Havidíjas játékoké a jövő?

Napokban jelent meg a hír, miszerint az Activison gondolkozik a CoD online részét valamilyen módon fizetőssé tenni ([link]), ezt, de még inkább az ehhez kapcsolódó kommenteket olvasva, eszembe jutott a következő:
Vonatkoztassunk el kicsit a CoD-tól és nézzük a havidíjas játékokat. Jelenleg ebben a műfajban egyedül a különböző MMORPG-k (vagy mmo alapokkal dolgozó, de kiadó által marketing okokból másnak nevezett játékok) uralják a piacot. És mint a példa is mutatja, ha van megújuló tartalam, van megfelelő support, van megfelelő játékélmény, akkor bizony az emberek hajlandóak benyúlni a zsebükbe és kifizetni azt a havi 2-3-4ezer Ft-ot. Olyanok is, akiknek korábban eszébe se jutott, hogy akár egy fillért is kiadjon játékra (személyes ismerettségben is van ilyen). Így biztos, hogy megfordul sok kiadó és fejlesztő fejében, hogy bizony ez jó üzlet lenne. Viszont értelemszerűen nem tud, és nem is akar mindenki mmorpg-t fejleszteni. Így felvetül a kérdés, hogy vajon ezt a havidíjas fizetési sémát mennyire lehet átültetni más játékstílusokra? Vannak stílusok, amiknél relatív könnyen elképzelhető egy ilyen megoldás, vannak amiknél kevésbé. Értelemszerűen az egyértelműen singe player játékok nem tehetők semmilyen formában havidíjassá, viszont a kínálat nagy része nem ilyen (bár a cloud és a vékonyklienses rendszer megoldást jelenthet ebben az esetben, de ez messzire vezet).


Tegyük fel, sikerül megoldani más játékoknál is olyan módon, hogy a havidíj ellenére is vonzó legyen az embereknek. Jelenlegi helyzetben hiába van több havidíjas mmorpg, stílusukból adódóan az ember nem nagyon akar egyszerre többel játszani (már csak azért is, mert nem nagyon van idő többre), így kiválaszt egyet, annak fizeti a havidíját, és ennyi. Azonban ha jelentősen eltérő stílusok is havidíjasak lesznek, akkor előfordulhat, hogy egy valaki több havidíjas játékkal is szeretne majd játszani. Mert miért ne férne meg egymás mellett egy autóverseny, meg egy mmorpg? Megfér. Viszont itt jön a kérdés, hogy érez-e majd késztetést arra, hogy több havidíjat is fizessen, vagy ezt már nem nyeli le? Ha nem nyeli le, akkor ez vajon a havidíjak csökkenésében fog lecsapódni, a nem havidíjas játékok újból előtérbe kerülésében, vagy esetleg a multik előretörésében? Hisz egy olyan cég, mint az EA vagy az Activison Blizzard mondhatja azt, hogy fizess 1 játéknyi havidíjat, de cserébe játszhatsz az összes játékommal "ingyen", esetleg jelentősen csökkentett havidíjért. Az ő szemszögükből nézve ez elég jól hangzó ötlet, ugyanis így ha náluk játszol egy FPS-el, de megjelenik nálad és a konkurenciánál is egy autóverseny, akkor hiába jobb a konkurenciáé, valószínűleg inkább a tieddel fog játszani, hisz oda nem kell újabb havidíjat fizetnie.


Természetesen van egy másik út, az ún. micropayment rendszer. Ez röviden arról szól, hogy nem kell havidíjat fizetni, viszont vannak mindenfajta extra lehetőségek, amiket csak úgy szerezhetsz meg, ha fizetsz érte ropogós zöldhasúakkal. Azonban ez egy elég ingoványos terület, ugyanis csak akkor éri meg a kiadónak ez, ha elegen késztetést éreznek arra, hogy igénybe vegyék ezeket a szolgáltatásokat. Ha ez kimerül annyiban, hogy zöld helyett piros csík lehet a sapkádon, akkor nem sokan fognak fizetni érte. Ha viszont túl sokat adsz a fizetni hajlandó játékosoknak, akkor pedig a játékosok nagy része el fogja hagyni a játékot néhány dúsgazdag miatt, akik akkora előnyre tesznek szert, amit sem ügyességgel, sem kitartással nem lehet pótolni (részben példa erre a különböző "ingyenes" mmorpgk, ahol egy idő után ahhoz, hogy értelmes tempóban haladni tudj, gyakorlatilag fizetned kell).

Én személy szerint a játékok többségénél egy ésszerűen megoldott micropaymentes rendszerben látom a jövőt. Szerintem felesleges tartani attól, hogy ezentúl csak havidíjat fizetve lehet majd CoD-ozni, vagy SC-zni, úgy gondolom, hogy ezeknél nem lehet annyi pluszt adni, hogy sok ember úgy gondolja, hogy megéri neki. Ráadásul azt se felejtsük el, hogy a mmorpg-k mindig is valamilyen formában fizetős játékok voltak, nem volt "ingyenes" múltjuk, és azóta sem állt elő senki ténylegesen ingyenes mmorpgvel, főleg olyannal nem, ami mélységben és minőségben meg tudna közelíteni egy havidíjast (Guild Warst esetleg fel lehetne hozni ellenpéldának, de a gyakorlat azt mutatja, hogy mégsincs egy kategóriában a többi mmorpg-vel), míg a többi stílusnál hagyománya az ingyenességnek, így nehezebb is lenyomni az emberek torkán azt, hogy ezentúl fizessél azért (vagy kicsit többért), amit megkaptál ingyen.

Azóta történt

Előzmények