Gran Turismo 7 teszt

Csak nem szűnik meg a nagy játékok áradata: a Horizon és az Elden Ring után most a Gran Turismo 7 formál igényt minden szabadidőnkre.

Kávé és olaj

A játék felépítése a kávézós kampányon túl amúgy ismerős lehet a Sport minden játékosának: visszatért például a napi futamokkal a vezetési tudást (DR) és sportszerűséget (SR) is osztályozó GT Sport mód, itt van a speciális körülményekkel szerelt minikihívásokat tartalmazó Mission mód, és persze rendelkezésre áll a sokféle multiplayer és arcade lehetőség is. Ezek során 34 versenypálya összesen 97 variációján futhatunk végig, mégpedig 420-nál is több autó valamelyikét irányítva – és ha az előző rész parádés terméktámogatásából indulunk ki, ezek a számok a következő évek során jelentős bővülésen fognak átesni. Talán nem tévedek nagyot, ha a PSVR2 megjelenésére valamilyen formában annak támogatásában is reménykedek – és persze a B-Spec mód visszatérése sem kizárt a jövőben.


[+]

A különféle versenyfajtákkal kapcsolatos menüpontok mellett is bőven vannak lehetőségeink a játékban. A bődületesen mély opciókkal rendelkező fotómód természetesen nem csak a versenyek visszajátszása során szedhető elő, de aki akarja, az már a világ 2500 (!) pontján pozícionálhatja, állítgathatja és fényképezheti kedvenc járműveit. Ezek persze nem 3D-ben kialakított „igazi” pályarészletek, hanem fotóhátterek elé rakott apró poligon parkolók, de az illúzió majdnem minden képen közelíti a tökéletest, a nagyszerű bevilágítási módoknak köszönhetően még inkább, mint az előző részben.


[+]

Yamauchi és tettestársai explicit módon a nehezen definiálható, de szerintük is eltűnőben levő autós kultúra megerősítése érdekében dolgoznak, és ez a valóság tiszteletadással is felérő szimulációján túl máshol is tetten érhető a Gran Turismo 7-ben. A kedvencem itt is a GT Sportban debütált Brand Central menüpont lett, ahol a fejlesztők által kiválogatott 50 legfontosabb autógyártó 2001 óta megjelent modelljeit lehet különlegesen látványos környezetben megnézni és megvásárolni (a többi autót versenyeken és jutalomruletten lehet megnyerni, illetve két másik autókereskedés állandóan változó kínálatában szerezhetjük be azokat). Azon túl, hogy ide elképesztő animációkat pakoltak, egyes kiemelt autógyárak még ezen felül is kaptak extra törődést.


[+]

A fejlesztőkkel akár már évtizedek óta szorosan együttműködő cégek a fotózáshoz is kapnak saját háttereket, YouTube-csatornájuk egy furán leválogatott kínálatát is streamelhetjük, de ami a legjobb, sokukhoz egy virtuális múzeumot is dukál, akár évszázadosnál is régebbi fotókkal is, ráadásul a „külvilág” eseményeit tartalmazó idővonallal illusztrálva ezeket. E diákból igényes módon megismerhető az adott autógyárak története, leghíresebb modelljeik létrejötte, legendás futamgyőzelmeik háttere, műveiken keresztül halhatatlanná vált mérnökeik életútja. Kifogásunk kevés lehet ezzel – talán csak a mohóság: miért nincs mind az 50 gyártóhoz ilyen csomag?! Miután a Toyota és a Mercedes történetét végigpörgettem, kifejezett csalódás volt, hogy mondjuk a Honda és a Ford nem kapott ilyen törődést. Szerencsére azért minden egyes autómodellhez elérhető egy szimpatikusan részletes szöveges leírás a vásárlást követően; noha mind az, mind a múzeum igényesebb lett volna egy kellemes hangú narrátorral, még autómániásnak nem igazán nevezhetőként is szívesen merültem el e lehetőségekben.


[+]

Valószínűleg a közösségépítő célt próbálja szolgálni az is, hogy a játék menüiben rengeteg, fényképpel jelölt „NPC” vár ránk. Vannak, akik valamelyik grafikus menüpontot – mondjuk a használtautó-kereskedést vagy az autómosót – próbálják életszerűvé tenni, és vannak, akik tippeket akarnak adni – vagy szimplán színesíteni próbálják a néhol kicsit talán steril designt. Sajnos szinkron nélkül ez elég kezdetlegesen működik, ráadásul némelyik alak, főleg a versenyek előtt bejelentkező karakterek (legtöbbjük profi GT esportoló) szövege teljesen funkciótlan. Az egyik csak elmondja, hogy melyik a kedvenc autója, a másik pedig közli, hogy Franciaország többek közt a bagettről ismert. Kösz, Baptiste! Egy kiváló húzást azért találtam ezek között: néha, amikor véletlenül a megfelelő autóval térünk be a kávézóba, annak eredeti megálmodója, tényleges designere is feltűnik, hogy sztorizzon egy keveset a járgány tervezéséről vagy fogadtatásáról – amikor éppen a Mazda Eunos Roadstert bekészítve kattintottam e menüpontra, akkor például a sok céget megjárt Tom Matano mesélt kicsit karrierjének azon korszakáról. Meggyőződésem, hogy ezt sokkal igényesebben is meg lehetett volna valósítani, de így is remek ötletről van szó – ez egy tényleges tisztelgés az autóipar nagyjai előtt.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

  • Forza Horizon 5 teszt

    Ötödik sebességbe kapcsol az Xbox Game Studios és a Playground Games nyílt világú autós sorozata. A fesztivál ezúttal Mexikóban pörgeti a motorokat és a zenét.

  • Dirt 5 teszt

    Egy év után visszatért a Codemasters „piszkos” sorozata, a komolyabb rali után egy abszolút árkádos felvonással, maximálisra csavart látvánnyal. De vajon elég ez az üdvösséghez?