TopSpin 2K25 teszt

Djokovic nélkül ugyan, de bő évtizedes kihagyást követően visszatért a TopSpin-széria – itt van minden Grand Slam, de vajon a játéknak mekkora esélye van a világelsői címre?

Micsoda return!

Rég volt, talán nem is tartott olyan sokáig, de élveztük: volt egy olyan korszak, amikor egymást érték a szórakoztatóan eltérő szimulációs mélységet kínáló teniszjátékok, amikor csak úgy pezsgett a sporttal kapcsolatos videojáték-világ. Hogy mást ne mondjak, megéltünk olyan hardvergenerációkat, amikor nem az okozta a nehézséget egy teniszjáték-toplista összeírásakor, hogy nem jelent meg tíz játék az éppen kiválasztott konzolra, hanem az, hogy minden pozícióért több program is vetekedett. Ki tudja, miért, de az utóbbi évtizedek játékipari fejleményeit mintha csak a csapatsportok élték volna túl: a foci (rögtön két kontinensről), a hoki és a kosárlabda évről évre jelentkeznek egy-egy új feldolgozással, minden más sport azonban az elsorvadás valamelyik stádiumában van – még a golf és a küzdősportokok is mintha a tetszhalálhoz közelítenének. De félre a könnycseppekkel: most nem a múltat siratni gyűltünk össze, hanem egy visszatérést ünnepelni, vagy legalábbis alaposan szemügyre venni.

A TopSpin 2K25 méretes kihagyást, 13 hosszú évet követően jelent meg végre; a Top Spin 4-hez képest egy szóközzel karcsúbban, de már a 2K Sports brandhez illő évszámozást viselve. A fejlesztő ismét a kiadó cseh stúdiója volt, az a Hangar 13, amit manapság talán többen kötnek össze a Mafia-sorozattal, mint salakos pályákkal és fonákütésekkel. Ennyi idő után a fejlesztők szinte bármilyen megközelítést alkalmazhattak volna, de tisztán látszik, hogy nem volt kedvük (engedélyük?) a kísérletezéshez: a 2K25 szinte minden elemében az elődjére épít, mintha szimplán csak 13 hónap telt volna el annak megjelenése óta. Én azt mondom, ez nem baj, és nem csak azért, mert a mai potenciális játékosok jókora részének ez az összehasonlítás semmit nem mond – de azért is, mert kiindulási alapnak a Top Spin 4 tökéletesen megfelel, hiszen egy kifejezetten feszült meccseket eredményező, szimpatikusan komplex játékról van szó.


[+]

A 2K25 például szinte változtatás nélkül vette át elődje érdekes ütési rendszerét, amely a jó játékosi időzítést jutalmazza. Ezúttal kis mérce is jelzi minden ütésnél, hogy mikor kell aktiválni a gombot, és a visszaütött labda minősége kis túlzással csak ettől függ. Ha sikerült perfekt minősítést elérni, akkor a szélre helyezett labdánk a vonalon pattan, az emelésünk behozhatatlan tempójú lesz, erős tenyeresünk pedig váratlanul éri majd az ellenfelet. Mindezt nehezíti, hogy az időzítésnél nem a gomb lenyomását, hanem annak felengedését vizsgálja a játék, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a ritmusjátékok tucatjain át belém nevelt ösztönökkel ellentétben a megjelölt időpont előtt kellett a gombot lenyomni – és hogy hány ütemmel előtte, azt mindig az adott helyzet, például a labda sebessége diktálta. Ha finoman akarok fogalmazni, azt mondom, hogy ezt az „arrébb tolt” ritmust szokni kell – ha kicsit nyíltabban, akkor pedig azt, hogy még most is vegyes érzelmek vannak bennem ezzel kapcsolatban. Az időzítésre alapuló irányítás alapból remekül működik, kellően trükkös, és ez teremtette meg a meccsek feszültségét 2011-ben és teszi ezt ma is – szinte minden más teniszjátéktól eltérően itt érezni, hogy minden egyes labdáért küzdeni kell.


[+]

A másik oldalról viszont az új grafikai tálalás azt jelenti, hogy szinte nincs idő figyelni a tényleges teniszt, mert amikor felénk jön a labda, a fókuszunk nagy része arra a picike sávra, és benne a zöld mennyországra korlátozódik. Enélkül értelmetlen játszani: az ütések „minősége”, az, hogy mennyire sikerült jól időzíteni a gombnyomást zsigerileg hat ki a játékra, még az ellenfél reakcióját is módosítva. Sokszor előfordul például, hogy egy tökéletesen visszaütött labdára az ellenfél rá sem mozdul, még csak meg sem próbál beleütni, pedig látszólag minden esélye meglenne a válaszra. És persze a túl korán vagy túl későn aktivált gombok hatása is sajnálatosan érezhető: ilyenkor nem csak lassú vagy gyenge ütéseket eresztünk meg, de sokszor egyenesen a hálóban vagy a pályán kívül landol a labda. Ez tehát az új TopSpin lelke: a rendszer új grafikus prezentációja ugyan kicsit jobban átadja a kívánt időzítést, ám jelentősen elvonja a figyelmet a meccsekről, egy fura, „késleltetett” ritmusjátékká redukálva a teniszt.

A senki földje

A 2K25 azonban ezen túl is nagyban támaszkodik az elődre – pedig hát mondjuk a játékmódok tekintetében az elmúlt évtized hozott egynéhány változást a sportjátékok prezentációjába, no meg játékmód-gazdagságába. A legnagyobb csalódás mindenképp a karriermód: az általunk alkotott karakterrel játékbeli hónapról játékbeli hónapra ugyanazokat a kihívásokat kapjuk – valami gyatra, még az első Virtua Tennishez sem felérő minijátékot (ez az edzés), egy meccset, illetve egy minibajnokságot. A valódi naptár szerint persze elindulhatunk az ATP-versenyeken és a négy licenszelt Grand Slam kupán is, de ezek sem kavarják meg igazán a monotonitást. Millió dologgal lehetett volna feldobni a karriert: meghívásos mérkőzésekkel, teniszakadémiával, különleges hirdetésekkel, személyes sztorikkal, akár afféle drámával, sporton kívüli részekkel és flashback jelenetekkel is, mint amilyeneket az NBA 2K-széria tud felmutatni. De nem, itt nem adunk interjút és nincs riválisunk, nem kell sportszer-gyártók kegyeiért küzdeni, és nem veszünk sportautót sem keresetünkből – már csak azért sem, mert a tenisz pénzügyi részét nem kezeli a TopSpin. Van viszont egy sérülési-fáradási rendszer, ami miatt egy-két hónapot rendszeresen ki kell hagyni pihenésre hősünknek. Egy csapatjátékban az ilyesmi érdekes kihívásokat is teremthet – kivel pótoljuk a kiesett sztárt? miként kell a taktikán változtatni emiatt? –, amikor viszont egyetlen sportolónk van csak, ennek némi irritáción és zavaron kívül semmiféle pozitív hatása nincs.


[+]

A másik fontos játékmód a multiplayer, ahol elérhető minden alapvető beállítás, beleértve azt is, hogy elérhetők a páros és vegyespáros összecsapások is. Sajnos olyan beállítást már nem találtam, amely minden félnek kötelezővé tette volna a saját készítésű karakter használatát, és hiába volt már 11-es szintű a sportolóm, amikor Federer ellen kellett játszania, esélye sem volt. Feltűnően sokszor zavarta a játékot a „gyenge internetkapcsolat” felirat is, ami hiába jött mindig az ellenfelelemtől, természetesen az én élményemre is kihatással volt. És sirámaimnak még nincs is vége: miért nincs kommentár, legalább a fontos meccseken? Miért kell 2K Sports-fiókot készíteni még a játék igazi elindulása előtt, és miért van ahhoz kötve egy csomó játékmód? Miért lehet a sok ruhácska és ütő-skin mellett XP-szorzót adó italokat kapni a valós pénzt használó boltban?


[+]

A játékmódok szegényes felhozatalában meglepő igényességről tanúskodik az oktatómód, ahol maga John McEnroe tanítgatja a játék működését. A leckék jól vannak felépítve, bár az kicsit zavart, hogy a legenda szövegét nem mondatták fel külön-külön minden platformra, ezért egyetlen konkrét gombot sem neveznek meg az instrukciók. A számszerű tartalom ezen túl a közepes minősítést érdemli ki: összesen 48 pályát próbálhatunk ki – ez bőven elég, még akkor is, ha abból csak 15 igazi. Engem cseppet sem zavart, amikor különféle városok főterén játszottam, de lehet, hogy a teniszpuristák inkább unalmasabb, valós pályákra vágytak volna. A sztároknál már rosszabb a kép: 25 igazi játékos van a 2K25-ben, köztük ugyanúgy a régi nagyok (például Sampras és Agassi, vagy Graf és Sharapova), mint a mai fiatalok. Gondolom páran felszisszennek annak hallatán, hogy a világelső Novak Djokovic nincs itt, de hát a teniszben nehezebben megy a játékosi jogok megszerzése, mint kosárlabdában vagy mondjuk labdarúgásban. Engem sokkal jobban zavart ennél, hogy a hírességek modellezése igencsak hibádzik – mindenki sokkal vénebbnek, fáradtabbnak, leharcoltabbnak néz ki, mint valójában. Az általunk alkotott karakterek sem néznek ki kifejezetten emberinek – a szemek, a frizurák, az arckifejezések mind-mind alaposan elmaradnak attól, amit ma elvárnánk egy sportjátéktól.


[+]

A TopSpin 2K25-tel kapcsolatban végig az volt a domináns érzésem, hogy nem tudott előrelépni és nem mert változni még 13 évnyi kihagyás után sem. Mintha az elmúlt évtizedben egyetlen új ötlet sem merült volna fel a fejlesztőkben azzal kapcsolatban, hogy miként is lehetne izgalmasabbá, változatosabbá, intenzívebbé tenni a teniszt, a játékosi élményt. Ez nem azt jelenti, hogy igénytelen vagy rossz játék lenne, hanem azt, hogy nehéz úgy istenigazából lelkesedni érte. Igen, itt van egy csomó ismert teniszező, pálya és verseny, lehet XP-t gyűjteni és pontokat osztogatni, de hát e tulajdonságok jókora részét nemhogy az előző, de még az első Top Spin is fel tudta mutatni. Amikor a FIFA kap egy ilyen egyhelyben toporgó epizódot, ott jobban fel vagyok háborodva, hiszen ott évente érik egymást a teljes árú új részek – itt, ekkora kihagyás után tulajdonképpen már az is jó hír, hogy van egy új rész. Felháborodni tehát nem fogok a TopSpin 2K25 önismétlésén, de így is a csalódás a fő érzésem vele kapcsolatban – szerintem fontos megkülönböztetés ez, mert aki kimaradt volna az előzményekből (amire annak kora miatt sokaknál óriási esély mutatkozik), az így is egy tisztességes teniszjátékot kap. Csak hát a „tisztességes” nem elég a világelsői címhez…

A TopSpin 2K25 PC-re, PlayStation 4-re és 5-re, valamint Xbox konzolokra jelent meg.

A tesztjátékot a magyar forgalmazó Cenega biztosította. A játék konzolos verzióiból dobozos verzió is elérhető.

Összefoglalás

A rég nem látott sorozat visszatérése nem forradalmat hozott, hanem a Top Spin 4 sok-sok megoldását támasztotta fel. Ami a kezelést illeti, ez jól sült el (bár az, hogy az időzítés a gomb felengedésére vonatkozik, furcsa megoldás), de a játékmódok terén emiatt kifejezetten archaikus lett a 2K25. A karriermód lapos és monoton, az online meccseket pedig szokatlanul sok netes probléma terheli. Azonban ma nem dúskálunk a teniszjátékokban, és a sok indie próbálkozás közül a sok-sok joggal ellátott TopSpin így is ki tud emelkedni.

A TopSpin 2K25 legfőbb pozitívumai:

  • Ha sikerül kitanulni az irányítást, az remekül működik;
  • jól sikerült oktatómód;
  • itt van mind a négy Grand Slam.

A TopSpin 2K25 legnagyobb hiányosságai:

  • Unalmas, évtizedes lemaradású karriermód;
  • nagyon gyenge minijátékok;
  • a teniszezők gyatrán vannak modellezve;
  • online nagyon sok lassú, szaggató meccs.

Bényi László

Előzmények

  • WRC Generations teszt

    Korszakváltás előtt állnak a WRC játékok, mint ahogy maga a sport is, ennek megfelelően a Generations még utoljára tövig nyomja a gázpedált.

  • PGA Tour 2K23 teszt

    Minden részletét tekintve hivatalos, a sportág nagyjait is tartalmazó golfszimulátort rég láttunk, így a 2K23 komoly helyzeti előnnyel indult.

  • Dakar Desert Rally teszt

    Hosszú szünet után tért vissza a Dakar játékok hivatalos sorozata, a teljesen újjáépített produkció pedig csaknem az év meglepetése lett.