Project Cars teszt

Előzmények, történet, menü

Már amikor a Project Cars előzetesét megírtam, maga a gondolat is extázisba vitt, hogy most már nem kell sokat várni a játék hivatalos megjelenésére. Divat ugyanis mostanság egy kicsit tovább húzni a játékosok agyát, mivel a GTA V-höz hasonlóan ennél a gémnél is volt több kiadási időpont, amiket aztán folyamatosan módosítottak, mígnem végre a közelmúltban hivatalosan is letölthetővé vált az autóversenyzős produktum. A Project Carst a legújabb platformokon lehet élvezni, hiszen csak PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra érhető el. Úgy volt, hogy nyártól, a mostani álláspont szerint egészen pontosan júniustól már a korábbi generációs konzolok, vagyis a PlayStation 3 és Xbox 360 tulajdonosok is átszellemülten versenyezhetnek majd, de sajnos ezt a projektet törölték. Volt szó a Nintendo masináinak támogatásáról is, ám ezek a fejlesztések egyelőre megakadtak, így hogy Wii-re illetve Wii U-ra mikor jelenik meg, vagy egyáltalán megjelenik-e, azt sajnos nem lehet tudni.


[+] Egyszerű a menürendszer

A Project Carst egy brit fejlesztőcsapat, a Mad Studios fejlesztette, viszont nem ők voltak az egyetlenek, akik a program tökéletesítésében tevékenyen részt vettek, lehetőség volt ugyanis a közösségi támogatásra is, amihez csupán egy Tool Packs csomagot kellett megvásárolni, innentől pedig, természetesen felügyelet mellett, bárki belekotnyeleskedhetett a programozásba. A bevétel legnagyobb része is ebből származott, és tényleg akkora csoportot mozgatott meg a játék, hogy előzetesen máris a legjobb szimulátornak kiáltották ki. A fejlesztés során egyébként több nagy névvel is együtt dolgoztak a programozók, a Top Gear korábbi tesztpilótája; Ben Collins ("Stig"), valamint az Európai Túraautó sorozatban versenyző Nicolas Hamilton (bizony-bizony az F1-ben versenyző Lewis Hamilton testvéréről van szó) által szerzett tapasztalatokat is felhasználták.


[+] Egy futam végi eredmény, rajtam kívül egy másik magyar versenyzővel

A Project Cars igyekszik minden idők legjobb autóversenyzős játéka lenni, mely alapvetően szimulátor, még ha ettől még bőven akadnak irányítási segítségek, amiket be lehet kapcsolni. A menürendszer egyáltalán nincs túlbonyolítva, és hogy mindenki tudja, melyik pont mit tartalmaz pontosan, ahogy belépünk valamelyik részlegbe, egy női hang azonnal elkezd csacsogni a részletekről. Ezt szerencsére át is lehet ugrani, ám vannak olyan szituációk, amiknél nem árt végighallgatni a mondanivalókat, hiszen érdekességeket, hasznos információkat közölhet velünk a játék.


[+] A garázsban parkol a McLarenem...kár, hogy csak virtuálisan

Alapvetően három mód van: adott a karrier, az online versenyzés, valamint a helyi, azaz offline küzdelem, amikor a gép ellen tapossuk a gázpedált. A második lapon találjuk saját garázsunkat, amiben a már birtokunkban lévő autókat találjuk, valamint itt lehet figyelemmel kísérni saját profilunk alakulását, nem utolsó sorban pedig erre találjuk a beállításokat, ami nem csak az irányítással kapcsolatos, hanem akár a grafikai konfigurálási lehetőségeket is tartalmazza. Tudjuk akár a vizuális effekteket is babrálni, hogy látszódjon-e a motorből kiáradó hő, mennyire legyenek valósághűek a vízcseppek, vagy hogy a napfény mennyire törjön be a pilótafülkébe. A kameraállást is piszkálgathatjuk, így aki a hátsó nézetet közelinek találja, az messszebbről is vezérelheti majd a járművét.

Pályák, autók, időjárás

A Project Carsban lévő pályáknál nagyon figyeltek a fejlesztők arra, hogy a lehető leginkább hasonlítsanak a valósághoz, nem egy összehasonlító videó került már fel erről az internetre. Összesen egyelőre 72 aszfaltcsíkkal találkozhatunk, ezek persze nem mind különböző helyszíneket jelentenek, hanem sokszor egy adott pálya különböző verzióit takarják, nem egyből van például GP, nemzetközi, vagy éppen rövidebb változat. A külcsín tökéletes, a betonon meglátszódnak a fékezések nyomai és a hőtágulás következtében keletkező töredezettségek, megcsillannak rajta a napsugarak, a rázóköveket is pontosan úgy helyezték el, mintha tényleg ott járnánk. A pályák között olyan tradicionális hírességek is fellelhetők, mint Watkins Glen, Snetterton, Nordschleife, Circuit de Barcelona Catalunya, Spa-Francorchamps, Brands Hatch, vagy éppen Le Mans, Monza és Imola.


[+] Számos kategóriában versenyezhetünk

Nem kevesebb figyelmet érdemeltek a játék főszerelplői, vagyis a járgányok, amiből rengetek típussal sikerült megörvendeztetni a versenyzésre vágyó felhaszálókat. Ugyan megjelenés folyamatos halasztgatása miatt minden hónapban új autóval gazdagodnak majd a Project Cars tulajdonsok, a játékban alapvetően 65 darab versenygépet találunk, melyekkel különböző kategóriákban próbálhatunk szerencsét. A legváltozatosabb kategóriákba sorolható verdák tartoznak ide, hiszen vannak formaautók, DTM-ből ismert kocsik, GT sorozatba tartozó modellek, illetve a régmúltat idéző csodák.


[+] Ha nem kapcsoljuk be az ablaktörlőt, nem fogunk majd látni semmit

A legnagyobb gyártók közül például az Audi, az Aston Martin, a Mercedes-Benz, a RUF mind-mind képviselteti magát, méghozzá meglehetősen nívós négykerekűekkel. A nyálcsorgatás végett itt is érdemes néhány nevesebb kocsival példálózni: őrült gáztaposásba kezdhetünk a Le Mansból ismert Audi R18 TDI-vel, kipróbálhatjuk a megannyi sikert elért Lotus 98T Renault-t, megcsodálhatjuk a McLaren F1 magával ragadó küllemét, nosztalgiázhatunk a Mercedes-Benz 300SEL 6.8 AMG-vel, beülhetünk egy forma autó volánja mögé, vagy éppen gokartozhatunk egyet.


[+] Köd és eső? Rémálom így vezetni.

Nagyon nagy dicséret jár a fejlesztőknek azért, hogy figyeltek az időjárási viszonyokra, valamint azok hitelességére. Az egyjátékos módban (nem csak itt persze, de itt a legegyszerűbb) mindent ki lehet próbálni és be lehet állítani a versenyek előtt, kezdve az ellenfelek számától (ami maximum 39 lehet), azok erősségén keresztül a szabadedzés és kvalifikáció lehetővé tételééig. A legjobb viszont tényleg az, hogy többféle időjárást tudunk egy adott megmérettetéshez rendelni: napfényes, felhős, esős, viharos, ködös és forró. Külön lehet azt állítani, hogy mennyire gyorsan teljen az idő, így biztosak lehetünk abban, hogy a gép ellen való küzdelem során az összes előbb említett környezeti hatással találkozunk majd. Hab a tortán, hogy a belső nézetet választóknak bizony majd be kell kapcsolni az ablaktörlőt, különben nem látnak majd semmit, erre is figyeltek a fejlesztők, kalapemelés jár nekik. Nem szabad elmenni szó nélkül amellett sem, hogy nem csupán nappal, hanem pirkadatkor vagy éppen éjszaka is tudunk száguldozni, mindegyik napszak a maga nemében adrenalinbombának mondható.

Grafika, irányítás, játékélmény

A grafikáról címszavakban már esett szó, de tényleg érdemes foglalkozni a játék megrajzolásáról, mert lélegzeteállítóan gyönyörű. Egyszerűen szinte minden fontos részletre figyeltek a fejlesztők, időjárás, rázókövek elhelyezése, háttér, fények. Ez az a szimulátor, amit szinte csak maximum grafikán, vagy újabb generációs konzolokkal lehet teljesen átélni, mert ki lettek dolgozva a fák között átszűrődő napsugarak, a motorháztető alatti részek, az aszfalt töredezett részei, vagy példának lehetne említeni a SETA modellt, ami a kerekekkel kapcsolatos fizikai behatások vizualizálását teszi méginkább lehetővé. Tényleg csodálatos látni, ahogy a felverődő víz az egész kijelzőt lelocsolja, vagy ahogy a köd elolszlik, a gomolyfelhők megjelennek az égen. A törésmodell is kiváló, bár azért a valóságosnál egy kicsit kevésbé rongyolódnak szét az elemek, kivéve persze, ha valamilyen nyitott kerekű autóval versenyzünk, hiszen elég egy kis érintés, és máris darabokra hullik a kasztni a hirtelen felpördüléstől (ehhez persze a sérülést is engedélyezni kell, legalább vizuális szinten).


[+] Gyönyörű, ahogy a fákon átszűrődő napsugarak megcsillannak az autókon

Többféle nézetből versenyezhetünk, lényegében mindenkinek jut számára megfelelő fókuszpont, amiket egyébként személyre is lehet szabni. Van hátsó nézet, tudjuk vezérelni a járművet kvázi csak a földet nézve, kamerát szegezhetünk a motorháztetőre, lehet a kormány vagy a bukósisak mögül szemlélni az eseményeket, és lehet mondhatni TV állásból nyomni a gázt. Kismillió dolgot láthatunk egyébként a képernyőn versenyzés közben, bal felül a pályarajzot, középen a visszapillantó tükröt, a jobb felső sarokban pedig a köridőket. Hasznos, hogy nem csak a pozíciót és a kör számát jelzi a játék, hanem azt is, hogy mennyire van előttünk vagy mögöttünk a vetélytársunk. Ha nem az előbbieket szeretnénk látni, akkor a balra gombot kell megnyomni, és máris a gumikra helyeződik a hangsúly, a nyomásértékeket, a kopottságot és a hőfokot is figyelemmel kísérhetjük, felül pedig a fordulatszámot, a fékerőeloszlást és a G-hatás erősségét tekinthetjük meg.


[+] Formaautóknál elég egy kis hiba, és máris romokban hever a kocsi

Ugyan a legtöbbet PS4-en nyomtam a játékot, PC-n keresztül volt szerencsém billentyűzettel is kipróbálni. Nem mondok újat: a klaviatúra sajnos nem méltó ehhez a játékhoz, egyszerűen nem lehet annyira precízen kormányozni, hogy megfelelő élményt nyújtson a vezetés. Félig-meddig igaz ez joystick esetén is, bár ott legalább magának a karnak köszönhetően lehet apróbb mozdulatokat végezni, illetve a triggereknek köszönhetően finomabb gázadásra is lehetőség nyílik, ami a kanyarból kifelé jövet egy bivalyerős autónál kötelező, különben seperc alatt eldobjuk a fenekét. A legjobb viszont egyértelműen a kormány és pedál kombinációja lehet, nem véletlen használják egyre inkább ezt a játékot a nagyobb szimulátorcégek is, én sajnos ilyen kiegészítővel nem rendelkezem.


[+] "Fejjel" a falnak

Az irányításhoz tartoznak segítségek is, hiszen az autóversenyzős játékkal ismerkedőknek hasznos lehet az automatikus fékezés, a kipörgésgátló, a könnyített kormányzás. Szintén ki, illetve bekapcsolható az, hogy versenyzés közben lássuk-e a helyes nyomvonalat és féktávot, amit manapság már megszokott módon kis nyilacskák jeleznek, méghozzá zölden, ha tövig nyomhatjuk a gázt, narancssárgán és pirosan, ha ideje már a fékre lépnünk. Mondani sem kell, hogy ez a tapasztaltabb versenyzőknek már csalásnak számít, a teljes élményért érdemes ettől a lehetőségtől megszabadulni.

Játékmódok, összegzés

A játékmódokat már felületesen ugyan érintettem, mégis a karrier és online módokkal érdemes egy kicsit közelebbről is megismerkedni. A karrier módban ugyanis az a cél, hogy az LMP1-es sorozatot tíz évad alatt megnyerjük. Na már most ez tök jól hangzik, hiszen azt gondolná az ember, hogy akkor valami régi ócskavassal nekiáll versenyezni, küzd majd, mint malac a jégen, és a végén pedig extázisba lépve magasba emelheti a hőn állított világbajnoki trófeát. Ám sajnos ez nem így van, hiszen abban a sorozatban kezdjük a versenyzést, amelyikben akarjuk, így rögtön a csúcskategóriában találhatjuk magunkat, amit biztos van olyan, aki örömmel fogad, nekem inkább negatívum, hiszen pont azt szeretem, ha egy autós játékot szépen felépítve kell végigvinni, de ebből is játszik, hogy a Project Cars nem árkád, hanem inkább szimulátor. Az sem túl szimpatikus továbbá, hogy minden verseny előtt állítani tudunk a nehézségi szinten, ráadásul PS4-en csak tíz százalékonként tehetjük ezt meg, nagyjából olyan 70-80-ra kell belőni ahhoz, hogy izgalmasak legyenek a versenyek, ez alatt ugyanis több másodpercet tudunk körönként a többiekre verni.


[+] Nosztalgia felsőfokon

Szintén fontos manapság az online mód, ha már offline többjátékos módra nincs lehetőség. Én speciel ezt igencsak ellenzem, hiszen sokszor messze jobb egy mellettem ülő cimborával küzdeni, mint egy világ másik végén lévő emberkével összemérni vezetési tudásomat, akiről speciel azt sem tudom ki, vagy milyen dührohamot kap, ha éppen elszáguldok mellette. Lényeg a lényeg, online játékokat nem csak kreálhatunk, hanem csatlakozhatunk is a már meglévőkhöz. Általában minden adott már, a kategória, a pálya, a jármű (ezeket mi is konfigurálhatjuk, ha hostolunk egy menetet), szóval csak arra kell várni, hogy mindenki rányomjon a versenyzésre szavazásra. Néha viszont egy kicsit sokat kell várni erre, sőt, olyan is előfordult, hogy a játékba ugyan sikerült belépni, de vezetni már nem, pedig illett volna egy kvalifikációs kört futni. Ettől még persze az internetes kapcsolódás könnyedén megy, nem szakadt meg a futam, és azért mégiscsak jó a gép helyett olyanokkal megmérkőzni, akik emberi módon viselkednek, hibáznak, vezetnek.


[+] Éjszaka is csapathatjuk

Szumma szummárum elmondható, hogy a Project Cars tényleg az eddigi legszebb, legvalósághűbb grafikával rendelkező autóversenyzős játék, ami megjelent. Csodálatosan meg lettek rajzolva a pályák, aki már esetleg járt valamelyiken nézőként, vagy esetleg versenyzőként, az akár számos elemet, részletet felismerhet. A sok helyszín mellett az autókra is kiemelt figyelmet fordítottak a fejlesztők, igazából szuper dolog az, hogy rengeteg más-más kategóriába tartozó verdával lehet versenyezni, így megismerkedhetünk a gokartozás, a régebbi versenygépek, vagy éppen a csúcstúraautók szépségével. Ami abszolút az egyik csúcspont, az az időjárási viszonyok kidolgozása, a köd, a vihar, vagy éppen az éjszakai vezetés óriási élményt garantál, egyszerűen nem lehet megunni, ami pedig még jobb, hogy a fizika is kiváló, vagyis esős időben például sokkal hamarabb kell fékezni, míg hőségben később is elég a pedálra lépni, viszont vigyázni kell a gumikra, mert olyankor sokkal jobban kopnak. Vannak persze hiányosságok, vagy éppen rosszul felépített dolgok, ami mondjuk a játék szimulátor mivolta miatt valamelyest érthetőek, de azért kicsit fájdalmasak. Ilyen az offline multiplayer vagy a karrier módban a nulláról való indulás lehetőségének hiánya, de az sem tökéletes, hogy sokszor az alapvetően jól működő online versenyekre is sokat kell várni. Ettől még persze a Project Cars egy fantasztikus szoftver, amire már nagyon régóta várt mindenki, és ha olyan valaki próbálja ki, aki az egyik legjobb autós játékot várta, az sem fog csalódni benne.

Pro:

  • Gyönyörű grafika
  • Rengeteg pálya, autó és kamion
  • Áttekinthető menürendszer
  • Sok beállítási lehetőség
  • Intelligens ellenfelek
  • Fantasztikus versenyzési élmény

Kontra:

  • Nincs offline többjátékos mód
  • A karrier módot bármilyen szintről elkezdhetjük
  • Bármikor változtathatunk a nehézségi szinten

Értékelés: 85

A játékot PlayStation 4-en teszteltük, de elérhető Xbox One-ra és PC-re is, nyáron pedig érkezik az Xbox 360-ra és a PlayStation 3-re készített változat.

Legendd

Azóta történt

Előzmények

  • Project Cars előzetes

    A Slightly Mad Studios által fejlesztett autóversenyzős játékra sokan kíváncsiak vagyunk, valóságnak megfelelően megrajzolt pályák, lélegzetelállító grafika és számos autómárka teszi majd színesebbé a játékmenetet.

  • Fistful of Frags teszt

    A crossplatform játék a régi LAN-partik hangulatát hozza el, ingyenesen tölthető le, mégis korrekt grafika, jó játékmenet és izgalmas csaták jellemzik.

  • Driveclub teszt

    A Driveclub az egyik legszebb grafikával és jó online módokkal rendelkező autós játék, mely jól láthatóan a Forza-sorozatot megszorongatására készült.