Koira teszt

A Studio Tolima első játékában egy kutyussal próbálunk hazajutni egy vadászokkal teli erdőből, de vajon vizuális történetmesélése elég ahhoz, hogy érdekes és maradandó legyen?

Szótlan dal

Az empátián alapuló történetmesélés gyakori eszköze a videojátékoknak: számos olyan kalandba bonyolódtunk már, ahol egy védtelen, de legalábbis gyengébb társunkat kell kísérni és pátyolgatni. A végtelenségig lehetne sorolni azon játékokat, ahol a designerek e metódus tökéletes alkalmazásával érték el azt, hogy ne csak a karakterek viszonya mélyüljön el, de azt is, hogy a játékos maga is érzelmi kötődést alakítson ki velük. Ki tudná elfelejteni az Ico rejtélyes párosát, a Walking Dead vagy a Last of Us őrült feszültséggel teli utazásait, vagy – hogy a közelmúltból is felhozzak egy ilyen játékot – a Neva emberi harcosának és farkas védelmezőjének kapcsolatát? A Koira is hasonló megközelítést alkalmaz, de a felhozott példáknál jóval stilizáltabban meséli el történetét. Apró hősünk egy csapdába esett kutyára bukkan, és végső céljuk tulajdonképpen annyi, hogy épségben hazakeveredjenek.

Kétségtelenül nem ez a mese, hanem inkább különleges képi világa az, ami egyedivé teszi a Koirát. A monokróm-közeli látvány kiválóan kelti életre a havas tájat, és másutt is szinte kizárólag a fehér, a fekete és a vörös árnyalataival találkozunk. A hófödte tisztásokat fekete fenyők szegélyezik, de a ritkás színpaletta ellenére is könnyen kivehetők a karakterek, akik erős kontúrokkal és sajátos, rajzfilmszerű animációkkal elevenednek meg. Kifejezetten bájos lett vörösorrú kutyánk, aki jóllakot pocakkal nemhogy világít, de még az utunkat álló sötét felhőket is szét tudja foszlatni. A természet lágy ölén harkályok kopognak a fákon, mókusok szaladgálnak, később pedig egy vaddisznócsaláddal is összefonódik a sorsunk. A főleg remekül animált szemeken keresztül közvetített mimika által pedig mind érezhető, hogy karaktereink hogyan érzik magukat: hogy épp rettegnek a bokrokban leselkedő vadászoktól, lélekszakadva menekülnek a lihegő-ugató vadászkutyák elől, vagy épp kellemesen pihennek egy virágoktól és pillangóktól tarka réten. A csendesebb pillanatokban kis hősünk és kutyusa felszabadultan játszanak: bújócskáznak, tűz köré telepszenek meg, vagy éppen hóembert építenek – ha épp nem ette meg annak orrát ebünk!


[+]

Mindezt a hatást a Koira másik remekül használt eleme teszi még erősebbé: a különleges muzikalitás. A játékban nincs semmiféle szöveg, a karakterek betűk és szavak helyett inkább hangjegyekkel kommunikálnak. Kifejezetten jópofa, hogy ezek forrásaik szerint vannak megrajzolva: a madárcsicsergésnél kis csőrös kobakok jelennek meg a hangjegyek tetején, kutyánknál a kis pofija díszíti azokat, a mágikus gombáknál pedig kalapjaik jelzik, hogy éppen ki „beszél”. A hangok egyébként a játékmechanika szerves részét képezik, és azokat változatos módon használva egyszerű, de érdekes logikai feladványokat kell teljesíteni: egyszer csoportosítjuk például az egyszólamú madarakat, másutt meg kell találni a barlang tetejéről csöpögő vízhez tartozó tégelyeket, vagy épp a megfelelő zajjal kell elterelni a rosszfiúk figyelmét.

Hirdetés

[+]

A Koira egyetlen baja az, hogy az apró játékok hajlamosak repetitívvé válni: a sokadik „te milyen alakot látsz a felhőkben?” móka két-három alkalom után elveszti varázsát, ahogy a nem túl jól kidolgozott lopakodós szegmensek is inkább időhúzásnak tűnnek egy idő után. Utóbbiak amúgy sem a legjobbak: nem mindig egyértelmű, hogy mikor kell bújva maradni és mikor indulhatunk el, ami sok állástöltéshez vezet majd. A körülbelül 5-6 órás játékidő ennek köszönhetően még a vége előtt elveszíti lendületét – olyan játékról van szó tehát, ami rövidebb, töményebb formában még ütősebb lehetett volna. Azonban még így is egy barátságos, végigjátszásra érdemes kis alkotásról van szó, ami mesél a barátságról és a természet értékéről, no meg ezzel összefüggésben az emberi mohóságról is. Meseszerű értékeinek és tálalásának köszönhetően – no meg azért, mert egyetlen szót sem kell benne elolvasni – kitűnő választás lehet például olyan szülőknek, akik egy izgalmas, de azért fiatalok számára is befogadható történetmesélő játékot keresnek.

A Koira PC-re és PlayStation 5-re jelent meg.

A tesztjátékot a kiadó Don’t Nod biztosította.

Összefoglalás:

A Koira egy érzelmes történet egy emberről és kutyusáról, amely sajnos túl sokat ismétli egyszerű feladványait és játékelemeit, így 5-6 órás hossza során is repetitívvé válik kicsit. Hangokra épülő fejtörői viszont szórakoztatnak, és látványvilága is van olyan különleges, hogy kisebb mechanikai hibái ellenére is megérje végigjátszani.

A Koira legfőbb pozitívumai:

  • Csodálatos képi világ és zene;
  • érzelmes, szívmelengető történet;
  • egyszerű, de jópofa, muzikális feladványok.

A Koira legnagyobb hiányosságai:

  • Repetitív játékmenet és minijátékok;
  • a kihívást a frusztráló lopakodás biztosítja.

Georgiadisz Leonidas

Előzmények

  • PlayStation 5 Pro teszt

    A világ legerősebb konzoljával rukkolt elő a Sony - megnéztük, hogy ez pontosan mit is jelent elméletben és gyakorlatban.