Új hozzászólás Aktív témák
-
hegefe
csendes tag
Persze a Forex ezt se írja le sehol - ill. a Szulfátoldó 2 angol user manual foghegyről említi. Mindennek úgy kell utánna nyomozni.
Persze a T1232 készülékekhez sem írják le mekkora árammal regenerálj impulzus-felezős üzemmódban. Az 5% töltőáram játszhat max, ha 10.5 V-ig kisütöd előtte az aksit? Studirozz csak rajta. Vagy a nagy áramú gyors töltéskor a 3 órás szabály játszik? (akku névleges kapacitása /3 = max. töltő áram.) Mintha ezt mindenkinek tudnia kellene ...[ Szerkesztve ]
-
hegefe
csendes tag
A Forex Szulfátoldóban nincs aktív hűtés ... és a max 5A kimenő áramhoz nagyon masszív, jól tervezett a hűtése. Örök darab szerintem.
Ami lehetne jobb is az a töltő áram állítása. Azzal a potméterrel csak saccolni lehet hova állítottad - és ugye tized Amper pontosságra kellene finoman állítani a regenerálási ciklusokban. A visszajelző ledek is csak kb. mutatják mekkora áram impulzusok mennek.
(Ha a Forex 12/25 kapacitás teszterhez kapcsolva üzemel a szulfátlanító, akkor tudod tized-század Amperre állítani, mert az kijelzi a töltő áramot.)Egy nem sajnált próba akkun én lefuttattam egy 8 kisütésből álló ciklust. Az első kettővel visszajött 6 Ah, aztán nem változott.
Szerintem jó akkukon 1-2-nél több kisütést nem érdemes. Nem fognak soha jelentősebb kapacitás növekedést mutatni. Ennyi a meglévő kapacitás és indító áram szinten tartó regenerálására elég.
(Ami fontos megtörténik: Lemerítetted 10.5V-ra, majd impulzus töltéssel a vízbontási határ fölötti beállított végfeszültségre töltötted az akkut.)[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
Köszönöm, ezeket figyelembe veszem.
Úton vannak a kapacitásmérők, azzal legalább pontosabban és számszerűbben látom majd a változást.
Ami a bánatom. A teszterrel (ekkel) mérhető és valós változás az általában az indítási áram növekedése. A tárolóképesség nem akaródzik változni leginkább.
A poén, hogy kettő egymás utáni lassú merítés-töltés ciklussal nagyjából ugyanazt, vagy jobb! eredményt érek el, mint a deszulfátorral.
-
hegefe
csendes tag
A tapasztalati mérések szerint az autó indító akkuk kapacitás változásával egyenesen arányos az indítóáram változása. Ezért a jóval egyszerűbb és pontosabb kapacitás mérés %-os változása átvitíthetően jól mutatja a közel azonosan módosult indítóáram százalékos változást.
Tehát a legtöbb esetben elég csak kapacitást mérni, mert ha ez rendben van megfelelő az indítóáram is. (forrás: Forex)Ha az akku teszterrel méregetve változó indítóáramot mértél, akkor változni kellett a kapacitásnak is.
Az olcsóbb árfekvésű teszterek elég pontatlanul mutatják a tényleges indító áramot. Lehet ezt a pontatlanságot látod csak.
Pld. az egyszerűbb akku ondítóáram teszterek a vadi új ukkukat nem is tudják mérni. Csak az új akku némi üzemben eltöltött ideje után mutatnak valami közelítő konkrétumot az indítóáramról.[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
Ok, nincsenek premium eszközeim, egy DHC-500 terhelővilla és egy Micro-200 akkuteszter, egy Forexos deszulfátor, egy Optimate6 töltő. ( meg sok másik töltő)
Kapacitásmérést -egyenlőre- egyszerű paraszti módszerrel végzem. ( inkább csak állapotfelmérés)
A teljesen feltöltött akkura 2db 12 V égőt ( összesen 8A) teszek és nagyjából 10,5-11 V környékére merítem. Az eltelt idő alapján tudok viszonyítani, és számomra használható "táblázatom" lett. ( tudom mennyi az új akku ideje és több használt jó, és cserés akkum ideje)
Az új akkuhoz képest a fele időt bíró még simán jó télire, ha legalább közepesen jól indul az autó.
A cirka negyedét bíró excell (74 Ah, 680A, azzal játszom most) még erőlködés nélkül belökte az 1.4 PDTD-t.
Sőt. Ha az adagolót letiltó tapi gombot nem fogom meg, akkor is tud 2*10 mp-et tekerni még télen is úgy, hogy még egész elfogadható az indítási fordulatszám. .( Nagyjából 2 mp alatt indul be.)
A műszer szerint 555-620 A indítót tud, attól függ, mivel töltöm fel.
A terhelő villa szerint a 2*300A-t leadja úgy, hogy nem esik a feszültség 10,4 V alá a 20 C fokos pincében. A harmadik mérésnél már esik a feszültség rendesen.
Szóval a lényeg. 530 A körüli volt, ( akkor még az autóban) amikor rátettem a kanai 1,2 A-s csepptöltőt, ami 13,6 V-on tartotta, állandóan rajta volt. Mikor kivettem az autóból 640-et mértem.
A Forexes szulfátoldások után 570-615 közötti eredmények jöttek ki, és az 70 perces izzótesztből maradt 55-60 perc, tehát a tárolókapacitása és az indító árama ( műszer szerint) csökkent.
A többi jó akkuimnál következetesen, nagyjából ugyanazokat az indítókat méri. Nekem nem az a lényeg mennyire pontos, hanem mennyi a változás.
A kis Ibizába ( excell akku ) van Webasto, na azt már végképp nem bírta. De indulni, akár izzítással együtt is, indult az autó.
-
hegefe
csendes tag
"Hány alkalom után adjam fel, ( meddig érdemes próbálkozni) ha nem változik semmi?" kérdésedre elővettem a jegyzeteimet, hogy ne csak emlékezetből válaszoljak.
A regenerált akku egy 2000-es évjáratú BMW gyári akku (nem tudom a gyártóját), névlegesen 55Ah/480A, hagyományos folyadék elektrolitos akku, nyitható cellákkal.
A rajta lefuttatott tartalék tárolóképesség tesztek 2016.12 hóban.
Első 8 kisütés (25A-10.5V)-töltés ciklus eredményei:
53sec-37Ah, 59s-40Ah, 61s-42Ah, 59s-40Ah, 59s-40Ah, 63s-43Ah, 60s-41Ah.1 héttel később a második 8-as regeneráló ciklus adatai:
59sec-40Ah, 59s-40Ah, 59s-40Ah, 58s-40Ah, 66s-44Ah, 81s-51Ah, 72s-48Ah, 76s-49Ah.2017.02.20-án C/20 kapacitás teszt (2.7A terhelés 10.5V-ig) eredménye 900 perc -> 40.5Ah.
Remélem tudod használni valamire az adatokat.
Most ez az akku üzemel a Bosch S4 regenerálása alatt. Eddig minden rendben vele.
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
Értem, köszi!
Az Excell akkura most valahol 0,5-1 amper közé tettem fel a deszulfátort, tegnap este óta mojol vele és még mindig csak 13,5 V-nál tart.
Máskor néhány óra alatt lefutott, lehet eddig túl nagy árammal toltam.
Néhány max 4-5 alkalom után már nem foglalkoztam vele, ha nem volt látványos a változás, ez a 2X8-as turnus azért picit több.
Ha jól értelmezem, akkor az első 8-as turnusban 25A-rel lemerítetted az akkut ( tárolóképességet mértél) és egyből töltötted töltővel. Így értel él 37Ah-ról 41 ill. 43Ah-ra.
A második 8-as turnusban is 25A-el merítetted, majd deszulfátorral töltötted vissza.
Itt azért az a 49 Ah végeredmény azért egész jó!
Ezek a 10,5 V-ra való kisütések élettartamban számítanak az akkuknál?
[ Szerkesztve ]
-
hegefe
csendes tag
Igen, számít sajna a 10.5 V-ra merítések száma. Az akku életciklusában ez egy véges szám, ami az indító akkuknál viszonylag hamar eljön.
(Ezért nem akartam több ciklust futtatni ezen az öreg akkun.)Mindegyik nyolcas kisütő ciklusban Szulfátoldóval töltöttem vissza, minden töltésnél.
Ha jól van beállítva a szulfátoldó töltő impulzus árama, kb. min 18 órás egy töltés. Minél hosszabb, annál jobb. A használati utasítás 25-30 órát, vagy ameddig el nem éri a beállított végfeszültséget ír.
Nálam a kapacitás teszterrel automatikusan mentek a ciklusok. A végén letölthető a töltési grafikon számítógépre.
De így sem ildomos felügyelet nélkül végezni, mert ha az akkunak rejtett kezdődő hibája van - pld. kezdődő cellazárlat - az hamar markánsan mutatja magát. Ilyenkor game over, be kell avatkozni. -
hegefe
csendes tag
A lényeget külön említeném.
Írtam, hogy 2017.02.20-án C/20 kapacitás teszt (2.7A terhelés 10.5V-ig) volt. Eredménye 900 perc -> 40.5Ah. Ha tartalék tároló képességet mértem volna, mint a 8-as regeneráló ciklusokban, akkor 2Ah-val magasabb érték adódott volna. (Mert kb. 2-3 Ah az eltérés a két mérési módszer között.)Tehát a regenerálás után 2 hónappal 5.5 Ah kapacitás növekmény tartósan megmaradt. Ezen az öreg akkumulátoron is.
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
Akkor még egy kérdés.
A 15V feszültséghatárt, vagy a 16V-ot használod?
Az élettartam kérdés inkább a még jó, használatban lévő akkunál a fontosabb, hogy érdemes-e évente egyszer egy töltés-merítést ( mondjuk azt szoktam), vagy egy deszulfátoros hány? cikklusos "kezelést" végrehajtani.
A II. Golfba most a Passat 6 éves gyári ( 70 Ah körüli, Rocket AGM) feltámasztott akkuja van, teker mint az őrült!
A következő "játszós" akku egy 2012-es Electric Power tán 74 Ah akku lesz. Ez volt a Golfba, még működött, de télre már fene tudja... Majd kipróbálom. A saját izzós tesztelés szerint nagyjából 60%-os a tárolóképessége.
A mostani 2011-es 74 Ah Exide excell meg 25-30% körüli.
Jöhetne már az a kapacitásmérő...
[ Szerkesztve ]
-
hegefe
csendes tag
Folyadékos és géles akkuknál 15V, felitatott (AGM) 16V feszültséghatárt állítok. Ez egyértelmű. Tanácstalan a folyadékos Ca-Ca és az Ag-Ca akkuknál vagyok.
Előbbi a Bosch S4, utóbbi a Bosch S5, ha minden igaz. A határfesz mindkettőnél 14.4V ahogy füleltem őket mérés közben.
Az alultöltések elkerülése miatt jó lenne pontosan tudni a gázképződési határ feszültségüket.
(A használati utasításuk is 14.4 V-ot ír, de szerintem minden akkuhoz egyenpapírt adnak.)A Forex használati utasítás a Rocket 110Ah Ca-Ca munka akkura is 14.4V max. töltőfeszt ír IUu karakterisztika esetén, 14,8V-ot felezős kar.-nál (20C fokon). Pedig szerintem Ca-Ca munka akkun 14.7V simán lehet a max. töltő fesz IUu esetén is. A Forex is valami egyenpapírt mellékel az akkuihoz. Az ember meg legyen okos ezek alapján ...
[ Szerkesztve ]
-
lajos75
senior tag
Sziasztok!
Előre is leszögezném nem szeretnék senkit megbántani és nem szeretnék kötekedni, de elmagyarázná valaki hogy 5-6éves akku-val mért kell már szarakodni
Ha jól gondolom akkor van egy szuper "drága" akku töltőtök ami még képes egy kis életet lehelni a már megfáradt akkuba, de van értelme már télen elmersz még indulni valahová vele
Én ha észreveszem hogy már nem az igazi az akku akkor inkább kicserélem és akkor tudom hogy holnap reggel is biztosan beindul az autó.
-
hegefe
csendes tag
válasz lajos75 #3866 üzenetére
Egy 5-6 éves akku lehet kifogástalanul indító jó akku is. (Ahogy egy 16 éves is.) A szuper "drága" cuccos amiről elmélkedünk meg kettő jó minőségű nagy indítóáramú akkumulátor ára. Ami arra szolgál, hogy ezzel töltve az akkudat 5-6 éves korában fel se merüljön, hogy cserélni kell. (Nagy kapacitású munka akkut már említeni sem merem a témában, speciel ami nálam fontos.)
[ Szerkesztve ]
-
lajos75
senior tag
De mi a helyzet akkor, mint pl. legutóbb az Excell akkum (4éves) volt minden rendben volt vele de melóból hazafele megálltam egy üzletnél kb. 3percre és utána nem indult az autó, annyit nem tudott az akku hogy bezárjam az ajtókat
Na már most ha jól működik egy akku, ti akkor is töltitek ezzel a töltővel az akkut és így ezáltal meghosszabbítható az akku élettartama
-
hegefe
csendes tag
válasz lajos75 #3868 üzenetére
Elvileg igen, meghosszabbítható az élettartam. Gyakorlailag meg az üzemi körülményektől függ. Pld. az említett 16 éves gyári BMW akkut Sosem érte a motor üzemi hőterhelése, sosem volt kritikusan alacsony feszültségen, nem egy traktorban zötykölődött, rendszeresen kapta a vizbontási határfesz fölötti karbantartó töltéseket, stb.
És igen, a jól működő akkumulátorokat is minimum évente egyszer ki kell sütni 10.5V-ra, és fel kell tölteni impulzus töltéssel vizbontási határfeszültségük fölé. A teljesen zárt, abszolút gondozás mentes technológiájú indító akkukat is![ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
"És igen, a jól működő akkumulátorokat évente egyszer ki kell sütni 10.5V-ra, és fel kell tölteni impulzus töltéssel vizbontási határfeszültségük fölé. A teljesen zárt, abszolút gondozás mentes technológiájú indító akkukat is!"
Ha nem is impulzustöltéssel, de én meg szoktam tenni. Na de most már van ami impulzussal töltse, így az sem lesz akadály.
-
hegefe
csendes tag
Az impulzus töltés a teljesen zárt, abszolút "gondozás mentes" technológiájú indító akkuk esetén fontos.
Jóval kevésbé károsítják a töltési határfesz fölött gázosodó lezárt akkut.
Helyesen állított töltő áram esetén moderált - nem annyira intenzív - a gázképződés.[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
válasz lajos75 #3868 üzenetére
ZAP akkura 2 év garit adtak itt helyben, nosza azt vettem anno a golfba. Úgy 26 hónaposan elvittem a fűnyírásból a nyesedéket és szétszórtam a Duna-parton.
Gondoltam nem állítom le az autót 2 perc és úgy is megyek tovább. Ez volt a szerencsém. Itthon autó leállít, zsák kipakol, egyéb mojolás, majd indulnék. De csak indulnék... cellazárlatos lett az akku.
Akkor kapta hirtelen felindulásból az electric powert, ami egyébként még a mai napig működik.
Évente egyszer töltöm-merítem-töltöm úgy, hogy nincs az autóba.Egy könnyen induló diesel auóba még mindig simán jó, benzinesbe meg pláne. Ha a felélesztett Rocket behányna, megy vissza a Golfba. Ha az Exide excell lelkivilága rendbe jön, ő meg majd nyáron lesz a Golfba, akkor kapja a legnagyobb pofont az akku.
Annyiból jó, hogy foglalkozol az akkuval, nagyjából tudod mi van az autóban, fel tudod mérni az állapotát, tudod meddig lehet biztonságosan használni, esetleg bikázó akkunak is jó.
-
csiga8
senior tag
válasz lajos75 #3866 üzenetére
A még egyébként jó, de a dieselhez már "kevés" akkukat szerényebb költségvetésű embereknek adom benzines autóikhoz - ingyen - 1-2 évet simán elmennek vele.
A töltős-merítős, szulfátoldós dolog - nálam - kicsit hobbi is, meg féltesó autószerelő műhelyébe mindig van akku, amit bikázó akkunak fel lehet támasztani, vagy éppen egy vékonyabb pénztárcájú ügyfél részére - akinek pont akku a baja - oda lehet adni ajándékba.
Hogy egy akku így tovább él? igen.
Hogy jól járok-e, mert tudom meddig lehet használni? igen
Más is jól jár-e? igen.
Így kérdésedre - részemről - az a válasz, hogy igen, van értelme. Mivel kicsit hobbi is, a pénzt meg nem számolom, mert juj.
-
hegefe
csendes tag
válasz lajos75 #3874 üzenetére
Autón kívül terhelést kapcsolsz rá és méred a fesültségét. Biztonságosabban eljárva veszel egy 11V-on áramkört megszakító relét, és így meríted néha rápislantva. A lényeg, hogy a lemerítés után azonnal töltsd fel a névleges kapacitás max 5%-ával a vízbontási határ fölé. A 10.5 Volt a mélymerítés határa, ami alá nem szabad menni. (Picit fölé merítve teljesen jó.)
[ Szerkesztve ]
-
hegefe
csendes tag
Ami nagyon fontos a teljesen zárt, abszolút "gondozás mentes" technológiájú akkuk határfesz fölötti töltésekor, hogy előtte a biztonsági szellőző lyuk záró dugóját el kell távolítani. (Ált. az akku rövid oldalain található kettő lyukból csak az egyik van ledugózva.)
[ Szerkesztve ]
-
Inhouse
őstag
Az régebben lehetett. Már évek óta minden akkura csak 1 év van, államilag szabályozva. Persze lehet, hogy adhatnak a cégek prémium garanciát, de nem jellemző.
Annó forgalmaztuk a ZAP-ot, jó akkuk voltak. Aztán az évek alatt valami történt a gyártással, mert egyre több garanciás probléma volt velük, az akkukból és az elbírálásból is adódóan. Megszakítottuk velük a kapcsolatot. Az Electric Power maradt, ott is volt egy hullámvölgy az új gyártósor beüzemelésekor, de manapság megint jók. A feltüntetett névleges értéket jóval meghaladják a mért kapacitás és indító áram értékek. A garanciális meghibásodás pedig 1% alatti aránnyal bír. Bár nálunk csak a 72Ah-s típus van forgalmazva (meg persze a többi gyakori érték 40J-40B-40Punto-45J-45B-45Jap-55J-55B-60-72-90-100), a 74-es nincs, bár a Silver is 75Ah-s volt. Nincs igazából jelentősége, hogy 70-72-74-75. Ahány gyártó, annyiféle variáció.
A ZAP-ból ami eleinte jó volt, az a 45-ös méretű 53-as, és tényleg tudta. Aztán a vége felé ezekkel volt a legtöbb baj. Sokan vették inkább a ZAP-ot a kinézete miatt (szép színesek voltak), hihetetlen, hogy még itt is számít a külcsín.
A Forex-es szulfátoldót és a Ctek MXS10-est is használjuk felváltva, nem igazán tudnék okot mondani rá, hogy mikor melyiket rakjuk rá a töltendő akkukra, amelyik épp szabad. A kisütőt én csináltam, pár alkatrész és kapcsolható 5/10A terhelés izzóval, kikapcsolási határ 10,5V hőkompenzáltan, TL431-el.
Én azt vettem észre, hogy nem egyenesen arányos, hogyha nagyobb árammal terheled, mondjuk 2x-essel, akkor fele annyi ideig bírja, ilyenkor ennél is kevesebb lesz az eredmény. Ezt a tartalék tárolóképesség adatot is inkább csak próbával adják meg szerintem, mert nincs egyenes arányban az idő és a kapacitás a C20-assal. Legtöbbször nem is nagyon adják meg, pl. az Electric Powernél nincs ilyen adat.
A regenerálásnál mi sem értünk el számottevően jobb eredményt, ha 3 ciklusnál tovább csináltuk. A legtöbb mélykisütött akkut amit behoznak, hogy próbálták tölteni, de nem veszi az áramot, mi simán feltöltöttük és túlnyomó részt elsőre el is érte a névleges értékeit. Ezek valószínűleg nem sokat voltak alacsony feszültségen. Nem értik az emberek, hogy olyan akku hiba nincs, hogy behozza az akkut 5V körüli feszültséggel, az igencsak lemerült.Üdv Inhouse
-
Harkovz
aktív tag
Ha lesz időm és haza kerül a CH-411 kipróbálom ezt a merítés-töltést.Tehát akkor tölteni 14,4 volt fölé kell Recond móddal mondjuk,vagy normál mód 14,4 ig?
-
Kernel
nagyúr
válasz lajos75 #3868 üzenetére
az Excell akkum (4éves) volt minden rendben volt vele de melóból hazafele megálltam egy üzletnél kb. 3percre és utána nem indult az autó, annyit nem tudott az akku hogy bezárjam az ajtókat
Te így jártál, nekem volt előjele is és kb. 10 évnél készült ki az akku, mindkét esetben, ami velem előfordult.
De ezek az akkuk nem voltak 14,4 V-ra töltve, mert olyan autókban voltak, ami 13,8 V körül töltött. Az évek során pedig többször túlmerült, nullára merült, mégis 10 évet ment. Amikor épp indulás előtt vettem észre a túlmerülést és gyorsan meg kellett küldeni 5-10 A árammal, hogy indítóképes legyen, az sem ártott, eszerint.
Tény, hogy amikor szokatlanul kezdett viselkedni, már nem sok dobásom volt hátra, pár nap alatt rohamosan lepusztult. De nem mondhatom, hogy nem voltak figyelmeztető jelek:
– Túl hamar lemerül, alig bír indítani, látszólag indokolatlanul, szokatlanul.
– 1 db cellában belső átvezetés keletkezik, emiatt elkezdi főzni a vizet, gyanúsan lecsökken a szint. Hiába pótolom, másnapra ismét lemegy.Ebből következően, ha gyengülést érzek, néha már "rettegve" ellenőrzöm az elektrolit szintjét, hogy mit fogok tapasztalni. Szerencsére ki szokott derülni, hogy nincs még gond, egyszerűen csak kevés töltést kapott.
télen elmersz még indulni valahová vele
Igen, a fenti tapasztalatok tükrében. Az persze előfordulhat, hogy kevés töltés miatt gyengül, de ilyenkor a rátöltés hatására magához kell térnie. Ha már nem tartja rendesen a töltést, akkor van a gond.
Rátöltéshez viszont elég éjszakára 0,5-1 A áramot betolni, a legprimitívebb töltővel is (én a szivargyújtón keresztül szoktam). Pláne 500 mA 2 hét alatt sem bírja túltölteni, nincs szükség csodatöltőre.
Ezen kívül, csak úgy hobbiból soha nem szoktam mondjuk fullra töltögetni.
– Ha nem bírok elindulni, akkor kap egy nagyobb dózist az orosz töltővel.
– Ha gyengeség jeleit érzem, ha több napig áll az autó, kap éjszakai csepptöltést (500 mA).Nekem időszakos lemerítésre sincs szükségem, mert 1 év alatt amúgy is előfordul (akár többször is), hogy túlmerül az akku, feledékenység stb. miatt.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Inhouse
őstag
válasz lajos75 #3868 üzenetére
Sokszor tapasztaljuk, hogy minden előjel nélkül keletkezik a cellazárlat és se kép, se hang egyik pillanatról a másikra. Persze ezek az infók főleg laikusoktól jönnek, akik lehet nem érzékenyek az apróbb jelekre. Hangutánzó szavakkal kell kérdezni azt is, hogy miként nem indult az autó...
Üdv Inhouse
-
hegefe
csendes tag
válasz Inhouse #3879 üzenetére
"Én azt vettem észre, hogy nem egyenesen arányos, hogyha nagyobb árammal terheled, mondjuk 2x-essel, akkor fele annyi ideig bírja, ilyenkor ennél is kevesebb lesz az eredmény."
Persze, hogy nem egyenesen arányos. Erről szól a Puekert összefüggés. A kisütő áram n-edik hatványa és a kisütő idő szorzata állandó (konstans) értéket ad.
A jelenség amit leír: Minél kisebb a terhelő áram, annál nagyobb a határfesz eléréséig leadott töltés mennyiség. Mert kis áramerősségnél az elektrokémiai folyamat lassan játszódik le, így a hatóanyag belseje is át tud alakulni. Nagy áram terhelésnél a felszínen létrejövő átalakulás reakció terméke (ólomszulfát) elzárja a belső aktív anyagot a további reakcióba lépéstől. -
hegefe
csendes tag
válasz Inhouse #3879 üzenetére
"Ezt a tartalék tárolóképesség adatot is inkább csak próbával adják meg szerintem, mert nincs egyenes arányban az idő és a kapacitás a C20-assal."
A Poukert összefüggés alapján a tartalék tároló képesség számítható.
(25 C fokon 25A-rel kisüt, 10.5V-ig)
A kiszámított táblázat Letölthető innen:
http://en.forex.hu/Reservecapacity-AmpHour-forex.pdf[ Szerkesztve ]
-
Inhouse
őstag
válasz lajos75 #3883 üzenetére
Nem kétlem, csak a mi tapasztalatunk az, hogy a felhasználók zöme abszolút 0% tudással bír az akkumulátorról. Egy idős hölgy hozott be legutóbb egy mélykisütött akkut, szerencsére még helyre tudtuk hozni. Kapott egy leírást, hogy mi történt és javaslatot ennek elkerülésére. Elolvasta és ennyit mondott:
- Nem értek vele egyet...
További szakszerű mondatok vásárlóktól:
- Nem hiszem, hogy ez lenne a baj... (hinni máshol kell)
- Szerintem az akku rossz... (mérés, mérés, mérés, nem jósolunk)
- Most nekem hiába mondja, hogy nincs töltés, szerintem meg jó, és az akkut kell cserélni... (töltés nélkül pedig semmilyen akkuval nem fog menni)
- Nekem ne mondja, hogy ez már jó, nem fogja beindítani... - beindul - ...akkor legközelebb már nem fog... - újra beindul, és még háromszor- ...hát nem tudom, nekem ez nem kell, ez rossz, másikat akarok, vagy adják vissza a pénzem!Üdv Inhouse
-
hegefe
csendes tag
válasz Inhouse #3886 üzenetére
A "Reserve capacity" oszlop mértékegysége perc. Ez a tartaléktárolóképesség mérés eredménye. Azt mutatja, hogy generátor nem tölt hiba esetén mennyi ideig tudja önállóan ellátni az autónkat az akku, 25A terhelés mellett.
(Átlagos mai személyautó világítással fogyasztása.)Mellette a "Calculated Ah" oszlopban a tartaléktárolóképesség idejéből számított 20 órás kapacitás (C20). Ez szerepel az akku címkéjén, amivel összehasonlíthatod a mérés eredményét.
[ Szerkesztve ]
-
Brogyi
senior tag
Nekem megjött ez a fajta [link].
Gagyi próba akksim a következőt produkálta:
Q=6,56Ah
W=74,68Wh Ezért vettem meg!
Érdekes amikor eléri a beállított feszültséget sipol, kikapcsol, és ettől emelkedik a feszültség, és újra bekapcsol. Csipog. Nekem tetszik. 10A simán megy. Kellemes csalódás.
Az FDY10 beüt, és sipol addig amíg ki nem kapcsolod.[ Szerkesztve ]
-
Harkovz
aktív tag
Ha nem akarok ilyen terhelő kütyüt venni akkor mit érdemes az akkura kötni merítéshez?Egy 77Ah Exide Premium akkum van.A nyugalmi feszültsége és az indítási ereje nem tetszik.Egy vagy két H4-es izzó aztán figyelem multiméterrel a feszültséget?
-
Kernel
nagyúr
válasz Harkovz #3892 üzenetére
Sajnos mindig megvan a veszélye, hogy nem veszi észre az ember és túlmerül. Vannak olcsó, relés komparátorok, ami lekapcsol egy szinten, az a biztos. Itt is voltak ilyen linkek a topikban,
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
csiga8
senior tag
válasz Harkovz #3892 üzenetére
Nekem most érkezett meg a legelső, ami a linkek közt van
Volt kis bíbelődés ( beállítás) vele, de nagyjából 12.00V-ig engedem lemerülni a kütyüvel, az nagyjából a valós kapacitásának a 75-80% körül van, de egészen biztos nem sütöm mélyre.
2 db H4 égőt tettem rá terhelésnek. 12,1 V körül már hangja van, sípol, később kattog a relé, majd elalszanak az izzók.
Ha simán csak izzót teszel rá, akkor tegyél rá ilyet:
messziről látszik, hogy hol jár éppen, és nem is érdemes 10,5 V-ig lemenni. Szerintem. Bőven elég a 11,5V.
8A terhelésnél ( 1 db 3,5 A és 1db 4,5 A 12V izzó) a teljesen feltöltött és zsír új 77Ah 760A Exide akku 11.5 V-ig nagyjából 210-230 percet bír.
[ Szerkesztve ]
-
hegefe
csendes tag
"de nagyjából 12.00V-ig engedem lemerülni a kütyüvel, az nagyjából a valós kapacitásának a 75-80% körül van, "
Ezt honnan tudod? Terhelés közben méred ezt a feszültséget!
Egy a biztos, hogy a 20 órás kapacitás szabvány szerint a terhelés közben 1.75V-ra merült cella (6 cellánál ez a 10.5V) a teljes töltöttség kb. 10%-a. Minden más Volt-kapacitás % arány csak fikció! Hiszen azért mérünk 10.5V-ig, hogy erre támaszkodva tudjunk v.milyen kapacitást számolni."és nem is érdemes 10,5 V-ig lemenni. Szerintem. Bőven elég a 11,5V"
Ez miért lehet jó? Már mint, hogy a regenerálás előtt csak részkisütést végzel? Nem munka akkukról, hanem gépjármű indító akkukról van szó. (Munka akkuk esetében csökken jelentősen a kisütési ciklusok száma, ha 50% kapacitás alá kerülnek.)
Indító akkuk frissítésénél jó és kívánatos a 10.5V-ot minél jobban megközelítő kisütés.
[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
Értelek, értem a problémád.
1., Mértem időt ugyanazon akkun 11,5V-ig és 10,5 V-ig, nagyjából megvan a viszonyítási alap
2., Mivel ez "mérés" is csak viszonylagos, házi, nem szükséges teljesen lemeríteni, pontos adatot nem kapsz
3., Nem deszulfátoros töltésről volt adott esetben, hanem egy töltés-merítésről, ahol megtudhatja milyen a jelenlegi állapota tárolóképesség tekintetében az akkuja.
Tárolóképesség, kapacitás mérésnél egészen jól, megközelítőleg fel lehet mérni az akku állapotát, egy 11,5 V-os merítéssel is. Percekben kapod az eredményt és tényleg jó. Ok, nem pontos, de tudsz viszonyítani fillérekből, egyszerűen.
Egy közel 80Ah akkunál a 8A-s terhelésnél az elején hirtelen esik a feszültség, aztán nagyon sokáig alig változik, és olyan 11,4 V környékétől viszonylag gyorsan esik. Nem vagyok elektromos szakember, ezek tapasztalati értékek.
[ Szerkesztve ]
-
hegefe
csendes tag
Én azt figyeltem meg, hogy tartalék tárolóképesség mérésekor gyorsan 12V alá esik, és 11.5V elérése után is jelentős ideig bírja a 25A terhelést.
Én is akku frissítésről írtam (kisütés-töltés) a 10.5V határfeszre kisütés kapcsán. Ez egy ismert, akku gyártók által előírt procedúra.
Ehhez képest a szulfátoldás csak egy extra impulzus töltő használatát jelenti. Az elv, feszültség határ értékek, töltési áram előírás ugyan az, mint az akku frissítésnél.
-
csiga8
senior tag
Így van, igazad van 25A terhelés esetén.
Amikor 8A helyett másik kettő izzót használok, ami már 9A terhelés, már! látszik a különbség.
A 25A-hez képest a 8A-el lassabban esik a feszültség, ezért sem szeretném lejjebb engedni. A 8A meg a C/10 megközelítő értéke 77 Ah akkunál. Anno, cirka 30 éve még C/10 töltés-merítést tanították, vagy legalábbis erre emlékszem. De jó ez a diskurzus, ebből legalább tanulok.
A 25A-s tartós terhelést (is) - egyenlőre- csak izzókkal tudnám összehozni.
[ Szerkesztve ]
-
hegefe
csendes tag
A kapacitás mérés körül felmerülő probléma, hogy nem simán 12V névleges feszültségen 25A vagy C20 Amper tartós terheléssel kell terhelni az akkut. Hanem az időben változó minden feszültség szinten konstans 25A v. C20 árammal kell kisütni az akkumulátort.
(Sima égő terheléssel ezt nem tudod megvalósítani.)Az eBay-es áramkörök, amiket rendeltetetek tudják ezt? Ha igen, nagyon jó vétel mindegyik.
Új hozzászólás Aktív témák
- Formula-1
- A Gigabyte is visszaveszi alaplapjainak alapértelmezett tuningját
- Hobby elektronika
- Windows 11
- f(x)=exp(x): A laposföld elmebaj: Vissza a jövőbe!
- Óra topik
- Okos Otthon / Smart Home
- TCL LCD és LED TV-k
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Lakáshitel, lakásvásárlás
- További aktív témák...
- HP OMEN Gaming 16-xd0009np - ÚJ 16" FHD GAMER laptop - Ryzen 7-7840HS, 16GB, 512SSD, RTX4050 (6GB)
- ARCTIC Liquid Freezer 360 II A-RGB rev.3 ( Garancia )
- NAD M25 7Ch Master Series végfok végerősítő
- Sony 55-210mm f/4.5-6.3 OSS (Sony E)
- Eladó több mint 2 év garanciával - LG OLED48C21LA / 4K/UHD/2160P/120Hz/OLED
- 15" Macbook Air Retina M3 - 8C CPU - 10C GPU - 8GB - 256 SSD - Magyar - Bonatltan
- Új sok garis AM5 félkonfig,MAG B650 TOMAHAWK WIFI+ Ryzen7 7700X (igény szerint memóriával)
- Apple Iphone SE 16 GB Újszerű Eladó!
- Huawei AM61 Bluetooth fülhallgató
- Intel 6.-gen i5-ös "Játékos PC" - Eladó , Számla - Ready !!