-
GAMEPOD.hu
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
BálintVti
csendes tag
Sziasztok
Valaki tudna nekem segíteni ködlámpa ügyben?
Nem volt bekötve a ködlámpa és ma akartam megcsinálni ki lett mérve,hogy mind a két oldali vezetékben volt feszültség!Visszaraktam a lökhárítót,be kötöttem a lámpát stb... és gyújtás...kapcsoló.. és nem világít egyik oldal sem...vissza bontottam mindent,és ki derült,hogy a bal oldali égőnél a vezetek sérült volt és ha mozgattam akkor világított!De utána a egyik oldali vezetékben sem volt feszültség...
Minden egyes darab biztosítékot külön végig néztem,hogy jó e és mind jó volt...Valakinek valami ötlet,hogy ilyenkor mi lehet a gond?
Akinek van valami ötlete irjon már egy üzit -
Lompos48
nagyúr
válasz BálintVti #16405 üzenetére
Le kell ellenőrizni, hogy mindkét foglalatba érkezik a plusz. Ha 2 szála van a foglalatnak, akkor a 2 szál között, ha csak egy, akkor az és a test között. Legjobb vagy egy 12V-os égővel, esetleg egy mérőműszerrel.
a bal oldali égőnél a vezetek sérült volt
Egy dolog egy nem érintkező kontaktus más egy sérült vezeték. Vigyázz, hogy ne legyen sehol sérült a szálak szigetelése. Abból szület(het)nek a kocsikiégések. Nem vicc!
-
Des1gnR
őstag
válasz Lompos48 #16406 üzenetére
Én irányítottam ide a kollégát, és tudtommal az egyik foglalatban van feszültség a másikban semmi. A kérdés az lenne, hogy vajon hova tűnt? Mivel az égő berakása előtt lemérte és megvolt a 12V. Úgy tudom, hogy a relé kapcsol a lámpa műszerfalon lévő kapcsolása után.
Dell G3 3779 || Samsung S23+ || Samsung Watch 5 Pro || Oculus Quest 2 || Creality Ender 3 V2
-
őstag
válasz BálintVti #16409 üzenetére
Üdv
Autó típus?Autó villamosságba az ilyen jellegű keresgélésre 12V-os próba lámpa a megoldás.
Multimétert töltés ellenőrzésre érdemes használni.(vagy a biztosítékok ellenőrzésére szakadás vizsgálóval)
Ha régebbi WV akkor nagy az esély a biztosíték táblára(a tábla mögött a csatlakozók szoktak szétégni)Üdv:Attila
-
sörösló
aktív tag
válasz totya694 #16411 üzenetére
Autó villamosságba az ilyen jellegű keresgélésre 12V-os próba lámpa a megoldás.
Úgy van. Abból is a féklámpák 21 W-os izzója az igazi! Ha az világít akkor minden rendben van. Anno rádióműszerészből avanzsáltam egy kényszerű váltással járművillamossági "szakembernek" :-))). Sokáig tartott és nagy szopásokba került, mire rájöttem hogy ezen a területen a multiméter inkább akadály mint segítség. Azóta is vágom hogy amikor az irányjelző izzója együtt villog a féklámpával, akkor a lámpatest közös földpontja hiányzik.
-
Lompos48
nagyúr
válasz totya694 #16412 üzenetére
Remélem nem a végleges formája a trafónak, ami látszik. Hetek óta megy itt a szöveg, hogy a trafót legalább duplájára kell méretezni, itt pedig a trafóvasmag ablaka félig üres. Vagy oda jön a másik csatorna táplálása?
Szépeket írnak, rajzolnak (görbéket) ehhez a kapcsoláshoz.
-
őstag
válasz Lompos48 #16414 üzenetére
Kicsinyled a trafót?
Nem ez fog maradni mert több szem pontból se vagyok vele kibékülve
Csak 1,5mm-es huzalom volt és nem is lett 100%-osan egyforma a 2 secunder.Valami postás trafó volt anno és 2x90V és 2x100V-os secunder volt rajta ezért a nagy hely amit látsz.Üdv:Attila
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #16384 üzenetére
Szevasz
Igen, ezt a kapcsolást én is megtaláltam a dokumentációban, de nem világos számomra, hogy mire kell benne a műveleti erősítő ??
Használtam a két IC-t együtt, egy bordára szerelve, tehát hőkontaktusban is vannak, eddig nem volt semmi bajuk.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz totya694 #16387 üzenetére
Szevasz
Szerencsére nekem nem ennyire rossz a tapasztalatom, a kettő IC együtt 3,3A terhelés mellett a beállított 19,2V-ról 18,7V-ta csökkent, ez még elfogadható, de a 4,2A-es terhelésnél is csak 18,5V-ig esett, pedig már a 3,3A is túl van a 2x1,5A max.értéken !!
De korábban sem volt problémám, egyéb áramköröknél, amikor csak egy IC-t használtam satbilizálásnak nehány zsáz milliampernél.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz totya694 #16388 üzenetére
Én általában 390ohmos ellenállással csatlom vissza a tápot az IC vezérlő lábára és ezt szabályozom egy 5-10K-os potival földelve.
Ezt a kettő és a három IC-nél együtt is így csináltam, de az ellenállás osztó is közös volt, mindegyik IC ugyanazt a fesz értéket kapta.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Lompos48
nagyúr
válasz Batman2 #16418 üzenetére
A tranzisztorral együtt egy bonyolultabb emitterkövető, de hibaerősítő elsősorban, ami az ICk referenciapontját tartja egy stabilizált szinten. Többek közt azért se csökkenthető a kimeneti fesz a 4.5V alá, mert akkor az erősítő tápja se lenne elég a működéséhez.
A hőkontaktus nem fontos, csak annyira, hogy egy bizonyos teljesítmény fölött az ICket hűteni kell. Ez kiszámolható a termikus ellenállásból (θjc, θja).
-
Batman2
őstag
válasz totya694 #16388 üzenetére
Alát tudom támasztani Lompos kollega érvelését, megfelelően kell hűteni, én mindíg szép bordára teszem, amit fel is fűt rendesen, ha megterhelem, de akkor semmi gond, és a fesz értékekre is figyelni kell.
A stabilizálni kívánt értéknél (OUT) minimum 3V-tal magasabb kell legyen a bemeneti feszültség (IN), és az IC-n eldisszipálamdó teljesítményt plusz a fogasztó teljesítményénél is nagyobb kell legyen a feszültség forrás (trafó) feszültsége, legalább vagy 10-15% akkor garantáltan tud stabilizálni !Pár száz milliamper esetében nekem csak max egy-két tized volt e fesz esés, de lehet még annyi sem, 100mA alatt egészen biztosan pár millivolton belüli az fesz esés !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Lompos48
nagyúr
válasz Batman2 #16422 üzenetére
A kimeneti stabilitástipikus értéke 0.3%, maximum 1.5% a kimeneti értékből az adatlap szerint. Ennél nagyobb stabilizálási tényező nagyon ritkán kell egy tápnál, arra pedig vannak más megoldások. Mielőtt raktárba kerülne (a gyártási folyamat végén) minden példány 100%-ban tesztelve van és hogy a mérési hibahatár biztos ne befolyásolja az eredményt, ezt 1.4%-ra állítják. Ez nem olyan tesztelés szempontjából mint az óriás memóriachipek, amiket képtelenség 100%-ban tesztelni.
-
Batman2
őstag
válasz totya694 #16401 üzenetére
Szevasz
Én kerestem, meg is találtam, csak nem akartam venni, hanem inkább megpróbálni a már amúgy is meglevő táp ICimből valami többet kihúzni.
Ezen felül, azért megérdeklődtem a boltban, hogy mennyi lenne egy LM338, a fickó csak valami német kereskedésben találta meg, ott valami 11, vagy 13 ezer Ft lett volna !!!
a magyar kereskedéseknél pedig az volt írva, hogy ez már kifutott széria.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
moha21
addikt
Nem tudom érdekel -e valakiit? : [link] Analóg IC atlasz meg 1-2 hasonló könyv. Djavu-ben vannak, jó lene ha meg tudná nézni valaki ott működik -e.
Nem az az igazi férfi aki minden nőt meghódít, hanem aki ismeri a nagyfeszültségű földkábelek szigetelésének technikáját.
-
Batman2
őstag
A legújabb kísérletemben összeházasítottam egy LM317-est egy BD 246-os tranyóval és az eredmény nagyon jó volt !!!
Simán teljesítette az 5A-t és csak 0,11V volt a fesz. esése terhelten a beállítotthoz képest !!!Nagyon meg voltam vele légedve, amíg véletlenül ki nem sikerült végeznem a tranyót, egy pillanatnyi rövidzár miatt, de a 12Ah-ás zselés akkukbólez alatt is olyan ára jött, hogy még füstölni sem volt ideje a tranyónak, csak összeolvadhatott belül, vezet mindenfele.
Vettem ma egy másik tranyót, de ezzel sajnos megvan 0,26V is a fesz esés, ugyanolyan terhelésen.
A tönkrement példány az C-s volt ez meg B-s !
Nem gondoltam, hogy a max. feszültségen kívül ekkora különbség lesz közöttük.
Gondolom a C-snek jobb az erősítése is, és ezért viselkedhetett jobban, vagy esetleg még az eltérő gyártmány is lehet az oka.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Még egy kérdés:
LM3914-es IC-t hogyan lehet 24V-os akku feszültségének figyelésére használni, mivel az IC-nek max. 25V lehet a tépfeszültsége ??
Arra gondoltam, hogy egy stabilizálatlan tranyós geszültségosztóval csökkentem a feszültséget, mondjuk a felére, aminek a fesz.változása arányos marad az akku fesz. változásával és akkor már tudja mérni az ICvel felépített kapcsolás.
A jel bemenete viszont fogad 35V-ig jelet, tehát úgy is gondolnám, hogy az IC tápfeszt leveszem, mondjuk egy fesz stab.-bal, de a jel bemenetet, azt rákötöm az akku feszültségére,csak akkor nem tudom, hogy a feszültség érzékelését, a referencia feszültségét hogyan állítsam be !?
Van a dokumentációban egy magasabb feszültségre alkalmazott kapcsolás, de az meg nem igazán világos számomra, hogy hogyan működik és hogyan tudnám én azt az akku feszültségének a LEDes kijezésére felhasználni ?
Ez a kapcsolás a tápfesz ellátást mutatja magasabb feszültségről, de a jel bemenetet nem tudom, hogyan kellen ilyenkor a céljaimnak megfelelően bekötni ?Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Lompos48
nagyúr
-
Lompos48
nagyúr
válasz Batman2 #16433 üzenetére
Ugyanarról a rajzról beszélünk, csak az adatlap, amit megnyitottam az a 14.-en hozza azt.
Itt csak annyit, hogy:
1. A V+ tápot a tranzisztorral (mint emitterkövető) állítja elő a referenciafeszültségből (1.28V), amihez hozzáadódik egy B-E átmenet (.6-.7V) meg a LED nyitófeszültsége. Ha a rajzon feltüntetett 3.4V-ot nézem, abből következik, hogy valszín piros LEDet használtak. Ha kéket teszel, akkor ez a fesz még megnő. Ez nem túl fontos.
2. A komparátorok a Vref és test/nulla között monitorizálják a bemeneti feszültséget (SIN). Ez azt jelenti, hogy a 24V-ot (ami felmehet 28V-ig!) kötelező módon le kell osztani a 28/1.28 arányban, hogy legyen mit "figyeljenek" a komparátorok.
3. minden számígálás elkerülhető a 3k9 ellenállásértékeket illetőleg, szerintem egyszerűen felére veheted azokat (pl. 2k), de talán érdemes az 1W-or értéket megtartani (kipróbálhatod 1/2W-al is, de ha melegszenek, akkor illene növelni a méreteket.Gondolom ennyi.
-
Speeedfire
nagyúr
2 kérdésem is lenne.
1. A képen látható trafó mekkora lehet? Egy régi videó magnóban volt. 30W van a doboz hátulján illetve 2 biztosíték is van körülötte. Egy 1.25A-es és egy 2A-es.
2. Ugyan ennek a magnónak a dobozába gondoltam most belerakni az erősítőmet, viszont a hátulja műanyag, illetve elég sok műanyag elem van rajta. Kérdés, hogy megolvadhat-e vagy felesleges vele így szívni?
Fotóim https://fb.com/toth.szabolcs.art || IG: http://instagram.com/_tothszabolcs_ || Weblapom http://szabolcs-toth.com
-
Lompos48
nagyúr
válasz Speeedfire #16436 üzenetére
Kicsi.
Centissel megmérve a fotón és arányosan kiszámolva a biztosítékokhoz hasonlítva kijön egy max. 6cm2-es keresztmetszet a vasmagnak, ami pedig 50Hz-en a megközelítéses számítással olyan kb 7W-ot eredményez. Az 1.25A a hálózati biztosíték lehet, míg a 2A-es valamelyik belső tápé.
Ezek már mind megtanulhatóak voltak a topik előzményeiből kis odafigyeléssel.Ha valami annyira melegszik, hogy a műanyag doboz emiatt veszélybe kerül, azt nagyobbra kell tervezni.
[ Szerkesztve ]
-
Speeedfire
nagyúr
válasz Lompos48 #16437 üzenetére
Épp ezaz, hogy van egy 3. bizti is ami 0.5A-es az van elvileg a táp előtt.
De ha ilyen kevés akkor, max "kutyátdobálni" lesz jó.Értem, hát akkor marad a várakozás, míg lesz olyan cuccom ami megfelelő lesz a háznak.
[ Szerkesztve ]
Fotóim https://fb.com/toth.szabolcs.art || IG: http://instagram.com/_tothszabolcs_ || Weblapom http://szabolcs-toth.com
-
CPT.Pirk
Jómunkásember
válasz Speeedfire #16438 üzenetére
Egy trafó tekercselő kollégám szerint ezeknél a trafóknál a vasmag azért van körbetekerve vas(fém)lemezzel, mert az anyagtakarékosság miatt túlgerjesztik a trafót és szór....
Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)
-
Lompos48
nagyúr
válasz CPT.Pirk #16439 üzenetére
...és nem kellenek a lyukak a vasmag lemezeinek sarkába csavaroknak, így azok nem lopnak el a keresztmetszetből, ugyanakkor összeszorítják az esetleg zümmögő vasmagot. Anyagmegtakarítás is, nem kell a 4 hosszú csavar anyával (esetleg sárgarézből) csak 2 rövid, amivel a köpeny által rögzíted a trafót. És csodák csodája... jobban is néznek ki.
[ Szerkesztve ]
-
CPT.Pirk
Jómunkásember
válasz Lompos48 #16442 üzenetére
Stimmel, ezek megvannak mind, kaptam a trafóhoz. Majd a doboz fából lesz, ezekkel lesz majd rögzítve, most csak be van dobva egy régi deck dobozába, pár darab radíron állva.
Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)
-
sonar
addikt
Sziasztok,
Egy Thosiba 260-E dvd lejátszó megadta magát. Szétszedtem és a kapcsolóüzemű táp primer körében lévő 2 db 4,7u 400V-os elkóból az egyik ki volt nyiffanva. Kicseréltem mind a kettőt, de még mindig semmi.
tny267pn IC van benne. A szekunder körben egy két kondi még gyanús, de attól vmit még tudnom kellene mérni vagy nem?üdv: s
A tudást mástól kapjuk, a siker a mi tehetségünk - Remember: Your life – Your choices!
-
moha21
addikt
Tranzisztor zárlatos? Esetleg a diódákat meg tudod még nézni. Aztán van egy vezérlő IC amiről vagy találsz valami vagy nem, meg egy optocsatoló. Más nincs is rajta.
Nem az az igazi férfi aki minden nőt meghódít, hanem aki ismeri a nagyfeszültségű földkábelek szigetelésének technikáját.
-
-
Lompos48
nagyúr
válasz totya694 #16449 üzenetére
Csilivili szomszédpukkasztó. Elsősorban a 300W-os izzó. Kiszámolható: ha az emitterellenállás 1 ohm, emitterfesz 2.2V, tápfesz 100V, bármely ráadott jelnél a csúcsáram max. 2.2A. Ergo. csúcsteljesítmény teített MOS esetén 220W, effektív 150W teljes kivezérlésnél stb. Lehet látványos...