FIFA 16 teszt

Történelem, liga- és csapatkínálat

Megint eltelt egy év, így a futballvilág iránt rajongók újabb FIFA játékkal lettek gazdagabbak. Az otthoni vagy az online küzdelmek kedvelői számára ugyanis nagy felfrissülést hozhat a FIFA 16, mely megannyi újításon esett át, és sok téren teljesen átgondolták a fejlesztők. Még mielőtt beleugornánk az idei részbe, érdemes pár szóban elmesélni, hogy mégis hogyan jutott idáig a focis játékok etalonjának számító sorozat. Bő húsz évvel ezelőtt még főleg kezdeményezésekkel, vagy mai szemmel nézve prototípusokkal lehetett csak nyomni, ilyen volt a Kick Off, vagy éppen az International Soccer. A számozással, pontosabban évszámmal ellátott első FIFA részre egészen 95-ig kellett várni, ami után az igazi kasszasikernek számító FIFA 96 következett. Óriási élmény egyébként olyan videókat nézni, amik röviden és tömören megmutatják, mennyit fejlődött a széria az utóbbi két évtizedben.

Az Electronic Arts, másnéven EA Games persze hangyaszorgossággal dolgozik azon, hogy az újabbnál újabb epizódok annyi plusz élményt nyújtsanak, hogy az előző évad játékosai a következőt is előszeretettel vásárolják meg. A FIFA 16 kizárólag PC-re, PlayStation 4-re, PlayStation 3-ra, Xbox One-ra és Xbox 360-ra érhető el, sajnos kimaradt a szórásból a Nintendo, pedig 2000 óta sosem fordult még elő ilyen. A mostani rész legnagyobb és legmegdöbbentőbb dobásai közé tartozik a női futballválogatottak beépítése, így tizenkét nemzeti együttessel lehet csatázni, a gyengébbik nem képviselői pedig megmutatják, hogy igenis van keresnivalójuk a labdarúgásban. Sajnos hiába rakták egyébként bele az elitet a 16-ba, Japán például kimaradt, holott a legutóbbi VB-n döntősek voltak, négy éve pedig pont ők nyerték meg, nem lenne tehát meglepő, ha egy későbbi frissítés a szigetország csapatát is elérhetővé tenné.

Immár tizenkét női nemzeti együttessel is játszhatunk
Immár tizenkét női nemzeti együttessel is játszhatunk [+]

Természetesen nem csak a női válogatott miatt érdemes kipróbálni a FIFA 16-ot, hanem a 78 stadion miatt is, ebből ráadásul 50 valóságosnak megfelelően lett megrajzolva. Azt már a tavalyi résznél is elmondtuk, hogy a Barclays Premier League-gel külön szerződést kötött az EA, így minden helyszín és csapat a végletekig ki lett dolgozva, gondolhatunk itt a szurkolókra, vagy éppen az általuk kántált rigmusokra. A fejlesztők persze nem álltak meg itt, és a Real Madridot is bevették a buliba, a külön kontraktusnak köszönhetően pedig minden játékos arca külön digitalizálva lett. Az ok a cég szerint egyértelmű volt, hiszen a FIFA 15-ben a Királyi Együttest választották a legtöbben az online küzdelmek során. A Bundesliga az eddigieknél nagyobb szerepet kapott, a fejlesztők itt is megszerezték a teljes licencet, főleg a kameraállásoknál figyelhető meg, hogy ugyanonnan tekinthetjük meg a mérkőzéseket, mint a valóságban. Bajnokságból egy rakatot kapunk, az ismertebb ligák mellett a koreai, a szaúd-arábiai, vagy éppen a chilei első osztályt is végigélvezhetjük, sajnos a magyar csapatok továbbra sem láthatók a játékban.

Átlátható menü, számos játékmód

A menü nem változott lényegesen, az első dolog, amit mindenképpen meg kell szokni, hogy sokkal világosabbak lettek a kártyalapok, valamint az egész szoftver külleme élénkebb színekbe öltözött, ami mondjuk jól is áll a játéknak, meg nem is, mindenesetre a mai irány sajnos ez a szoftverfelületek tekintetében. Van mindig egy kezdőoldal, ahol a barátságos meccseket kezdhetjük el, plusz láthatjuk, hogy az első belépésnél kiválasztott kedvenc alakulatunk éppen hogy áll a bajnokságban, és a mi a következő megmérettetése. Ezt egyébként rögtön le is játszhatjuk, hátha mi jobb eredményre leszünk képesek, vagy akár ez alapján tesszük majd meg a sportfogadásokat. A Play fülben már a karrier módnak, az Ultimate Teamnek, a női világbajnokságnak, vagy éppen a tudásalapú edzéseknek is nekiveselkedhetünk.

A menü élénk színekkel rendelkezik, átlátható a kiosztása
A menü élénk színekkel rendelkezik, átlátható a kiosztása [+]

A Skill Games mindenképpen hasznos, ugyanis itt megtanulhatjuk a lövésekkel, a passzokkal, az ívelésekkel, vagy éppen a védekezéssel kapcsolatos praktikákat. Ezt egyébként a barátságos mérkőzések előtt random is bedobálja a rendszer, el lehet vele ütni az időt, pláne a legnehezebb, arany szinten. Az előbb említett Ultimate Team nagyon közkedvelt volt már a tavalyi évadban is, itt lényegében Alaba, Agüero, Messi vagy Griezmann szupercsapatával indulhatunk az első meccsen harcba, majd utána saját magunkra maradunk egy jóval gyengébb alakulattal, viszont később igazolhatunk, eladhatunk játékosokat, ráadásul most már sokkal valóságosabb a futballisták piaci értéke, így jobban át kell gondolni, hogy kit kire csereberélünk el.

Különféle gyakorlásokkal bővíthetjük tudásunkat
Különféle gyakorlásokkal bővíthetjük tudásunkat [+]

Az online mód lehetőséget kínál arra, hogy a nyolcadikból az első osztályba küzdjük fel magunkat, és mindig a világ valamely részén élő játékossal kell összemérni a tudásunkat. Minden divíziónak megvan a maga elvárása, hogy mennyi pont kell a bent maradáshoz, a továbbjutáshoz, vagy éppen a megnyeréséhez, az viszont állandó, hogy ezeket maximum tíz meccs alatt kell teljesítenünk. Játszhatunk Co-op szezonokat, így valakivel összeállva együttesen kell magunk mögé utasítani más párosokat.

Megjelent a FIFA Trainer
Megjelent a FIFA Trainer [+]

Két fontos részlegről kell még beszélni, az egyik a Match Day Live, ahol szintén a saját együttesünkkel kapcsolatos információkat láthatjuk, plusz az élő bajnoki és gólszerzői tabellát is böngészhetjük. Ennél fontosabb viszont, hogy megjelent a FIFA Trainer. Ez lényegében azt jelenti, hogy mérkőzések közben egy fehér kör határolja azt a játékost, amin a kurzor is található. Itt a rendszer azonnal mutatja, hogy mi lenne a legcélszerűbb gomb vagy éppen gombkombináció ahhoz, hogy a labdát elvegyük az ellenféltől, jó irányba passzoljunk, vagy esetleg egy ívelt lövéssel helyezzük a bőrt a kapuba (manuálisan hat fokozatban állítható, a hatos már elég komoly tudást igényel). Az ötlet nagyon hasznos, ám megszokást igényel, elsőre a többségnek biztos nem fog tetszeni a fehér jelölés, de ezzel nagyon sokat lehet fejlődni, vagyis a későbbi meccseknél rengeteget profitálhatunk a FIFA ajánlásaiból.

Lenyűgöző grafika, más irányítási szisztéma

Nyilván a fejlesztőknek kihívást jelentett, hogy a nők mozgását lemodellezzék, hiszen másképpen történik minden, mint a férfiaknál. Ennek céljából a FIFA-nál az amerikai csapatból több sztárjátékossal (többek között Alex Morgannel vagy Steph Catley-vel) működtek együtt, akik a szokásos folyamatokban, fizikai műveletekben részt vettek. Ettől még persze a "másik oldalt" sem hagyták annyiban az EA-nél, ott is megannyi szenzort helyeztek játékosokra, hogy a már eddig is rendelkezésre álló adatokat bővítsék, így például az eséseket, vagy éppen a védéseket és a cseleket felvegyék és digitalizálják. A stadionok világítása jobb lett, és gólörömök száma is nőtt, oda lehet már futni a kamerához, hogy belevigyorogjon a játékos, illetve maradt a szögletzászló megrúgása, ami továbbra is jól néz ki.

A gyengébbik nem is komoly futballt képvisel
A gyengébbik nem is komoly futballt képvisel [+]

Cselek. Itt kell összekötni a grafikus motort és az irányítást, ugyanis több olyan hasznos előrelépés is történt, ami a játékmenetet magasabb szintre emeli. Az egyik ilyen a testcsel (ezt éppen Messi segítségével tanulmányozták), amivel úgy el lehet küldeni az ellenfelet virágot szedni, ahogy illik, nagyon látványos, persze azért nem könnyű jól kivitelezni, és nem minden játékos (mármint focista) képes ezt megfelelően véghezvinni, sőt, vannak olyan cselek is, amiket kizárólag az öt csillagos játékosokkal lehet végrehajtani (például irányváltás sarokkal).

Spray jelöli a szabadrúgás és a sorfal helyét
Spray jelöli a szabadrúgás és a sorfal helyét [+]

Becsúszásnál végre lehetőség nyílik arra, hogy gyorsan megnyomva ugyanezt a gombot a futballista felpattanjon, ezzel nem vesztünk akkora üzemet, mint a korábbi részekben, vagyis hosszan és röviden is becsúszhatunk. Az is újítás, hogy lehet vezérelni a már nem irányított játékos futásirányát, így hála az égnek már kevesebbszer találkozunk olyannal, hogy leváltunk az adott focistáról, aki érthetetlen módon nem az ellenfél vagy a mi támadásunkat követi tovább, hanem gondol egyet és megáll vagy megfordul.

Új időjárási elem a köd
Új időjárási elem a köd [+]

Az új generációs konzol- és PC tulajdonosok nem csak egy újfajta grafikus Bundesliga-csomagot kapnak, hanem az időjárási elemeknek és más extráknak is örülhetnek. Az esőcseppek és maga a vizes pályák csúszóssága még realisztikusabb lett, illetve az új, ködös körülmények is teljesen más hatást keltenek. Nem maradhatott ki a spray, amivel a bírók megjelölik a szabadrúgás és a sorfal helyét, mókás dolog, egy ideig a pályán marad a nyoma, majd eltűnik (mondjuk az még viccesebb, hogy ha ez a félidő végén történik, a következő 45 perc elején még mindig látszódik, szünet tehát így el lett felejtve). Sokszor érdemes figyelni a játékosok arcát is, hiszen egy-egy rossz passz vagy lövés után megdöbbentően valóságosan viselkednek, sőt, ha ilyenek többször történnek, akkor kvázi az önbizalmuk is csökkenni fog (mondjuk ez már a tavalyi részben is így volt). Megjelentek a ráncok is.

Realisztikus foci, javított AI, összegzés

Már az első meccsen feltűnik, hogy sokkal nehezebb felépíteni egy támadást, mint a FIFA 15-ben. Ott kezdődik a dolog, hogy immár nem lehet kezdőrúgásból végigfutni a pályán és gólt lőni (ezt én hogy utáltam korábban), hanem összetettebb lett a folyamat, sokkal jobban kell reagálni az ellenfél felállására. Ha például 4-3-3-mal védekezünk, akkor a másik csapat könnyedén át tudja verekedni magát a középpályánkon. Ez főleg online meccseknél fontos, ahol a vetélytársunk bármikor taktikát válthat, erre pedig azonnal reagálni kell. Nagyon tetszetős, hogy a védők mellett a kapusok is sokkal okosabbak lettek, előbbiek jobban odalépnek, és számít nagyon a testfelépítés, rossz helyezkedés esetén például egy masszívabb játékost (Ibrahimovic, Hulk) nem lehet még a mezénél fogva sem lerántani.

Több szögletvariáció is lehetséges, a kapusok jól reagálnak ezekre
Több szögletvariáció is lehetséges, a kapusok jól reagálnak ezekre [+]

A kapusok rengeteget fejlődtek, végre nem toporzékolnak a gólvonalon egy szögletnél, hanem határozottan kilépnek (persze néha még így is melléöklöznek). A FIFA 16-hoz igazából érteni kell a focit, fel kell építeni a stratégiát, és sokkal jobban kell reagálni a helyzetekre, mint az előző évadoknál. Nehezebb gólt rúgni, meg úgy egyáltalán lőni sem egyszerű, hiszen az egész lövésmechanizmust megreformálták. A passzolás sem egy gombnyomásból áll már, hanem megjelent három újfajta átadás, ami a támadáshoz nagyon sokat hozzátesz, de szintén nagyobb tudást igényel. A mostani részre egyébként tényleg egészében jellemző, hogy itt már kiütköznek a tudásbeli különbségek azok között, akik csak hobbiból játszanak, illetve akik komolyan végigvesznek minden trükköt, és több időt töltenek el gyakorlással.

A lelátón ülőkre is gondoltak a grafikai fejlesztések során
A lelátón ülőkre is gondoltak a grafikai fejlesztések során [+]

Az viszonylag egyértelmű, hogy a FIFA 16 már teljesen más szisztémát képvisel, mint a korábbi évadok, egyszerűen másképpen kell leülni játszani, más felfogással kell nekikezdeni a mérkőzéseknek, mondhatni jobban kell érteni a focihoz, jobban át kell látni a játékot. Az idei rész sokkal inkább a szimuláció felé billenti a mérleg nyelvét, az árkád stílust elhagyja, ami egyáltalán nem áll rosszul a sorozatnak, sőt, mondhatni pont ez az az irány, amire szükség lehet egy focis produktum esetén. A FIFA-nak továbbra is megvan az a nagy előnye a Konami által publikált Pro Evolution Soccer sorozattal szemben, hogy minden fontos liga licencével rendelkeznek, ráadásul ezek az együttműködések folyamatosan egyre magasabb szintre jutnak, elég csak az angol első osztállyal, vagy a Bundesliga csapataival és a Real Madriddal kötött kontraktusokra gondolni. A hangulat a stadionokban észveszejtő, a szurkolói bekiabálások, a fájdalmas arcok mind-mind valósághűvé teszik a játékot. A grafika ráadásul nagyon jó partner ebben, legalábbis PlayStation 4-en nagyon jól néz ki az új rész, a fű, a lelátók kidolgozottsága kitűnő, a köd nagyon látványos időjárási elem, a teljesen átdolgozott fizikával, lövésmechanizmussal és passzolással elégedettek lehetünk, a futballisták mozgásai pedig egyre realisztikusabbá válnak. Az új FIFA epizód még közelebb hozza a nőket a foci és a konzolos, számítógépes játékok világához, köszönhetően a gyengébbik nem nemzeti együtteseinek beépítésének. A fejlődés és az irány egyértelmű, a folyamatosan bővülő játékmódok, ligák, vagy éppen a rendkívül ötletes Trainer lehetőségek pedig pont arra ösztönzik a felhasználókat, hogy invesztáljanak az új részekbe, hiszen így nem csak az aktuális csapat- és játékosfelhozatalt kapják meg, hanem egy más világban is belecsöppenhetnek.

Pro:

  • Gyönyörű, részletes grafika;
  • átlátható menü, jól működő szerverek;
  • valósághű stadionok, játékosok, szurkolói rigmusok;
  • FIFA Trainer és megannyi játékmód;
  • szimuláció előretörése, árkád stílus elhagyása;
  • jó irányíthatóság, más szisztéma.

Kontra:

  • A FIFA (szoftver) néha még mindig beleszól a játékmenetbe;
  • női mérkőzéseknél idegesítő hangú bekiabálások.

Értékelés: 90

A játékot PlayStation 4-en teszteltük, de elérhető PC-re, Xbox One-ra, Xbox 360-ra és PlayStation 3-ra is.

Legendd

Azóta történt

  • NBA 2K16 teszt

    A népszerű kosárlabdás sorozat immár a tizenhetedik részét éli meg, még jobb lett a grafika és az irányíthatóság, több lett a show elem és a csapatkínálat is jóval bővebb lett. Az eddigi legjobb NBA játék?

  • Hardware: Rivals teszt

    Adott egy PlayStation 4-re elérhető, kizárólag az online tartalomra koncentráló, versenyzős játék. Egyszerű a grafika, jók a küzdelmek, pörgős a játék, de vajon elég ez hosszútávon?

  • FIFA 16 - Már Origin/EA Access előfizetéssel is elérhető

    Az Electronic Art fizetős szolgáltatásában ezentúl a legutóbbi FIFA játék is elérhető lesz.

  • Bejelentették a FIFA 17-et

    Az idei rész már a legújabb Frostbite grafikus motort fogja használni.

Előzmények

  • FIFA 16 - Terítéken a karrier mód

    A most bemutatott új előzetesben a játékosokra váró újdonságokat mutatják be röviden.

  • LEGO Jurassic World teszt

    A népszerű játéksorozat következő epizódja a dinoszauruszos Spielberg-széria történetét dolgozza fel, a régi és az új filmekből is átélhetünk ismert részeket, de érdemi újítás nem került bele.

  • Project Cars teszt

    A legújabb autós játékot hivatalosan a Slightly Mad Studios fejlesztette, méghozzá közösségi segítséggel. A versenyzés minden eddiginél élménydúsabb, a grafika lélegzetelállító lett, a karrier mód viszont kicsit csalódás.