Frostpunk 2 teszt

A kihalás szélére szoruló emberiség megmentése után a Frostpunk folytatásában a Föld utolsó városának a felvirágoztatása, valamint a felmerülő társadalmi összetűzések megoldása lesz a feladatunk.

Hirdetés

A világvégén túl

A 2018-as Frostpunk nagy sikert aratott stílusújító megoldásaival, hiszen először keverte a városépítéses programok műfaját a túlélő elemekkel, valamint a morális dilemmák elé szegező döntési rendszerrel. A később érkező kiegészítők igyekeztek ezen aspektusokat méginkább kidomborítani, továbbá új mechanikákkal gazdagítani a már alapból összetett programot, végül pedig ezek egyvelege ágyazott meg a napokban megjelenő folytatásnak is. A Frostpunk 2 elődje után három évtizeddel játszódik, a főszerepben pedig ismételten Új London egykori kolóniája áll, ami időközben párszáz főből többezer embernek otthont adó városóriássá duzzadt. A fő különbség azonban, hogy míg az elődben az elsődleges feladatunk az emberiség maroknyi túlélőjének életben tartása volt, addig itt már a civilizáció újraépítése lesz a célunk, annak minden nehézkes velejárójával együtt.

A Frostpunk 2 kezdéskor négy nehézségi opció kiválasztására ad lehetőséget, melyek befolyásolják többek között a gazdasági szimulációt, az időjárás kaotikusságát, az elérhető természeti erőforrásokat, és a lakosság viselkedési görbéjét is (ezeket individuálisan is szabályozhatjuk). Mivel a játék döbenetesen nagy mechanikai mélységgel bír, melynek átható megértése számos órát igényel, célszerű a legkönnyebb fokozaton nekiállni az első végigjátszásnak, netán a másodikon, amennyiben van tapasztalatunk az első résszel. A történet egyébként egy némileg különálló, szűk óra alatt lezavarható prológussal indít, ami amellett, hogy megtanít minket a városvezetés és erőforrásmenedzselés alapjaira egyszerűbb keretek között, egyben demonstrálja, hogy milyen nehéz döntésekkel is fogunk szembenézni további utunk folytán.


[+]

Ez első körben azt jelenti, hogy amennyiben nem tudunk elég élelmiszert felhalmozni a nagy fagy beállta előtt, akkor lehetőségünk lesz a halálba küldeni az idősöket, vagy lemészárolni bolygónk talán utolsó fókakolóniáját a túlélés érdekében. Ezen események nem csak a játék történelemkönyvének lapjait fogják meghatározni, de például az önálló közösségek és frakciók kapcsán hozott döntéseinknek súlyos játékmeneti kihatása is lehet majd. A Frostpunk 2-ben ugyanis már nem mi vagyunk az egyedüli uralkodók: a hatalmi képletet színesítik a sokszor eltérő eszmerendszert valló, más törvényeket és technológiai fejlődési útvonalakat előnyben részesítő szervezetek is. A harmonikusan működő poszt-apokaliptikus társadalom jegyében észben kell majd tartanunk elképzeléseiket, intelligens módon lavírozva köztük és megpróbálva minél többnek eleget tenni, különben túlzott radikalizálódásuk sztrájkokba, rosszabb esetben lázadásokba, és az egész várost eluraló káoszba torkollhat.


[+]

A szellemi és lelki erőpróba elé állító döntések meghozatala tehát kulcsfontosságú feladatunk lesz, a játék pedig ugyanezt a mélységet kínálja (és várja el tőlünk) mechanikai fronton is, azonban azzal a csavarral, hogy tematikájából adódóan a Frostpunk 2 már sokkal inkább a makromenedzsmentről szól a mikro helyett. Ez talán három dologban mutatkozik meg a leginkább. Egyrészt az idő napok helyett immáron hetekben van számolva, ami jól mutatja, hogy mennyivel nagyobb volumenű történéseknek ad a folytatás teret. Másodsorban a komolyabb fokú építkezések miatt már hatszögrácsra van osztva a pálya, amire az épület és gyárkomplexumokat fel lehet húzni – azonban csak azt követően, ha előtte jégtörő egységek küldésével le nem takarítottuk azok fagyos, élhetetlen felszínét. Harmadszor pedig már nem csak az alapvető nyersanyagok (üzemanyag, fa, élelmiszer) kitermelése a cél, hanem többek között a létminimum fölé eső javak (pl. bútorok, cigaretta, játékok) legyártása is a lakosság elégedetten tartása érdekében.


[+]

A fő kihívást egyértelműen a folytonos erőforráshiány adja – lévén egy túlélőjátékról beszélünk – amely mind városépítési oldalról, mind a rendelkezésünkre álló munkaerő menedzselése terén, mind pedig a politikai döntések meghozatala szempontjából folyamatosan kreatív és sokszor nehéz megoldásokra kényszerít majd minket. Nincs mese tehát: a Frostpunk 2 kihívásokkal teli és tekervényes, azonban a játék igazi íze ezen pillanatokban jön ki. Emellett pedig ezt a komplexitást némileg ellensúlyozza, hogy megpróbál annyira segíteni a program ésszerű keretek között, amennyire csak lehet. A témákra (építési területekre, nyersanyagokra, stb.) specializált oktatóképernyők például rendkívül informatívak és egy gombnyomással bármikor előhozhatóak, emellett pedig van lehetőség az idő megállítására is, amennyiben szeretnénk átgondoltabb döntéseket hozni, vagy akár több műveletet (pl. jégtörés, épületlebontás, munkaerőátcsoportosítás) egyidőben elindítani.


[+]

Nagyon összeszedett és átgondolt alkotás ez, legyen szó akár a finomhangolható nehézségi görbéről, akár a politikai és társadalmi aspektusairól, akár a számos ötletes játékelem jelenlétéről és azok szinergiájáról. Problémák inkább általános interakcióbeli szinten vannak jelen. Például a hatszög rácsos nézet (mely meghatározza, hova tudunk éppen épületeket telepíteni) sokszor átláthatatlan és egybeolvad a háttérrel, vagy éppen nem lehet eldönteni, hová helyeztünk már le valamit és hova nem. Másfelől ez a nézet csak limitált formában érhető el (pl. jégtörésnél, vagy gyárak telepítését megelőzően), egy kis részre korlátozódva, így nincs lehetőség előre megtervezni, hogy a teljes játéktér mely részeire miket szeretnénk pontosan lerakni. Emellett vannak furcsaságai a felhasználói interfésznek is. Én például ösztönösen mindig lestoppoltam az időt, miután háromszoros játéksebességel felépítettem valamit, azonban ezáltal tízből kilencszer sikeresen kinyomtam a történet előrehaladásával kapcsolatos üzeneteket is, melyek valamiért mindig közvetlenül építés után jelennek meg. Emiatt folyton újra kellett töltenem az előző mentéseimet.


[+]

Összegzés

A Frostpunk 2 remek alkotás lett, a fejlődését pedig mi sem mutatja jobban, mint az, hogy jelentős mértékű előrelépést képes felmutatni nem csak elődjéhez, hanem az azt még tovább mélyítő kiegészítőkhöz képest is. A hat fejezetre oszló kampány legalább 10, de akár 30 óra játékidőt is kínálhat annak fényében, hogy milyen nehézségen és milyen célok mentén kívánjuk azt teljesíteni, ehhez pedig még hozzácsapódik a külön, végtelenségig játszható Utopia Builder mód is. A felhasználói interfésznek van még egy-két hiányossága, illetve a teljesítmény itt se a legfényesebb az elődjéhez hasonlóan, de összességében a Frostpunk 2 egy erősen ajánlott vétel, még a hozzám hasonlóan a menedzselős játékoktól alapesetben ódzkodó közönségnek is.

A Frostpunk 2 szeptember 20-án jelenik meg PC-re, PS5-re, és Xbox Series konzolokra. A játék Xbox Game Pass-szal a megjelenés napjától kezdve játszható lesz.

A Frostpunk 2 legjobb vonásai:

  • Rendkívül összetett, gondolkodást igénylő játékmenet;
  • a felvetett morális dilemmák érdekesek és nehéz bennük dönteni;
  • rengeteg extra játékidőt kínáló Utopia Builder játékmód.

A Frostpunk 2 legrosszabb vonásai:

  • Technikai problémák (nem működik a Frame Gen, félkész a sötét mód, lehetne jobb az optimalizáció);
  • Némi átláthatatlanság és hiányosság a hatszöges rácsnézet használata közben építéskor.

Koncz Dávid

Azóta történt

Előzmények