Hirdetés
Időzsonglőrök
Mindegy, hogy létrejöttekor mekkora forradalmi átalakulásokat hozott, előbb-utóbb minden technológiai újítás elveszíti a varázsát. A repülőgép szó szerint megváltoztatta azt, hogy miként tekintünk bolygónkra, hogy miként küzdjük le a távolságokat – ma pedig morcosan szidjuk a várakozásokat, a lábhelyet és a vacak USB-töltőt. Az internet? Rendben, online élünk, szinte minden pillanatunkat áthatja a net, de az algoritmusok, az influencerek és az AI által ontott szemét közepette egyre ritkábban találni tényleg értékes tartalmat. És bizony ugyanez történt meg az időutazással is. Vagyis ugyanez fog megtörténni vele. Majdan megtörténedett…? A témával kapcsolatban nehéz megtalálni a tökéletes igeidőt. Fia Quinn, a ChronoZen rutinos alkalmazottja már a legkisebb mértékben sem tud lelkesedni a múlt bejárásáért – igaz, ő ezt amúgy sem szórakozás gyanánt teszi, hanem munkaként végzi.
Ha a váratlan időhullámok korában lehet ilyen konkrétan fogalmazni, 2064-ben járunk, amikor a leggazdagabbak már nem trópusi nyaralásokkal és helikopteres csúcshódításokkal menőznek, hanem méregdrága utazásokat tesznek a múltba. A kronoviharok, időparadoxonok, valamint az „upsz, véletlenül megöltem a saját nagyapámat” jellegű problémák persze igen komoly veszélyt jelentenek mindenkire, ezért a kormányzati fenntartású ChronoZen szigorú szabályok szerint működik: minden klienst egy jól képzett ügynök kísér a múltba, felügyelve és segítve, hogy az el tudja érni saját, előre egyeztetett és jóváhagyott céljait. Fia is egy ilyen ügynök, és hamar rá fogunk jönni arra mi is, amit ő már régóta tud: a gazdag kliensek elképesztő könnyedséggel képesek bajba sodorni nem csak magukat, de akár az egész globális idővonalat is.
Első kuncsaftunk, egy forradalmi gyógyszert feltaláló kutatóorvos például némi nosztalgiázás végett fiatalkora színhelyére térne vissza: elit egyetemére, kollégiumi szobájába, no meg a zsírszagú étterembe, ahol annak idején annyi időt töltött el tanulással és burgerzabálással. Nekünk legalábbis ezt mondja, de aztán kiderül, hogy ennél valami sokkal komolyabb célja van – amiért akár saját életét is hajlandó feláldozni. Önmagában ez még nem is lenne gond, csakhogy ez a cselekedete átírná az ő majdani jövőjét is, ez pedig számára kifejezetten tilos. A ChronoZen ugyanis eltérő történelmi fontossági csoportokba osztja be az embereket: akinek jelentős hatása volt a történelemre, az magasabb beosztásba kerül, az pedig azzal jár, hogy Fia egyre kevésbé engedheti meg, hogy az ő életük megváltozzon. Az egyszeri átlagember? Kit érdekel, ha pár évtizeddel előbb halálozik el, ha mással köt házasságot, ha eggyel több gyereke születik. Egy élethosszító szert feltaláló tudós? Na, az ő sorsa érinthetetlen, és így Fia kétségbeesett hajszába kezd, hogy ezt el is érje.
Az Old Skies efféle történetekből hoz egy csokorra valót (én a hatodik sztoriban vagyok, és érzésem szerint lesz még egy), kiválóan működő antológiában tálalva azokat. Eleinte tehát a mindig New York múltjába vezető történetek teljesen különállónak tűnnek – mind érdekesek, de azért van az emberben valami kis hiányzérzet valami mindent összefogó történet után epedezve. Szerencsére a Wadjet Eye író vannak annyira rutinosak, hogy ilyen hibát ne kövessenek el, és a harmadik sztori végétől kezdve egyre több jel mutat arra, hogy van egy mélyebb narratív szintje is az Old Skiesnak – és Fia meg kollégái is egyre fontosabbá válnak ebben. Míg a stúdió előző játéka, az egészen zseniális Unavowed komoly hangsúlyt fektetett a döntési szabadságra, addig az Old Skies a csaknem teljesen lineáris, így aztán a lehető leghatásosabban tárulnak fel azok az apró részletek, és később a hatalmas fordulatok, amelyek az egyszeri ügyek összességénél is többé teszik a játékot.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!