Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #92251648 #923 üzenetére

    "No és hány felvétel készült tavaly a 6. stúdióban?"

    Miért pont tavaly? - de tavaly is jónéhány (függetlenül attól, hogy mennyiből lesz "lemez", ugyanis jobbára ún. rádiófelvételek). Régebben jártam is oda ilyen eseményekre, számomra eléggé kellemes (viszonylag csillapított) akusztikája van - sajnos a Márvány-terem is eléggé használatos rádiófelvételekhez, az borzadály.

    "Szavaidat olvasva felmerült bennem, hogy mást értünk akusztika alatt is."

    Ez természetesen lehetetlen.

    "A felvételek keverésénél (...) egy otthoni szobához hasonló zengésű környezetben, amihez akaratlanul is igazodik a fülünk. Ha egy süketszobában kevernénk, vagy oda szánnánk az anyagot, pl. sokkal több zengést tennénk a hangszerekre. Próbáld így értelmezni szavaimat!"

    De hiszen nyilvánvalóan így értelmeztem. Ellenben ellentmondtam, miszerint optimális esetben ("komoly" stúdió, "komoly" hangmérnök, "komoly" stúdióberendezés...) kevéssé igaz. "Komoly" helyeken nem "otthoni szobához hasonló zengésű környezetben" kontrollálnak - kivétel a kivétel, lásd Mocsáry példa. "Komoly" esetekben süketszobaszerűségűlegesen kontrollálnak, erősen csillapított, méretes kontrollhelyiségben - vagy kifejezetten közeltéri monitorozással, minél jobban kizárva a zengés hatásait. Valamint ("stúdió")fejhallgató - ami persze legfeljebb is csak kiegészítő melléksegédrészeszköz szabad legyen. Ha "komoly" helyen nincs mód a hely komolyságához illó kontrollhelyiséget kialakítani, akkor igyekeznek a kényszerű akusztikai hibákat ellensúlyozni, beleszámolni. "Komolytalan" helyek kontrollhelyiségei meg hát alkalmasint alulról nem homológak egy átlagos otthoni hifiszoba képességeivel.

    "Nem hiszem, hogy a legtöbb nagyzenekari felvételnél a karmester helyére ültetnék a hallgatót. (...) sem a hegedűket, sem a csellókat nem magad mellől hallod, hanem 10-11 és 1-2 óra irányból"

    Mivelhogy általában úgy helyezed el a hangdobozokat és a sweet pointot, hogy többé-kevésbé magad előtt halljad a színpadot. De egyenlőszárú háromszög esetében is, általában jóval transzparensebb a térhatás, mint a hangversenyterem nézőterén ülve. És főleg transzparensebb, ha közvetlenül a hangdobozok elé-közé ülsz, a képzeletbeli "karmesteri pulpitusra" - lásd még fejhallgatózók, lásd még közeltéri zenehallgatás. Én hosszúszárú háromszög csúcsában szoktam ülni, hogy tényleg a nézőtéren érezzem magam, és tényleg 10-11 és 01-02 óránál érezzem a színpad szélét.

    "közzétettük eredeti, minden utómunkától mentes formájában. Azonnal megkaptuk szinte mindenkitől, hogy valamit elronthattunk, mert túl halk az anyag. Pedig mi nem tettünk mást, mint megőriztük az eredeti 60 dB-es dinamikaátfogást"

    Igen, egy úgynevezett "audiofil" fevétel általában halk a jónépeknek. Ami legalább két dologból adódik.
    1. Más a helyszíni, élő, három térdimenziós 60dB dinamika, és más akkor, ha mindez átment kétdimenziós mikrofonmembránon, és a többi berendezéseken, megszólaltatva X wattos kiserősítőkön, kétdimenziós hangszórómembránokon. Értelemszerűen, a hangfelvételeknél általában történik "túlvezérlés", hogy maradjon bennük svung addig is, mire az otthoni hangdobozunk membránjáról leválik.
    2. Mesterséges dinamikájú hangfelvételekhez szokott fülek.
    Megjegyzendő, van hangerőszabályzó eszköz az erősítőkön. Két szélső példa audiofil kiadóktól: például Chesky hanglemezt vagy hangfájlt majdnem biztos, hogy jóval feljebb tekert hangerő mellett kell hallgatnom, mint például Stockfisht. A Chesky úgy tűnik, meg szokott maradni a "nyers", eredeti dinamikaátfogás megőrzése mellett - jellemzően "halkak" a felvételeik. De nekem, sznobnak is nehéz eldöntenem, hogy melyik politika tetszik jobban, például a kettő közül.

    "Persze lehet ülni a lovon hátrafelé is, csak ne találjuk ki, hogy az úgy üzemszerű!"

    Erre mondom, hogy tempora mutantur. "A régi szép időkben" (ötvenes-hatvanas-hetvenes évek), jellemzőbben az volt az üzemszerű, ami ma már lovonhátrafeléülés. Mondjuk Négy Évszak a Qualiton-os időkből a Sándor Frigyes-féle LFCO-val vagy Rollával már a nyolcvanas évekből: jó nagy "hangerőkülönbség" (nem függetlenül attól, hogy utóbbi már digitális). Én az előbbi "halkat" szeretem, ez persze témánk szempontjából nem oszt, nem szoroz.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák