ARK: Survival Ascended teszt

Az utóbbi évek egyik legsikeresebb játéka - sokakat meglepve - az ARK volt, annak felturbózott, új motorra átportolt verziója viszont hideget és meleget is kapott.

Egy új élmény?

Már elöljáróban fontos leszögezni, hogy soha nem játszottam a korábbi ARK játékokkal, csak annyit tudtam róluk, hogy népszerűek, és nem csak a rajongók, hanem az ellendrukkerek tábora is viszonylag nagy. Viszont a barátaim közül többen is órák százait és ezreit rakták bele az ARK-ba, és lassan kezdem megérteni, miért. Gyerekkorom óta rajongok a dinókért, de valahogy a túlélő játékok eddig nem tudtak felizgatni. Amikor végül több halasztást követően csak megjelent a Survival Ascended alcímet viselő újra-kiadás, egy kedves barátommal abban maradtunk, ha elfut a gépén, akkor beszerzem én is, aztán lesz, ami lesz. Lett is: azóta 130 beletett játékóra, néhány idegösszeomlás, rengeteg „az mi a túró ott?” felkiáltás, és egy betervezett videókártya- és SSD-frissítés az eddigi mérleg.

Az ARK első verziója 2015 júniusa óta elérhető, szóval már 8 éve osztja meg a közönséget. A játékosok egy része minden hibája ellenére imádja, mások pedig utálják a sok otrombasága miatt, valamint azért, mert a mai napig nem az optimalizálás a Studio Wildcard legfőbb erőssége. Tény, hogy az ARK-hoz mindig egy aktuálisan erős gépre volt szükség, de sokszor még akkor is kompromisszumokat kellett kötniük a játékosoknak, ha egy mini-erőművön játszottak. Sajnos ez az Ascended esetében sincs másként. Én jelenleg egy Geforce RTX 3060 Ti kártyával játszom, alacsonyabb grafikai beállítások mellett kényelmesen fut a játék, de így esélytelen kihasználni az ötödik generációs Unreal Engine által nyújtott lehetőségeket. Volt a csapatban azonban olyan ember is, akinek 3080 Ti-on egyáltalán nem indult el a játék, vagy épp a főmenü után omlott össze rendszeresen. Ahhoz, hogy teljes pompájában csodálhassuk meg a grafikai újításokat, bizony a legerősebb videokártyák egyikére lesz szükségünk, és a gép többi része sem árt, ha a felsőkategóriából kerül ki. Persze bízhatunk benne, hogy az optimalizálás előbb-utóbb megtörténik, de egyelőre nincsenek bíztató jelek, sok apró frissítés érkezett, de a teljesítmény nem javult.


[+]

A felújított ARK egyik legfontosabb ígérete, hogy a kellően erős gépek tulajdonosai komoly látványorgiát kapnak, de szerencsére a játékmechanikát érintő újdonságok is a csomag részét képezik. Már az alapoknál elkezdhetjük a dicséreteket: fantasztikusan részletgazdag lett a karakterkreálás! Gyakorlatilag az utolsó szőrszálig személyre tudjuk szabni avatárunkat, ennek köszönhetően egészen szürreális figurákat is láthatunk játék közben. Játék közben a környezettel való dinamika is rengeteget fejlődött: elhajlik a fű, ha szaladgálunk benne, rendkívül igényes a vízzel való érintkezés fizikája, illetve a nyersanyagok megjelenése is remek. Leírva furcsán hangzik, hogy egy kő csákányozása is lehet látványos, de ebben a játékban az.


[+]

Műfaját tekintve az ARK ugyebár egy olyan túlélő játék, amelynek szerves része az építkezés, így nem meglepő, hogy egyes játékosok művészi szintre emelték az alkotás ezen részét. Ők most örülhetnek, ugyanis az építkezős rész is változott, bár bizonyos elemek csak egyszerűbbek lettek: mostantól például nem kell kábeleket és vízvezetékeket fektetnünk, mindkét erőforrás „vezeték nélküli” lett, tehát elég lepakolni a tartályokat a vízforrás és az otthonunk között, illetve ledobnunk egy generátort, adott is az összkomfort. Szintén kényelmi funkció, hogy már nem kell az épületelemeket külön legyártani, hanem az építkezés során, elhelyezés előtt dönthetjük el, hogy az adott elem mondjuk egy sima vagy egy ablakos fal legyen, vagy netán egy ajtó. Ha elrontunk valamit, vagy csak költözni szeretnénk: semmi gond, csak fel kell szedni az alapokat, az épületünk nem omlik össze, ellenben minden, ami az alaphoz kapcsolódott, a táskánkba kerül és vihetjük magunkkal.

Hirdetés

Fáj, de szeretjük

A sok-sok újítás közé tartozik a festés korszerűsítése is; a régi ARK-ban is kedvünkre lehetett színezni mindent, azonban most sokkal több árnyalat áll rendelkezésre, akár a lámpák és fáklyák fényét is meg tudjuk változtatni, így remek hangulatvilágítást tudunk varázsolni az otthonunkba. Ez már csak azért is hasznos, mert bekerült a játékba a sok játékból ismerős fotómód, amivel látványos fényképeket tudunk készíteni (többek között a cikkben látható képek egy része is ezzel készült).


[+]

A személyes kedvenc újdonságom a babadinók befogása! Az Ascendedben ugyanis már szabadon magunkkal vihetjük a természetben császkáló növendék állatokat, csak előbb „véletlenül” árvává kell tenni őket. Ez a játék kezdeti szakaszában nagyon hasznos lehet, hiszen így akár egészen magas szintű haszonállatokra is szert tehetünk, mindenféle segédanyag nélkül. Szelídítés után a teljesen felújított menüben van lehetőségünk egy átlátható, és jól kezelhető felületen nyomon követni az állatainkat, illetve az új térképoldalon megjelölhetünk magunknak bármit, tudunk közelíteni, távolítani, és még jól is néz ki. Mivel a játék nem a pacifista hozzáállásáról híres, ezért a végtelen építkezésen, és dinósimogatáson felül még több harc vár ránk, és bizony ez is látványosabbá vált. Eleve szebbek az állatok is, de a harc során szerzett sérülések is jobban vannak ábrázolva, illetve a fegyverek használata is sokkal kézenfekvőbb lett. Például kényelmesen tudunk váltani lőszerek és kiegészítő eszközök között. Végül, de nem utolsó sorban, ha beragadunk valahova, a táskánkban található implantátum segítségével biztonságos helyre tudjuk teleportáni magunkat, ami kimondottan jó funkció, mivel az ARK-ban nagyjából bárhova és bármikor be lehet ragadni.


[+]

A felsoroltakon felül persze még sok más újítás is került a játékba, így nem teljes a lista. Bár a személyes tapasztalataim mind az Ascendedre alapulnak, azonban rengeteg cikket olvastam el a témában, videók százait néztem meg, és játék közben is ARK-streamek futnak a háttérben, így azért elég összetett képet kaptam arról, milyen lett ez az új kiadás az Evolvedhoz képest. Ahogy arról is, mennyire megosztja most is az embereket az egész ARK-jelenség. Hiszen az egyik oldal (köztük én is) boldog, mivel egy gyönyörű játékot kaptunk, sokan az Ascended hatására kezdtek el játszani a játékkal, és a törzsgyökeres ARK-rajongók jelentős része is szívesen eleveníti fel a régi élményeket új megjelenéssel. Ugyanakkor ott van az az oldal, akik jogosan vetik a Wildcard szemére, hogy egy újabb rókabőrt húztak le a 45 eurós árral, illetve, hogy még ilyen hosszú fejlesztés után sem sikerült normálisan optimalizálni a játékot. Olyannyira nem, hogy rendszeresek a beakadások, az összeomlások, és konkrétan felzabálja a memóriát a játék futtatás közben. Az ARK az első játék, aminél azt tapasztalom, hogy bizony alacsony grafikai beállításokat kell választanom annak érdekében, hogy élvezhető sebességgel fusson, és ne diavetítést nézzek. Naponta többször futok bele apró, ám borzasztóan bosszantó hibákba: épületek alá szorult állatok, a semmi miatt megszakadó szaporítás, követés/agresszió kikapcsolásának hiánya stb.


[+]

Az Ark: Survival Ascended megjelenésével egyidejűleg az Evolved hivatalos szervereit rögvest lekapcsolták, és a Nitrado lett az egyedüli szolgáltató, akiknél indokolatlanul drágán lehet szervert bérelni. Természetesen offline is játszható a játék, ha valaki egyedül szeretne kalandozni a dinók között, de az ARK egy ízig-vérig multiplayer játék, és véleményem szerint sokkal élvezhetőbb is társaságban. Az egy másik kérdés, hogy a korábbi barátaink vajon fognak-e tudni váltani, mert a már többször is hangsúlyozott, elképesztően nagy gépigény korlátokat szabhat, tehát az igazi rajongók egy része valószínűleg most fog beruházni egy új videokártyába.

Összegzés

Az Ark: Survival Ascended nem új játék, nem az ARK 2, csupán egy durva grafikai és quality of life tuninggal ellátott felújítása az Evolvednek. Az ígéretek ellenére végül 45 eurós áron lehet hozzájutni, viszont így legalább minden korábbi DLC-t tartalmazni fog idővel, amikért már nem kell majd külön fizetni. Amennyiben megfelelő géppel rendelkezik az ember, rajongója a dinós világnak, és el tudja fogadni az optimalizálás teljes hiányát, érdemes beruháznia rá, ahogy annak is, aki még eddig nem merült el ebben a világban, de ingerli a fantáziáját ez a környezet. Fel kell készülni azonban az idegesítő hibákra, a folyamatos crashekre, és arra, hogy fűtésre nem kell energiát pazarolni abban a helyiségben, ahol a számítógépünk futtatja a játékot. Új játékosként számomra hatalmas élmény 130 óra játék után is, biztos vagyok benne, hogy belekerül még többször ennyi is majd!

Az Ark: Survival Ascended jelenleg korai hozzáférési státuszban van PC-n és Xbox konzolokon. A PlayStation 5-verziót most decemberre ígérik a fejlesztők.

Az Ark: Survival Ascended legfőbb pozitívumai:

  • A brutális grafikai upgrade miatt egyszerűen gyönyörű a játék;
  • rengeteg quality of life fejlesztést kaptunk (lásd építkezés, fegyverek kezelése stb.);
  • babadinókat tudunk befogni, ezzel könnyebbé téve a kezdeti időszakot a játékban;
  • egyszer kell csak megvenni, minden korábbi DLC elvileg díjmentesen belekerül idővel.

Az Ark: Survival Ascended legnagyobb hátrányai:

  • Konkrétan megeszi a gépünket, annyira nagy a gépigénye;
  • a gépigény miatt sok olyan gépen nem fog futni, amin az Evolved kényelmesen megy;
  • mégsem lett ingyenes, 45 euro nem is kevés pénz;
  • tele van idegesítő hibákkal;
  • csak a Nitradon lehet szervert bérelni, amik nem túl stabilak de legalább drágák.

Winkler Mariann

Azóta történt

  • V Rising teszt

    Két évvel ezelőtt nem várt sikert hozott a Stunlock stúdió számára a V Rising, és most minden földi jóval teletömve kiléptek a korai hozzáférés árnyékából is. Nézzük, mit is hoznak a teljes pompájú véres kalandok!

Előzmények

  • Mozgásban az ARK: Survival Ascended

    Az ARK: Survivel Evolved Unreal Engine 5-re átültetett új változatának PC-s kiadása már elérhető, konzolokra jövő hónapban érkezik.

  • Resident Evil 4: Separate Ways DLC teszt

    Ada párhuzamosan zajló története az eredeti Resident Evil 4 szerves részét képezte, a Remake-hez viszont DLC formájában kaptuk meg a kalandot. Vajon megéri az árát az extra sztori?

  • Resident Evil 4 teszt

    Az egykor az egész sorozatát teljesen új szintre emelő Resident Evil 4 jópár új kiadást kapott 2005 óta, de ez az első alkalom, hogy a Capcom teljességgel újraalkotta azt.