Hirdetés

A kézikonzolok története

Kézikonzol? Ki találta ki?

Kézikonzol? A többség számára valószínűleg nem ismeretlen a kifejezés, hiszen manapság az összes magára valamit is adó konzolgyártó kínál efféle eszközöket. Az angolul handheld game console néven futó készülékek olyan játékgépek, melyek nagyobb testvéreiktől eltérően nem csak a játékok futtatására alkalmas hardvert, hanem a kijelzőt és az irányítóeszközöket is tartalmazzák, képesek akkumulátorról működni, mindezek mellé pedig elég kicsik ahhoz, hogy elférjenek az ember kezében — zsebre rakni mondjuk nem biztos, hogy olyan egyszerű őket, de az mindenesetre biztos, hogy hordozhatók. Méretükből és felépítésükből adódóan jóval gyengébb hardvert tartalmaznak, mint a csúcskategóriás konzolok vagy desktop pc-k, de kis túlzással azt lehet mondani, hogy hozzák az öt-tíz évvel korábbi eszközök színvonalát. De ez nem volt mindig így.

Mattel Auto Race Az első játékkonzolt, másképp mondva a játékkonzolok ősét a Mattel jegyzi, az Auto Race névre hallgató eszköz 1976-ban jelent meg, ma már szinte alig találni belőle működő verziót. Ez volt az első digitális gép, mely nem tartalmazott mechanikus részeket — kivéve a kezelőszerveket és a bekapcsológombot. A masina pontos technikai paraméterei ismeretlenek, az biztos viszont, hogy 512 byte (azaz fél kilobájt, egy megabájt 2048-ad része) memóriája volt. A pálcikákból kirajzolt pályán kellett kikerülnünk a több autót, a cél pedig az volt, hogy 99 másodperc alatt célba érjünk — azért ilyen hamar, mert az időszámláló csak két digit hosszú volt. Nem sokkal megjelenése után a Mattel kiadta a Football nevű konzolját, mely sokkal népszerűbb volt az Auto Race-nél, amiről épp ezért sokan nem is tudnak.

Microvision A Mattel konzoljai után több cég is próbálkozott hasonló gépek piacra dobásával. Köztük volt az 1932-ben alapított Coleco, a Parker Brothers, az Entex, a Bandai és 1860-ban alapított Milton Bradley Company, utóbbi cég adta ki az első cserélhető cartbridge-es masinát 1979-ben, mely Microvision névre hallgatott. A gép érdekessége, hogy két processzort tartalmazott, a korai változatokban használt 100 kHz sebességű Intel 8021-et egy a gyártó egy Texas Instruments TMS1100-ra cserélte (ezek egyes források szerint a cartridge-ekre voltak integrálva), melyek ugyan sokkal primitívebb hardvernek számítottak, jóval kevesebbet fogyasztottak. A gép nem lett sikeres, ennek fő oka a szinte használhatatlanul kis felbontású, 16 x 16 pixeles LCD kijelző volt. Összesen egy tucat játék készült hozzá, a konzol a magas fejlesztési költségek ellenére is nagyot bukott, az MB-t viszont nem rántotta magával a gödörbe.

Game and Watch A nagy áttörést a Nintendonak sikerült elérnie, akik 1980 és 1991 között hatvan féle úgynevezett Game & Watch játékkonzolt — bár hívhatjuk őket kvarcjátékoknak is — dobott piacra. Könnyű dolguk volt, ugyanis több éves tapasztalattal rendelkeztek manager kalkulátorok és ahhoz hasonló eszközök gyártásában, amihez a nagyszerű dizájner, Gunpei Yokoi nagyon sokat tett hozzá, ő találta fel többek között a játékok irányítására használható d-padot is. A Game & Watch masinákon egy-egy játék volt található, bónuszként pedig óra és ébresztő is volt rajtuk, innen a név. A masináknak tíz típusa volt, összesen hatvan játék jelent meg rájuk. Az egyik legérdekesebb a dupla kijelzővel rendelkező Multi Screen gép, mely pont úgy nézett ki, mint a napjainkban is kapható Nintendo DS — egyébként többek között a Donkey Kong futott rajta.

Game Boy Ezzel el is érkeztünk az 1989-ben piacra dobott Game Boy-hoz, mely öt évvel a Palmtex nevű cég teljesen megbukott Home-Computer Software Super Micro Cartridge System fantázianevű masinájának megjelenése után jutott el az első vásárlókhoz. A cserélhető kazettás gép sikerében benne volt, hogy a Nintendo felismerte azt, hogy a gépet egy nagyon ütős játékkal kell eladni a biztos sikerhez. Ez a játék a Tetris volt, melyet a cég elnök-vezérigazgatója, Minoru Arakawa látott egy 1988-as kiállításon. A Nintendo egyből meg is vásárolta a játék jogait, a Game Boy mellé pedig ezt a játékot csomagolták, ami meg is látszott az eladásokon: 1992-ig 25 millió konzolt adtak el, a sima és a színes Game Boy összesített eladásai pedig 2005-ben majdnem elérték a 120 millió példányt. Utóbbiban benne vannak az 1996-ban megjelent Game Boy Pocket és a rá egy évre piacra dobott Game Boy Light eladások is — előbbi gép egy kisebb, kevesebb elemet igénylő gép volt, utóbbi pedig a Pocket-nek a kissé vastagabb, háttérvilágított kijelzővel rendelkező variánsa.

A színes kijelző megjelenése

Atari Lynx Szinte hihetetlen, de a Game Boy megjelenésével egyidejűleg egy színes kijelzővel rendelkező masina is napvilágot látott, ez volt az Atari Lynx. Az 1987-ben kiadott, Handy által fejlesztett Epyx átalakított változatáról volt szó, mely 1989-ben került piacra. Azon kívül, hogy ez volt az első színes kijelzővel ellátott konzol, sok egyéb paraméterében is lepipálta a Game Boyt: kijelzőjének háttérvilágítása volt, lehetőséget adott hálózati játékra (legfelebb 17 játékossal), valamint fejlettebb volt a hardvere, ami többek között a sprite-ok nagyítását/kicsinyítését is lehetővé tette. További előnye volt, hogy meg lehetett fordítani, így a balkezes játékosok is könnyedén használhatták. Volt azonban három hatalmas problémája: drága volt, elképesztően hamar lemerült és nem támogatta a 3rd party alkalmazásokat. Bár 1991-ben megjelent az újraformált változata, végül teljes anyagi csődöt jelentett. Ennek ellenére többen felkarolták a gépet, a Telegames sokáig próbálta életben tartani, majd új tulajdonosa, a Hasbro lehetővé tette, hogy akárki fejlesszen rá. Ennek hatására rengeteg független fejlesztő készített játékokat rá, az utolsó 2004-ben jelent meg Winter Games néven.

A színes kijelzős konzolok árára jó példa az 1990-ben megjelent TurboExpress (a TurboGrafx hordozható változata), TurboExpressmely 299 dolláros áron debütált, de nagyon hamar leesett 249-re. Korának egyik legjobb legfejlettebb gépe volt, mely a Game Boy-jal megegyező méretű, 2,6 hüvelykes kijelzőjén képes volt futtatni a TurboGrafx-16 játékokat, melyek hitelkártya méretű, úgynevezett HuCardokon foglaltak helyet. Egyszerre 64 sprite-ot tudott kirajzolni, a 64 kB RAM pedig lehetővé tette 512 (egyesek szerint 482) szín megjelenítését. Szíve két 6820-as processzor volt, mindkettő 3,58 MHz-en operált. Opcionális kiegészítője volt a Tubrovision TV-tuner — melynek segítségével a kijelzőn lehetett nézni a televízióadást — és a TurboLink — ami lehetőséget biztosított két gép összekötésére, azaz a multiplayer játékra. Utóbbival kapcsolatban az egyetlen probléma az volt, hogy nagyon kevés játék tette lehetővé a co-op játékmódot.

A harmadik színes kijelzős gép a Japánban 1990-ben, Észak-Amerikában 1991-ben debütált Sega Game Gear volt. Az eszköz a Sega Master Systemre alapult, melynek segítségével könnyedén lehetett játékokat írni rá. Sega Game Gear A következő valamire való kézikonzolra hat évet kellett várni, ekkor jelent meg a game.com (melyet a televízióreklámokban "gamecom"-ként, nem pedig "gém pont com"-ként emlegettek), melyet a Tiger Electronics adott ki 1997-ben. Sok újítást tartalmazott, célközönsége pedig az idősebb korosztály volt, hiszen rengeteg PDA-s funkció is helyett kapott benne — erről árulkodott egyébként az érintőkijelző és a hozzá kapott ceruza is. Persze ezzel egyidejűleg a Game Boynak is konkurenciát szeretett volna állítani, mely nem jött maradéktalanul össze. A masina érdekessége, hogy az első verziókban két cartridge hely is volt, valamint az összes gépben megtalálható volt egy 14,4 kbps sebességű modem.

A Sega Mega Drive (Sega Genesis) játékok futtatására alkalmas Sega Nomad 1995. októberében debütált az amerikai piacon 180 dolláros nyitó áron. A 7,67 MHz-en ketyegő Motorola 68000 típusú processzorra alapuló masina a PAL területeken (tehát például Európában) soha nem jelent meg, de ennek ellenére összességében mintegy egy millió darabot adtak el belelő — ennek ellenére nem mondhatni rá, hogy slágergép volt, főleg az üzemidejével voltak bajok, egy teljes akkukészlet pedig 79 dollárba került hozzá, ami elég húzósnak számított.

Game Boy Color
Game Boy Color

A Nintendo viszont nem kapkodta el a színes kijelzőre való átállást, valószínűleg azért, mert az olcsó Game Boy sokkal jobban fogyott, mint bármelyik konkurense. Persze ettől függetlenül nem kerülhette el a sorsát a japán vállalat, mely az eredeti készülék megjelenése után kilenc évvel (!), 1998-ban dobta piacra a Game Boy Colort. A készülék a színes kijelző ellenére is kisebb volt elődjénél, az azonos (azaz kissé elavult) hardvernek köszönhetően viszont képes volt futtatni az eredeti készülékre írt programokat is. A masina 32768 szín megjelenítésére volt képes, de abból csak 56 lehetett egyszerre a kijelzőn.

Sikeres és kevésbé sikeres próbálkozások

A napjainkban kapható gépek megjelenéséig rengeteg gyártó próbálkozott elhódítani a Nintendo trónját, legtöbbjük akkorát bukott, hogy gyártóját is magával rántotta a süllyesztőbe. Közéjük tartozott a 16 bites, színes kijelzős Neo Geo Pocket Color, mely 1998-ban került a japán, rá egy évre pedig az amerikai piacra. A készülék a vele szinte egy időben megjelent monokróm kijelzős Neo Geo Pocket utódja volt, ám 2000-ben visszavonták mind az európai, mind az amerikai piacról, holott úgy látszott, hogy a Sega Game Gear után ez lesz az első, Game Boy kihívó, mely komolyabb sikereket érhet el. Bukásában valószínűleg közre játszott az emberek várakozása a Game Boy Advanced iránt, valamint az, hogy a kiadónak kommunikációs nehézségei voltak a külsős fejlesztőkkel.

Wonderswan Color
Wonderswan Color

Egész komoly sikereket ért el viszont a 2000. decemberében Japánban piacra dobott Wonderswan Color. A készülék kompatibilis volt az eredeti Wonderswan játékokkal, de az annál kissé méretesebb gép már színes kijelzővel rendelkezett. Bár a Nintendo akkoriban szinte monopolhelyzetben volt a Japán piacon, az új jövevénynek köszönhetően az azt készítő Bandai 8 százalékos piaci részesedést szerzett, amit egyértelműen a gép nagyon olcsó, 6500 yenes (körülbelül 65 USD) induló árának lehetett betudni.

Game Boy Advance
Game Boy Advance

Ezt követően jelent meg a Game Boy Advance, mely amellett, hogy erősebb hardvert és nagyobb kijelzőt kapott elődjéhez képest, más kialakítású volt és két plusz gomb is került rá. Két évvel később megjelent a Game Boy Advance SP névre hallgató kompaktabb verzió, mely kinyitható, úgynevezett "clamshell" kialakítású volt, továbbá tölthető akkumulátorokat és háttérvilágítást kapott. 2005-ben látta meg a napvilágot a Game Boy Micro, mely a méret oltárán feláldozta a nagyméretű kijelzőt és a korábbi Game Boy játékokkal való kompatibilitást. A készülékek egytől egyig hatalmas sikert értek el, összesen több mint 80 millió darabot adtak el belőlük világszerte.

Game Park 32
Game Park 32

Az Advance megjelenése után pár hónappal a dél-koreai Game Park piacra dobta a Game Park 32 nevű konzolját, mely 133 MHz-es processzorral, MP3 és DivX lejátszóval, e-book olvasóval és SmartMedia kártyaolvasóval büszkélkedhetett — belső memóriája egyébként 128 MB-nyi adatot tudott tárolni. 2003-ban követte a GP32 FLU (Front Light Unit), 2004-ben pedig a GP32 BLU (Back Light Unit). A csatlakoztatható QWERTY billentyűzetes gép nagy bukás lett, mindössze 30.000 darabot adtak el belőle, ugyanakkor a kütyümániás felhasználók imádták.

2003-ban a Nokia is úgy érezte, hogy be kell szállnia a kézikonzol-bizniszbe, az eredmény az N-Gage névre hallgató Symbian Series60 operációs rendszeren alapuló okostelefon lett, mely kombinálta a mobiltelefont a játékkonzollal, miközben zenelejátszóként és rádióként is működött. A masina hardveresen gyakorlatilag semmivel sem volt jobb a korabeli okostelefonoknál, viszont ami nagyobb gond volt, játékkonzolként sem állta meg a helyét: grafikus megjelenítési képessége harmatgyenge, a kijelzője pedig álló formátumú volt, a játékok cseréjéhez pedig még az akkumulátort is el kellett távolítani. A Nokia a gyermekbetegségek orvoslásában sem volt túl jó, az N-Gage QD nevű variáns a memóriakártya cseréjének problémáját megoldották, kikerült viszont a szolgáltatáskínálatból az MP3 lejátszó és a rádió. A Nokia azóta sem próbálkozott efféle masinák készítésével, az N-Gage nevet a rengeteg beleölt pénz miatt még ma is éltetik: napjainkban azon okostelefonok kapják meg ezt a jelzőt, melyeken helyet kapott a programok vásárlására és letöltésére is alkalmas N-Gage platform.

Tapware Zodiac
Tapwave Zodiac

Említésre méltó a 2004-ben megjelent Tapwave Zodiac, mely a PDA-kat és a játékgépeket gyúrta egybe. Operációs rendszere egy módosított Palm OS 5-ös volt, kialakítása viszont egyértelműen a játékgépekre hajazott. Két verzió jelent meg belőle, a Zodiac 1 és a 2 kinézetben és a belső memória méretében különbözött. A gépek nem voltak hosszú élettartalmúak: 2005. júliusában a Tapwave csődbe ment, vele együtt pedig a gépek is eltűntek.

Cikkünk következő részében a jelenleg is kapható konzolok bemutatásával folytatjuk, plusz elmerengünk azon is, hogy mit hozhat a jövő.

Bocha

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények