Az Eidos felvásárlása: 84 millió font

Az Eidos elfogadta a japán Square Enix kiadó ajánlatát, mely 84 millió fontról szólt. Ez egy hétköznapi játékos számára annyit tesz, hogy a Tomb Raider indításánál a Square Enix logo jelenik meg elsőnek. De mi áll a háttérben? A válság? Régebb óta gyűlik a gond?

A kiadót eredetileg 1990-ben alapították, és ezalatt a majd' 20 év alatt nem kisebb neveket tudhatnak magukénak mint a Commandos sorozat, a Deus Ex, a Hitman sorozat, a Thief trilógia vagy éppenséggel a fentebb is említett Lara Croft saga (a teljes játéklista). Ezek bizony nem kis nevek, mégis az utóbbi jó pár évben egyik előbb listázott játékból sem készült (jól sikerült) folytatás. Felgyülemlett a por a jól bejáratott sorozatokon. Az újonnan kreált, egyedi játékok pedig nem úgy sültek el, mint számítottak rá (pl. Kane and Lynch).

Több jónevű fejlesztőcsapatot is maguknak tudhattak:

* Crystal Dynamics US (Tomb Raider legutóbbi részei)
* IO Interactive Denmark (Hitman sorozat, Kane & Lynch)
* Eidos-Montreal Canada (Deus Ex 3 - jelenleg is készülőben)
* Beautiful Game Studios UK (Championship Manager)
* Eidos Hungary (Battlestations sorozat)
* Eidos Shanghai China

Az igazi gondok már 2005-ben is jelentkeztek, mikor is a kiadó napvilágra hozta kellemetlen előző évi pénzügyi problémáit. Ekkor tulajdonosváltás is történt, az eredeti vezető bagázs nagy része lelécelt a cégtől, az új fejesek pedig a felvásárló SCi-ből kerültek ki. Az összeg akkor 74 millió font volt. Az azóta eltelt évek alatt tovább gyűltek az adósságok és habár minden pénzügyi év elején optimistán lengették az épp fejlesztésben lévő nagy neveket, kiadásuk után mégsem hozta egyik sem a várva várt mentőövet.

Így történt tehát... a mai napon kiderült, az egyik legnagyobb japán kiadó a Square Enix 84 millió fontos ajánlatát elfogadták. Az ajánlat jóval meghaladja az Eidos jelenlegi piaci értékét, és hogy beváltja-e a japánok reményeit egyelőre nem tudni. A jelenleg is készülő Deus Ex 3-ból még lehet valami. A többi sorozat felett már kíméletlenül eljárt az idő.

Habár a Square Enix is nagyrészt a régi sorozataiból él (pl. Final Fantasy), mégis ezek még termelnek pénzt, akad innováció, kreativitás. Azért ha valaki körülnéz láthatja, hogy bizonyos játékok felett itt is gyűlnek a gondok (épp mai hír a Dragon Quest újbóli halasztása, stb.).

Az egész cikk apropója leginkább az, mi fog történni az egészen neves magyar székhelyű Eidos Hungary-vel? Kíváncsian várjuk a folytatást.

Azóta történt

Előzmények