Bevezető
Talán furcsa, hogy új társasjáték rovatunkat egy kártyajáték bemutatásával indítjuk, de ezek legalább akkora, ha nem nagyobb népszerűségnek örvendenek, mint táblás társaik.
Választásunk tehát elsőnek a KIVÁLASZTOTTAK, a M.A.G.U.S. gyűjtögetős stratégiai kártyajátékra esett, ami ugyan nem a legelső és talán még nem is a legnépszerűbb a hazai piacon, de abban szinte biztosak vagyunk, hogy a legösszetettebb.
De mi is ez az egész? Mi az a gyűjtögetős kártyajáték, és honnan indult? Természetesen mint oly sok más ez a műfaj is Amerikából indult, a Magic the Gatheringgel. Ez volt a stílus megteremtője, és azóta is ez a legnépszerűbb. Hazánkban is nagyon sok rajongója akad, és szinte minden nagyobb városban található klub vagy kisebb közösség akik nap mint nap "magic-eznek". A játékot Richard Garfield alkotta meg '93-ban, majd rövid időn belül a világ minden pontján elterjedt, és számos hasonló rendszerű követője akadt, mint a '95-ben debütáló hazai fejlesztésű Hatalom Kártyái Kártyajáték, röviden a HKK. De ezek bemutatása most nem képezi a cikk tárgyát, a jövőben valószínűleg ezeket is sorra kerítjük egy hosszabb bemutató erejéig.
(forrás: Két Mágus)
M.A.G.U.S. | |
A M.A.G.U.S. világa magyar fantasy írók által létrehozott irodalom - melyet a szerepjáték, számtalan könyv, és kiadvány alkot. Ebből az irodalomból táplálkozik a Kiválasztottak, avagy a M.A.G.U.S. kártyajáték. Az irodalom Satralis bolygó Ynev kontinensének történelmét, hőseinek mindennapjait, hősi cselekedeteit dolgozza fel. |
Visszatérve a Kiválasztottakra, ez a játék tehát a fentebb említett kategóriába tartozik, viszont a Magic és a HKK rendszerénél egy jóval komplexebb játékmenettel rendelkezik. Az alapját a sokak által jól ismert M.A.G.U.S. szerepjáték és annak világa, Ynev adják. Első megjelenése '97 végére tehető, első szabályleírásai pedig a '97-es Rúna magazin hasábjain voltak olvashatóak. Igen, ez a játék eredetileg még a Valhalla gondozásában érkezett, viszont szerencséjére és ezzel együtt a játékosok szerencséjére nem szenvedett el olyan komoly károkat, mint a szerepjáték változata, és a jogi huzavona sem tépázta meg. Jelenleg a Két Mágus Kft. gondozásában érkeznek a különböző kiegészítők és szerveződnek a versenyek. Ez a csapat az amelyik már közel 10 éve őrködik a Kiválasztottak felett, és ők csiszolták a szabályrendszert olyanra, hogy az a lehető legtökéletesebb, és ellentmondásoktól mentes lehessen. A Két Mágus Kft független a M.A.G.U.S. könyvkiadástól, szerepjáték fejlesztő csapattól, kizárólag a kártyajáték fejlesztésével foglalkozik immár 9 éve. Törekszik az együttműködésre a többi Yneven alkotó személyekkel és cégekkel, azonban a lapok fejlesztését, tesztelését, a kártyához kapcsolódó történetek írását, valamint a lapokra kerülő képek feletti őrködést önállóan végzi.
Játék célja
Játék célja:
„A mortel elégedetten szemlélte a rivális klánház füstölgő romjait. Egykedvűen belerúgott egy testbe, ami megbillent, s néhai célpontjának húsába égett halál vigyorgott fel róla. A nő vállat vont – bár nem gondolná, hogy a primortel az egész klánház felszámolására gondolt – tulajdonképpen így is célt értek.”
Hirdetés
(forrás: Két Mágus)
A játék célja, mint általában minden kártyajáték esetében, hogy legyőzd ellenfeledet. Itt ezt természetesen sokkal komplexebb módon kell kivitelezni, mint egy szokványos játékban. Mivel gyűjtögetős kártyajátékról van szó, vagyis paklinkat egy folyamatosan bővülő kártyakészletből állíthatjuk össze, így célunk eléréséhez szinte végtelen számú út vezet. De, hogyan is érhetjük el célunkat? A végtelen számú út a játék végére 3 fő célba futhat össze, vagyis ennyi változat létezik a játék megnyerésére/befejezésére.
(forrás: Két Mágus)
- Ostrom: A játék azonnali megnyeréséhez vezet amennyiben sikerül ellenfelünk összes toronyszintjét lebontani (a toronyszintekről a cikk során bővebben is olvashatsz).
- Diadal pontok: Ha a forduló végére legalább 11 diadalpontot sikerül összegyűjteni, és neked van több akkor megnyerted a játékot. 19 diadalponttal azonnal nyersz.
- Lapfogyás: Ha a forduló végére ellenfelednek elfogyott a jövő paklija (ahonnan az új lapokat húzza a fordulók elején), szintén nyertél.
Vagyis látható, hogy alapvetően a tornyok ledöntése és a diadalpontok begyűjtése a játék célja. A későbbiek során mindkettőről szót ejtünk, hogy az érdeklődő új játékosok előtt a játékmenet lényege legalább körvonalakban világos legyen.
(forrás: Két Mágus)
Eszközök, amik szükségesek a játékhoz
Eszközök, amik szükségesek a játékhoz:
Mint minden társasjáték, a KIVÁLASZTOTTAK, a M.A.G.U.S. gyűjtögetős stratégiai kártyajáték is megkövetel néhány alapvető eszközt, amik nélkül nehézkes lenne a játék. Tehát vegyük sorra, hogy mire is van szükségünk ahhoz, hogy játszani tudjunk.
(forrás: Két Mágus)
Mindenek előtt egy partnerre, ha már egy társasjátékról beszélünk. Ezen felül legalább egy-egy pakli kártyára – ezek beszerezhetőségéről, hogy mivel érdemes kezdeni, és más hasonló tippekről a „Hogyan kezdjük” fejezetnél olvashattok –, néhány hatoldalú és tízoldalú dobókockára, és egy szabad felületre amin kényelmesen elférnek majd a lapjaink. Ha nincs elég hatoldalú kockánk akkor esetleg néhány jelölésre szolgáló gomb, egyforintos egyéb hasonló tárgy is jól jöhet.
(forrás: Két Mágus)
Tehát semmi igazán extra dolog nem szükségeltetik, ami esetleg nem lelhető fel minden átlagos háztartásban – a Kiválasztottak paklikon kívül – a tízoldalú dobókockák. Nem kell kétségbeesni, mára meglehetősen sok helyen beszerezhetőek, de ha erre mégsincs lehetőség, akkor egyszerűen vegyünk elő tollat és papírt, az első néhány példajáték alkalmával úgyis csak jelölésre használnánk ezen „kockákat”.
(forrás: Két Mágus)
Hogyan kezdjük
Hogyan kezdjük:
Egy gyűjtögetős kártyajáték esetében felvetődik általában a kérdés, hogy hogyan érdemes elkezdeni. Mondhatnánk, hogy egyszerű a válasz, vegyünk egy-két pakli kártyát, keressünk egy partnert és hajrá. Akár így is neki lehet esni a KIVÁLASZTOTTAK, a M.A.G.U.S. gyűjtögetős stratégiai kártyajátéknak, de úgy gondolom ez esetben nem árt végigjárni a betanulási lépcsőt, hacsak nincs az ismeretségünkben olyan valaki aki régóta játszik.
(forrás: Két Mágus)
Akkor nézzük, hogy mi hogyan is láttunk hozzá a tanulási folyamatnak. Nyilván egy picit előnyben voltunk azáltal, hogy a Két Mágus Kft. a rendelkezésünkre bocsájtott egy kisebb csomagot, ami tartalmazott néhány pakli kártyát, egy kezdőknek készült dobozt, jó néhány dobókockát és két demópaklit.
Ez utóbbi mindenképpen magyarázatra szorul. Ugye videojátékos magazin révén valószínűleg legtöbb olvasónk tisztában van vele, hogy mi az a demó. Na ettől lényegében semmiben sem különbözik a Kiválasztottak két demópaklija sem. Ingyenesen elérhetőek, és alkalmasak arra, hogy kipróbáljuk a játékot, persze nem mellékesen pedig megtanuljuk a szabályokat.
Tehát ha a cikk átolvasása után olthatatlan vágyat éreztek arra, hogy kipróbáljátok a játékot akkor nincs is más feladatotok, mint ellátogatni ide kinyomtatni megfelelő mennyiségben a két paklit és a hozzájuk tartozó szabályt valamint példajátékot és már kezdődhet is a játék.
(forrás: Két Mágus)
Ezen paklikban szereplő lapok úgymond egyszerűsítettek, vagyis csak a legalapvetőbb információk szerepelnek rajtuk, és így jóval kevesebb dologra kell odafigyelni játék közben, valamint több magyarázószöveg is helyet kapott, hogy még inkább minimalizálják az alapvető szabályok elsajátításához szükséges időt.
Talán már említettük, hogy a játék kifejezetten komplex, legalábbis a többi hasonló kártyajátékhoz képest, így mindenképpen ajánlott, hogy teljes kezdőként ezen paklikkal kezdjünk. Egyrészt „ingyen” van, másrészt nagyban segítik a tanulási folyamatot.
(forrás: Két Mágus)
Második lépésként már „élesben” egy kezdőcsomagra is be lehet ruházni, ami két szintén kis lapszámú paklit tartalmaz, egy példajátékkal, kezdő szabálykönyvvel, két hatoldalú kockával, két tízoldalú dobókockával és egy pásttal a lapok elhelyezésének gyakorlásához. Mindez ízléstől függően – talán nem haragszanak meg a Két Mágusnál és Zargas sem, de nekem a doboz kinézete nem igazán jött be - egy dizájnos dobozban található meg.
Ez a lépés talán ki is hagyható, amennyiben a demópaklik és a kezdő szabálykönyv segítségével kellően elsajátítottuk a játék szabályait. E helyett esetleg rögtön beruházhatunk a két Legendák vagy a három Perkoncept alappaklik egyikébe, vagy akár többe is. Ezek kellő mennyiségű lapot tartalmaznak már ahhoz, hogy egy teljes értékű játékot játszunk le, és ezekben már általában minden típusú kártya megtalálható, így a kalandozók, akciólapok és toronyszintek mellett olyan érdekességekkel is találkozhatunk, mint az épületek, küldetések, tárgyak és varázstárgyak vagy éppen bestiák, csapdák.
Ha már ezen alapdobozokkal kellő biztonsággal játszunk, és tisztában vagyunk a szabályok legalább nagy részével, akkor nyugodtan jöhetnek a különféle kiegészítők, amikből mára már nagyon sok áll rendelkezésre a Kiválasztottakhoz is.
(forrás: Két Mágus)
Persze mindezen lépések megspórolhatóak, ha ahogy azt a fejezet elején is említettük rendelkezünk olyan ismerőssel aki szívesen bevezet minket a játék rejtelmeibe, és segít összeállítani egy használható paklit. Ismerős híján akár próbálkozhatunk egy közelünkben található klubbal is, hiszen abból is számos megtalálható az országban.
Ha segítségre lenne szükséged, akkor írj bátran a fórumra. A kérdéseidet itt bátran felteheted, a fejlesztők, játékosok szívesen segítenek neked a válaszaikkal.
Röviden a szabályokról
Röviden a szabályokról:
Valóban csak röviden szeretnénk értekezni a szabályokról, mivel azok részletes bemutatására valószínűleg még sok hasonló terjedelmű cikk sem lenne elég.
(forrás: Két Mágus)
A viadal tehát két játékos között zajlik, akik egy-egy nagyhatalmú mágust személyesítenek meg. Ezen mágusok, mint azt korábban már említettem mindketten rendelkeznek egy toronnyal, amit kezdéskor 3-3 lap szimbolizál (játék során van mód a tornyok bővítésére) ezen lapok – ha csak a lap nem rendelkezik máshogy – a másik játékos számára ismeretlen szinteket jelent, vagyis lefelé néznek.
Ha ezen egyszerű, de korántsem elhanyagolható lépéssel megvan mind a két játékos, akkor jön a kezdő játékos kiválasztása, amit egyszerű módon kockadobással döntünk el, értelemszerűen aki nagyobbat dob az kezd. De ezt akármilyen más módon is eldönthetitek, ízlés és kreativitás kérdése.
(forrás: Két Mágus)
A játék kezdetén, az első fordulóban 10 Manőverponttal (MP) indulsz, ennyit kell felírnod magadnak (2 db 10 oldalú kockával jelöljük), és minden további forduló kezdetén 4-gyel kell növelned MP-id számát. Az MP-idből tudod kifizetni a leidézett lapok, illetve a képességek aktivizálásának manőverpont igényét, amennyiben ez szükséges.
A fordulók és azok fázisai
A játék fordulókból áll, a fordulók pedig különböző fázisokból.
A fordulóban a fázisok sorrendje a következő:
• Forduló nyitása fázis (Lap hivatkozhat rá.)
• Erőforrás fázis: Az erőforrás fázis három lépésből áll, melyek egymás után, meghatározott sorrendben következnek:
- MP-nyerés lépés: A forduló elején kapsz 4 MP-t.
- Lapkiigazítás lépés: Ezután húzhatsz annyi lapot saját Jövő paklid tetejéről, hogy a kezedben lévő lapok száma 7 legyen (Ha kevesebb lap van a Jövődben, mint amennyit húznod kellene, akkor minden lapot fel kell húznod. Kalandozók visszaforgatása lépés: Végül a pihenő kalandozók éber helyzetbe, a sérült kalandozók pedig pihenő helyzetbe fordulnak.
• Manőverek fázisa: Ezután kezdődik a legfontosabb fázis, a manőverek fázisa, melyben az a játékos cselekedhet először, akinek több MP-je van. MP egyenlőség esetén pedig az a játékos cselekedhet először, aki régebben cselekedett. A manőverek fázisában kalandozókat és más lapokat idézhetsz le, illetve különböző sorelhagyó manővereket kezdeményezhetsz, képességeket aktivizálhatsz. Amikor nem tudsz, vagy nem akarsz már cselekedni, passzolnod kell, és ezzel az ellenfélé a cselekvés joga. Amikor már egyikőtök sem tud vagy szeretne cselekedni, akkor véget ér a manőverek fázisa és a forduló zárása fázis következik.
• Forduló zárása fázis: A forduló zárása fázisban eldobhatsz egy lapot Kezedből a Múltba. Ezután meg kell vizsgálni, hogy érvényesül-e bármelyik győzelmi feltétel, végül pedig a „forduló” időtartamú képességek, illetve laphatások érvényüket veszítik, valamint az ilyen időtartamú lapok elhagyják a Jelent és a Múltba, vagy a Mélységbe kerülnek. Az eldobott, illetve a forduló során leidézett lapokat a saját Múltadba kell dobnod. Mélységbe kerülnek azok a nevesített lapok (pl nevesített kalandozók), melyeket azelőtt már leidéztél, de valamiért elhagyják a Jelent (pl. a nevesített kalandozódat megölik).
Kártyatípusok
Kártyatípusok:
A Kiválasztottakon belül számtalan kártyatípust különböztetünk meg. A két elsődleges nyilvánvalóan a toronyszintek és a kalandozók, de ahhoz, hogy tartalommal töltsük meg a játékot még számtalan egyéb lapra is szükség van. Nem kívánunk mély elemzésekbe bocsátkozni, így inkább csak ízelítőt adunk.
Toronyszintek:
(forrás: Két Mágus)
Ezen lapok barna alapúak, legfőbb ismertető jegyük, hogy található rajtuk egy fal érték. Ezen lapokból három már kezdéskor a páston helyezkednek el.
Kalandozók:
(forrás: Két Mágus)
A kalandozó laptípusokon rengeteg információ található. Alapvetően jellem alapján különböztethetőek meg, mivel mind a négy jellemhez külön szín tartozik. A kalandozók rendelkeznek úgynevezett alapképességekkel (fizikum, asztrál, mentál), ezek közül legsűrűbben a fizikum nevű képességre lesz szükségünk, ugyanis támadásdobásnál ezt használjuk. Fontos még a kalandozó alapszintje, ami a jobb alsó sarokban található meg, lényegében ez mutatja meg, hogy mennyi sérülést tud elviselni.
Akciólapok:
(forrás: Két Mágus)
Ezen lapokat a kalandozók használhatják, viszont használatuknál figyelembe kell venni a kasztmegjelöléseket, amik a kép körül elhelyezkedő körökben láthatóak. Csak olyan kalandozó használhatja, aki az akciólap által meghatározott kasztba tartozik. Az akciólapok lehetnek támadások, varázslatok és varázstárgyak.
Akadálylapok:
(forrás: Két Mágus)
A lap jobb oldalán a BESTIA vagy CSAPDA felirat olvasható, alapjuk zöld színű. Általában toronyszintekhez, küldetésekhez vagy épületekhez csatolhatóak, akadályozva velük az ellenséget céljai elérésében.
Eseménylapok:
(forrás: Két Mágus)
Ezeket a kezünkből játszhatjuk ki, alapjuk lila színű, a lap alján az időtartamra való utalással.
A fenti típusokon kívül még találkozhatunk küldetésekkel, építményekkel, szövetségesekkel, ezekről és a fent ismertetett lapokról a szabálykönyvben bővebb információt találhattok.
Vélemény és összegzés
Vélemény:
Még mielőtt bővebben belemennék leszögezném, hogy a hivatalos nevén a KIVÁLASZTOTTAK, A M.A.G.U.S. Kártyajátékról kifejezetten jó véleményem van. Azt viszont meg kell említeni, hogy olyanoknak ajánlott akik egyébként is kaphatóak a komplex játékokra, és nem idegenkednek a fantasy-től. Nehéz, bár nem lehetetlen olyan emberekkel megszerettetni akik még soha semmilyen fantasy témával nem kerületek kapcsolatba, és a legbonyolultabb kártyajáték is a Csapd le csacsi volt az életükben. Talán a számukra érdemesebb egy fokkal könnyebb gyűjtögetős kártyajátékkal kezdeni, vagy legalábbis hosszabb ideig gyakorolni a demópaklikkal, és türelmesen végigjárni a tanulási szinteket a szabálykönyv és példajátékok segítségével. Ha viszont valaki megrögzött játékos és él-hal a szerepjátékokért, esetleg magáért a M.A.G.U.S.-ért is annak egy nagyon jó kikapcsolódás lehet, ráadásul egy hosszan tartó kikapcsolódás, ami sok-sok kellemes órát fog szerezni.
(forrás: Két Mágus)
A hangulata nagyon jó, bár ahhoz, hogy ezt átérezzük át kell lendülni a tanulási időszakon, és már rutinból kell, hogy jöjjenek a fázisok és az azokon belüli lépések. A szabályrendszer egy ilyen rövid tesztelési időszak alatt is átgondoltnak, kiforrottnak tűnik, ami ennyi évvel a megjelenése után nem is csoda. A kártyák kidolgozása nagyon szép, lényegében mindegyik egy-egy művészi alkotás, amik között valóban akadnak igazán különlegesen szépek is. A játék fölött őrködő Két Mágus Kft. pedig eléggé elkötelezettnek tűnik ahhoz, hogy a jövőben is számíthassunk legalább annyi kiegészítőre, új lapokra, versenyekre és rendezvényekre, mint eddig.
(forrás: Két Mágus)
Összegzés:
Mi mást is tudnék írni, minthogy a játék ajánlott a stílus, legfőképpen pedig Ynev kedvelőinek. De szedjünk pontokba néhány információt, hogy a döntés még könnyebb legyen az érdeklődők számára.
A játék stílusa: gyűjtögetős kártyajáték
Induló bekerülési költsége: a demópaklik révén akár közel ingyen is kipróbálhatjuk, ha ettől picit komolyabban kívánunk vele foglalkozni, akkor néhány ezer Ft ráköltése után (Prekoncept alappakli akciósan 1100 Ft, Legendák alappakli 3190 Ft, kiegészítők 270-1100 Ft-ig) már egy egyszerűbb pakli összeállítható.
Egy játék lejátszásának az ideje: ezt sok minden befolyásolja, összetettsége miatt és legfőképpen kezdőként akár több óra is lehet. Átlag játékidő gyakorlott játékosok esetén 20-30 perc.
Tanulási idő: teljesen kezdőként talán túlságosan is bonyolult, így több próbajátékra is szükség lehet ahhoz, hogy tisztába legyünk az alapokkal. Vagyis alsó hangon is több órára számítsunk.
Hangulat: a játéknak alapvetően jó hangulata van, de ennek átéléséhez szükséges, hogy már kellően elsajátítsuk a szabályokat, és az sem árt ha szeretjük a fantasy-t.
Hány személy játszhatja: mint a legtöbb gyűjtögetős kártyajáték ez is eredetileg két személyre lett tervezve, de a honlapon többjátékosos szabályvariációk is elérhetőek.
A teszthez a Két Mágus Kft. biztosította a KIVÁLASZTOTTAK, A M.A.G.U.S. Kártyajátékot. Amennyiben kedvet kaptatok a játékhoz, a kiadó webshopjában beszerezhetitek a hozzá szükséges eszközöket. A cikk elkészüléséhez nyújtott segítségért pedig külön köszönet Balogh Andrásnak!
„Gratulálok, elvégezted az iskolát, s mi, a mestereid is büszkék vagyunk arra, hogy ilyen nagy szorgalommal oldottad meg a neked szánt feladatokat. Mától Ordan varázslója vagy, kezedben korlátlan a hatalom. Mestere vagy mágiának, erőnek. Indulj útnak, és légy az, akikről a csillagok beszélnek. Légy te az, aki leostromolja az ellent. Aki páratlan dicsőséget mutat fel. A lehetőségeid megvannak, neked már csak élned kell velük. Indíts árnyékháborút Gorvikkal, Szövetkezz a Hétarcú papjaival, vagy ha kell, dúld fel Pyarront. Légy te is legendává, és formáld te Ynev világát a saját akaratoddal.”