Assetto Corsa Competizione teszt

Konzolokra is megérkezett napjaink egyik legélethűbb autós játéka, ám a konverzió minőségét látva nem örülhetünk felhőtlenül. Tesztpadon az ACC.

…nagyon gyenge konzolos portja

Az már a konzolos bejelentés pillanatában félő volt, hogy az Assetto Corsa Competizione nem feltétlenül fog jól elsülni. A játék, mivel szimulátor és abszolút dinamikus, ezért rendkívül processzor-igényes, PC-n sem könnyű makulátlan teljesítményt kicsikarni belőle. Unreal Engine 4-et használ, ami, bár népszerű motor, tudjuk jól, hogy avatatlan kezekben szörnyű eredményeket produkál konzolon, elsősorban a teljesítmény (képfrissítés) tekintetében. A konverziót a d3t Ltd végezte bérmunkában, akik sajnos pont ilyen avatatlan kezeknek számítanak, ezt már jó néhány, közepesen sikerült konzolos átirattal bizonyították. A körülmények együttállása azt jósolta, hogy a végeredmény az ACC esetében sem lesz jó, és sajnos így is lett.

A legnagyobb probléma a képfrissítés, amit a fejlesztők 30 fps-ben igyekeztek rögzíteni. Ez már önmagában is elfogadhatatlan egy szimulátor esetében (gondoljunk bele, a játék kétszer annyi idő alatt reagál minden mozdulatunkra), de ennél is nagyobb baj, hogy Unreal Engine 4 esetén nem mindig működik ez a „sapka”. Az ACC nem harminc, hanem 31-33 fps-sel fut mind a négy konzolon, ezáltal a képkockák nincsenek szinkronban a képernyők frissítési frekvenciájával. Az eredmény még annál is rosszabb, mint sejtettük: az ACC folyamatosan rángat és akadozik, de olyan zavaró mértékben, hogy ez tönkre is vágja az összes pozitívumot, amit az előző oldalon taglaltam. Tegyük hozzá azt is, hogy maga a grafika alaposan le lett csavarva, valahová a minimum közelébe. Hiába 4K (PS4 Prón 1800p), ha nem is szép, és ennyire akadozik. A visszapillantó tükrökben pedig olyan alacsony a felbontás, hogy jobbára csak pixeleket látni. Nincs rá más szó: ez ebben a formában majdhogynem élvezhetetlen.

Assetto Corsa Competizione Xbox One

De van még más is. A konzolos ACC nem tartalmazza a teljes, PC-s élményt. A mezőny itt 20 autóra van szűkítve (nyilván érhető CPU korlátok miatt), de nem tartalmaz minden funkciót sem. Teljes rajtprocedúra például nincs, az autók csak felgördülnek a rajtrácsra, és kész – nincs felvezető kör. Ahogy online multiplayerben privát lobbik sincsenek. A vezetési élmény sem annyira jó. A kontroller például nem rezeg, így gyakorlatilag nulla visszajelzést kapunk arról, hogyan viselkedik az autó (mindezt egy szimulátorban). Olyan, mintha az út felett repülnénk, nem érezni a tapadást, a csúszást, semmit. Rezgés csak akkor van, ha a fűre hajtunk, de ott ugye meg már minek, elég egyértelmű helyzet. Épp a vezetés, a versenyzés finomsága vész el azzal, hogy semmit nem érezni az autók helyzetéből.

Ja, hogy kormánnyal kéne játszani? Sok sikert: a konzolos ACC tele van bugokkal, melyek egy része épp a kormányokat érinti. Több típust csak sokadik csatlakoztatásra hajlandó felismerni, force feedback nincs (vagy gyenge), vagy épp össze-vissza rángatja a kormánykereket, függetlenül attól, hogy mi történik (vagy, hogy egyáltalán történik-e valami). Lehet még sorolni: éjszaka a fényszórók nem világítanak rendesen, ezáltal szinte semmit sem látni. Néhány menüpontnál nem jelenik meg a virtuális billentyűzet, így nem lehet begépelni, amit szeretnénk. Grafikai hibák, eltűnő kerekek az autókról, a szemünk előtt felbukkanó tárgyrészletek (LoD), belső nézetben ide-oda rángatózó kezek… Sokat elmond a kiadott játék pre-alfa állapotáról, hogy a megjelenés után a fejlesztők első dolga nem az ünneplés, hanem egy hibabeküldő űrlap közzé tétele volt.

Assetto Corsa Competizione Xbox One

A botrányos képfrissítés, a hiányzó fizikai visszahatások, a privát multiplayer hiánya és a számtalan kisebb-nagyobb bug gyakorlatilag tönkre teszi a konzolos Assetto Corsa Competizionét. Lehet azt mondani, hogy a problémákat (legalábbis egy részüket) idővel javítják, de egyrészt erre nincs garancia, másrészt a játékot most kell értékelni. Amit a konzolos játékosok kaptak, az csalódás. Jobb lett volna ezzel megvárni a következő generációs konzolokat, de aki ebben reménykedik, azt el kell szomorítanom: a fejlesztők már közölték, hogy nem terveznek Xbox Series X / PlayStation 5 javításokat. A fókusz marad a PC verzión. Fizetős DLC-k azért lesznek konzolon is.

A tragédiát persze lehetett sejteni, hiszen az Assetto Corsa Competizione konzolos változatai minimális hírverést kaptak, az Unreal Engine 4 és a nevesincs bérmunkás csapat párosa pedig vérzett már el korábban. Kár, hogy egy ennyire jó, ennyi potenciált rejtő autós játéknál kellett ezzel újra találkozni. Tévedés ne essék: az ACC a pillanatnyilag létező egyik legjobb szimulátor. A grafika, a fizika, a hangok, a mesterséges intelligencia elképesztően jó benne. De ebből az élményből konzolon csak egy nagyon kis részt élvezhetünk, azt is csak bajosan. Az egyik legígéretesebb játék a generáció egyik legrosszabb konzolos portjával lett megátkozva, ezt a pirulát pedig nehéz lesz lenyelni.

Pro:

  • valódi versenyélmény;
  • kiváló mesterséges intelligencia;
  • fantasztikus hangok.

Kontra:

  • minimumra csavart látvány;
  • borzalmas képfrissítés;
  • kontrollerrel nulla rezgés és visszahatás;
  • kormányokat nem ismer fel, vagy nem kezel megfelelően;
  • több PC-s funkció kimaradt;
  • 20 főre redukált mezőny;
  • nincs privát multiplayer;
  • kisebb bugok tömkelege.

50

Az Assetto Corsa Competizione a PC-s eredeti mellett PS4-re és Xbox One-ra érhető el.

dreampage

Azóta történt

  • Train Sim World 2 teszt

    Tovább száguldanak a vonatok a Dovetail Games szimulátorában, amiben most már akár londoni metrót is vezethetünk, és kaptunk néhány érdekes újdonságot is.

  • WRC 9 teszt

    Idén is nekiveselkedhetünk az FIA Rali Világbajnokság hivatalos játékának, a Kylotonn Racing sorozata pedig, ha most nem is nagyot, de ismét szép határozottan lépett előre.

Előzmények

  • Snowrunner teszt

    Visszatért az extrém off-road játékok királya, a sár mellett pedig most már a hó és a jég birodalmában is helyt kell állnunk. A Snowrunner megmutatja, hogyan kell folytatást készíteni.

  • Quern – Időtlen Gondolatok teszt (Xbox One)

    Magyar fejlesztésű és magyar nyelvű, belső nézetes puzzle kaland érkezett a Microsoft konzoljára, csaknem négy évvel a PC-s eredeti után. Kiváló produkció, egy nagy bökkenővel.

  • Obduction teszt (Xbox One)

    Négy évvel az eredeti megjelenése után a Microsoft konzoljára is elérhető lett a Myst alkotóinak legutóbbi játéka, az Obduction. Megérte rá ennyit várni? A válasz bonyolult.