Forza Horizon 5 teszt

Ötödik sebességbe kapcsol az Xbox Game Studios és a Playground Games nyílt világú autós sorozata. A fesztivál ezúttal Mexikóban pörgeti a motorokat és a zenét.

Technológiai fölény

Tartalom szempontjából a Forza Horizon 5 fejlesztői csak épp annyira erőltették meg magukat, hogy ne lehessen térképcsomagnak csúfolni az új részt (ez egyébként valóban nem lenne fair). Mindenből egy kicsit több van, leginkább azért, hogy el lehessen mondani: mindenből itt van a legtöbb. Karakterünket ezúttal több mintából választhatjuk ki, lehet frizurát és hajszínt, sőt még művégtagot is választani. Aki autót tuningol, az több felni közül válogathat, részletesebben festhet, és némelyik modell új body kiteket és optikai tuninglehetőségeket kapott (sajnos ez is autónként változó, sok korábbi modellhez még mindig nincs semmi). Minden pontosan ugyanúgy működik, ahogy az előző részben, de minden egy kicsit nagyobb, egy kicsit több, természetesen ez vonatkozik az egész játék főszereplőjére, magára a helyszínre, Mexikóra is.

Mexikó az eddigi legnagyobb Forza Horizon játszótér, a fejlesztők szerint nagyjából másfélszer akkora, mint a negyedik rész Nagy-Britanniája. Valóban nagyobbnak érződik, bár az esetenként 300 km/h felett száguldó autók számára még ez sem olyan nagy. Csak, hogy legyen némi referencia: a Góliát versenyt (ami, ugye, megkerüli a teljes térképet) S2 kategóriával 11-12 perc alatt lehet teljesíteni. A távolságok inkább azért tűnnek nagynak, mert az utak folyamatosan kígyóznak, kanyarognak, ezzel is növelve a hosszt és lassítva az autókat, egyenes szakaszok alig vannak. Kivéve a térkép közepén kötelezően végighúzódó autópályát, ami legfeljebb 2-3 perces száguldással bejárható. Egy valódi közúthálózat nem így néz ki, továbbra is nagyon hiányolom a hatalmas utazásokat, a „végtelen” száguldást, hogy egy megtervezett útvonal tényleg kalandnak érződjön a panorámán át, ne egy párperces kanyargásnak. A Horizon 5 Mexikója egy idealizált, a farolgatásra, a hatalmas ugratásokra, a marhulásra optimalizált reprezentációja a tényleges országnak – nem egy valódi helyszín, hanem egy virtuális játszótér, ami azonban elképesztően gyönyörű.

Bemutatása óta a Forza Horizon 5 legnagyobb vonzereje a grafikája, ez nem is kérdés, és a végleges játéknak is ez a legnagyobb erőssége. A Playground Games mágusai tovább emelték a színvonalat, nagyon látványos grafikai fejlesztéseket vittek végbe az ötödik résszel. Bár látszik, hogy a technológia még az előző generációban gyökerezik, az új konzolokon és PC-n az előző epizódnál jelentősen szebb lett minden. A terep sokkal „sűrűbb” – élethűbb a növényzet, aprólékosabbak a felület textúrái, a kavicsos földutaktól a poros, repedezett aszfaltig. Egészen közel mehetünk bármelyik kaktuszhoz vagy pálmafához, és még úgy is éles marad minden, a teljesen dinamikus bevilágítás is kapott egy extra löketet. A napszakok gyönyörűek, a Nap erős fénye hihetetlen módon csillog az autók fényezésén, ahogy éjszaka a fényszórók és a féklámpák is brutális fénycsíkokat húznak a képernyőn, mintha csak J.J. Abrams is beült volna a fejlesztők soraiba. Az időjárásról ne is beszéljünk – a verőfényes napsütéstől a sűrű ködön át a trópusi viharig van itt minden, autós játék soha nem volt még ennyire látványos.

Xbox Series konzolokon két grafikus mód választható, X-en mindkettő 4K felbontást kínál. A 60 fps eléréséért a fejlesztők elsősorban a kirajzolási távolságot vágták vissza. A sűrű növényzet jól láthatóan a szemünk előtt vált részletesebb elemekre, de ez csak ritkán zavaró, leginkább a füves, dzsungeles részeken. „Minőség” módban távolabb jelennek meg az apró részletek, még sűrűbb a terep, de szerintem nem éri meg a kompromisszumot – egy autós játékot 60 fps-sel kell játszani. Raytracing van, de csak Minőség módban, és csak a ForzaVista-garázsban. Érdekes adalék, de inkább csak mutatóban van jelen, és még ebben a módban sem jelent különösebben radikális változást. Az autók csak önmagukat tükrözik vissza ezzel a technikával, a környezetüket nem.

Forza Horizon 5 Xbox

A minden túlzás nélkül lenyűgöző, sőt esetenként egészen döbbenetes látvány mellett a hangokat is óriási dicséret illeti. A hangmérnökök komoly munkát fektettek abba, hogy lehetőleg minél több autó hangját egyenként felvegyék, és azt minél erőteljesebben adják vissza a játékban. Az eredmény, hogy a Forza Horizon 5 sokkal jobban szól elődeinél, az autók többségének teljesen egyedi a hangja, és a különböző motorfejlesztések és motorcserék is hatással vannak erre (a garázsban most már lehetőség van felpörgetni a motort, így azonnal hallhatjuk a fejlesztések eredményét).

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények