Pro Evolution Soccer 2015 teszt

Bevezető, menü, módok

Vajon a FIFA vagy a Pro Evolution Soccer nyeri a legjobb futballjáték címet? Már évek óta ez a kérdés, de a versenyből eddig egyértelműen az előbbi került ki győztesen. A Konami által fejlesztett PES 2015 viszont most minden eddiginél jobban megszorongathatja vetélytársát, hiszen a japán vállalatnál sem ültek az eddig learatott babérokon, hanem igyekeztek minden ponton előrelépni a korábbi verziókhoz képest. A sorozat egyébként viszonylag régen; 2001-ben indult útjára, majd 2008-ban kapta meg a manapság már jól ismert, évszám szerint megjelölt nevet. Három évvel később a szoftver már 19 nyelven vált elérhetővé 62 országban, hatalmas lépést téve afelé, hogy egy évre rá már összesen 81,65 millió példány kerüljön értékesítésre. A PES számos ismert platformon jelen volt az idők során, a korábbiak közül szemezgetve kiemelendő a régi PlayStation, az Xbox, a GameCube, a Game Boy Advance vagy a Nintendo DS.

Természetesen manapság már a legújabb konzolokra és számítógépre is kiadták a 2015-ös változatot, így a PlayStation 3-4 és Vita, az Xbox 360 és One, a Nintendo 3DS, a Windows PC-s, az iOS és az Android eszközök tulajdonosai is élvezhetik a Konami szoftverének újdonságait. Játékélményben nincs akkora különbség a régebbi és az új konzolok között, mint a FIFA esetén, a látványvilágban viszont jelentős eltérésekre lehet számítani, főleg felbontás terén. A PES történetében először egyébként már több másodosztály is szerepel a kínálatban. A zenei lista 14 számból áll, ami messze elmarad a vetélytárs 50-es kínálatától, ám csüggedni azért nem szabad, még így is vannak jó hangulatba ejtő muzsikák, mint például az Avicii: Wake me up, az Imagine Dragons: Demons, vagy akár a Linkin Park: All for Nothing.

A játékot mi PlayStation 4-en teszteltük, így már birtokában voltunk minden grafikai újításnak. Az indítás után a főmenü tárul elénk, melyben jobbra és balra mozoghatunk. A fülek segítségével választhatunk a kezdőképernyő, a meccs, a verseny, a futball élet és az extrák között. Az első pontban tudunk egyszeri meccset kezdeni, kiválasztjuk, hogy az idegenbeli vagy a hazai csapatot szeretnénk irányítani, majd utána választunk a 29 divízió közül, mely lehet nemzeti, klubcsapat, vagy mondjuk régebbi ászok összeállításából egy klasszikus tizenegyes. A PES egyik nagy hiányossága továbbra is az, hogy némelyik ligában szereplő csapatok neveit nem licencelték, így például a rendkívül nagy népszerűségnek örvendő angol bajnokságnál a Chelsea helyett annyit láthatunk, hogy London FC, és a mezek sem felelnek meg a valóságnak. A játékosok nevei már helyesen szerepelnek, ám azért ez nem teljesen kárpótol az előbbikért, és mivel a FIFA külön szerződést között a Barclays-zel, egyhamar nem biztos, hogy normálisan megjelenik majd a Premier League.

A nagyobb ligák közül viszont nagyon sok szerepel az adatbázisban, így a francia, az olasz, vagy a spanyol első osztály mind-mind a repertoár részét képezik. A német futball szerelmesei lehetnek igazán csalódottak, mivel Bundesliga egyáltalán nincs, a legjobb bandák közül találunk csak néhányat a "többi európai csapat" pontban elrejtve; ilyen a Bayern, a Schalke, vagy a Leverkusen. Az elit társaságba egyébként több más viszonylag ismert csapat is beletartozik, az Olympiacos, az Anderlecht, a Galatasaray, vagy a Shakhtar is ebből a válogatásból választható. Vannak viszont olyan bajnokságok, melyek talán meglepetést okozhatnak, ilyen a kínai, a portugál, az argentin, vagy a Libertadores kupa legjobbjai. Természetesen nem maradtak ki a nemzeti tizenegyek sem, itt földrészekre lebontva találhatjuk meg kedvencünket.

Visszatérve a főmenüre, akár azonnal indulhatunk a Bajnokok Ligájában is. Ha ezt választjuk, akkor felcsendül a Zadok the Priest kicsit átdolgozott dallama, ami ugye a BL hivatalos himnusza. Itt tizenkét kupacból választhatjuk ki azt a csapatot, amelyikkel nekivágnánk a küzdelmeknek, ám érdekes módon ez az egység az angol másodosztályból is származhat. Ezután sorsol a gép nekünk egy csoportot (amit mi akárhányszor újra randomizálhatunk), és indulhat is a küzdelem. Ugyanígy végigizgulhatjuk egyébként az Európa kupa, a Libertadores kupa, a Copa Sudamericana, az ázsiai AFC Bajnokok Ligája, vagy egy sima bajnoksághoz tartozó sorozatot is, ha pedig egyikre sem vágyunk annyira, akkor a "szimpla" kupás menüpontban saját magunk is létrehozhatunk tornákat. Az Online verseny a nevéhez méltóan az interneten vívott csatákat takarja, akárcsak az Online divíziók, ám ameddig előbbi csak sima meccseket, addig utóbbi már tíz szezonos megmérettetéseket ígér. Kiemelendő még a Master league, ahol a játékosok teljesítményének változásával, különféle igazolásokkal és meccsek megnyerésével tudunk egyre feljebb lépni a ranglétrán.

Grafika, játékmenet, összegzés

Egy átlagos meccs kezdete előtt több dolgot beállíthatunk. Kiválaszthatjuk a labda típusát, a mezeket (melyek ugye a nem licencelt csapatoknál eltérhetnek a valóságostól), a stadiont és a csapatfelállást. Utóbbi esetén számos dologgal el lehet szórakozni, az egyszerű felállásokat többféleképpen válogathatjuk össze; berendezkedhetünk ívelt labdákra, kontra támadásokra, labdabirtoklásra, védekezésre, abszolút támadójátékra, vagy a szélek előtérbe helyezésére. A kezdőcsapatot összerakhatjuk saját magunk, vagy forma alapján a gépre bízhatjuk ezt. Természetesen lehetőség adódik arra is, hogy megadjuk, ki végezze el a szögleteket, a szabadrúgásokat, vagy a tizenegyeseket. Előnyben részesíthetjük a lestaktikát, a cserék számát pedig bizonyos módokban mi magunk adhatjuk meg,

Az általános konfigurálási lehetőségek között mászkálva hatféle szintű gép ellen játszhatunk a kezdőtől egészen a szupersztárig. A meccsek hossza nem félidőben, hanem teljes időtartamban adható meg, minimum 5, maximum pedig 30 perces megmérettetésre számíthatunk. Külön be tudjuk kapcsolni a játékosok érzelmeit, így például elrontott helyzetnél az idegesség, gólnál az öröm, becsúszásnál pedig a fájdalom érzéseit próbálja meg közvetíteni a játék. A meccseket Jon Champion (a BBC ismert sportriportere) és Jim Beglin (többek között a Leeds és a Liverpool nyolcvanas évekbeli játékosa) közvetíti, a küzdelem előtt a felállásokkal lehet megismerkedni, majd egy kis körültekintést kapunk a stadionban helyet foglaló szurkolókról és a játékosokról, akik persze valamennyien lázasan készülnek már a kezdőrúgásra.

A játékmenet olyan, mint amit egy focis játéktól megszokhattunk, az irányítást pedig a PES vagy a FIFA stílusa szerint lehet beállítani, ám még így sem ugyanolyan minden, a szerelés például utóbbi esetben nem a kör, hanem az X dupla megnyomásával végezhető. Grafikailag kimondottan korrektnek mondható a játék, egész jól kidolgozottak a részletek, és nem csak a játékosok arcaira, hanem a publikum külsejére is szántak időt a fejlesztéskor. Az árnyékokat viszont általánosságban nem elég jók, ahol pedig mégis látszódik a nap vagy a reflektor fénye, ott pedig már egy kicsit túlspilázták a dolgot. A különbség egyébként szemmel látható a konkurens megoldáshoz képes, sokkal rajzoltabb a grafika, kevésbé valósághű, sokszor pedig túl egyszerű, bár tény ami tény, ez az eddigi legszebb PES. A fű itt is nagy szerepet kapott, a cipők talpain található hegyek viszont nem mindig érintkeznek a talajjal vagy a labdával, erre oda lehetett volna figyelni. Az eséseket elég korrektül lemodellezték, ami viszont igazán jó hír, hogy a támadásoknál sokkal jobb a gép mesterséges intelligenciája, mint a FIFA esetén, nem fordul vissza a támadást követő játékos, hanem igyekszik olyan pozícióba kerülni, hogy indítani lehessen.

A távoli lövések is a napos oldalra tartoznak, bár nem árt egy kis gyakorlás, mert azért nem ritka a "jó lövés, bedobás" című méltán ismert helyzetet előidézni. A szöktetések elsajátítása szintén némi időt vesz igénybe, utána viszont már elég kellemes helyzeteket lehet teremteni. A becsúszások tetszettek, bár ez is nehezebb a FIFÁ-nál, jó irányba kell lendítenünk a joystickot, különben pillanatok alatt besárgulhat a játékosunk. Ötletes egyébként, hogy egy rossz szerelés következményeként fellépő sérülés esetén a bíró odaballag a játékoshoz, és megnézi, hogy mi lehet a probléma, majd utána hívja az orvosi stábot, kedves és igényes közjáték ez. Meccs közben forszírozhatjuk a letámadást, vagy beállhatunk védekezni a kapu elé, attól függően természetesen, hogy éppen hogy állunk az ellenfélhez képest. Jól működik az előnyszabály is, sőt, jobban, mint a FIFA esetén, ugyanis egy lest nem fúj be azonnal a bíró, ha már nem befolyásolja a meccset és egy saját térfélen mozgó focista kaparintja meg a labdát. Amit még fejleszteni lehetne, hogy bizonyos tárgyak jobban mozogjanak, a szögletzászló, vagy leginkább a háló lifeg elég rendellenesen.

Hogy a Pro Evolution Soccer 2015 vagy a FIFA 15 a jobb, az elég szubjektív, bár azért nem merész dolog kijelenteni, hogy az EA tervezőasztalánál egyelőre jobb munkát végeztek. Mindazonáltal nem árt, ha elkezdenek hátrafelé figyelni, mivel a Konamin nagyon látszik az fejlődés és az akarás, melynek nem nyögés, hanem egy kiváló játék lett az eredménye. Az idei PES ugyanis tényleg jobb lett az előző verzióknál, kimondottan sok olyan apróság kényezteti el a játékosokat, melyek mosolyt csalnak az majd arcokra. A grafika ugyan még mindig nem elég élethű, de ezt úgy is meg lehet fogalmazni, hogy más megközelítésből készült, ám ezen már nem kell sokat dolgozni ahhoz, hogy teljesen valósághű legyen. A játékmenettel sincs gond, jók a mozgások, a támadások egészen jól végigvihetők, az előnyszabályokat pedig példásan oldották meg. Kissé gyengék lettek a kapusok, legalábbis nem nagyon akad olyan szög, ahonnan ne lehetne gólt lőni, de üsse kavics, legalább nem idegesítjük fel magunkat azon, hogy sosem találunk a kapuba. A PES legnagyobb hiányossága viszont továbbra is a licencek terén adódik, ameddig pedig nem pótolják a korábban említett angol és német ligát, addig egyszerűen nem tud teljes értékű futballszoftverré válni a Konami fejlesztése. Érdemes persze egy próbát tenni vele, hiszen a jövőben még nagy sikert arathat a PES, bár a FIFA még valószínűleg nagyobb tömeget fog megmozgatni, pláne az online világban.

PES 2015 gépigény
Minimum Ajánlott
Processzor Intel Core 2 Duo / AMD Athlon II X2 240 Intel Core i3 530 / AMD Phenom II X4 925
RAM 1 GB 2 GB
VGA ATI Radeon HD X1300 / NVIDIA GF 7800 ATI Radeon HD 2400 / NVIDIA GF 7950
DirectX DirectX 9.0c DirectX 9.0c
Operációs rendszer Windows Vista/7/8/8.1 - 64-bit Windows Vista/7/8/8.1 - 64-bit
HDD 8 GB 8 GB

Pro:

  • Jelentős fejlődés grafika és játékmenet terén.
  • Jól modellezett támadások.
  • Valósághű irányítás és mozgások.
  • Egyszerű és átlátható a menü felépítése.
  • Sok hasznos apró fejlesztés.

Kontra:

  • Grafikailag még mindig bőven van hová fejlődni, kevés például az árnyék.
  • Nagyon hiányzik az angol és a német bajnokság.
  • Sokat kell várni a betöltésekre, nem lehet normálisan átugrani az ismétlést.
  • Nem mindig jók a kameraállások.
  • Az egyszerű menü talán egy kicsit letisztultabb a kelleténél.
  • A kapusok néha döbbenetesen nagyokat bakiznak.

Értékelés: 75

Legendd

A játékot PlayStation 4-en teszteltük. Megvásárolható az 576 KByte üzleteiben és webáruházában.

Azóta történt

  • The Crew teszt

    Amerika végtelen úthálózata – valamint ligetei, hegyei, sivatagjai, tengerpartjai és szinte minden négyzetcentimétere – hódítóra vár az Ubisoft autós játékában.

  • Élőszereplős előzetest kapott a Call of Duty Online

    A kizárólag Kínában elérhető ingyenes Call of Duty játék hamarosan megkapja a végső kiadását.

  • Fistful of Frags teszt

    A crossplatform játék a régi LAN-partik hangulatát hozza el, ingyenesen tölthető le, mégis korrekt grafika, jó játékmenet és izgalmas csaták jellemzik.

Előzmények

  • Assassins's Creed: Unity teszt

    A forradalmi lázban égő Párizs az eddigi egyik legjobb helyín a sorozatban, ami képes is megmenteni az innováció hiányától szenvedő legújabb részt.

  • NBA 2K15 teszt

    Aki igazi NBA-életérzésre vágyik, de valami oknál fogva nem draftolták, abba is hagyhatja a keresgélést; megérkezett a sorozat eddigi legjobb része.