Új hozzászólás Aktív témák
-
Sipi-
tag
https://www.ferfiakonyhaban.hu
-
npera
újonc
válasz Samott #102247 üzenetére
Nem ugyanaz a rendszer vezérli a motort, ne aggódj. Van külön inverter, ami megkapja a megfelelő node-tól (akárminek is hívják) az igényt a fordulatszámra és nyomatékra, valamint hogy mikor legyen annyi.
Meg mivel automotive, ezért redundancia is kell az applikálható ASIL integritás miatt. Ez alól a Tesla sem kivétel, nekik is duplikált a rendszerük. Mindent azért ők sem vesznek fél vállról.
-
Grillo
senior tag
válasz Sipi- #102251 üzenetére
Ó bakker. Én egyszer voltam még gimiben, akkor emlékeim szerint semmi ilyen nem volt, haver apjával és nagybátyjával mentünk. Talán annyi volt az izgalom, hogy egyszer azt hitte a nagybácsi, aki egy 626-os Mazdával vitt minket, hogy még mindig a gyorsforgalmi 2x2 sávon vagyunk, és simán kiment egy lassabb autó mellé, csak épp jöttek szembe. De megoldotta.
Én holnap reggel Tatabánya, Gerecse30, persze elkezdett szakadni az eső. Ma volt az 50es táv, fasza idejük volt, na mindegy, ha nem szakad végtelenül, akkor bepróbálom, de látom már, hogy kelleni fog a bakancs, pedig vettem fasza nyári túracipőt júniusban, be is járattam.
-
npera
újonc
válasz zetor2000 #102249 üzenetére
Ehhez egy nagyon hosszú kiselőadás kellene. Most csak röviden.
Régen volt kábé a világítás, a duda és a gyújtás, mint elektromos rendszer. Aztán elkezdett sokasodni a különféle funkciók száma. Aztán jött a CAN-busz. Aztán egyre több ECU. És elkezdett növekedni a "dobozok" száma.
Ez kétféle problémát jelent:
- a HW iszonyatos kusza lesz, a kapcsolatok száma és a sávszélesség egyre problémásabb
- a SW borzasztó spagetti kód lesz egy idő után, ahogy adogatnak hozzáA fejlesztést ugye tesztelni is kell, valamint vannak variánsok is a piacok és felszereltségek kombinációi miatt. Egy idő után valami döbbenetes számú variánst kellene letesztelni.
Ha van egy szuperszámítógép "középen", akkor az egy csomó olyan feladatot megold, amire korábban külön dobozok voltak. Ez nem azt jelenti, hogy a szuperszámítógépbe megy a kormányzás, meg a fékpedál, a másik oldalon pedig kijön a 3 db busbar a motorba 800V-on vagy 1200-on, ha már a jövőről beszélünk.
A különféle teljesítményű mechatronikai alrendszerekhez még mindig kellenek végrehajtó "dobozok". Például inverter az elektromos géphez. De ezeket már nagyon integrálják. Egy Polestar 2 esetén még ott ül a subframe-en gumibakokon a "motor", amibe megy 3 db vastag narancs kábel, aztán kábé egy méterre tőle van az inverter, amibe meg megy 2 db igen vastag kábel az akksiból.
A Model 3 esetén már egybe vannak integrálva, az inverter AC-oldalon 3 db busbarral megy a gépbe közvetlenül. Annyira integrált a cucc, hogy a hűtés is integrált az osztómű, az inverter és a gép között. Meg nem makettkodnak IGBt-vel, hanem SiC-alapú az inverterük.
De nem közvetlenül a szuperszámítógépük adja ki a 3-fázisú áramokat, ennyire azért nem integrál senki.
De ha a saját magad által írt és következetesen felépített kód (semmi legacy spagetti toldozgatás) fut az általad igen jól ismert HW-en, akkor az integráció és tesztelés nagyságrendekkel kevesebb komplexitást rejt. Ha új funkciót kell berakni (dog mode vagy summon vagy akármi), akkor tudod hova kell nyúlni, nem kell feltalálni a kereket újra és nem valami félig szürkezónás legacy kártyavárra építed az új kódot.
Az új generációs vasakban töredék számú doboz van, jóval magasabb sávszélességű CAN és Ethernet. Nem külön ECU van az ablaktörlőnek, meg valami rettenetes beszállító által tákolt blackbox kód alapján fut az esőérzékelő vagy az aktív LED-matrix fényszóró vezérlése, hanem ismert a kódja és optimalizált.
Röviden, mert ez nagyon mély téma.
-
npera
újonc
-
npera
újonc
Mai progressz....
-
Jahno
őstag
válasz Sipi- #102251 üzenetére
Enne fele felesleges és túlrinyált dolog.
Mit lehetne tenni, ha ilyen kis helyre Pest felől 50-90ezer ember érkezne, akkor az jó eséllyel dugóval jár. Ebben nehéz csodát tenni, ha kommenteli, hogy "oldják meg" és ilyesmik, akkor is. Bár régebben a kihajtókkal és parkolókkal másképp volt variálás, az lehet kicsit gyorsabb volt, most viszont nagyobb az érdeklődés. Nem véletlenül kell az ott dolgozóknak előtte napokban felvonulni és nyitvatartás napján reggel 4-5 közt érdemes lenyomni a beléptetést...
-
hobizoli
nagyúr
válasz npera #102254 üzenetére
nem lenne baj azzal se... csak mar kinottek
de az autokba miert nem implementaltak a ma mar osdinak szamito CANbus helyett pl egy USB3.2 szeru adatbuszt vagy akar pont azt?
5/10/20Gbps-n elbeszgethetne a minden a mindennel is rajta egy idoben, akkora savszelt ad, ami barmire is boven eleg kell legyen
9 szal vezetek megy korbe csak, oszt csá
mennyi is a CAN savszel, 125kbps meg 5Mbps?
woooow
egy sima 3.0-s is 1000x savszelesseg lenne a gyorsabbik CAN-hez kepest is
több drón kell ;P
-
Jahno
őstag
válasz hobizoli #102262 üzenetére
Jó vaze, de ez megint az pepitában, hogy egy 3 Eurós KPE toldót hasonlítunk a 8 milliós komplett monitoros lélegeztetőgéphez. Bár itt legalább mindegyik valamilyen adatbusz. Legfeljebb az egyik pont-multipontos, mi baj lehet, pont ezt váltották le a CANnal, hogy ne kelljen annyit mazzagolni ésatöbbi.
-
-
zetor2000
senior tag
válasz hobizoli #102259 üzenetére
Vélhetően túl nagy falat lenne.
Meg amúgy, ami a verdán belül van, az jobbára működik, minek kéne váltani? Tekered a kormányt, forog a kerék, a diffi teszi a dolgát, az ebből jövő jeleket valami feldolgozza, nyomatékvektorozik, kellő időben beavatkozik, néha hagy játszani kicsit, de nem hagyja, hogy meghalj, csak nagyon hülye szitukban. Továbbá feldolgoz minden olyan infót is, ami nem annyira releváns, mondjuk mennyi nafta van a tankban. Ezekre kábé felesleges egyelőre mást kitalálni, mert ez jó így.
A lassúság valszeg nem itt lesz, hanem a "szuperszámítógép" meg a többi vacak közt, ami meg nem biztos, hogy CAN busz, lehet, hogy a 10-20Gbit/s is kevés.Mondjuk a kijelző laggolását akkor sem értem... 10 éve volt egy Galaxy ACE telefonom, legolcsóbb szar. Az okés volt, hogy laggolt, de olcsón vettem. Egy mai telefon, hacsak nem a legalja, már folyékonyan jeleníti meg a kívánt térképet. Erre ez a sokmilliós ID3ba szerelt valami hozza a tizenéves szintet...
Ez a dal a lelkünk közötti híd kövei között a malter közötti szeretetet átitató áldás közötti békesség.
-
zetor2000
senior tag
válasz Sipi- #102251 üzenetére
Ne csodálkozzunk.. Este hallgattam a Gong rádiót (kecskemét és vidéke, talán Pesten is fogható itt-ott, de én a netes streamet hallgattam), ott mondta a műsorvezető, hogy ja, 45K ember érkezett. Azt leparkoltatni, meg később elereszteni nem kis logisztika.
És akkor a panaszáradat, hogy van 2 busz... meg nincs hely a parkolóban... ezek voltak valaha nagyvárosban? értem, hogy a reptér melletti szántó az szép nagy, de 10-12E autó (cca ennyi lehet, sokan többen mennek egy autóval, kisbusszal, páran tömegközzel) se kevés.
Fél Kecskemétet kell beengedni ilyenkor (népesség: 100687 Fő / 2019, Wikipedia)
Van egy (!) bejárat, mert azért ez katonai létesítmény, nem nyitott mindenfelé. És ott kell be/kimenni. Hát, ez ilyen.Régebben (talán 2006) voltam én is, akkor talán nem voltak ennyien, csak jó sokan.
[ Szerkesztve ]
Ez a dal a lelkünk közötti híd kövei között a malter közötti szeretetet átitató áldás közötti békesség.
-
npera
újonc
válasz zetor2000 #102267 üzenetére
Kábé.
Most vonatkoztassunk el HZ vad USB-s ötleteitől, mert az autóiparban nem lehet biztonsággal kapcsolatos funkciókat akármire rábízni. Egy csomó funkció csak úgy működhet, ha előtte lefutnak különféle tesztek. Az információt csak úgy fogadja el egy "doboz" egy szenzortól, ha azt megerősíti egy algoritmus által becsült érték például. Ha ezek eltérnek egymástól, akkor megpróbálja összevetni egy harmadik forrásból érkező infóval.
Belsőégésű motoroknál analóg dolog, hogy a főtengely jeladó ad egy jelet, de ezt meg lehet erősíteni a vezérműtengely jeladó jelével is. Meg tudod modellezni is a pozíciót, amivel már elég magas integritást tudsz kapni a jel helyességével kapcsolatban.
De olyan szcenárió nem történhet meg, hogy a sofőr előre akar haladni és a hajtáslánc ráadja a nyomatékot hátrafelé. Vagy arra is van előírás, hogy mennyit gurulhat a kocsi a Park Lock aktiválása után. És még egy csomó minden biztonsággal kapcsolatos funkció. Ezekehez mind-mind több forrásból veszik a jeleket, hogy nagyon magas integritással tudják megállapítani, hogy kontroll alatt van-e mondjuk a nyomaték a motor tengelyén.
Ilyemire nem lehet berakni egy USB-t.
És ha megmurdal valami fatális véletlen folyamán egy vezérlő egység, akkor arra is van előírás, hogy miként kell "eldisszipálni" az energiát a magasfeszültségű rendszerben, mennyi idő alatt kell milyen alacsony feszültségre leessen a kapocsfeszültség és hol.
Ezeket a Tesla is tudja, mert máskülönben tele lenne a net hátrafelé elinduló kocsikkal, meg a saját autója által agyonpasszírozott tulajok rémtörténeteivel.
-
npera
újonc
Kegyetlen jó kép. Egy Audi eTron tulaj megunta a használhatatlan digitális tükröt és "megjavította"....
-
npera
újonc
[ Szerkesztve ]
-
Samott
addikt
válasz npera #102252 üzenetére
En is ezt irtam, duplaprocis rendszeruk, valamelyik Sandy videoben mutatta az alaplapot a duplikalt cuccal.
Jahno: neked is ugyanez, pont arrol ment a tarsalgas hogy egy kozponti rendszer, de ez nem igy van, en is ezt irtam.
(There is always a last time for everything.) Overhead, without any fuss, the stars were going out.
-
-
veterán
ha egy nyomtatóhoz a ricoh oldalán van osx 10.13-14-15-höz driver meg 11-hez is, akkor az működni fog 10.12-n?
istálló? gazemberség? hupákolás?
-
-
zetor2000
senior tag
-
Jahno
őstag
válasz zetor2000 #102278 üzenetére
Van ott most közel 100ezer ember is, max. hírekben saccolnak és kerekítenek összevissza (:- Amúgy de, elég gyors tud lenni. Itt felettem egyfejű is tudja akár darabra is (:-
Én időmben így volt 6 bejárat, még van róla dókument:
De ja, nem sokan gondolnak bele, inkább az utakon van torlódás, ami mindig volt, csak rinyálni könnyű. Így kezdtem (:-
-
Jahno
őstag
válasz Samott #102284 üzenetére
Abból mekkora zúgolódás lenne, ha soknak jegy sem jutna, hóóógyne. Amit befogad a hely, annyit kell eladni, már csak úgy gazdaságosság és sok más miatt is.
Tömegközt is reklámozta, vasúttól a reptérig a jeggyel ingyenes a busz is, meg Kecskemét külső/alsófelső, tök tudja milyen nevű megállókig a vonat is.
Már jöhet a következő cikk, hogy jaaaaaj 1ezer a lángos és minden is drága, sört meg nem engedtek bevinni csak gyomorban
-
zetor2000
senior tag
válasz Jahno #102286 üzenetére
Amikor én voltam arra - cimborákkal - még ment a Csepegi csárda, amolyan nem túl kicsi, de családias vendéglő. Jól főztek, nem vészes árakon és közel volt, cca. 10 perc séta, karszalaggal asszem ki/be lehetett menni, vagy a jegyet kellett mutogatni, hogy van. Na, ott ittunk, meg ettünk. Benn tényleg drága volt minden IS, de ez rendezvény, a büfésnek is élni kell.
Ez a dal a lelkünk közötti híd kövei között a malter közötti szeretetet átitató áldás közötti békesség.
-
Sipi-
tag
válasz Jahno #102279 üzenetére
inkább az utakon van torlódás,
Minket a Waze M4-esen hozott Szolnok, majd Martfű felé Csongrád megyébe, pedig évek óta az M5-ösön járunk, de arra 1,5 óra helyett 2,5 óra lett volna az út (így meg 2 óra volt). Az M4-es autóút viszont nagyon jó, síma útfelület, gyenge forgalom, alig fogyaszott a kocsi is Abonyig van, onnantól 40-60-as táblák, mert még dolgoznak a bővítésen (és szombat délelőtt dolgoztak is!).
https://www.ferfiakonyhaban.hu
-
Jahno
őstag
válasz Samott #102293 üzenetére
Ebben az országban már minden az.
És a sört is csak kölcsönzöm a NERtől, megy vissza a csatornájukba. Bár most más volt a menü, erós a migráció észak felől:
Csak nem biztos, hogy így műxik, ahogy gondolod. Ugye Dudu is bepróbálkozott ezzel a dumával, hogy a cégemnél ez miképpen műxik. Lehet én sem tudom miképpen műxik meg nem írhatok számokat, de pont nem úgy van, ahogy előadta. Azon analógia mentén ez miért lenne úgy? Nálam azóta sem talicskázzuk ész nélkül a pénzt a 4ig-nek, meg máshol sincs túlárazva semmi, szóval nem ott van a trükk. Lehet ekkora trükk sincs és az is pont elég (:-
-
Samott
addikt
válasz Jahno #102295 üzenetére
Azt hogy ti mennyi penzt talicskaztok a 4ig-be azt pont nem kotik az orrodra. Most eppen a komplett Antenna Hungariat irjak a nevukre. Telenorostul mindenestul. Es mindezt allami kolcsonbol.
(There is always a last time for everything.) Overhead, without any fuss, the stars were going out.