Jagged Alliance 3 teszt

Évtizedeket kellett várni a Jagged Alliance 2 igazi folytatására, de most, oly sok meghiúsult ígéret és borzalmas felújítási kísérlet után végre megérkezett a harmadik rész.

Múzeumban a helye?

A Jagged Alliance-nek bérelt helye van a legrosszabbul menedzselt játéksorozatok között. A szórakoztató első, majd a zseniális második rész óta, vagyis közel 25 esztendőn át a rajongóknak jószerivel csak óriási ígéretekből, majd az azok meghiúsulásáról szóló rossz hírekből jutott. Fejlődést, előrelépést felmutató igazi folytatások helyett csak hiányos portok, kiegészítőként eladott modok, no meg borzalmasan elbaltázott reboot-kísérletek láttak napvilágot – és nem kevesebb, mint ötször kezdődött el a harmadikként számozott epizód fejlesztése, csak azért, hogy aztán a kiadó vagy a fejlesztő csődje, netán ordas összeveszése zárja le azt a fejezetet. Volt szó élőszereplős filmről, született a zsoldosélet alapján túlkomplikált társasjáték, sőt, még böngészőben játszható MMO-szerűségek is üzemeltek pár évig. Aztán eljött 2021, és a THQ Nordic bejelentette, hogy ők is kísérletet tesznek a Jagged Alliance 3 elkészítésére – pontosabban elkészíttetésére, hiszen a tényleges munkát a Tropico-szériáról ismert Haemimont stúdió végzi. A cikk címéből valószínűleg mindenki tudja már a nagy fordulatot: 24 évvel a második részt – és 19 esztendővel a Jagged Alliance 3 első bejelentését – követően végre tényleg megjelent a harmadik rész. Egy kérdés persze még van: vajon mit tudtak kezdeni azzal a fejlesztők?

Ha röviden kellene összefoglalni, hogy a Jagged Alliance 3 milyen elv mentén készült, én a biztonsági játék leírást használnám: bár természetesen akadnak bőven kisebb-nagyobb változtatások, az tisztán látszik, hogy a tervrajzot így is a második rész nyújtotta. Ennyi idő után ez teljesen érthető, ráadásul szerencsére ez azt is jelenti, hogy ezúttal nem volt kísérletezgetés valós idejű csatákkal, a világtérkép eltávolításával, a fejlődési rendszer oktalan átalakításával, vagy bármi más, a sorozat leglényegének lerombolására irányuló „újítással”. Feladatunk ezúttal is egy fiktív afrikai ország – ezúttal a volt francia gyarmat, Grand Chien – felszabadítása lesz az azt megpuccsoló erőszakos brigád hatalma alól, ehhez az eszközt pedig az interneten toborzott zsoldosok jelentik. A konkrét csaták megvívása mellett a nyakunkba szakad a kiszipolyozott ország védelmének kiépítése is, és ehhez a legjobb módszert továbbra is a helyiek kiképzése jelenti.


[+]

Aki tehát jól ismeri a Jagged Alliance 2-t, az előnyben lesz – már csak azért is, mert minden erénye ellenére a harmadik rész piszok mostohán bánik mindenki mással. Nemhogy különálló oktatómód vagy -pálya nincs benne, de néhány, a gombkiosztásról beszélő ablakon túl lényegében semmiféle eligazítást nem kapunk hozzá. A játék még arra sem hívja fel a figyelmet, hogy a szimulált internet egyik weboldalán egy saját, teljesen ingyen dolgozó zsoldost hozhatunk létre, pedig ez radikálisan meg tudja növelni esélyeinket! Nyilván a hasonló, akciópontokat használó, körökre osztott játékok – mondjuk valamelyik újkori XCOM – ismeretében simán el lehet kezdeni játszani, de nekem még most, közel 40 óra után sincs fogalmam arról, hogy a meglepetésből indított csendes leszámolásokat miként is lehetne használni specialistámmal. Vegyük ehhez hozzá, hogy a játék még a legkönnyebb fokozaton, sőt, a külön extraként bekapcsolható Megbocsátó Módban is meglehetősen nehéz az első órákban, így talán nem is meglepő, hogy mielőtt úgy igazán elkezdhetnénk tervezgetni az első igazán sikeres kampányt, jó eséllyel lesz már mögöttünk néhány kudarccal végződött nekifutás is.


[+]

Szerencsére megéri küzdeni és kepeszteni, állást visszatölteni vagy dühösen új kampányt kezdeni, mert a Jagged Alliance 3 világának kiismerése és meghódítása kiváló élmény. Az elrabolt elnök lánya által felbérelt zsoldoscsapato(ka)t irányítva kell visszafoglalnunk az eleinte csaknem teljes egészében a rejtélyes Őrnagy katonái által uralt országot, a városok és kikötők mellett különös tekintettel a gyémántbányákra is. Noha a játék humora sokszor a ’90-es évek ostoba akciófilmjeinek beszólásainak otromba stílusában íródott, a központi történetet szerencsére az eggyel kifinomultabb szarkazmus uralja. A fontosabb karakterek – általában a gyarmati vagyon maradványaira ácsingózó emberi söpredék, vagyis hadurak, pénzemberek és politikusok – személyisége finoman szólva sem komplex, de a nagy felszabadító (és zsebet megtömő) hadjárat során így is lesz néhány váratlan fordulat, árulás és szövetségkötés.


[+]

Mivel azonban a Jagged Alliance mindig is a szabad döntéshozatalról, a saját magunk által kialakított stratégiai és taktikai tervekről szólt, a történet itt is inkább a háttérben húzódik meg. Érdekes módon sokkal több figyelmet kapnak az apró-cseprő mellékküldetések, mint a megmentendő elnök és családjának ügyei – és ez így is van jól, hiszen sokkal emberközelibb egy féltékeny feleség által kajtatott férj felkutatása, vagy egy, a helyiek által szellemnek hitt entitás ügyének felderítése az aktív háborús zónában, mint a nagypolitika. Ráadásul a játékosi szabadság itt is meglepően nagy: egész komoly párbeszédekben vehetünk részt, amelyekben releváns képességeinket, illetve korábbi tetteinket is figyelembe veszi a játék mondjuk akkor, ha fenyegetőzünk, kuncsorgunk, avagy barátkozni próbálunk. Szinte minden feladatot többféle módon lehet megoldani, és temérdek NPC élete és halála is a mi viselkedésünkön múlik – néha kis túlzással szinte Telltale-féle feszült döntési helyzeteket eredményezve.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

  • Nobunaga’s Ambition: Awakening teszt

    Negyvenedik születésnapját, és óvatos matek szerint is 16. fővonalbeli játékát ünnepli a Nobunaga’s Ambition-széria – megnéztük, mit ajánl az Awakening a grand strategy kedvelőinek.

  • Aliens: Dark Descent beszámoló

    A népszerű horror franchise legújabb videojátékos adaptációja bár kevés reklámot kapott, mégis az év egyik legkellemesebb meglepetését okozta számunkra.

  • Terra Nil teszt

    Terraformálás – de nem azért, hogy az élhetővé tett bolygón végül emberi civilizáció épüljön ki, hanem inkább azért, hogy a természet burjánzása beindulhasson.

  • Minecraft Legends teszt

    A Minecraft bő évtizede a világ legnépszerűbb játékai közé tartozik – mellékszálait mégis hamar elfelejti a világ. Vajon mit tud villantani a valós idejű stratégiává alakított kockavilág?