Trópusi Vakáció
A német illetőségű, mégis kifejezetten japános nevű Shin’en Multimedia csapata eddig szinte kizárólag a Nintendo konzoljaira dolgozott. Extrém minőségű játékaikkal hívták fel magukra a figyelmet, miután a kiotóiak konzoljaiból olyan grafikát tudnak kicsikarni betonstabil 60 fps mellett, amire más nem igazán képes. A makulátlan minőségű játékaik miatt volt óriási hír, amikor bejelentették, hogy most először Xbox One-ra és PC-re is kiadják az egyik produkciójukat. A The Touryst megérkezett, konzolra és számítógépre is tölthető (utóbbi a Windows 10 Áruházból), Play Anywhere támogatással, és rögtön Xbox Game Pass-ban is beszerezhető.
A játékban – nem meglepő módon – turistaként érkezünk egy kicsi, festői szépségű trópusi szigetre, ahol a helyiekkel beszélgetve kiderül, hogy rejtélyes romok és emlékművek tarkítják ezt a régiót. A játék lassan, de annál ötletesebben tárja fel előttünk titkait, szép sorjában megismerjük a különböző mechanikákat, új képességeket szerezhetünk, amikkel új helyekre juthatunk el, és egyre több rejtélyt deríthetünk fel. Összesen 7, kisebb-nagyobb szigetre juthatunk el, melyek többségét valódi helyszínek ihlették (Ybiza, Hawayy, Fyji és így tovább, a játék örömmel, de nem öncélúan játszik az ipszilonnal). Minden szigeten új felfedeznivalók, mellékküldetések és minijátékok várnak. A végcél összegyűjteni négy ősi rom „energiacelláját”, hogy aztán… de ez már spoiler lenne.
A Touryst egyik legnagyobb vonzereje, és legerősebb pontja a grafikája. A voxel alapú, kockákból felépített, hihetetlenül plasztikus világok és karakterek szinte kiugranak a képernyőből. A trópusi szigetek az erős, kitűnő minőségű mélységélesség effektnek és a harsány bevilágításnak köszönhetően műanyag terepasztalokként kelnek életre, de a fejlesztők gyönyörű fényeffektekkel, éles textúrákkal, profi animációkkal is megfűszerezték az összképet. A játék látványvilága semmi mással nem összetéveszthető, egyszerűen gyönyörű, ráadásul – akárcsak Switch-en – tökéletes 60 fps-sel mozog. A PC változat rendszerigénye minimális, Xbox One X-en pedig hibátlan 4K/60 fps-ben élvezető a kaland.
Persze a csodás látvány mit sem érne profi játékmenet nélkül, de a Shin’en nem véletlenül szerzett magának ekkora hírnevet. Az irányítás, a játék felépítése, a logikai és ügyességi feladványok ugyanakkora figyelmet kaptak. A Touryst nagyon okosan adagolja az új helyszíneket és küldetéseket. Nem fogja a játékos kezét (nincsenek szájbarágós magyarázatok vagy villogó objektívák), de pont annyira terelgeti a játékost, hogy ne lehessen végleg elakadni benne. Nincs két egyforma barlang vagy ötlet, mindenhol valami újdonsággal találkozunk, a tervezők nagyon ügyesen használták ki miniatűr főhősünk szűkös képességeinek lehetőségeit. Nincs harc vagy halál, pusztán logikai és platformer kihívások állnak az utunkba. Utóbbiak időnként, mondjuk, elég nehezek, a romok alatti korlátozott kameramozgás miatt sokszor nem érezhető eléggé a 3D-s tér, aminek sok felesleges zuhanás és próbálkozás a végeredménye. A varázslatos hangulat és a sikerélmény azonban bőven kárpótol ezekért a nehézségi tüskékért.
A fejlesztőknek sok egyéb ötletre is futotta, amik a húsz mellékküldetésben jelennek meg. Itt sincs határa a változatosságnak, és szinte minden alfeladat teljesen egyedi. Drónverseny, zenés ritmusjáték, szörfözés, kapura rúgás, buliszerviz, de az egyik szigeten még egy kis játékterem is van, ahol három, rendesen kidolgozott játékkal játszhatunk. De vannak fotós kihívások (például egy teljes művészeti galériát megtölthetünk tematikus képekkel) és más érdekes vagy humoros apróságok is. A sok ötletnek kicsit az egyensúly látta kárát: a mellékküldetések egy része veszettül nehéz, a relaxáló, felfedezős kalandjáték itt egy kicsit hardcore arcát mutatja, ami nem biztos, hogy a legjobb ötlet. Szerencsére a feladatok többsége élvezetes, és jópofa tartalommal, nem pedig frusztrációval tölti fel a turistáskodást.
Bár összességében nyúlfarknyi hosszúságú a játék – én néhány óra alatt lenyomtam –, az biztos, hogy amíg tart, szinte letehetetlen. A tökéletesre csiszolt látvány, a kiforrott és okos játékmenet, a tengernyi új ötlet, a változatos helyszínek, a varázslatos hangulat első pillanattól különlegessé teszi a Tourystot. A mai játékkínálatban tényleg olyan, mint egy frissítő tengeri szellő, vagy egy üde nyári koktél. Ízig-vérig videojáték, színes, harsány, ötletes és élettel teli. Tipikus Nintendo, mondhatnánk, és valóban, a fejlesztők DNS-ében rengeteg van a legendás konzolgyártó hagyományaiból. Nem csoda, hiszen eddig főként az ő gépeikre dolgoztak, éppen ezért szenzációs, hogy ez a terepasztalnyi kis csoda most újabb közönség számára vált elérhetővé.
A The Touryst egy igazi ékkő – ritka ötvözete az abszolút tökéletesre csiszolt technológiának, az igényes játékmenetnek, az ötletes, nagyon okosan felépített történetnek. A felszínen, első pillantásra talán gyerekes körítés egy remek kalandjátékot takar, amely magabiztosan mutat fityiszt nagyon sok jóval méretesebb, ambiciózusabb produkciónak. Öröm látni ilyen igényességet, hát még játszani vele! Tegye is meg mindenki, elvégre Game Pass tagsággal még megvenni sem kell. Én pedig ezek után már csak abban reménykedem, hogy hasonló felállásban a Fast RMX is átköltözik egyszer…
Pro:
- lenyűgözően szép, egyedi látványvilág;
- ötletes dizájn, fokozatosan kinyíló lehetőségekkel;
- kiforrott, igényes játékmenet rengeteg ötlettel;
- szuper zenék és hangok;
- csodálatos hangulat az elejétől a végéig.
Kontra:
- néhány platformer szakasz idegesítő tud lenni;
- a minijátékok túl nehézre sikeredtek.
90
A The Touryst Xbox One-ra, PC-re (Windows Store) és Nintendo Switch-re érhető el.
dreampage