Gran Turismo 7 teszt

Csak nem szűnik meg a nagy játékok áradata: a Horizon és az Elden Ring után most a Gran Turismo 7 formál igényt minden szabadidőnkre.

Aszfaltbetyár

És ha már a régi hagyományoknál tartunk, hát az is ide tartozik, hogy a Gran Turismo 7 elődeihez hasonlóan elsősorban még mindig a pályaversenyzésről szól. Mindegy, hogy klasszikus autók vagy prototípusok repesztenek, hogy hétköznapi, verseny-, avagy luxuskategóriás kocsikról, esetleg a valóságban még nem is létező koncepcióautókról beszélünk, szinte végig hasonló futamokon fogunk indulni, legfeljebb a tempó különbözik radikálisan. Ez alól legfeljebb a néhány földdel borított pálya, a driftelési lehetőség, valamint a Mission mód néhány speciálisabb futama jelent kivételt – no meg a Music Rally, amennyiben igen sok jóindulattal közelítjük meg a témát. Bár tudom, hogy ezzel most darázsfészket ingerlek, a teszthez direkt letöltöttem a Forza Motorsport 7-et, és abban az épített trükkpályás kihívások mellett voltak ATV-k, valamint teherautók, NASCAR-futamok, illetve gyorsulási versenyek, gymkhana és még autós bowling is. Bár szerintem tökéletesen működik, hogy a Gran Turismo 7 arra koncentrál, amire mindig is koncentrált, aki esetleg a legutóbbi nagy versenyjáték, a Forza Horizon 5 kapcsán a játékmódok terén az előrelépés hiányára panaszkodott, az itt most még annyira sem lesz elégedett.


[+]

Ahogy mondtam, a Polyphony Digital makacsul a saját feje után megy, és ez azt jelenti, hogy nem szélesítik mindenáron perspektívájukat. Inkább koncentrálnak kevesebb járműtípusra, de azokat aztán tényleg lemodellezik – és itt nem is csak a látványvilágra gondolok, hanem a tuningra is. (Egyébként a klasszikus autók és Teslák közt igenis szélesedett az arzenál.) Bár az extra alkatrészek beszerelése, illetve az új gumik kiválasztása pofonegyszerű folyamat, aki ennél többre vágyik, az tényleg bemászhat a motorba, megpiszkálva a jármű millió eltérő alkatrészét és mutatóját. Mindenhez kapunk egy rövid leírást is, így, amennyiben az ember óvatos, nagyon elrontani nem tudja az autókat – de akár lóerőben, akár a játék által használt, a kocsik általános erejét jelző PP-ben kifejezett előnyökre is szert tud tenni a hozzáértő. Átalakíthatjuk a felniket és a spoilereket is, és bár nem a Forzák könnyedségével, a kocsik aprólékos festése sem lehetetlen – sőt, a GT Sportbeli festéseket is át lehet hozni. Sajnos azonban a kikísérletezett autóbeállításokat nem lehet a játékon belül másokkal megosztani. És még egy apróbb negatívum: a GT Sporthoz hasonlóan az arcade játékmódokat leszámítva folyamatosan online kell lenni, még akkor is, ha csak egyedül játszanánk.


[+]

Párszor utaltam már a nagyszerű látványvilágra, de ez bővebb kifejtést is megérdemel. Tudjuk régóta, hogy a Polyphony Digital bevilágítási és autómodellezési szakemberei a legjobbak közt vannak, és természetesen az összeszokott csapat most is lehengerlőt alkotott. A tökéletesen kidolgozott belső terek, az utolsó épületig lemodellezett pályák nem jelenthetnek meglepetést senkinek, még akkor sem, ha PlayStation 5-ön tisztán látható az előrelépés. (Milyen kár, hogy a legtöbb valós versenypálya kopár helyeken található – és milyen jó, ahogy ezt ellensúlyozzák a régről ismerős fantáziaszülte helyszínek!) E konzolon két grafikus mód érhető el: a képfrissítést szolgáló, illetve a lassabb, ray-tracing fényszimulációt használó megoldás. Ez kicsit megtévesztő: mindez csak a visszajátszásokra és egyéb passzív részekre vonatkozik – játék közben mindenképp ray-tracing nélküli 4K/60 a játék működése. A ray-tracing feltűnően szebb árnyékokat és tükröződéseket jelent, de nem alakítja át gyökeresen a látványt – inkább egy kis bónusz azoknak, akik szeretnek fotómódban mindent megnézegetni. Lenyűgöző viszont a sok pályán elérhető dinamikus napszak- és időjárás-változás: fantasztikus, ahogy lassan, szinte láthatatlan fokozatossággal beesteledik, vagy ahogy a pálya egyik oldalán leszakad az ég, az ellentétes oldalon pedig még derült ég alól rálátunk erre a viharra. Természetesen az eső radikálisan kihat az autók vezetési tulajdonságaira, mégpedig attól függően, hogy mennyi víz gyűlt fel a pálya adott részein – a nagyon hosszú futamokon ez fel is száradhat, először persze a forgalmas szakaszokon. A fényeffektek is nagyszerűek, a kedvencemmé a sötétben közvetlen mögöttünk haladó autó által megvilágított autóbelső vált, de az esős tokiói pálya neonfényei és reflektorai által megvilágított vízfelhői is igen látványosak.


[+]

Röviden kitérek a 300 zeneszámra is, amit a játékba préseltek: bár valószínűleg nem hallottam még mindet, elképesztő, hogy ennyi dal között milyen kevés olyat találtam, amelyet tényleg feszült versengéshez tartanék illőnek – a sok komolyzenei darab, néha egészen elvaduló free jazz, rágógumi-pop és alig-rock közt ritkán találtam lendületes, lüktető, energikus számokat. Ha máshol nem, talán itt jó ötlet lett volna bevonni másokat is az ötletelésbe… Biztos lesz, akinek a sok japán jazz lesz a kedvenc zenei anyaga, elvégre ez teljes egészében a személyes ízlésen múlik – ám ami ennél jóval fontosabb, a versengéssel kapcsolatos hangok észrevehetően javultak a Gran Turismo Sporthoz képest.

Minden hiányérzetem ellenére a Gran Turismo 7 elkapott, és a tesztelés ideje alatt alig-alig engedett vissza az Elden Ringhez. Az autóversenyzés világának csak néhány kiválasztott szeletét – a pályaversenyzést, a fotózásokat, a tuningolást – modellezi, de ezt fantasztikusan teszi. A DualSense kontroller teljesen új szintre emeli az virtuális autóvezetés élményét és realizmusát, és egész biztos vagyok benne, hogy ez milliók számára lesz fontosabb, mint mondjuk az ütközések valósághű szimulációja – főleg, hogy ez azért nem egy váratlan dolog, hanem ismert körülmény. Fantasztikus látványvilág, bőséges tartalom, igényes tálalás – a Gran Turismo 7 már most sokkal jobb állapotban van, mint ahová a megjelenést követő évek kemény munkájával sikerült a GT Sportot eljuttatni!

A Gran Turismo 7 március 4-én fog megjelenni PlayStation 4-re és 5-re. A teszt PS5-ön zajlott.

Összefoglalás

A Gran Turismo 7 visszatért a formájához, és teljes csomagként szolgálja ki az úri versengésre vágyókat. Bár az előre megírt karriermód nem tart évekig, az autók gyűjtése és kiismerése, no meg a profin kidolgozott multiplayer lehetőségek nem fogják elereszteni azt, aki rákattan a DualSense által új magasságokba emelt vezetési élményre. Nem akar mindenkit kiszolgálni, de a sorozat kedvelői egész biztosan nem csalódnak majd benne.

A Gran Turismo 7 legjobb vonásai:

  • Az ütközések nélküli vezetési élmény kontrollerrel is páratlan
  • Lehengerlő látványvilág, néha ray-tracinggel megvadítva
  • Hihetetlenül komplex, minden igényt kielégítő fotómód
  • Igényes múzeum, designeri történetek, leírás minden autóhoz
  • Igen mély tuninglehetőségek, festéssel és autómosással

A Gran Turismo 7 leggyengébb pontjai:

  • Nem annyira széles spektrumú, mint egynémely riválisa
  • Az ütközések kezelése cseppet sem realisztikus
  • A Music Rally mód ebben a formában nem sokat ér

Bényi László

Azóta történt

Előzmények

  • Forza Horizon 5 teszt

    Ötödik sebességbe kapcsol az Xbox Game Studios és a Playground Games nyílt világú autós sorozata. A fesztivál ezúttal Mexikóban pörgeti a motorokat és a zenét.

  • Dirt 5 teszt

    Egy év után visszatért a Codemasters „piszkos” sorozata, a komolyabb rali után egy abszolút árkádos felvonással, maximálisra csavart látvánnyal. De vajon elég ez az üdvösséghez?