Draugen teszt

Norvégia festői panorámája előtt várja a konzolos játékosokat egy rejtélyes és érdekes kaland, amely most PS4-re és Xbox One-ra is megérkezett. A Draugen egyszeri, de kellemes élményt nyújt.

Viszonylag gyakori, hogy a kisebb költségvetésből összehozott független címek csak jóval a PC-s megjelenést követően válnak elérhetővé konzolon. Sajnos ez egy ilyen iparág, sok stúdiónak meg kell válogatnia, hogy mikor és melyik platformra fejleszt. A norvég Red Thread Games szerencsére nem váratott bennünket sokat – a 2019 májusában debütált Draugen február végén a Sony és a Microsoft konzoljára is ellátogat.

Az 1920-as években játszódó kaland főszereplője, Edward „Teddy” Harden és fiatal barátja, Lissie a hőhős testvérének keresése miatt érkezik az isten háta mögötti kis norvég falu, Graavik kikötőjébe. Bár elvileg várják őket, megérkezésük után szinte azonnal kiderül, hogy nincs minden rendben az egykori bányászfalu körül. A lakók egyszerűen eltűntek, hőseink pedig maguk kénytelenek utánajárni, mi történt. A nyomozás közben aztán feltárul a falu szörnyű titka, tragédiák árnyéka vetül a történetre, a festői fjord tövében fekvő település pedig egyre inkább baljós hangulatot kezd árasztani. Ehhez hozzájön a főszereplő saját múltja, ami végül a sztori központi elemévé válik, és nemcsak a rejtélyekkel, hanem a saját maga démonaival is meg kell küzdenie.

Draugen Xbox One

Az utolsó mondat szerencsére csak képletesen értendő, a Draugen ugyanis egy ízig vérig beszélgetős, felfedezős játék. A rossz nyelvek egész nyugodtan csúfolhatják „sétaszimulátornak”, ugyanis az. A játékmechanika teljes egészében a viszonylag kis helyszín bejárásából, sok-sok beszélgetésből és az interaktív elemek megkereséséből áll, amiket egyébként a játék már messziről kijelöl a számunkra. A kaland során nincs harc, menekülés, időhatár vagy bármilyen logikai feladvány, és a játék által kijelölt útról is csak módjával lehet letérni, leginkább akkor, ha valaki minden achievementet szeretne megnyitni a végére. Egyébiránt a játék egy teljesen lineáris és rövid történet, ráadásul igen lassú lefolyású, így a türelmetlenebb játékosoknak nem is annyira ajánlott. Ez a játék tényleg arról szól, hogy beszívjuk a hely hangulatát, hallgassuk a zenéket, és ne siessünk sehová.

Maga a „kampány” öt nap eseményeire van felfűzve. A bejárható helyszín nagyon kicsi, nem is kell minden négyzetméterét felfedezni, mégis nagyon realisztikus és szép az egész, mindenhonnan fantasztikus hangulat árad. Erről persze a remek körítés is tehet – bár nem világrengető a kidolgozás, indie játékhoz képest nagyon is kellemes a szemnek, a karakterek kidolgozása, Lissie arcmimikája, animációja és a profi szinkron is jelentősen hozzátesz az élményhez. Valóban úgy érezzük, hogy egy norvég kis faluban járunk, olyan helyen, ahol emberek élnek (vagy legalábbis éltek), és ennek köszönhetően a játék története, fordulatai, drámája is könnyen átérezhető.

Draugen Xbox One

Egy ilyen jellegű alkotásról persze nehéz úgy írni, hogy teljesen mellőzzük a cselekményt, márpedig bármit leírni róla erősen spoiler lenne. Legyen elég annyi, hogy a Draugennel érdemes játszani. Nem horror, nem vált át természetfeletti őrületbe (bár többször is penget ilyen húrokat), mégis van benne súly, dráma, a végére pedig meg is értjük mindennek az összefüggését. Az egész könnyen elmehetett volna valamilyen esztelenség felé, és bár egy ideig úgy tűnik, pontosan ez történik, a végére egy egészen megkapó és szép, igazi mondanivalóval beoltott lezárást kapunk. Nem lennék meglepve, ha a fejlesztők közül valakinek a saját személyes traumája adta volna az alapötletet.

A konzolos változatról semmi rosszat nem lehet elmondani, nagyon tisztességes munka. Xbox One X-en tesztelve az egész kaland stabilan futott (30 fps-sel, 4K-ban, választható grafikus mód nincs), az egész prezentáció nagyon korrekt. Külön érdekesség a választható „1923 mód”, ami fekete-fehér szűrővel teszi hangulatosabbá a képet, extraként pedig a vizuális soundtrack, és a végigjátszás után megnyíló képregény említhető. Nem annyira látványos, mint műfajbeli társa, a fotogrammetriával készült Vanishing of Ethan Carter, de amit kínál, az egy jól kidolgozott, összeszedett, profi alkotás.

Draugen Xbox One

Az továbbra is egyéni megítélés kérdése, hogy valaki szereti, vagy elfogadja-e a sétaszimulátor műfajt, de a Draugen megmutatja, hogy olyan formája ez a történetmesélésnek, amiben igenis lehet értéket találni. Mindössze 2-3 órás hosszával és relatíve magas árcédulájával persze lehet vitatkozni, talán érdemes megvárni vele egy akciót. De aki ki akar szakadni a mindennapok pörgéséből, és szívesen kirándulna egyet Norvégiában, annak jelen pillanatban ez a megfelelő jegy hozzá.

Pro:

  • érdekes, a végére egészen összetetté váló történetvezetés;
  • jól kidolgozott személyiségek;
  • profi forgatókönyv és szinkron;
  • szép látvány és még szebb zenék.

Kontra:

  • nagyon rövid, és szinte teljesen lineáris;
  • minimális interakciós lehetőségek;
  • végigjátszás után már nem kínál semmit.

70

A Draugen PC-re, PS4-re és Xbox One-ra érhető el.

dreampage

Azóta történt

  • The Complex teszt

    A Wales Interactive jóvoltából egy új interaktív filmmel játszhatunk. A The Complex sci-fi és thriller húrokat egyaránt penget, még ha a végeredmény nem is tökéletes.

  • Quern – Időtlen Gondolatok teszt (Xbox One)

    Magyar fejlesztésű és magyar nyelvű, belső nézetes puzzle kaland érkezett a Microsoft konzoljára, csaknem négy évvel a PC-s eredeti után. Kiváló produkció, egy nagy bökkenővel.

  • Beyond Blue teszt

    A tengerek felfedezése és védelme mindig hálás téma, a Beyond Blue pedig ennek egy látványos és érdekes, de sajnos túlontúl rövidre sikerült feldolgozása.

  • In Rays of the Light teszt

    Ha kipusztul az emberiség, csak a természet és a csend marad. Az atomháború veszélyeinek érdekes bemutatása egy orosz fejlesztő szemszögéből, közepes sikerrel.

Előzmények

  • Eastshade teszt (Xbox One)

    Konzolon is felfedezőtúrára indulhatunk, és bejárhatunk egy rejtélyes szigetet, megfestve annak legszebb tájait, és megismerve a különleges helyi lakosságot.

  • A Winter’s Daydream teszt

    Mitévő legyen egy tizenkilenc éves tanuló, ha arra megy haza, hogy a nagymamája fiatal lánnyá változott? Japán vizuális novella érkezett konzolokra.

  • The Sojourn teszt

    Fény és sötétség örök harcára kell pontot tennünk, ezúttal nem fegyverek, hanem logikánk segítségével. A The Sojourn egy váratlanul remek utazás lett.