Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz PuMbA #31437 üzenetére

    Muszor: "Az is igaz, hogy azt mondják: minél jobb egy rendszer, annál jobban kijönnek egy rosszabbúl megcsinált felvétel hibái."

    PuMba: "Kérdés, hogy milyen rendszer és, hogy mennyire szar felvétel :) Én a 20k-s kategóriáról a 90k-sra váltva sokkal jobbnak hallom a legszörnyebb YT videókat is, szóval nálam fordítva van."

    A szembeállításod értelmetlen, hiszen a két mondat két külön dologról szól, ahogy Muszor is jelzi. Nálad sincs fordítva, nálad is a jobb, nagyobb felbontású, torzítatlanabb rendszeren "jobban kijönnek" a hangfelvétel hibái, és mindenki másnál is érvényes, hogy a jobb rendszeren jobban szól a rossz hangfelvétel is.

    (#31427) KisTücsök "...egy-egy szám bizonyos részeinél a magas hangok már zavaróan hangosak, élesek voltak, ott sokszor poti után is kellett nyúlnom. Bár ez főleg csak az AKG-nál volt jelen. Esetleg az a 10kHz-es kiemelés, melyet kammerer említett? A többinél nem éreztem, hogy lejjebb kéne halkítanom." Elsősorban a kiemelés miatt van, bár ez nem olyan egyszerű, mint ahogy én azt írtam, hogy 10kHz környékén (pontosabban leginkább 8-10kHz között) kiemel. Ahogy PuMba okkal jelzi, 2-3kHz környékén is az átlagosnál egy kicsit jobban kiemel (a kettő közül főleg a K550), ami együttjár azzal, 5-8kHz környékén igencsak relatívvá válik mindkettőjüknél az a gödör, ami ellenben a fejhallgatók többségénél eléggé abszolút módon jelen van, és amely gödör nagyban hozzásegíti az ilyen fejhallgatókat, hogy a hangjuk simábbá váljon, mint amilyen egy lineárisabb, "gödör nélküli" frekvenciaátvitel esetén tudna lenni. Fejhallgatók esetében nagyon bonyolult és eleve relatív, képzetes-virtuláis dolog a frekvenciamenet és annak értelmezése, különösen a magastartományban - de a mélyben is - itt megjegyzendő, hogy 2-4kHz körül gyakorlatilag minden fej-/fülhallgató jelentősen kiemel, ha ez a kiemelés, adott szintű, akkor ítéljük lineárisnak az ottani átvitelét, pszichoakusztikai és fejhallgatótechnológiai okokból - tehát ez nem úgy van mint a hangdobozoknál, ahol a lineáris a lineáris, hanem itt az adott mértékű kiemelés a lineáris. Nézzük meg a Q701 példáján:
    Nézzük a mért frekvenciagörbét, ezen látható, hogy a mért zöld/kék vonal kiemelése "egy-két fokkal" nagyobb 2-4kHz környékén, mint a fekete szaggatott vonal kiemelése, amely a "lineárisnak tekintett" mértéket jelzi:

    Nézzük, hogy a szaklap ugyanezt a mérést hogyan ábrázolja a pszichoakusztikai-fejhallgatótechnológiai szempontok szerint kompenzált görbével, ott a fekete szaggatott vonalat lineárisnak ábrázolták, és valamivel felette van a zöld/kék vonal.

    Az eredeti, hangerőszabályzó-letekerős témára visszatérve megjegyzendő, hogy a K701 2-4kHz és 8-10kHz környéki kiemelése jóval nagyobb, mint a Q701-é, ezért a K a Q-nál is érzékenyebb az általad említett m agasfrekvenciás hangfelvételbeli torzításokra.

    A két kiemelés közti gödör ezekben a fejhallgatókban lényegében 0 dB-nél van, tehát nem gödör, ellenben a fejhallgatók többségénél valóban gödör, többé-kevésbé, de inkább "többé" 0db alatt van ez a "gödör". Érdemes tudni, hogy a lineárisnak, tehát "gödör nélkülinek" tekintett felsőközép és magasátvitelű fej(fül)hallgatók sokkal érzékenyebbek a forrás és a hangfelvétel minőségére, mert az olcsóbb, gyengébb minőségű források (mobillejátszók, alapszintű beépített fejhallgatóerősítők...) éppen azon az 5-8kHz környéki sávban tudnak a legharsányabban, irritálóbban szólni. Tehát ezen "relatív gödörhiány" miatt is az átlagosnál jóval érzékenyebb a forrás minőségére a K/Q701, tehát emiatt is volt a hangerőszabályzós kalandod. No és persze általánosabb hangkarakterbeli okokból is, hiszen a hallott hangminőség ugyebár nem hozható ennyire szoros összefüggésbe a mérési eredményekkel.

Új hozzászólás Aktív témák