Assetto Corsa Competizione teszt

Konzolokra is megérkezett napjaink egyik legélethűbb autós játéka, ám a konverzió minőségét látva nem örülhetünk felhőtlenül. Tesztpadon az ACC.

Egy vérbeli szimulátor…

Az olasz Kunos Simulazioni világszerte gyorsan hírnevet szerzett magának, amikor 2014-ben megjelent az Assetto Corsa. Bár korábban is jelentek meg játékaik, a római cég ezzel a versenyszimulátorral ért el igazi áttörést. Tavaly megjelent a folytatás, az Assetto Corsa Competizione, amely egy rögös megjelenési időszak után egyre kiforrottabbá vált, és a PC-s szimulátor versenyzők egyik kedvence lett. A játék egy év elteltével konzolokra is megérkezett.

Az Assetto Corsa Competizione elődjéhez képest fókuszt váltott, és most már kizárólag a valódi GT versenyzésre összpontosít. Ez a GT World Challenge (korábbi nevén Blancpain GT Series) bajnokság hivatalos videojátéka, annak minden helyszínével, pilótájával és autójával, de a játék ennél is tovább megy. A Kunos már sokszor lenyilatkozta, hogy ők szimulátort készítenek, nem a hagyományos értelemben vett játékot. Az ACC ennek megfelelően nem viccel – itt szigorú szabályok mentén zajlanak az események, a program pedig folyamatosan monitorozza a viselkedésünket, vezetési tudásunkat. A „játék” annyira élethű, hogy valódi autóversenyzők is gyakorolnak vele, és a járvány miatt új erőre kapott eSport sorozatban is ott volt a (tényleges) mezőny, az élő bajnoksághoz ijesztően hasonlító virtuális futamokat produkálva.

Játékmódok tekintetében rendelkezésre áll minden, ami elvárható, de senki ne várjon komoly prezentációt. A karrier mód rendkívül fapados. Néhány vezetési teszt elvégzése után egy teljes bajnokságot lenyomhatunk a GT World Challenge-ben, saját, elképzelt csapatunkkal. Sajnos ez a mód annyira igénytelen, hogy még saját nevünket sem írhatjuk be (így pilótacserénél a mi rubrikánk egyszerűen üres), mint ahogy hiába van a játékban – eldugva – festésszerkesztő, saját munkánkat nem használhatjuk a karrierben. Ironikus módon a különálló Bajnokság (Championship) mód érdekesebb, hiszen ugyanaz a lényege, de sokkal jobban testre szabható, a szabályoktól kezdve az apróbb részletekig mindent beállíthatunk.

Ha nem akarunk bajnokságra menni, akkor akad még lehetőség bőven. Gyakorolhatunk, különböző Hotlap, Stint és egyszeri versenyeket hozhatunk létre, akár a hivatalos, akár saját szabályokkal, és nem maradhattak ki a speciális események sem. Ezek világranglistákkal megtámogatott kihívások, előre meghatározott helyszínen, autóval és körülmények között. Utóbbiból is lehet válogatni, hiszen az ACC teljesen dinamikus játék, változó napszakokkal és időjárással minden pályán. Akár teljes, 24 órás endurance futam lebonyolítására is van lehetőség, stratégiával, pilótacserékkel stb.

Assetto Corsa Competizione Xbox One

A pályára gurulva aztán elszabadul az Assetto Corsa Competizione. Mint már említettem (és ahogy azt valójában az olvasók nagy része tudja is), az olaszok alkotása a jelenlegi egyik legélethűbb szimulátor, sokan a legjobb GT3 élménynek tartják. Ebben nagy része van a fizikának, ami egyrészt tökéletesen visszaadja a versenyautók viselkedését, másrészt minden körülményt pontosan szimulál, és figyelembe vesz. A levegő, az aszfalt, a gumik és a fékek hőmérsékletét, az időjárás változásait, az autó tömegét és beállításait, amikkel órákat lehet szöszölni, hogy megtaláljuk az adott körülményekhez passzoló ideális konfigurációt. A széles skálázhatóságnak és vezetési segítségeknek köszönhetően bárki tehet vele egy próbát (kontrollerrel is meglepően barátságos), de az amatőröket és a profikat itt tényleg egy világ választja el egymástól.

Assetto Corsa Competizione Xbox One

További erőssége a játéknak a hangzás. Azt túlzás nélkül le lehet írni, hogy az ACC-ben vannak a legjobb autóhangok, és pont. Döbbenetesen erős és összetett minden autó hangja, de minden egyéb zörej tökéletesen hallható, olyan durva élményt nyújtva, amit más autós játékokban egyszerűen nem kapunk meg. Persze itt jóval kevesebb autót kellett kidolgozni, de a fejlesztők elvégezték a házi feladatot, annyi szent. Önmagában a hangok elviszik a hátukon az élményt, és akkor ott vannak a lézerszkennelt pályák (még ha kevés is), a valódi szabályok és az élethű fizika – ez már tényleg más liga, ez valódi autóversenyzés. Mivel az alapok a konzolos változatban ugyanazok, így a lényeg, a hangulat itt is érezhető, de sajnos itt véget is érnek a hasonlóságok.

…nagyon gyenge konzolos portja

Az már a konzolos bejelentés pillanatában félő volt, hogy az Assetto Corsa Competizione nem feltétlenül fog jól elsülni. A játék, mivel szimulátor és abszolút dinamikus, ezért rendkívül processzor-igényes, PC-n sem könnyű makulátlan teljesítményt kicsikarni belőle. Unreal Engine 4-et használ, ami, bár népszerű motor, tudjuk jól, hogy avatatlan kezekben szörnyű eredményeket produkál konzolon, elsősorban a teljesítmény (képfrissítés) tekintetében. A konverziót a d3t Ltd végezte bérmunkában, akik sajnos pont ilyen avatatlan kezeknek számítanak, ezt már jó néhány, közepesen sikerült konzolos átirattal bizonyították. A körülmények együttállása azt jósolta, hogy a végeredmény az ACC esetében sem lesz jó, és sajnos így is lett.

A legnagyobb probléma a képfrissítés, amit a fejlesztők 30 fps-ben igyekeztek rögzíteni. Ez már önmagában is elfogadhatatlan egy szimulátor esetében (gondoljunk bele, a játék kétszer annyi idő alatt reagál minden mozdulatunkra), de ennél is nagyobb baj, hogy Unreal Engine 4 esetén nem mindig működik ez a „sapka”. Az ACC nem harminc, hanem 31-33 fps-sel fut mind a négy konzolon, ezáltal a képkockák nincsenek szinkronban a képernyők frissítési frekvenciájával. Az eredmény még annál is rosszabb, mint sejtettük: az ACC folyamatosan rángat és akadozik, de olyan zavaró mértékben, hogy ez tönkre is vágja az összes pozitívumot, amit az előző oldalon taglaltam. Tegyük hozzá azt is, hogy maga a grafika alaposan le lett csavarva, valahová a minimum közelébe. Hiába 4K (PS4 Prón 1800p), ha nem is szép, és ennyire akadozik. A visszapillantó tükrökben pedig olyan alacsony a felbontás, hogy jobbára csak pixeleket látni. Nincs rá más szó: ez ebben a formában majdhogynem élvezhetetlen.

Assetto Corsa Competizione Xbox One

De van még más is. A konzolos ACC nem tartalmazza a teljes, PC-s élményt. A mezőny itt 20 autóra van szűkítve (nyilván érhető CPU korlátok miatt), de nem tartalmaz minden funkciót sem. Teljes rajtprocedúra például nincs, az autók csak felgördülnek a rajtrácsra, és kész – nincs felvezető kör. Ahogy online multiplayerben privát lobbik sincsenek. A vezetési élmény sem annyira jó. A kontroller például nem rezeg, így gyakorlatilag nulla visszajelzést kapunk arról, hogyan viselkedik az autó (mindezt egy szimulátorban). Olyan, mintha az út felett repülnénk, nem érezni a tapadást, a csúszást, semmit. Rezgés csak akkor van, ha a fűre hajtunk, de ott ugye meg már minek, elég egyértelmű helyzet. Épp a vezetés, a versenyzés finomsága vész el azzal, hogy semmit nem érezni az autók helyzetéből.

Ja, hogy kormánnyal kéne játszani? Sok sikert: a konzolos ACC tele van bugokkal, melyek egy része épp a kormányokat érinti. Több típust csak sokadik csatlakoztatásra hajlandó felismerni, force feedback nincs (vagy gyenge), vagy épp össze-vissza rángatja a kormánykereket, függetlenül attól, hogy mi történik (vagy, hogy egyáltalán történik-e valami). Lehet még sorolni: éjszaka a fényszórók nem világítanak rendesen, ezáltal szinte semmit sem látni. Néhány menüpontnál nem jelenik meg a virtuális billentyűzet, így nem lehet begépelni, amit szeretnénk. Grafikai hibák, eltűnő kerekek az autókról, a szemünk előtt felbukkanó tárgyrészletek (LoD), belső nézetben ide-oda rángatózó kezek… Sokat elmond a kiadott játék pre-alfa állapotáról, hogy a megjelenés után a fejlesztők első dolga nem az ünneplés, hanem egy hibabeküldő űrlap közzé tétele volt.

Assetto Corsa Competizione Xbox One

A botrányos képfrissítés, a hiányzó fizikai visszahatások, a privát multiplayer hiánya és a számtalan kisebb-nagyobb bug gyakorlatilag tönkre teszi a konzolos Assetto Corsa Competizionét. Lehet azt mondani, hogy a problémákat (legalábbis egy részüket) idővel javítják, de egyrészt erre nincs garancia, másrészt a játékot most kell értékelni. Amit a konzolos játékosok kaptak, az csalódás. Jobb lett volna ezzel megvárni a következő generációs konzolokat, de aki ebben reménykedik, azt el kell szomorítanom: a fejlesztők már közölték, hogy nem terveznek Xbox Series X / PlayStation 5 javításokat. A fókusz marad a PC verzión. Fizetős DLC-k azért lesznek konzolon is.

A tragédiát persze lehetett sejteni, hiszen az Assetto Corsa Competizione konzolos változatai minimális hírverést kaptak, az Unreal Engine 4 és a nevesincs bérmunkás csapat párosa pedig vérzett már el korábban. Kár, hogy egy ennyire jó, ennyi potenciált rejtő autós játéknál kellett ezzel újra találkozni. Tévedés ne essék: az ACC a pillanatnyilag létező egyik legjobb szimulátor. A grafika, a fizika, a hangok, a mesterséges intelligencia elképesztően jó benne. De ebből az élményből konzolon csak egy nagyon kis részt élvezhetünk, azt is csak bajosan. Az egyik legígéretesebb játék a generáció egyik legrosszabb konzolos portjával lett megátkozva, ezt a pirulát pedig nehéz lesz lenyelni.

Pro:

  • valódi versenyélmény;
  • kiváló mesterséges intelligencia;
  • fantasztikus hangok.

Kontra:

  • minimumra csavart látvány;
  • borzalmas képfrissítés;
  • kontrollerrel nulla rezgés és visszahatás;
  • kormányokat nem ismer fel, vagy nem kezel megfelelően;
  • több PC-s funkció kimaradt;
  • 20 főre redukált mezőny;
  • nincs privát multiplayer;
  • kisebb bugok tömkelege.

50

Az Assetto Corsa Competizione a PC-s eredeti mellett PS4-re és Xbox One-ra érhető el.

dreampage

Azóta történt

  • Train Sim World 2 teszt

    Tovább száguldanak a vonatok a Dovetail Games szimulátorában, amiben most már akár londoni metrót is vezethetünk, és kaptunk néhány érdekes újdonságot is.

  • WRC 9 teszt

    Idén is nekiveselkedhetünk az FIA Rali Világbajnokság hivatalos játékának, a Kylotonn Racing sorozata pedig, ha most nem is nagyot, de ismét szép határozottan lépett előre.

Előzmények

  • Snowrunner teszt

    Visszatért az extrém off-road játékok királya, a sár mellett pedig most már a hó és a jég birodalmában is helyt kell állnunk. A Snowrunner megmutatja, hogyan kell folytatást készíteni.

  • Quern – Időtlen Gondolatok teszt (Xbox One)

    Magyar fejlesztésű és magyar nyelvű, belső nézetes puzzle kaland érkezett a Microsoft konzoljára, csaknem négy évvel a PC-s eredeti után. Kiváló produkció, egy nagy bökkenővel.

  • Obduction teszt (Xbox One)

    Négy évvel az eredeti megjelenése után a Microsoft konzoljára is elérhető lett a Myst alkotóinak legutóbbi játéka, az Obduction. Megérte rá ennyit várni? A válasz bonyolult.