Hirdetés
Egy új élmény?
Már elöljáróban fontos leszögezni, hogy soha nem játszottam a korábbi ARK játékokkal, csak annyit tudtam róluk, hogy népszerűek, és nem csak a rajongók, hanem az ellendrukkerek tábora is viszonylag nagy. Viszont a barátaim közül többen is órák százait és ezreit rakták bele az ARK-ba, és lassan kezdem megérteni, miért. Gyerekkorom óta rajongok a dinókért, de valahogy a túlélő játékok eddig nem tudtak felizgatni. Amikor végül több halasztást követően csak megjelent a Survival Ascended alcímet viselő újra-kiadás, egy kedves barátommal abban maradtunk, ha elfut a gépén, akkor beszerzem én is, aztán lesz, ami lesz. Lett is: azóta 130 beletett játékóra, néhány idegösszeomlás, rengeteg „az mi a túró ott?” felkiáltás, és egy betervezett videókártya- és SSD-frissítés az eddigi mérleg.
Az ARK első verziója 2015 júniusa óta elérhető, szóval már 8 éve osztja meg a közönséget. A játékosok egy része minden hibája ellenére imádja, mások pedig utálják a sok otrombasága miatt, valamint azért, mert a mai napig nem az optimalizálás a Studio Wildcard legfőbb erőssége. Tény, hogy az ARK-hoz mindig egy aktuálisan erős gépre volt szükség, de sokszor még akkor is kompromisszumokat kellett kötniük a játékosoknak, ha egy mini-erőművön játszottak. Sajnos ez az Ascended esetében sincs másként. Én jelenleg egy Geforce RTX 3060 Ti kártyával játszom, alacsonyabb grafikai beállítások mellett kényelmesen fut a játék, de így esélytelen kihasználni az ötödik generációs Unreal Engine által nyújtott lehetőségeket. Volt a csapatban azonban olyan ember is, akinek 3080 Ti-on egyáltalán nem indult el a játék, vagy épp a főmenü után omlott össze rendszeresen. Ahhoz, hogy teljes pompájában csodálhassuk meg a grafikai újításokat, bizony a legerősebb videokártyák egyikére lesz szükségünk, és a gép többi része sem árt, ha a felsőkategóriából kerül ki. Persze bízhatunk benne, hogy az optimalizálás előbb-utóbb megtörténik, de egyelőre nincsenek bíztató jelek, sok apró frissítés érkezett, de a teljesítmény nem javult.
A felújított ARK egyik legfontosabb ígérete, hogy a kellően erős gépek tulajdonosai komoly látványorgiát kapnak, de szerencsére a játékmechanikát érintő újdonságok is a csomag részét képezik. Már az alapoknál elkezdhetjük a dicséreteket: fantasztikusan részletgazdag lett a karakterkreálás! Gyakorlatilag az utolsó szőrszálig személyre tudjuk szabni avatárunkat, ennek köszönhetően egészen szürreális figurákat is láthatunk játék közben. Játék közben a környezettel való dinamika is rengeteget fejlődött: elhajlik a fű, ha szaladgálunk benne, rendkívül igényes a vízzel való érintkezés fizikája, illetve a nyersanyagok megjelenése is remek. Leírva furcsán hangzik, hogy egy kő csákányozása is lehet látványos, de ebben a játékban az.
Műfaját tekintve az ARK ugyebár egy olyan túlélő játék, amelynek szerves része az építkezés, így nem meglepő, hogy egyes játékosok művészi szintre emelték az alkotás ezen részét. Ők most örülhetnek, ugyanis az építkezős rész is változott, bár bizonyos elemek csak egyszerűbbek lettek: mostantól például nem kell kábeleket és vízvezetékeket fektetnünk, mindkét erőforrás „vezeték nélküli” lett, tehát elég lepakolni a tartályokat a vízforrás és az otthonunk között, illetve ledobnunk egy generátort, adott is az összkomfort. Szintén kényelmi funkció, hogy már nem kell az épületelemeket külön legyártani, hanem az építkezés során, elhelyezés előtt dönthetjük el, hogy az adott elem mondjuk egy sima vagy egy ablakos fal legyen, vagy netán egy ajtó. Ha elrontunk valamit, vagy csak költözni szeretnénk: semmi gond, csak fel kell szedni az alapokat, az épületünk nem omlik össze, ellenben minden, ami az alaphoz kapcsolódott, a táskánkba kerül és vihetjük magunkkal.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!