A geometriai formák között elveszve...
A művészi érték és a mobilos játék szókapcsolatok ritkán szerepelnek egy mondatban, azonban ha akad alkotás, amire rá merem sütni az előbbi minősítést, a Monument Valley esetében indokoltnak érzem. Az eredetileg iOS-re, majd pár hónappal később Androidra is megjelent puzzle/platformer, ami azóta egy kiegészítőt is kapott, ugyanis kreatív és meghökkentő pályadizájnjával, hangulatos és különleges játékmenetével, valamint kellemes hangeffektjeivel és zenéivel valami merőben mást hozott a mobiljátékok közé, mint amihez hozzászoktunk. És ha már a szintén remek Adventures of Poco Eco: Lost Sounds kapcsán a Monument Valley-t megemlítettük, hát akkor gyorsan összedobtuk ezt a tesztet, hogy legyen lehetősége a Gamepodon a két játéknak egymásra hivatkoznia.
A Monument Valley főszereplője egy fiatal hercegnő, Ida, aki egy furcsa világban találja magát, ami már az első pillanatokban szokatlan, hiszen hősnőnket keskeny platformokon, lépcsőkön és mindenféle pillérek meg lebegő építészeti elemek között viszi az útja, aztán amikor a gravitáció is felmondja a szolgálatot, és valamelyik folyosó oldalán vagy plafonján találja magát, nos, az Idával hasonult játékos is meglepetten mered a képernyőre. A Monument Valley különlegessége ugyanis a geometriai formák becsapós megjelenése. Egy út, amely vízszintesnek tűnik, egy emeletre viheti fel a hercegnőt, egy forgatható pályaelem pedig lehetetlen módon egymástól távoli szinteket egyenlít ki, és így tovább. A játék előrehaladtával egyre különlegesebb pályákon és egyre lehetetlenebb geometriai elemeken viszi végig Idát az útja, az alapjátékban összesen tíz fejezetben.
Akinek a fent leírtak valahonnan ismerősek, bizonyosan találkozott már Maurits Cornelis Escher grafikával, vagy olyan képekkel, amelyeket az ő művészete ihletett. Mindezt pedig nagyon izgalmas egy 3 dimenziós, szabályos geometriai formákból összerakott játékban mozgás közben is kipróbálni. A játékosnak mindössze annyi a dolga, hogy az előtte megnyílt út valamelyik pontjára odabök, Ida pedig odamegy, már ha valami útját nem állja. Ha mozgó vagy mozgatható pályaelemekkel találkozik (néha maga a pálya mozgatható), akkor logikai és absztrakt képességeinkre is szükség lesz, hogy az akadályokat sikerrel vegye.
Végeredményben Idának meg kell fejtenie, hogy miért került ebbe a fura világba, és mi a célja. Mindez számos, tényleg művészi szinten kidolgozott pályán élvezhető végig, ahol a hangeffektek ugyanúgy hozzáadnak az élményhez, mint a lágy, hangulatkeltő zene. A grafikai stílus (vagyis az izometrikus axonometria, nevezzük nevén a dolgot) tényleg remekül áll a Monument Valley-nak, úgyhogy a játék rövidsége ellenére is érdemes lehet az ezer forint körüli összeget kifizetni, platformtól függően.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!