Vissza a szigetre
Biztos vagyok benne, hogy ha írni kellene egy listát a történelem legfontosabb videójátékairól, akkor sok embernél – fiatalabbaknál és veteránoknál egyaránt – a Myst kimaradna a felsorolásból. Pedig a Cyan Worlds alkotása minden idők egyik legnagyobb hatású produkciója, amely megjelenése után évekig a legnagyobb példányszámban eladott PC-s játék címével büszkélkedhetett (amíg a The Sims 2002-ben le nem pipálta). A siker nem véletlen, hiszen egy igazi korszakalkotó játékról beszélhetünk.
A Myst 1993-ban jelent meg, és az egyik első játék volt, amely kihasználta az akkoriban újdonságnak számító CD-ROM technológia előnyeit. Egyszerű pixelek és midi prüttyögések helyett a kalandjáték döbbenetes, előre renderelt állóképekkel, CD minőségű zenékkel, sőt élőszereplős filmbetétekkel dolgozott, aminek köszönhetően utánozhatatlan hangulatot varázsolt a monitorokra. Mindemellett egy furmányosan megtervezett, kőkemény logikai játék volt, amelynek titkait nagyon sokáig tartott megfejteni egy olyan korban, amikor még nem léteztek online útmutatók és végigjátszás-videók. A túlzás nélkül varázslatos, addig nem látott fantáziavilágokat megjelenítő játék több folytatást, mellékszálat, tulajdonképpen egy egész univerzumot szült. Az eredeti első részt most teljes mértékben modernizált remake formájában élvezhetjük PC-n és Xbox konzolokon.
Az új Myst szakít az eredeti, állóképes formulával – a fejlesztők a teljes játékot interaktív 3D-ben alkották újra, Unreal Engine 4 grafikus motorral és meglepően modern megoldásokkal. Kattintgatás helyett szabadon mozoghatunk a játéktéren, amely egyúttal sokkal szebb lett, mint korábban bármikor, ám a felépítése, a logikai feladványok, a kapcsolók, a történet és a játékmenet mind maradt a régiben. Ugyanaz a cselekmény elevenedik meg, mint huszonnyolc évvel ezelőtt: egy rejtélyes könyvet találunk, amelyet megérintve a gyönyörű és titokzatos Myst szigetére érkezünk. Innentől kezdve semmilyen segítséget nem kapunk, magunknak kell rájönnünk, hogy mi folyik itt. Kiderül, hogy ezt a helyet olyan emberek lakják, akik írásukkal valódi világokat képesek teremteni, és ezekbe a világokba könyveken keresztül léphetnek át. Csakhogy a dolgok rosszra fordultak, négy kivételével minden világ elpusztult, két testvér pedig könyvekbe zárva ragadt, és azért könyörögnek, hogy kiszabadítsuk őket… Csak a játékos gondolkodásán és logikáján múlik, hogy megfejtse a sziget körmönfont szerkezeteinek titkát, eljusson a különböző világokba, és valahogy visszajusson a sajátjába.
A fejlesztők szerencsére gondoltak azokra, akik töviről-hegyire ismerik az eredeti játékot. Mivel minden kapcsoló és megoldás pont úgy működik, ahogy a legelső kiadásban, gyakorlatlanabbak elővehetik a régi útmutatókat, működni fognak ugyanazok a technikák, kombinációk, minden. Az új kiadásban viszont lehetőség van randomizálni a feladványokat: új játék indításakor választhatunk, hogy a klasszikus, 1993-as formában kérjük őket, vagy véletlenszerűen megkeverve. Így akár végtelen alkalommal újra lehet játszani a kalandot, a régi kódok és megfejtések nem fognak működni. Van ugyanakkor segítség is: a Myst-ben sok helyen hangok alapján kell feladatokat megoldani, ez pedig az eredeti játékban gyakran félrevezető volt. A játék most már (opcionálisan) kiírja számunkra, hogy milyen hangot hallunk, így ezeket megjegyezve (vagy felírva) a megfelelő helyeken össze lehet őket párosítani. A lehetőség kikapcsolható, így aki továbbra is kizárólag a fülét hegyezné, megteheti.
Minden másban csak előre lépett az új kiadás. Valós idejű 3D-ben tájékozódni egyszerűen sokkal jobb, mint előre beállított állóképekre meredni. A helyszínek mérete, kinézete és hangulata egyszerűen tökéletes, az újraalkotás ellenére is pontosan ugyanazt a varázst adja vissza a játék, mint annak idején, ez pedig hatalmas fegyvertény. Vannak persze művészi indíttatású változások, itt-ott változott a bevilágítás, másképp néznek ki bizonyos kapcsolók vagy berendezések – de a különböző világok alaphangulata ugyanolyan ámulatba ejtő, mint egykor.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!