gyakorlatilag teljesen lehetetlené teszi vezetést, hanem azért is, mert sokkal kisebb a látószögünk a megszokottnál. A teret csak addig látjuk, ahol a legtöbb autóban a tükrök kezdődnek, ez önmagában is elég furcsa (viszont tényleg fokozza az élményt és a csőhatást), az viszont egészen érthetetlen, hogy a tükrökben miért nem látjuk a mögöttünk történő dolgokat; a világ kidolgozottságát is figyelembe véve nem valószínű, hogy erőforráshiány miatt. Így viszont elég nehéz vezetni, főleg az online versenyeken lehet ebből gond, mivel a hátrafordulást bár csak egy gombnyomás, animációval jár és időt vesz el. Az viszont jópofa, hogy például egy buszban hátrafelé pillantva egy kidolgozott belső teret láthatunk, az alaposságot pedig jól példázza, hogy ha külső nézetben fordítjuk magunk mögé a kamerát, karakterünk a visszapillantótükörbe fog nézni. Úgy tűnik, hogy ők mégis látnak benne valamit. Az autók belső terei szépen ki vannak dolgozva és minden esetben egyediek, de nem hűek azon autókéhoz, amelyekről maguk a járgányok másolva lettek.

GTA V
Vinewood híres nevezetességeit is fel lehet keresni. [+]

A lövöldözések alapvetően könnyebbek belső nézetből, főleg akkor, ha be van kapcsolva az egyébként több fokozatban állítható célzásrásegítés. A kihívást igénylő misszióknál, illetve a többjátékos módban viszont nehezítés, hogy nem látunk ki a sarok mögül, illetve hogy fedezékbe húzódva nem tudjuk szemlélni a környezetet. Ezek a dolgok persze szintén fokozzák az izgalmakat, ez is hozzájárul a szoftver újrajátszhatóságához, FPS-ben egészen más az élmény. Pár esemény egyébként van, amikor nem tudunk bentről szemlélődni, Michael és Franklin első találkozásakor például óhatatlanül hátrarepül a kamera, de az ilyesmi olyan ritka, hogy zavarónak egyáltalán nem nevezhető. Ráadásul természetesen bármikor egy gombnyomással válthatunk a régi és az új nézet között, így igazán zavaró sosem lesz a dolog.

Szavatosság

A Grand Theft Auto V egy egészen grandiózus játék, és ez a jelző nem elsősorban a címmel való egyezés miatt került ide, hanem mert tényleg nagyszerűen leírja, hogy mire számíthatnak a vásárlók. A történeten végigvezető egyszemélyes mód jó példával jár elő a konkurens játékoknak, konkrét címek említése nélkül is bizonyára mindenki tudja, hogy miről van szó; a mai játékok egy részénél bizony azt tapasztalhatjuk, hogy időről időre ugyanazokat a feladatokat kell végrehajtanunk ahhoz, hogy több tíz órás játékidőt kaphassunk. Itt szó nincs ilyesmiről, mert bár azt is túlzás lenne állítani, hogy minden küldetés száz százalékosan egyedi, a változatosság olyan szintű, hogy nagyon is gyönyörködtet. És ez csak egy rész, a homokozás, a méretes területen történő rohangálás és autókázás pont olyan szórakoztató tud lenni, mint az extra küldetések teljesítése, a természet felfedezése, a különféle minijátékokon való részvétel (golf, tenisz, triatlon és társaik), vagy épp az online játék.

GTA V
Első ránézésre nem is mondanánk meg, hogy ez a kép egy GTA-ból származik. [+]

Ezek mellett az ötödik GTA akkor is hozta a szintet, ha remake-ként tekintünk rá, sőt, többszörösen meg is ugrotta. A világa egészen lenyűgöző, és itt nem pusztán a grafikára, a szép animációkra és a nagyfelbontású textúrákra kell gondolni, a hangok, a más játékokban elképzelhetetlen finomságok fokozzák az élményt és olyan szintre emelik a játékok műfaját, amiről tíz éve még csak legvadabb álmainkban gondoltunk. Az újdonságok kavalkádjában el is felejtettem említeni, hogy a járművekben 17 rádióállomás közül lehet választani (melyek egy része egyébként csak a városban érhető el), úgyhogy mindenki megtalálhatja az ízléséhez passzoló zenei repertoárt.

GTA V
Ha az online céllövészet már nem köt le, a műrepüléstől a vadászatig, a golftól a versenyekig millió dologgal tölthetjük időnket.. [+]

A fentieket elolvasva a kérdés nem az, hogy a Grand Theft Auto aktuális részét, vagy a szériát teljes egészében skippelő játékosoknak ezúttal érdemes-e belevágniuk a kalandokba, mert a válasz az, hogy igen. Csupán az merülhet fel, hogy a kalandokat PlayStation 3-on vagy Xbox 360-on megélők kapnak-e annyi újdonságot, hogy közel 20 ezer forintot elköltsenek a már ismert kalandokra. Száz százalékos válasz nincs, kilencvenes viszont van; aki annak idején élvezte ezt az egészet és nem idegenkedik a belső nézetes játékok világától, véleményünk szerint nyugodtan beruházhat, bőven kap annyi újdonságot, hogy ne unatkozzon.

Pro:

  • Egészen döbbenetes módon kidolgozott világ
  • A belső nézet megjelenése
  • Az elvárható szintet is túlteljesítő grafika
  • Finom apróságok, amelyeken időről időre meglepődhetnek a játékosok

Kontra:

  • Egy picit lehetne több új tartalom az Xbox 360/PlayStation 3 verzióhoz képest
  • Az online játék még mindig nem tökéletes, sokat kell várni

95

A Grand Theft Auto V új kiadása PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg, az itt leírtak ezekre, illetve a január 27-én érkező PC-s variánsra érvényesek.

Új tartalmak, online kalandok

Új tartalmakat visszafogottan helyezett el a szépen kidolgozott játékban a Rockstar North csapata, de azért itt is van miről beszélni. Fegyverekből két korábban nem látottat vehetünk a kezünkbe, a fejsze mellett egy kísérleti railgun is elérhetővé vált, ez utóbbit azonban csak az Xbox 360-ról vagy PlayStation 3-ról visszatérők kapják meg, ha áthozzák a karakterüket, ráadásul ők is csak egyszemélyes játékmódban használhatják, legalábbis egyelőre. Sajnos nem egy olyan fegyverre kell gondolni, mint amilyet a Quake-ben láthattunk, egy nagy pusztítást végző, lassan újratöltő behemótról van szó, de azért jópofa. Új autók és egy új tengeralattjáró is van, illetve lehetőség nyílik részt venni amerikai izomautós versenyeken, ahol szépen felmatricázott gépeket nyerhetnek a stílus rajongói. Az állatvilág is gazdagabb lett, az ő bőrükbe bele is lehet bújni az úgynevezett peyote missziók segítségével, amelyek arról szólnak, hogy bizonyos nehezen megtalálható helyeken a szereplők különféle állatoknak hallucinálják magukat. Egy sirállyal repkedve elég nagy móka, hogy bombázásra is lehetőség nyílik. Michael egy új missziót is kapott, melynek megoldása feloldja a film noit filtert a játékban.

Mivel az alapjátékhoz annak idején előrendelőként jutottam hozzá és nem is sajnáltam beleölni az időt, viszonylag hamar kipróbálhattam a GTA Online névre hallgató többjátékos üzemmódot, amit két nap után egy életre el is akartam felejteni, mert szinte használhatatlan volt. Azóta nyilván sok víz lefolyt a Dunán és állítólag az előző generációs konzolokon is egészen más az élmény, mint kezdetben volt, amikor a szervereken idióták szaladgáltak, a kooperatív missziókat nem lehetett normálisan megcsinálni, illetve az előszobák is nagyon lassan teltek be játékosokkal.

GTA V
Noha a GTA Online-ba a szervezett rablások még mindig nem kerültek bele (majd az első patch-csel érkeznek), a vandálkodás így is igen szórakoztató. [+]

Efféle problémákat a PlayStation 4-es verziónál egyelőre nem tapasztaltam, igaz, nem is raktam bele több tucat órát a multiplayerbe; valószínűleg felesleges is lenne a korai verzióban tapasztalhatók alapján véleményt alkotni, a GTA Online kapcsán idővel valószínűleg sokkal relevánsabb információkat lehet majd találni a fórumban, mint e sorok között. Az egyértelműen fejlődés, hogy az Xbox One-os és a PC-s verzióhoz hasonlóan most már akár 30 ember tolhatja egyszerre, de a küldetések feltöltése így is időigényes feladat. Aki belekezd az internetes kalandokba, mindenképp számítson arra, hogy az ideje egy jelentős részét várakozással fogja tölteni.

Azóta történt

Előzmények