Hirdetés
-
GAMEPOD.hu
Kezdő vagyok, szeretnék projektort vásárolni, tudnátok segíteni?
Természetesen! Mindenképp olvasd végig ezt az összefoglalót és ha úgy érzed, hogy nem kapod meg a válaszod, akkor tedd fel a kérdésed nyugodtan!
Ami mindenképp fontos lesz tudnunk ahhoz, hogy segítsünk:
- mire szeretnéd használni a projektort (pl.: házimozi, iskolai célok, prezentációk, csak videó, főleg állóképek (bemutatók)),
- mire szeretnél vetíteni,
- mekkora méretű képet szeretnél vetíteni, illetve milyen távolságból néznéd azt,
- mekkora a szoba,
- van-e korlátozás arra, hogy hol helyeznéd el a projektort (plafonról, vagy asztalról esetleg a szoba másik végéből szeretnél egy polcról vetíteni),
- mennyit szeretnél rá költeni (cég esetén ha kell számla, akkor nettó vagy bruttó árról beszélünk-e?),
- mennyire világos/sötét a szoba/terem/iroda.
A topik általánosságban foglalkozik mindenféle vetítővel és ahhoz kapcsolódó kiegészítőkkel és megoldásokkal (üzleti, low budget projektorok, falra vetítés stb.).
Kínai olcsó projektorok kapcsán: [link]
Új hozzászólás Aktív témák
-
makkmarce
őstag
válasz szabop27 #53745 üzenetére
A throw distance(milyen távolságra mekkora képet tud vetíteni), bármely kinézett projectornál megkell nézni, ha fixek a méretek és a helyek.
van sok honlap, és a gyártó honlapja is leírja, hogy melyik gép milyen távolságra mekkora képet vetít.
például ittBT hangszóró csak akkor jó, ha nem késik, vagy ha valahol a lejátszóban állítható a hang-kép eltolás, mert nagyon idegesítő tud lenni, ha fél másodpercel később szólal meg a hang.
Még kérdés a vászon típusa, mert ha mondjuk ALR ultra short throw-hoz van , akkor hiába teszel egy projectort a polcra, nem fogsz látni semmit se rajta, mindenképp ellenőrizni kéne, hogy sima, vagy valami speciális, bár jó eséllyel normál, de bármi lehet.
és a legfontosabb: milyen színű a fal?
okoskodom, tehát vagyok
-
cinemazealot
addikt
válasz Alabástrom #53747 üzenetére
Akkor folytatom is.
0. "Nagy képernyőt akarok!": Neki semmi más nem számít, csak az, hogy a vetített kép egy tévéénél nagyobb méretben landoljon bármilyen felületre (legyen az fehér vagy akár színesre festett fal, lepedő vászon, akármi), a projektor pedig akár LED-es kínai vacak is lehet. Ezt akár 50 eFt alatt is megúszhatja. Jellemzően azok a nevesincs gépek kerülnek ebbe a kategóriába, amikben egy LED-es fényforrással megvilágított, okostelefonba tervezett kis felbontású LCD panel a főszereplő, fut rajta valami testre szabott Android és több ezer Lumen fényerőt hazudik rá a gyártó.
Költség: alacsony. Minőség: alacsony. Időtállóság: alacsony. Fejleszthetőség: alacsony.
1. "Olcsó használtat! Vászon nem kell.": Neki már fontos, hogy legalább a gép értelmes legyen, de a vetítés elvárt környezeti tényezőit neki sincs erőforrása biztosítani. Sebaj, később még szerezhet vásznat, besötétítheti a helyiséget, a VHS-t mindenesetre már nézheti nagyban. Kijöhet 80 eFt-ból. Ide azokat a már ívlámpás, de még SVGA/XGA/WXGA/HD felbontású DLP vagy LCD technológiájú gépeket sorolnám, amik még ha irodai használatra is lettek tervezve, de használtan az olcsó otthoni vetítésnek már elviselhető alapot biztosítanak.
Költség: alacsony. Minőség: alacsony. Időtállóság: közepes. Fejleszthetőség: közepes.
2. "Legyen hightech, legyen okos, lehetőleg új, de legyen olcsó!": Ő irtózik a használt piactól, de nem is akar sokat költeni. Elhiszi, hogy egy kisméretű LED-es projektor képes több ezer lumenes fényerőre, beépített okosságával mindenféle videó formátummal elboldogul, a natív Full HD felbontás mindent visz, de benyeli, hogy világos szobában is mélyfeketét vetít a fehér falra. Általában hamar túlad a 150 eFt-ért vásárolt okos kütyün. Vannak azok a márkák, amiknek a neve már a topic-ban is többször elhangzott, az érdeklődő be is szerzi, örül neki, majd nem sokkal később a gép szép csendben megy is az apróra. Az optika botrányos, vonalélesség nincs, vinyettálás annál több, az LCD panel továbbra is telefonból való, a fényerő hiánycikk. Ez tulajdonképpen a 0. kategória hardvere drágán.
Költség: alacsony. Minőség: alacsony. Időtállóság: alacsony. Fejleszthetőség: alacsony.3. "Valami levetett belépőt! Vászon továbbra sem fontos.": Neki már az is fontos, hogy a gép ne csak egy gagyi kínai legyen, de legyen neve, múltja, esetleg naprakész (1080p) felbontása. Vászonra és környezetre továbbra sem költ, így talán megússza 150 eFt-ból, újonnan 300 eFt-ból. Ebbe a kategóriába az összefoglalóban felsorolt legismertebb márkák DLP és 3LCD technológiára alapuló modelljeit tenném. Jó kiinduló alap lehet, idővel (vászon- és környezet kialakítással) pedig még akár házimozi is lehet belőle.
Költség: alacsony. Minőség: alacsony. Időtállóság: közepes. Fejleszthetőség: magas.
4. "Vetítőt vászonnal! A fehér nappaliba szánom.": Ő már hajlandó elfogadni, hogy nem elég gépre költeni, és kér ajánlást vászonra is. A gond ott kezdődik, amikor rádöbben, hogy a környezet legalább olyan fontos, mint a felszerelés. Már nézegetné a több százezer forintos ALR vásznakat, hiszen mivel nem akar denevérbarlangban élni, a festés szóba se jöhet. A praktikus karnisok és szolidan elhúzható árnyékolók viszont továbbra is tabu téma nála, csak mert van redőny... Sajnos 400 eFt-ból is csak olyan élményt kap, amit a környezetről visszaverődő fények megengednek. Tény és való, hogy egy lakószoba átfestése, azaz permanens vetítő helyiséggé alakítása sokak esetében nem jöhet szóba. Ötletes függönyözéssel azonban csodákat lehet tenni, mert a redőnyözés nem elég. Ez fizika. Vegyük a fáradtságot megérteni!
Költség: közepes. Minőség: közepes. Időtállóság: közepes. Fejleszthetőség: magas.5. "A Full HD már a múlt. 4K-t ide... de olcsón!": Ő a felbontás fetisiszta, aki elhiszi, hogy a relatíve olcsón beszerezhető 4K projektor valóban egy éles, 8+ millió pixeles képet vetít a falra. Sajnos téved. Natív 4K képmodulátor, vászon és környezet híján ezt kőkeményen bukja. De neki az sem számít, hogy adott távolságból Full HD képpel is tök jól ellenne, ő ragaszkodik a buzzword-höz és nem átall kidobni érte 500 eFt-ot. Ma natív 4K projektort 6 számjegyű forintos összegért nem lehet kapni. A pixeleltolásos megoldás pedig egy homályos pacát eredményez, szerencsétlen esetben még a Full HD-nál is homályosabb eredményt produkál. Ebből az összegből érdemes lehet minőségibb Full HD gépre és a környezetre költeni.
Költség: közepes. Minőség: közepes. Időtállóság: közepes. Fejleszthetőség: közepes.6. "Neveset, vászonnal! Kalibráltatom is ha kell.": Na, ő már ad a minőségre. Nem biztos, hogy megússza használtan 700 eFt (újonnan 1,5 MFt alatt) alatt, de ebben a kalibrált Full HD gép és az értelmes vászon mellett akár még egy egyszerűbb szobasötétítés (festés, függönyözés) is beleférhet. A vászonra vetített képet meggyilkolja a környezetről visszaverődő fény. Ha ezt nem tudjuk/akarjuk kizárni, lényegtelen, mennyire korszerű a gépünk. De ha már a környezettel törődünk, érdemes lehet költeni a kalibrálásra, ami új értelmet ad a vetített színeknek. Természetesen ezt is lehet fejleszteni.
Költség: közepes. Minőség: magas. Időtállóság: közepes. Fejleszthetőség: magas.7. "Moziszobát alakítok ki. Mit tegyek bele?": Ez a kérdés nagyon ritka. Aki ugyanis elfogadja, hogy a vetítéshez minőségi környezetre van szükség, az általában már annak is utánajárt, hogy milyen gépet válasszon, és van is a projektre 1-2 MFt-ja. Ez a felszerelés persze nem feltétlenül képezi első lépésben a csúcsok csúcsát, hiszen annak költségkerete a csillagos égig is elérhet. De a dedikált helyiség kiváló alap arra, hogy idővel akár gépet, akár vásznat korszerűsítsünk, hiszen a környezet kialakításával már megalapoztuk a fény- és hangszigetelés alapvető követelményeit.
Költség: magas. Minőség: magas. Időtállóság: magas. Fejleszthetőség: magas.8. "Mozit építettem, nézzétek!": Na, ezek azok a kollégák, akiknek a beszámolóit általában tátott szájjal követik a többiek. Mivel itt nem ritkán egy dedikált helyiség (szoba vagy melléképület) a beszámoló tárgya, elkönyvelhető, hogy akár több millió forint is feküdhet a projektben. De az ámulaton és némi nemű irigységen túl sokszor ötletes részmegoldások is inspirálják a topic lakóit, ami később további beszámolókkal gazdagíthatja a fórumot... mindenki örömére.
Költség: magas. Minőség: magas. Időtállóság: magas. Fejleszthetőség: magas.
Szabad belekötni. -
makkmarce
őstag
-
BIGi75
senior tag
válasz cinemazealot #53752 üzenetére
Gratula
Teljesen korrekt!
Te melyik szinten vagy?,..vagy hová tervezel eljutni belátható időn belül? -
cinemazealot
addikt
válasz makkmarce #53753 üzenetére
Én nem nevezném ezeket szinteknek, inkább kategóriáknak, amik a bekerülési költség szerint követik egymást. A minőség-időtállóság-fejleszthetőség viszont ettől függetlenül össze-vissza ugrál, hiszen drágán is lehet sz@rt vásárolni. Tehát ha a Te esetedben a környezet marad a régiben, de a használt belépődet lecseréled egy pixeleltolásos 4K gépre, hiába kerülsz a 3-asból az 5-ös kategóriába (és költesz rá háromszor annyit), minőségben ez nem feltétlenül jelent akkora ugrást.
#53754 BIGi75
Én valahol a 6. kategória környékén lehetek, mert van egy használt BenQ W1070-em (belépő), van egy Screenline vásznam (ez már a nem rossz kategória) és sikerült úgy kialakítani a tetőteret, hogy az mozizás szempontjából nagyjából jó legyen (1, 2). Persze mind fény, mind akusztika szempontjából volna mit fejleszteni rajta, de egy fehér nappalinál mindenképpen jobb. Sokkal komolyabb mértékben nem tervezek fejlődni, mert ez a gép minden igényemet kielégíti, komolyabb gépek viszont nem tudják a 3D-t (amit viszont nem engednék el).[ Szerkesztve ]
-
Dorian
félisten
válasz cinemazealot #53752 üzenetére
Sztem kihagytad az itt igen tipikus kategóriát: nappaliban vetít, de legalább közepesen sötétre festi a falakat, régi nagykat. 1080p DLP-t vesz, kalibráltat, természetesen vászonnal.
Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!
-
Alabástrom
senior tag
válasz cinemazealot #53757 üzenetére
Nekem is van némi hiányérzetem, ha valaki vesz mondjuk egy használt BenQ W1070-et 80k-ért, és mondjuk nem fehérek a nappali falai meg úgy általában nem túl rosszak a körülmények (plafon messze magasan, stb...) az szerintem egy elég intelligens budget belépés a rendszerbe, de nekem úgy tűnik, hogy egyik kategóriába sem fér bele...
Meg úgy általában szerintem egy kicsit túl van sulykolva a körülmények kiépítése, van sok nappali, ahol azért eleve nem olyan rossz a helyzet. Nekem ez így kissé ijesztő. Azt a benyomást kelti, hogy ha nem építem át a körülményeket, akkor rossz lesz a kép. Én egyáltalán nem nyúltam az eleve adott körülményekhez, és sokkal jobb a kép, mint egy átlag ember nappalijában lévő tv-n.
[ Szerkesztve ]
Amikor semmi sem biztos, akkor minden lehetséges.
-
prime77
aktív tag
Szervusztok!
Szeretném megkérdezni, hogy mi a véleményetek a JVC NX9 porejctorról?
Valóban a legjobb kivetítő amit otthoni felhasználásra készítettek? -
BIGi75
senior tag
válasz cinemazealot #53755 üzenetére
Nagyon szuper az a látszógerendás tetőtér, és jó hogy van egy ilyen helyiség, amit hobbi célra szinte kedved szerint alakíthatsz. Nekem a nappaliban kell megoldanom, ott azért komolyabb kompromisszumokat kell kötni a napi családi életvitel és a különböző igények, esztétikai elvárások miatt.
A lista szerintem teljesen jó, esetleg annyi, hogy a 6. szintet össze lehet pattintani kis szerencsével akár 200k-ból is, ha a helység adottságai nagyjából megfelelnek. És igen, ezen szerintem is nagyon sok múlik a képminőség szempontjából. A Benq w1070 meg egy külön kategória, nem véletlen hogy 100k alatt valószinűleg nincs jobb alternatíva a használtpiacon (újban meg pláne) házimozi célra. -
cinemazealot
addikt
válasz Alabástrom #53758 üzenetére
és BIGi75 + Dorian
Én is sokat törpöltem a kategóriákon, és nyilván mivel elég sok összetevőtől függ a minőség, millió részre lehetne bontani még az eshetőségeket, viszont azt senki nem fogja végigolvasni. Az esetek többségében még ma sem olvassa el az ide tévedő érdeklődő a topic összefoglalót, pedig ha elolvasná, simán lehet, hogy máris választ kapna a kérdéseire, vagy ha az ott feltett kérdésekre adott válaszaival nyitna, akkor is hamarabb kapna a tapasztaltabbaktól kielégítő tájékoztatást.Természetesen a megfelelően jó gép (legyen az egy jobban sikerült belépő vagy egy jó áron beszerzett minőségi veterán) megléte, ha már eleve sötétebb árnyalatú (de legalábbis kevésbé fényvisszaverő) a környezet, sokkal kedvezőbb útravaló azoknak, akik most kezdenek vetíteni. Viszont itt mindkét szituról elmondható, hogy "jobb fajta használt jó áron, relatíve ideális környezetben". Egyúttal ez az, ami az ársávot is szélesíti, hiszen egy belépő 80-ért csak 80 ezerbe kerül, ha amúgy a környezetre már nem kell áldozni. Egy veterán vászonnal viszont kerülhet 700-ba (vagy akár többe) is, ami hasonló(an nem tök sötét) környezetben nem biztos, hogy annyival többet ér, mint az iménti "jobb" belépő. Ugyanakkor mindkettő jobb, mint bármilyen gép egy tök fehér nappaliban. Ha viszont a környezet tök sötét, az már a 7. kategória.
A környezet sulykolása pedig nem véletlen. Pont az elmúlt napok beszélgetése támasztja ezt alá. De mint mondtam, bátran hozzatok létre további kategóriákat is, én csak berúgtam a motort.
-
Dorian
félisten
válasz cinemazealot #53761 üzenetére
Valóban igazad van, amit említettem belefér a 6. vagy a 7. kat- ba.
Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!
-
Alabástrom
senior tag
válasz cinemazealot #53761 üzenetére
Bocsánat, figyelmetlen voltam, a használt W1070 a 3. kategória.
Amikor semmi sem biztos, akkor minden lehetséges.
-
péjé
őstag
válasz prime77 #53759 üzenetére
szia,
sajna nem láttam még vetíteni csak olvastam róla, valóban a JVC zászlóshajója ez perpill.
Ez az a kategória ami megérdemel egy dedikált helységet hogy valóban ki tudd belőle hozni a legtöbbet, egy fehér falú nappaiba felesleges. Amúgy van NX7 eladó használtan az avx-en ha ilyesmiben töröd a fejed. -
Cseneles
őstag
válasz prime77 #53759 üzenetére
Kontrasztban, mélyfekete szintben a legjobb. Nagyon jo vetítő, sima nem hangatereszto vaszon eseten mondjuk egy gain 1.4 erositesuvel nyugodtan 135" megvetitheto vele kello fenyerovel.
Runco VX22i-CineGlide prism, Hivilux 2.35:1 gain 1.2, Emotiva XMC-1, XPA5 Gen1, Wharfedale EVO 4.4-CS-4.2, 2 Dayton Audio Ultimax 12-22 DIY, 2 Definityve Technology IW13, Behringern NX4-6000
-
péjé
őstag
válasz cinemazealot #53752 üzenetére
Kiegészíteném a használt gépeket is vállalóknak egy listával.
Kb hetente jön vki aki ilyesmiket kérdez, az általában előforduló eladó gépeket írtam be de persze ki lehet egészíteni.Mit kapok a pénzemért?
használt gépek:
-10-30eft kategória: 720p alatti felbontás, jellemzően régi irodai gépek. A mozizásból csak a nagy kép fíling van meg, beállítás/kalibrálhatóság szinte 0.
-30-60eft kategória: 720p felbontás, minimális állítási lehetőségek, itt azért már akadhatnak régebbi mozis célra szánt gépek is.
-60-130eft kategória: belépő kategóriás fullhd vetítők, némelyikben minimális lens shift, kis zoomátfogás, alacsony kontraszt, korlátozott kalibrálhatóság. Kezdő mozizásnak megfelel, nem sokat kockáztat aki ezzel kezd. Itt már érdemes vásznat is keresni. pl. benq w1070, epson tw5200
130-200eft: Itt már találni régebbi "alsó-közép" középkatóriás gépeket is amik lecsúsznak ide az életkoruk miatt, kalibrálhatóság már megvan, kontraszt már komolyabb, akad nagyobb lens shift, nagyobb zoom. Itt is érdemes már vásznat keresni. Pl. régi JVC D-ila gépek, sony, epson régebbi fullhd gépei pl. tw9000, benq w2000, optoma hd 144.
-200-300eft : régi felső középkat gépei vannak itt, 6-10 éve akár millió közeli vagy magasabb árkategóriásak voltak, időnként beesik egy-egy alkalmi vétel is. Jellemzően DLP gépek, jól kalibrálhatóak, sok már komoly lencse szerkezettel. Itt már érdemes a vetítési környezet kialakításán is elgondolkodni. pl. infocus 8602/8604, sony HW55/HW65, Projectiondesign/Barco gépei, időnként Runco, JVC RSxx. Ezek a mostani belépőkategóriás 4k-s vetítőknél jobb képet tudnak még mindig.
-300-500eft : régebbi felső kategória eleje, legtöbb új ára millió feletti volt, most a fullhd majdnem királyai (azok a 3 chipes DLP-k). pl. Sim2 HT3000, JVC x70/x90.[ Szerkesztve ]
-
makkmarce
őstag
na, ma rászántuk az időt, sütögettünk, meg kalibráltunk, mivel nem értünk a projector-kalibráláshoz, jó mókának tűnt.
projector típusa: Optoma HD27e. Környezet: fehér falak, fehér falra vetítve, és fehér szőnyeg(volt, de most már inkább világos szürke).A mérőeszköz egy i1Display Pro Plus volt, amit nem feltétlen projectorokra találtak ki, de mérni tud, elméletileg pontosan, szóval a következő eredmények születtek.
Szín mérés:
Kis állítgatás után így néz ki a chart, a sárgát nemigazán sikerült kiszednünk, a fehéret sikerült beállítani, de voltak színek, de azért a software szerint a "célkereszt" közepe közelébe sikerült betolnunk a legtöbbet. A projector GAME módba futott, nekem ez tetszett a legjobban, eddig is így használtam.A vége ilyesn lett:
Kontraszt mérés, természetesen fehér falakkal, este néztük(ahogy a színt is),
vászon sincs, csak sima fehér festék:max contrast ami kijött a gépből (teljesen fekete minden/teljesen fehér minden): 309:1
98%-os fehér kép mellett: 16:1
50%-os checkboard contrast: 24:1
50%-os checkboard contrast, amennyiben kb 0.7x0.7x1m mély fekete doboz veszi körül: 60:1
25%-os checkboard contrast: 61:1
10%-os checkboard contrast: 84:1
10%-os checkboard, fekete dobozzal: 114:1
2%-os checkboard contrast(1 darab fehér kocka): 194:1
maximum fény ami kijött a projector jelenlegi beállításával: 42 cd/m2 , ami 12.25 Ft-l .. hogy ez jó e vagy sem, nem tudom, nekem elégnek tűnt a sötétben. A kép kb 120".
Namost ezt a projectort reklámozták 25000:1-hez contrast-al, majd megkeresem a maradékot, csak még nem tudom, hogy hol találom, leginkább gondolom a marketing osztályon
Ugyan a fekete doboz javított a mért kontraszton, és szabad szemmel is látszott a változás, nem különösebben zavart az a plussz, valahogy erre nem vagyok túl érzékeny.(arra inkább, hogy egy sima csillagos égbolt ne legyen túl világos, ha csak 1-2%-os a fehér a képen, de ez a projector gyengesége lesz szerintem).
Majd ALR vászonnal azért megnézzük újra.
A sárga szín kitörése inkább zavart, és csak ennyire tudtuk visszavenni.[ Szerkesztve ]
okoskodom, tehát vagyok
-
thomasrc
tag
válasz makkmarce #53768 üzenetére
Az alapszínek kalibrálása az mindig jó móka szokott lenni. Ha egy tanácsot elfogadsz, akkor jobban a színhőmérséklet egyenletességére (szürkeskála) koncentrálj, mert az sokkal fontosabb visszanézésnél. Az alapszíneknél nem gáz, ha nem éri el a targetet, csak legyen nagyjából a közelében. Ha sikerül tökéletesre belőni, akkor meg e örö e bódottá.
A kontraszt reálisan hangzik. A fényerő... Hát, a 12 fL az gyakorlatilag az ajánlás legalja és a lámpa öregedésével csökkenni fog. Semmiképp sem nevezhető jónak, de ha neked megfelel így és tényleg nem hozható ki belőle több az adott körülmények között... Esetleg a BrilliantColor-t meg lehet próbálni és megnézni, hogy mit tud vele a gép.
A sárga szín kitörését én nem tudom értelmezni a diagramon, olyan mintha mérési hiba lenne. Ugye a sárga a piros és a zöld szín keveréséből jön létre, tehát azoknál a pontoknál nem lehetne szaturáltabb a szín. Hacsak Game módban nem trükközik valamivel a projektor.
-
Cseneles
őstag
válasz makkmarce #53768 üzenetére
Az alr vaszon semmit nem fog valtoztatni az On/off kontrasztodon, mivel amennyivel jobb lesz a feketed annyival szurkebb lesz a fehered, egy kivetel ha nyereseges a vaszon de azt ugysem fizeti meg a nagyatlag. Valtozast egyedul az ansi kontraszton tudsz majd merni. Egy ALR vasznas vetitesnek sohasem lesz olyan kepe mint egy optimizalt vetitesi lornyezetben valo vetitesnek feher 1.0 vaszonon. Arrol nem is beszelve, h 15%-nal agyobb fenyero veszteseged lesz egy 0.8gaines alr eseten.
[ Szerkesztve ]
Runco VX22i-CineGlide prism, Hivilux 2.35:1 gain 1.2, Emotiva XMC-1, XPA5 Gen1, Wharfedale EVO 4.4-CS-4.2, 2 Dayton Audio Ultimax 12-22 DIY, 2 Definityve Technology IW13, Behringern NX4-6000
-
ctrlaltdel13
őstag
Az optimális környezet eléréséhez esetleg, tippek, ötletek, ajánlott anyagok stb, is mehetne az összefoglalóba kiegészítésként.
Gondolom, nem mindegy milyen az anyag,a festék, milyen távolságra érdemes a vászontól stb. -
spiky03
veterán
válasz ctrlaltdel13 #53771 üzenetére
+1
Ezt én is támogatom.
Pl milyen az ajánlott függöny típus ha mobil függönyt szeretnék kipróbálni?SuperHeRo - Eladó! Lapp ölflex classic 110 CY tápkábel Oyaide dugókkal
-
makkmarce
őstag
válasz thomasrc #53769 üzenetére
köszi a tanácsokat.
Hát, a lámpa már a "végét" járja(közel 3000 óra bright módban, a leírás szerint 3500 az élettartam. A sárgaság a projectorban mindig is jelen volt, és "bright" screen mode-ban minden zöldessárga, engem nagyon zavart. Annyit tudtunk most tenni, hogy a zöldből visszavettünk, így már nem sárgászöld minden, hanem csak a sárga tör ki.
A brilliant color "effect", az most a gyári 8-on van, lehet az csinálja, csak el is felejtettem azt piszkálni. Na majd legközelebb.
A fényerőt tudnám növelni, csak vele romlik a kép. (a leírások szerint a kalibrált értékeket csak 800 lumen körül tudja, hát ez látszik is, és a lumen kalkulátorok is kb ekkora fényt írnak. Ha akkor tudtam volna, hogy ennyire gyenge, akkor nem ezt a projectort választom).
Jelenleg a fényerő le van húzva (brightness -10), de még így is csúnyácskán világos a fekete.okoskodom, tehát vagyok
-
makkmarce
őstag
válasz Cseneles #53770 üzenetére
a fényerő most le van húzva, elméletileg lenne hova felfele. A kép fehér falra megy, nem tudom, hogy annak hányas a gain-je. (polifarbe intaller).
"Egy ALR vasznas vetitesnek sohasem lesz olyan kepe mint egy optimizalt vetitesi lornyezetben valo vetitesnek feher 1.0 vaszonon"
lehet, de igény sincsen rá, hogy OLED verő kontrasztom legyen
A nyereséges vászonál nem az ártól, hanem a hotspottól félek, hogy olyan lesz, mint valami középen lévő gömb. (most is van a projectornál egy enyhén vöröses gömb ha fekete a kép).
Ami most mindenképp lesz, hogy veszek egy konzolt ami lentebb engedi, mert túl sok a torzítás, most is olyan magasan van, hogy lábujjhegyről se érem el. Ha lentebb jön, kipróbálok pár ALR anyagot.okoskodom, tehát vagyok
-
Janaboy
Topikgazda
Szóljatok ha van egy végleges verziója a kategóriaknak és rakom be az oszfbe.
Janaboy
-
Dorian
félisten
válasz ctrlaltdel13 #53771 üzenetére
Szerintem ez azért felesleges, mert túlnyomórészt úgyis a falszín sötétsége ami számít, ha fekete, akkor van értelme azon agyalni, h vmi extra matt erziót keressen az ember. Viszont a fekete fal úgyis atom ritka.
Spiky:
Ezt is felesleges túlmagyarázni, teljesen logikus, h legyen minél sötétebb és könnyű.[ Szerkesztve ]
Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!
-
M@trixfan
addikt
válasz Cseneles #53770 üzenetére
Amit írsz az a sima szürke vászon esetén érvényes. Ilyen körülmények között ott is javul az észlelt kontraszt a látás adaptív jellege miatt. Egy szobában kizárólag narancssárga megvilágításban is meg tudod mondani, hogy egy A4-és lap fehér pedig optikailag narancssárga fényt érzékelsz. A szoftver erősen dolgozik. Sötét jelenetekben sokkal inkább látjuk a fekete “hígulását” mint azt, hogy a fehér abszolút értékben mennyire fehér. Hasonló a vetített alsó-felső fekete sávok maszkolása is. Konkrétan semmit nem változik tőle a kép és mégis máshogy észleljük a viszonyítási pontok megszűnésével.
Az ALR vászon teljesen más mint a szürke, a különböző változatokban fizikai eljárásokkal irányítottan ver vissza. Többet őriz meg a lencsénél mért értékből mint nem optimális környezetben egy fehér. Ezáltal viszont jobb lesz mindegyik kontraszt mutató az adott környezetben.A vetítési fétisek közül inkább a fekete fétist választanám az ANSI fétis helyett. Abban a pillanatban amikor nem stúdió körülmények vannak, az ANSI értékek normalizálódnak. Ráadásul a filmek nagy része 10% megvilágítással rendelkeznek. Az ANSI egy 50% megvilágítottságú állapot. Egy elfogadható ANSI brutális On/Off értékek mellett sokkal jobban kamatoztatható mint a világosszürke fekete ami azonnal kiránt az élményből.
twitter: MatrixfanLive | Ősidőktől a PH!-n
-
ctrlaltdel13
őstag
válasz cinemazealot #53773 üzenetére
Nincs.
Én télen alakítom át a nappalim.
Ezért lenne jó tudni, merre induljak el.
Az egész helységet nem fogom feketére festeni, inkább valami falburkoló elemek felé nézelődök.
Szín lehet sötét, sok nyílás záró van.
Minden motoros redőnnyel lesz.Na de olyanokra szeretnék itt választ, hogy pl egy 3d falburkoló, mennyiben masképp szórja a fényt, egyáltalán van-e haszna.
Milyen távolságokba kellene burkolni,sötétíteni a vászontól, oldal és mennyezet irányába stb.Biztos van az anyagoknak is olyan tulajdonsága, hogy mi mennyire "nyeli a fényt", mint a nang hullámnál.
-
Ijk
nagyúr
válasz M@trixfan #53778 üzenetére
Attól hogy te esetleg mást érzékelsz a kontraszt még ugyanakkora.
Nem kell egyik fajta fétis sem. 1:3000-es on-off kontraszt is remek képet ad, feketeszintten itt már leginkább az rágódik aki nagyon ráér, maximalista. Komolyabb előrelépést 1:24000 feletti gép nyújtana, már ha van legalább 2 milliója arra hogy filmet nézzen néha.Anyagokat tekintve nincs nagy tudomány. Minél sötétebb és mattabb annál inkább fényelnyelő és kedvezőbb vetítés szempontból. De nem látom sok értelmét it is a végleteket hajszolni, filmekhez nem kell fekete lyuk a tipikusan alacsony ADL miatt, aki meg síelést szeret nézni az amúgy is jobban jár egy méretes LCD-vel.
/人◕ ‿‿ ◕人\
-
makkmarce
őstag
válasz M@trixfan #53778 üzenetére
na, ezt magyarázom én is, teljesen egyetértek, csak sokkal jobban meg tudtad fogalmazni. Nem az zavar, ha van világos 50%-ban és a fekete nem teljesen fekete, hanem ha minden fekete, de közben a fekete világos.
Ennek javítására szokott jönni a vászon körüli háttérvilágítás is, ami a kép valódi kontrasztján nem dob, de a szemünk jóval sötétebbnek látja a vásznon a feketét, hisz a környezeti fényhez alkalmazkodik, de a műszeres mérésnél marad a rossz fekete. (itt azért a neonkék és hasonló színek nekem nem jönnek be, de lehet kipróbálok majd valami derengős meleg fényt)okoskodom, tehát vagyok
-
Ijk
nagyúr
válasz makkmarce #53781 üzenetére
Nálad kétoldali a probléma. 2% ADL-nél olyan a kontrasztod aminek 50%-nál kellene lennie. És feltehetőleg az on-off sem túl acélos ebből adódóan.
Az ilyen karácsonyfa világítást vászon körül magam részéről nem szeretem. Nyilván a szemed becsapja annyira hogy a gyenge feketét feketének mutatja, csak ugye a nem fekete tartalomból aminek látszódni kellene alig fog valami./人◕ ‿‿ ◕人\
-
makkmarce
őstag
az on-off is ott a listában, az 309:1 volt, de ugye a fő baj az, hogy az off alapból elég csúnyácska, feketénél is világos, egyszerűen túl sok jön ki akkor is a projectorból, ezen a szürke vászon szerintem segíteni fog.
Én nem tudom, hogy szeretem e a háttérvilágítást, majd kipróbálom
a rikitókék zavar, mert nagyon elviszi a fehérérzékelést.[ Szerkesztve ]
okoskodom, tehát vagyok
-
cinemazealot
addikt
válasz ctrlaltdel13 #53779 üzenetére
Néhány példa a felületekre:
- sima/glettelt felületek lakkozva vagy selyemfényűre festve: bármilyen színű is legyen, a spekuláris csillanás esélye megvan, akusztikailag is katasztrófa, kerülendő.
- sima/glettelt matt felületek (pl. diszperziós festékkel festett fal): a világosabb árnyalat diffúz fényvisszaverő képessége komoly, önmagában akusztikailag is rossz, kerülendő. Sötétebb árnyalatban viszont fénytechnikailag már jó alap.
- göröngyös felület, pl. 3D mintás (fűrészporos) tapéta: fénytechnikailag gyakorlat nincs sok eltérés a fenti sík felületektől, a festés színe sokat számít.
- tarka, elnyelő felületek (pl. könyvespolc, hullámos függöny): minél sötétebbek a tarka mintázat színösszetevői, és minél komolyabb (abszorbens) fény- (és hang) csapdák vannak benne (pl. nem rezonáló mélyedések), annál kevésbé verik vissza a fényt. Akusztikailag is kifejezetten jó alapnak számít.
- vastag szövet borítású felületek (pl. textil tapéta, kárpit, szőnyeg, behúzható fali- vagy mennyezeti függönyök): vetítés szempontjából a sötétebb színek dominálnak itt is, de hangtechnikailag ez az egyik legideálisabb burkolás. Nem ok nélkül van így kialakítva a mozitermek falfelülete.Oké, de hol?
- a vászon mögötti falfelületnek nincs különösebb jelentősége, hiszen arra ideális esetben nem jut fény, legfeljebb más felületről verődik vissza rá.
- a vászon körüli felületeknek akkor van jelentősége, ha a vászon nyílt felületű (nincs kerete), így szóródhat rájuk és azokról vissza a vászonra fény. Ilyen pl. a vászon körül/alatt/fölött elhelyezett bútorok, polcok, dísztárgyak.
- ha a vászonnak van (kiemelkedő és lehetőség szerint fényelnyelő) kerete, akkor az a vászon körüli felületeket leárnyékolhatja, így azok nem sok vizet zavarnak.
- a vászon fölötti mennyezet és melletti fal kritikus lehet, ha világos és közel van a vetítési felülethez, így az arra szóródó és arról visszaverődő fény visszajuthat a vászonra. A "közel" definiálása nehéz, pontos méretekről kár is beszélni. Itt ugyanis elsősorban a méretarányok (amikkel nyilván arányos a választott vetítőgép fényteljesítménye is) számítanak.
- a vászon előtti padlóval (főleg, ha a vászon jelentősen le van eresztve) ugyanez a helyzet, ezért azt célszerű sötétebb árnyalatú szőnyeggel burkolni.
- a vászonnal szembeni felületek (szemközti fal, kanapé, szekrények, ablakok, csipke függönyök, ajtók) még ha messze is vannak a vászontól, meglepően komoly hatással lehetnek a vetített kép kontrasztjára. A rájuk vetülő és róluk visszaverődő fény ugyanis gyakorlatilag merőleges a vetítési felületre, így pont a projektor (hasonló irányú) fényének lesz konkurenciája. -
ctrlaltdel13
őstag
válasz cinemazealot #53784 üzenetére
👍.
-
Dorian
félisten
válasz cinemazealot #53784 üzenetére
A szövet falfelületek akusztikai leírása hibás. Nem, egyáltalán nem ideális akusztikailag, ugyanis az csak a legmagasabb hangokat nyeli el - amit amúgy is sok egyéb más felület is - mást nem, így a hangi balansz jól felborul, ha nagy felületeket borítasz szűk-sávú elnyelővel.
Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!
-
makkmarce
őstag
válasz Dorian #53787 üzenetére
ha már úgy is hangtechnika. A vászontól kb 8.5 méterre átellenben a falon jelenleg nincs semmi. Így ha mondjuk tapsolok, mókásan hallatszik, ahogy a hang oda-vissza verődik, ami akkusztikailag nem túl jó. (a szélső falon az egyik oldalon van függöny, úgyhogy ott ilyen viszhang gond nincs, de majd még lesz valami.
Szivacsot nem szeretnék, mert azért a nappali falát teleragaszgatni műanyaggal, az nem tűnik jó 5letnek.
Kérdés: megoldaná a gondot az, ha
1. verzió: tennék a falra egy kb 10nm-nyi vágott természetes követ. Mondjuk egy ilyet:
kőfal
2. verzió: építenék egy kb 5nm-es fa burkolatot, mondjuk egy ilyet:okoskodom, tehát vagyok
-
Cseneles
őstag
válasz makkmarce #53774 üzenetére
Van jo Alr hotspot mentes 1.3 1.5 erositessel de ez mar 1milla kornyeke. A feher fal kb 0.9 gain erteku szoval egy 0.8al nem szamottevo veszteseg viszont a vetitodet kalibralni kell szurke vasznon mivel az osszes szint huzza magaval a szurke. Ezt jobb szrmelott tartani.
Runco VX22i-CineGlide prism, Hivilux 2.35:1 gain 1.2, Emotiva XMC-1, XPA5 Gen1, Wharfedale EVO 4.4-CS-4.2, 2 Dayton Audio Ultimax 12-22 DIY, 2 Definityve Technology IW13, Behringern NX4-6000
-
thomasrc
tag
válasz makkmarce #53774 üzenetére
Kérdés: Mi alapján kalibrálsz?
Ugye egy kalibráció folyamata úgy nézne ki, hogy resetelt állapotban rámérsz a képi módokra, hogy megtaláld melyik adja a legjobb az eredményt és azt finomítod tovább (hacsak nincs valami indokolt limitáció, pl. olcsó monitornál láttam olyat, hogy a legjobb képi módban nem volt elérhető az RGB control, pedig az kellett volna a további finomításhoz). Ez projektoroknál általában a cinema, reference vagy user mód valamelyike szok lenni.
Utána tesztábrával végpontozod a projektort (brightness/contrast csúszka), beállítod a sharpness-t, majd 100% "szürkén" belövöd a kívánt fényerőt némi ráhagyással (esetedben contrast csúszka; komolyabb gépeken írisszel), mert várhatóan csökkeni fog a kalibrálás során és belövöd az RGB együttfutást jóra a gain csúszkával. Ez a kiindulási állapot.
Iteratív módon csinálsz 2-pontos szürkeskála kalibrációt (RGB offset, gain csúszkák). Offset-el 20% vagy 30% szürkén, gainnel 70% vagy 80% szürkén érdemes próbálkozni első körben, a lényeg az, hogy ki kell tapasztalni, hogy melyik pontokon adja a legjobb eredményt. A csúszkáknál csak a red és blue csatornán állíts, a green-t hagyjad gyárin és sose menj a gyári érték fölé a csúszkákkal.
A korábbi képed alapján HCFR-t használsz, annál a programnál a grayscale táblázatban egy szép zöld csíkot kell látni végig, ha mindenhol klappol (Delta E sor minden ponton 2.0 alatt van).
A kalibráció közbeni/utáni ellenőrzésekre nem akarok kitérni, mert hosszú mindent leírni, de legalább a végén célszerű újra végigellenőrizni mindent, főleg a clippinget/crusholást.
Ha sehogy sem akar összejönni a szürkeskála, én akkor állnék neki kísérletezni a BrilliantColor beállítással, mert az tudja megkavarni a kalibrációt. Végső esetben kikapcsolni, csak ha jól értem, akkor nálad ez nem opció, mert Brilliant Colorral van 12 fL fényerőd és azt a csekély kontrasztarányt is legyalulod vele. Bár, ha tervezed cserélni azt a 3000 órás lámpát, akkor várhatóan javulni fog a fényerő.
Ha ezek után sem érzed jónak a képet, akkor térjünk vissza a kérdésre. Önmagában attól, hogy nem 100%-ban van helyén a színtér nem szabadna zöldes-sárgának érződnie a képnek, mert ha így is van, akkor a szemnek van alkalmazkodó képessége, plusz a filmekben a jelenetek eleve színezettek szoktak lenni, tehát azt megmondani, hogy adott jelenet bizony nem úgy nézett ki a stúdióban, elég lehetetlen vállalkozás. A legjobban talán a bőrszínnél lehet észrevenni, ha valami nagyon nem okés, mert arra, ha jól tudom, a hollywoodi filmeknél különösen figyelnek a színezésnél.
Egyébként ha van a közeledben valaki, aki kalibrációval foglalkozik, akkor a helyzet rendeződésével lehet, hogy megérné igénybe venni a szolgáltatásait. Én többnyire magamnak kalibrálok évek óta, de mindig előjön valami új dolog, amiből újat lehet tanulni... Az ember laikus fejjel azt gondolja, hogy ez mennyire egyszerű és evidens témakör, pedig nem az.
[ Szerkesztve ]
-
makkmarce
őstag
válasz thomasrc #53791 üzenetére
köszi a tanácsokat, a színek kb stimmelnek szerintem, ami zavar, az a fekete alapon fekete... az túl világos, más nagyobb bajom nincs laikusként a képpel, persze még lehetne a világos jelenetek kontrasztjával foglalkozni, de az most nem zavar.
Remélem egy 0.8-as ALR vászon javít a helyzeten, és mellé feltekerem a fényerőt. Akkor a fekete feketébb lesz, a világos részek meg maradnak világosak.okoskodom, tehát vagyok
-
-
mcmike
őstag
válasz Vhiktor #53730 üzenetére
Erről esetleg vélemény?
Megmondom őszintén, szeretnék újat venni és megúszni maximum 100k-ból. Illetve megbékéltem a 100"-al is, mert így talán lenne tartalék fényerőben (mondjuk gyengül a lámpa majd). Mivel ez egy nagy nappali, ezért elég világos alapból is szóval fokozottabban kell ügyelni erre a tényezőre...
projectorcentral kalkulátor szerint 40fl lenne 1.0 Zoom ratio mellett, 333cm-ről vetítve a 100"(ez kb. a kanapénk előtt van egy picivel). Szerintem összességében jó lehet a méret. Ha van másik tipp ÚJ vászonra 100k lélektani határig, azt szívesen hallgatom...
[ Szerkesztve ]
LIDL Richard featuring Billy Auchan...
-
szepi0808
senior tag
válasz mcmike #53796 üzenetére
Ennyiért nem kapsz minőséget. Én ilyen vásznakat nem ajánlok mozira, de igényesebb prezentációra sem.
A kalkulátoros fényerő meghatározás, közelében nincs a valóságnak, ezek a gyárilag megadott kamu fényerővel számolnak.Sony VPL-XW5000ES, Sony VPL-XW7000ES SepiSreens Jolly Frame 136" 0.8 ALR 4K Zidoo Z3000 Pro Anthem AVM70 15.2ch. EMOTIVA XPA Gen3 7ch + 2x BasX500. MILLER & KREISEL S150/MP950/IC95/M5 SVS SB4000 2db.
-
Vhiktor
veterán
válasz makkmarce #53768 üzenetére
Ott valami nagyon nincs rendben. Az on of kontrasztnak sokkal magasabbnak kellene lennie. Abba kb nem szól bele a környezet.
Gondolom pct használod minta generatorknet. Lehet rosszul van beallitva a gpu és/vagy a hcfr is. Ennyire nem lehet alacsony az on off kontraszt.
Gpu rgb full, hcfr 16-235, projektor limited.[ Szerkesztve ]
ISF Kalibrátor. Tv, projektor, monitor KALIBRÁLÁS PROFESSZIONÁLIS szinten Film Stúdióknak is. Spectrophotometer + Colorimeter! Bit perfect minta generátorral(YUV, RGB) tokeleteskep.wixsite.com/kalibralas █Profi tesztelés: youtube.com/c/tokeleteskep █ Klein K10A█Jeti Specbos 2501 hires 2nm
-
makkmarce
őstag
válasz Vhiktor #53798 üzenetére
igen, hát ez a bajom nekem is, látszik, hogy valami miatt nem tud lemenni sötétbe.
lehet valami kosz vagy bogár, pók van benne, ami összevissza pattogtatja a fényt, vagy nem tudom. A lámpa úgy is a végére jár, ha bedöglik, szétszedem, és megnézem mi lehet a baja.TV módba volt, úgy ahogy írod, de több jelforrásról is ez jött le.
2 programmal is megnéztük, és ez jött össze mindkettőröl.
Ugye nállam van az a gond, hogy tök sötét képnél is egész világos a kilépő fény. Azt se értem miért világítja a projector a plafont...
Arról nem is beszélve, hogy a kilépő fény a plafont is megvilágítja(a két kép nem ugyanakkor, ugyanarról a vetítésről készült):
[ Szerkesztve ]
okoskodom, tehát vagyok
-
Vhiktor
veterán
válasz makkmarce #53793 üzenetére
Alr vászon semmit nem fog ezen segíteni.
ISF Kalibrátor. Tv, projektor, monitor KALIBRÁLÁS PROFESSZIONÁLIS szinten Film Stúdióknak is. Spectrophotometer + Colorimeter! Bit perfect minta generátorral(YUV, RGB) tokeleteskep.wixsite.com/kalibralas █Profi tesztelés: youtube.com/c/tokeleteskep █ Klein K10A█Jeti Specbos 2501 hires 2nm
Új hozzászólás Aktív témák
- SONY WH-1000XM3 vezeték nélküli, zajszűrős fejhallgató - HIBÁTLAN ÁLLAPOT
- LG 82 cm IPS HD LED TV kihajtható illetve fel-le dönthető Fali tartóval
- Samsung Galaxy Buds 2 Pro, vadonatúj, bontatlan, 2026.03.07.-ig garis
- Niceboy NIC-HIVE-DROPS-3 vezeték nélküli fülhallgató
- Razer BlackShark V2 HyperSpeed - 1 ÉV GARANCIA
Állásajánlatok
Cég: HC Pointer Kft.
Város: Pécs
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest