Dream teszt (PC)

Wake up, Howard!

Howard tehát egy kanapén ébredve kezdi meg furcsa kalandjait, és amint a szobájához eljut, lehetősége van mindjárt ismét álomra hajtani a fejét, amit követően egy Mincecraft – Mátrix betöltő program egyvelegében találja magát (tulajdonképpen saját memóriapalotájában), ahonnan idővel egyre többféle álmot látogathat meg, akár újra meg újra. Ebben a fehér és fekete kockák által uralt világban végigszaladva tárgyakat lehet találni és elhegyezni, a nagy fehér kapukhoz érve pedig visszatérő álmokat tudunk ismét átélni. Mondjuk egy olyat, amely egy sivatagos hegyvidéken zajlik, ahol elég hamar kiderül, hogy mennyire nincs a Dream a játékos segítségére: ott van Hoaward a semmi közepén, és ha épp a mászkálás során belebotlik valamibe, interakcióba elegyedhet vele.

Több helyszín is akad Howard visszatérő álmaiban, például sivatag
Több helyszín is akad Howard visszatérő álmaiban, például sivatag [+]

Felvehet mondjuk egy álmoskönyvrészletet, esetleg egy térképet, felfedezhet mindenféle tárgyat, információt vagy hangrészletet, emellett régi emlékek is előkerülhetnek. Lehet találni zsebre vágható tárgyakat is, mondjuk elemlámpát, iránytűt, pénzérmét és így tovább. Howard szokásos FPS-ses irányítógombokkal tud mozogni, a zsebtárgyak között pedig az egér tekerőjével tud váltani. Amennyiben a játékos a csörgőórát választja ki, az álom véget ér, és Howard felébred. Elég hamar kiderülnek egyébként a játék első problémái: konkrétan, ha Howard nem bukkan rá egy feladatra, hosszú perceket bolyonghat egy-egy álomban (azért egy idő után bele lehet futni valamibe), és hiába tud a fiatalember ugrani, alacsony sziklák és bugok is az útját állják. Jómagam többször is elakadtam a legkülönfélébb pályaelemekben és láthatatlan falakban. Ez is az álom része volna? Sajnos nem.

Lehetetlen világokat is meglátogat Howard az álmaiban
Lehetetlen világokat is meglátogat Howard az álmaiban [+]

Amennyire felfedező, annyira puzzle játék is a Dream, a sivatagban például egy terminálhoz élve labirintusos-menekülős feladatokat kell megoldani, ahol a cél az, hogy a kivilágított folyosókon lekapcsoljuk a villanyt, mielőtt valami rémálomszerű izé utolérne bennünket. Ez is elég problémás a már említett megakadások miatt, aztán a kialszik a fény, ember legyen az ágyban, aki a koromsötétben kitalál. Máskor is nulla fényben kell matatni, és volt olyan alkalom, amikor egyszerűen nem jöttem rá, hogy mit is kéne csinálni, hiába keringtem egy barátságtalan nappaliban, messze tehát egy Talos Principle gördülékenysége.

Sok helyszínen sötét van, néhol pedig semmi fény nem szűrődik be
Sok helyszínen sötét van, néhol pedig semmi fény nem szűrődik be [+]

Másutt formákat vagy fénycsöveket kell sorba rendezni, esetleg bolygó-együttállást előidézni, és olyan álom is van, amelyben rendkívül jól kinéző lehetetlen világba csöppen Howard, ahol minden falon lépcsők és ajtók vannak, tök jó ezeken végigsuhanni, még ha túl sok haszna nincs is a dolognak. Vannak kreatívan és érdekesen kidolgozott pályák, úgyszintén megfelelően balanszírozott és változatos feladatok, máskor viszont mintha a dizájn alfa fázisban maradt volna, és unalmas puzzle-ből is akad. A lényeg: a játékosra van bízva, hogy mikor mit csinál, és akad elég felfedezni váró információ földön, vízen és égen.

Vannak látványosan kidolgozott pályák és szórakoztató feladatok
Vannak látványosan kidolgozott pályák és szórakoztató feladatok [+]

Az Unreal Engine 3 segítségével életre hívott látványvilág a több hangsúly kapott pályákon színvonalas és remek hangulatot teremt, másutt viszont kötelező jellegű bolyongásnak érzi a játékos a térbejárást. A képkocka sebesség néhol erősen ingadozott, pedig annyira nem durva a grafika, hogy egy közepes masinát térdre kényszerítsen, másutt pedig a textúrákon „át lehetett nézni”. Az irányítás apró problémáit már említettük, és ha hozzávesszük, hogy kevesebb Howard álmaiban az érdekesség, mint a kevésbé hasznos időtöltés, elmondható, hogy ez a nemlineáris narratívájú felfedező/puzzle játék messze nem lett olyan emlékezetes, mint több másik, színvonalasabban összerakott és kevésbé bugos darab. Ám elfelejteni sem kell ezt a Dreamet: a hangulat, a felfedezés és a feladatok adottak, a kérdés, hogy a játékos fogékony-e Howard álmaira.

Pro:

  • Nemlineáris álomnarratíva az elbeszélési mód kedvelőinek;
  • Gyakran kreatív pályadizájn és változatos feladatok;
  • Izgalmas szakaszokból is akad, és csak szépet lehet álmodni.

Kontra:

  • Sok az eseménytelen bolyongás;
  • Textúrákban és a koromsötétben is el lehet akadni;
  • Több bug még mindig javításra vár;
  • Nincs színvonalas háttérsztori.

65

Bone123

A Dream felfedező/logikai puzzle megjelent Steamen.

Azóta történt

  • SOMA teszt (PC, PS4)

    Mesterien variált suspense, fordulatok és fejtörők – a Soma az intelligens sci-horror játékok legjavát nyújtja, méghozzá kiváló audiovizuális körítéssel és nem kevés félelemérzettel a sötét, barátságtalan folyosókon.

Előzmények