Tom Clancy's The Division teszt

Ki volt a vírusgazda?

Olvasóink többsége nyilvánvalóan nem szeretné megtapasztalni, milyen lehet egy váratlanul kialakult katasztrófahelyzet ártatlan résztvevőjének lenni. Manapság egyre durvább dolgok történnek a világban. Jó pár éve volt, de a mai napig eszembe jut 9/11 és az WTC épületének ablakából a reménytelenség, a mindent felzabáló halálfélelem nyomására kiugró emberek látványa. Vajon mi járhatott a fejükben, vajon mit éreztek azok a tűzoltók, akik a közelben puffanó testek velőtrázó morajlására lettek figyelmesek. Vajon milyen lélekjelenléte lehetett annak a túlélőnek, aki tavaly, a francia Bataclan szórakozóhelyen (Eagles of Death Metal koncertjén), a vérben tocsogó élettelen testek között halottnak tettette magát, reménykedve napoknak tűnő perceken keresztül, hogy nem veszik észre. A világ forrong és nagyon rossz irányba halad, ezek a katasztrófák pedig a fejlesztőket is megihletik. A francia Ubisoft ezúttal vírussal döntötte romba New Yorkot.

New Yorkot letarolta a fekete pénteki vírustámadás, ezerrel megy a tűzoltás.
New Yorkot letarolta a fekete pénteki vírustámadás, ezerrel megy a tűzoltás. [+]

A The Division már az első napon eladási rekordokat döntött, ami valahol érthető, hiszen évek óta folyik az egészen ígéretes és ambiciózus fejlesztés, amihez méretes reklámkampány is társult. Már évek óda tele van a sajtó a játékkal, gyanítom nincs is olyan érdeklődő, aki ne fújná kívülről a The Division történetét. New Yorkban, az ünnepi időszakban egy ismeretlen terroristaszervezet szó szerint fekete napot csinált a Black Friday-ből megfertőzve a fizetőeszközt, amivel robbanásszerű járványt indítottak el. Néhány nap leforgása alatt megbénult a város, karantén övezetet hoztak létre és az emberek úgy menekültek, mint patkányok a süllyedő hajóról.

A nem túl sokrétű ellenség felhozatal.
A nem túl sokrétű ellenség felhozatal. [+]

A bennrekedtek számára biztosított segélycsomagok kiosztásakor rendszeressé vált pánik és a vérontás, mindenki fosztogatni, rabolni kényszerült az életben maradás érdekében, rejtekhelyeket alakítottak ki és létrejöttek a különböző erőszakos csoportosulások, bandákba verődtek az emberek. Ráadásul a közeli börtönlázadásban kiszabadult a társadalom söpredéke is, így a Rikers rabok játszótérül használják a várost kiélve beteg, erőszakos hajlamaikat. A különböző érdekcsoportok között akadnak még önkéntesekből verbuválódott katonai szervezetek, valamint egy a város fertőtlenítését célul kitűző lángszórós tisztogató csoport is.

Ébredező alvó ügynökök

The Division, ezek lennénk mi játékosok. Olyan ügynökök, akik remélhetőleg soha be nem következő katasztrófahelyzetre tették fel az életüket. Most elérkezett az idő, be kell vonulni és a legjobb tudásunk szerint helytállni a kegyetlen időkben. A divízió katonájaként egy kis Brooklyni előjátékot követően átvezényelnek Manhattanbe, ahol még rosszabb a helyzet. A feladatot rögtön az arcunkba tolják, rajtunk múlik a város és a bent maradt civilek sorsa. Gyorsan körbevezetnek a főhadiszálláson, amit bizony nekünk kell talpra állítanunk. Rendbe kell hozni a közműszolgáltatásokat, tenni a biztonságért és beizzítani az orvosi részleget, a túlélőknek mindenképpen szükségük van egy védett, jól működő helyre.

A The Division világában minden eddiginél nagyobb jelentőséggel bír a fedezékrendszer.
A The Division világában minden eddiginél nagyobb jelentőséggel bír a fedezékrendszer. [+]

A bázisunk körül fog forogni minden. A különböző szárnyak fejlesztéseit a megfelelő küldetések teljesítésével a megszerzett pontokból tudjuk elvégezni. Az orvosi részleg például nem csak a sebesültek ellátása miatt fontos, de a vírus elleni vakcina kifejlesztésén is fáradoznak embereink a víruskutató részleg beüzemelését követően. A műszaki szárnyon a központi fűtés, a víztisztítás megoldásával érhetünk el újabb jutalmakat, de a műholdas kommunikációt is rendbe kell tennünk. A biztonság kapcsán felhúzva a barakkot, a fegyvertárat vagy a lőteret szintén komoly előrelépéseket eszközölhetünk a veszélyes akciók egyre sikeresebb teljesítése ügyében. Karaktereink fejlődése és a rendelkezésre álló eszközök, képességek a három szárny kapcsán elvégzett küldetésektől, majd a végbement fejlesztésektől függ. Érdemes előre gondolkodni, mert egy-egy jól megválasztott misszióval hatalmas előnyökhöz juthatunk az utcai harcok során.

A havas New York utcáin folytatott küzdelmek sokszor dermesztőek.
A havas New York utcáin folytatott küzdelmek sokszor dermesztőek. [+]

A karaktergenerálás lehetőségét nagyon nem vitték túlzásba. Bő féltucatnyi jellemzőből válogatva alakíthatjuk ki főhősünk fizimiskáját. Amivel itt kevesebb lett a The Division azt visszaadja a fegyverek modolhatósága (marok fegyverek, karabélyok, golyószórók, shotgunok) és a karakterfejlesztés területén. Előbbi esetében kiegészítőkkel tudjuk növelni a különböző flinták hatásfokát (hangtompítók, markolatok, scope-ok, nagyobb tárak), ami az erősebb, páncélozottabb ellenfelek ellen igencsak jól tud jönni. A karakterfejlesztésnél három irányból választhatunk (ez megegyezik és összefüggésben van a bázisunk három szárnyával), ráadásul nem kell egy irányra specializálódni, ha egy gyengébb támogató hightech harcost szeretnénk, akkor arra is van lehetőség, mint ahogy arra is, hogy páncélozott gyógyítók legyünk. Képzettségeink közül pajzsot, automata löveget, gyógyító gránátot választhatunk, de precíziós lövést vagy robbantási szakértő adottságot is kifejleszthetünk, míg a jártasságok között növelhetjük a magunkkal vihető elsősegélycsomagok számát vagy a kapott tapasztalati pontok mennyiségét emelhetjük.

Az ellenfelek közelengedése káros lehet az egészségre.
Az ellenfelek közelengedése káros lehet az egészségre. [+]

A The Division fő történeti szálának küldetései mellett egyéb lehetőségekből sem lesz hiány, még ha ezek annyira nem is mérvadóak. A mellékküldetések sajnos hamar elunhatóak, rendre kapunk valamilyen szállítmány megvédésével kapcsolatos kisebb küldetést, ami amolyan horda mód, mert az egységeink megérkezéséig biztosítanunk kell a szajrét a hullámokban érkező ellenfelekkel szemben. Sajnos az időre történő keresgélések, platformozós szakaszok sem csigázzák már fel az embert sokadjára, de a hangulat és a játékmenet képes a lehető legtovább kitolni a tűrőképességünket. Gyűjtögetnivalóval rendesen megszórták New Yorkot, hangüzenetese telefonokat, túlélő kézikönyveket, incidens naplókat szedhetünk össze, nyomozhatunk eltűnt ügynökök után, vadászhatunk lezuhant drónokra, vagy a történet megértését is segítő virtuális/holografikus ECHO-kat követhetünk figyelemmel.

Együtt mindig többre vihetjük

Több karaktert indítva a Medic irány tűnt a legkevésbé hasznosnak egyedül játszva a The Divisiont, viszont többjátékos összecsapásoknál annál nagyobb a jelentősége. A The Division nagyon erős multiplayer fronton, hiszen kooperálhatunk a küldetések során, míg a Dark Zone igazi többjátékos csatatérnek felel meg. A központi bázisunkon lehetőségünk van kialakítani egy maximum négy fős Divíziót, így barátainkkal együtt vághatunk bele New York utcáinak kitakarításába. Ilyenkor teljesen más megközelítésbe kerül az alkotás, hiszen egy kis csapat dolgozik össze, ami máris minden egyes küldetést jelentősen feldob. Míg a csapat egyik fele tűz alatt tartja az izmosabb ellenfelet, addig a többiek bekeríthetik és felszámolhatják szinte kockázatmentesen.

Belépés a Sötét Zónába, gatyákat felkötni.
Belépés a Sötét Zónába, gatyákat felkötni. [+]

Jó pár órányi játékot követően megkapjuk az első Sötét Zónás küldetésünket, ami a játék kooperatív mivoltával viszi bele a játékost a kompetitív örömökbe. A Dark Zone New York egy súlyosan fertőzött része, így ide csak a legrátermettebb játékosok merészkednek, ugyanis még rengeteg értékes eszközre lehet itt bukkanni, nem beszélve arról, hogy más játékosokat levadászva kifoszthatjuk őket. A megszerzett jutalmat helikopterrel kell kiszállíttatnunk fertőtlenítésre, viszont a jelzés leadását követően nem csak a szállító helikopter, de a potyalesők seregei is feltűnhetnek. Ezért érdemes más játékosokkal szövetkezve dolgozni a Sötét Zónában, viszont sosem tudhatjuk, hogy ezek az idegenek mikor fordulnak ellenünk és támadnak hátba a nagyobb jutalom reményében. Az ilyen húzások nem maradnak azonban megtorlatlanul, ugyanis az játék az árulókat azonnal megjelöli, az embervadászat pedig már kezdetét is veszi.

Ez az a hely ahol senkiben sem lehet maradéktalanul megbízni.
Ez az a hely ahol senkiben sem lehet maradéktalanul megbízni. [+]

Ha netán elunnánk a Dark Zone-ból való értékes felszerelések kihurcolását, vagy egyszerűen csak felőrölne az idegenekkel való bizalmatlankodás és a történetet is kipörgettük már, a rendszer még így is fog biztosítani játéklehetősége. Nem az eszement farmolásra gondolok, hogy még egy jobb eszközt vagy fegyvert zsebre tehessünk, hanem a fejlesztők rendszeres napi kihívásokat biztosítanak, amivel a korábbi missziókat nyomhatjuk le újra módosított feltételekkel. Egyébként a lootolásnak is van hosszú távon jelentősége, hiszen a meglévő felesleges javakat alkatrészekre bonthatjuk és ezekből a craft rendszernek hála újabb, jobb dolgokat fabrikálhatunk.

Minden vírusnak van ellenszere

A The Division technikai részével nyugodtan mondhatjuk, hogy minden rendben van. Rendkívüli alaposság jellemzi a pályatervezést, fantasztikusan látványos és részletes lett New York, bejárhatjuk a nevezetesebb pontjait, így harcolhatunk a Times Square-en, kipucolhatjuk az ünnepi díszítésben pompázó Pennsylvania Plazat és még hosszan sorolhatnám (Hell’s Kitchen, Hudson yard). Az alaposságra egyébként szükség is volt, mivel sokat fogunk kutyagolni, a néhány kóválygó civil pedig nem különösebben köti le az ember figyelmét, igaz a dinamikusan feltűnő kisebb események színesítik valamennyire az útjainkat, de később sokat használjuk majd a gyorsutazást. Az első látványos gameplay-eket persze meg sem közelítik a konzolos verziókat, de az izmosabb PC-k biztosan képesek pár igazán látványos effektre. Xbox One-on nem kápráztattak el a grafikai trükkök (a szétlyuggatott táblákon nem szűrődött át látványosan a fény), bár a dinamikus napszak és időjárás váltakozás nem egyszer csikart ki belőlem elégedett mosolyt.

A föld alatt szintén ki kell takarítani.
A föld alatt szintén ki kell takarítani. [+]

Egy ekkora méretekkel és tartalommal rendelkező videojáték esetében szinte lehetetlen megoldani, hogy a megjelenésre ne maradjon pár érdekes bug a rendszerben, viszont ezeket ügyesen gyomlálják kifelé, meg egyébként annyira nem is zavaróak. Az animációk életszerűségé az elvárható szintet hozza, az ellenfelek találat esetén egy lábon ugrálnak fedezékbe, az egészet pedig a mesterséges intelligencia koronázza meg, mert kifejezetten ügyes. A gép persze tud fejetlen rohangálást generálni, de ne számítsunk arra, hogy nyugodtan egy fedezék mögül levadászunk majd mindenkit. Egy 5-6 tagú banda már képes meglepetéseket okozni, bekerítenek, folyamatosan nyomás alatt tartanak és váltogatják a búvóhelyeiket. A fedezékrendszer kapcsán meg kell említeni, hogy a játékmenet és az irányítás jól ki lett találva. Gyorsan tudunk váltani sarkot, egy távolabbi párkány, doboz, autó mögé is gyorsan be tudunk rohanni, a gunplay pedig élvezetes. Irreálisan sok skúlót kell azért egy-egy ellenfélbe pumpálni, de a harcok élvezetesnek, összetettnek (képességek és eszközök megfelelő stratégiával való alkalmazása) és kihívásokban bővelkedőnek mondhatóak.

A fertőző hullahegyek környékén kötelező a maszk használata.
A fertőző hullahegyek környékén kötelező a maszk használata. [+]

Mondjuk az állandó internetkapcsolat nem különösebben üdvözítő, mivel így egymagunkban játszva (társak nélkül is teljesíthetőek a küldetések) is megesik, hogy néha laggol a rendszer, ami azt jelenti, hogy mozdulatlan ellenfeleket mészárolunk vagy hősünk lesz ártatlan áldozat egyik pillanatról a másikra. Szeretnék még kitérni egy gondolat erejéig a lokalizációra, amit a hazai forgalmazónak, a PlayOnnak is köszönhetünk a Ubisoft mellett. A szövegek szokás szerint minőségi fordítást kaptak, nem találkozni elütésekkel, illeszkedik a franciák színvonalas és ambiciózus alkotásához. Így mindenki számára élvezhető a túlzott izgalmakkal nem különösebben tarkított történet, váratlan fordulatokra nem kell számítani, a vírusgazda nyomára kell akadnunk.

Egyetlen rossz mozdulat és elszabadul a pokol.
Egyetlen rossz mozdulat és elszabadul a pokol. [+]

Egy kívülálló, aki most ismerkedik a játékkal, nyugodtan kérdezheti még az elmondottak után is, hogy mitől annyira más ez a shooter a többi lövöldénél. Nos, talán azt mondanám, hogy a Ubisoft rendkívül jól megtervezett és minőségi munkája révén. Egy óriási játékot álmodtak meg, amit meg is tudtak teremteni. Persze kisebb kompromisszumokat meghoztak fejlesztés közben és néhány apróság kimaradt a végleges verzióból, de ezek nélkül is egy totális és rendkívül kellemes egészet alkot. Gyönyörűen részletesre alkották meg a játszóteret, rengeteg lehetőséget biztosítottak a játékosnak, mind fejlődés, mind játékmenet terén, egy kifejezetten épkézláb harc és fedezékrendszeres mechanika dolgozik a The Division alatt, ami biztosítja, hogy órák tucatjait követően se unjuk meg a játékot. Mindössze talán csak két dolgot lehet felróni a negatívumok listájára, az átlagnál talán kicsit laposabb történetet és a szegényes ellenség felhozatalt. Ezek azonban olyan hibák, melyek nem rondítanak bele a kellemes gameplay-be, viszont azt se feledjük, hogy így még sokkal több és jobb is lehetett volna a The Division.

Vajon maradt még az akciós leveskonzervből?
Vajon maradt még az akciós leveskonzervből? [+]

Ezzel valami idézőjelesen új veszi most kezdetét. A franciák piszkosul értenek egyrészről a franchise teremtéshez, másrészről pedig a megalkotott világok, elemek újrafelhasználásához (lásd Far Cry Primal), így a jövőben nem csak a The Division kaphat majd rengeteg letölthető tartalmat és folytatásokat, de az újabb alkotásaik is erősen multiplayer orientált irányt vehetnek. Erre jó példa a már bejelentett és komoly stílusváltáson átesett Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands, szintén a nyitott világú kooperatív lövöldék világát igyekszik majd erősíteni. A jövőnek tehát a The Divisionnel megágyaztak, szerencsére egészen kellemesre sikerült a végeredmény, így bizakodóan tekinthetünk előre.

A Tom Clancy’s The Division március 8-án jelent meg PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra.

Pro:

  • Stílusosan, látványosan megteremtett világ;
  • zökkenőmentesen működő harc és fedezékrendszer;
  • élvezetes többjátékos lehetőségek (Dark Zone);
  • bőséges tartalom és tetemes játékidő.

Kontra:

  • Egyedül játszva nem nyújt annyi élményt;
  • a történetből többet is kihozhattak volna.

89

Rage23

Azóta történt

Előzmények