Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • draff

    aktív tag

    válasz moha21 #13891 üzenetére

    Sorba veszem a dolgokat:

    Abban teljesen igazad van, egy öreg tápban a mostoha körülmények és gyártásközi ismérvek alapján az elektrolitkondenzátorok egy bizonyos idő eltelte után megöregszenek, (többnyire kiszáradnak, így elég nagyméretű kapacitás-veszteséget szenvednek el)
    -anno- azokat akkor általában ki kell cserélni.
    Ez eddig rendben.

    Hogy honnan vettem a számokat?
    Eléggé egyszerű.
    A winchwsterekre többnyire rá van írva.
    A processzorok internetes adatlapján szintén megvannak a -tól_-ig teljesítmény-paraméterek.
    A mindenféle ventilátorok pedig "szintén zenész".
    A többi meg - saccra. Vagy még csak az se, csupán valami gyanakvás. Mert minden fogyaszt valamennyi áramot, de elég logikusnak tűnhet, hogy egy RAM nem sokat.

    Tudtommal az üzemelő HDD viszont folyamatosan pörög, ezzel tehát áramot is zabál. És nekem 3 pörög a gépemben ...
    Most - abban teljesen igazad van - hogy más az áramfelvétele a felpörgés, és teljesen más a már folyamatosan forgó állapotában egy HDD-nek.
    Ezt ennyire részletesen én még sohase néztem.
    Viszont többnyire rájuk vagyon írva.
    Mint említettem, a kezemben egy szar 10,2GB-os Quantum Fireball. Ez egy eléggé régi cucc, de ami a lényeges, hogy ez van rája írva:
    POWER REQ: 5/12V____600/900mA
    Ebből az következhet csupán, hogy P=UxI, azaz VA-ben a teljesítménye.
    Hogy ez valós értékében (W-ba átszámítva) számolva mennyi, az megint más tészta.

    Lehet, hogy nekem még valami eléggé régebbiek vannak, mert a 2 Maxtorom már legalább 8-10 éves, a Samsung meg vagy 6-8 éves lehet.
    Ha már maga az alaplapom 2002-es évjárat ...

    "Meg szabad kérdezni mivel történt a mérés? Illetve kissé ellentmondást érzek a két mondat közt, az egyikben az állítod nem mérsz , a másikban meg fordítva."

    IGEN, meg szabad kérdezni.
    Van egy konnektorba bedugható SilverCrest gyártmányú (valami kínai gagyi) digitális teljesítmény-mérőm.
    Most nem mondom, hogy ez valami OMH által hitelesítetten annyira precíz mérődolog lenne, de bizonyos otthoni mérésekre még elmegy.
    Az egyik mondatomban tehát valóban mérek.
    A teljes számítógép 220 voltos hálózatról felvett össz-teljesítményét mértem - ezzel a "mérővel".

    A másikban meg nem mérek - tényleg nem!
    Nem mértem meg a gépen belül külön-külön az egyes részegységek "alapjárati" és terheléses áramfelvételét ... mert az már eléggé macerás - no meg aztán - minek? Annyira a watt-tizedekre kihegyezni a dolgot - semmi értelme nincs.
    Csak átlagolás van és adatnagyolás.

    A táp sem biztos, hogy egészen 400 W-os. Lehetséges, hogy 378,6 W-nál már letilt. Sose mértem ki a plafonját.
    Továbbá - a 160 GB-os vinyóm sem 160 GB, mert a HD Sentinel szerint csupán 152625 MB.
    Ez van. És mellette az 1 GB-os pendrive sem 1024 MB-os. ...

    Az USB-ket azért is nem vettem bele a fogyasztási sorba az állítólag 500 mA-es (+5 volton felvett) áramukkal, mert mint fentebb már ezt megemlítettem - azok csak opcionálisak.
    Azaz-vagy be vannak dugva, vagy nem.

  • draff

    aktív tag

    válasz didyman #13897 üzenetére

    Ha figyelmesebben elolvastad volna azt, amit a kondi kisütéséről írtam ugyebár? hogy egy néhány wattos de 220-as izzóval kellene megpróbálni először .. és csak utána a csavarrhúzós de drasztikusabb módszert

    akkor nem lenne itt ez a bölcs megjegyzésed.

  • draff

    aktív tag

    válasz didyman #13900 üzenetére

    Én már találkoztam mindent beterítő finom aluminiumos trutyiforgáccsal és a vele együtt fröccsenő sárgás-barnás akármivel (gondolom valami elektrolittal átitatott anyag (tán papir) lehet, ami a fegyverzetek között leend). És a hozzá tartozó - mellesleg rém büdössel - ami ilyenkor ugyebár adott. A pukkanás hatását most inkább mellőzném (de volt már majdnem tele a gatya ...)

    Ha viszont a hangnemem túl meredek lett volna, az elnézésedet kérem, tényleg nem vadulásnak szántam ...

    Amúgy az elektromos paneleken való eligazodás egy külön tudomány, így a nagyfeszültségű és kapacitású kondenzátorok kisütése is minden bizonnyal az, azonban erre én azt az elvet vallom -
    ha valaki nem ért hozzá, a tápjának még csak a fedelét se vegye le, különösen pedig ne babráljon benne az ott kószáló rejtett áramok körül.
    Aki viszont eligazodik benne, az nem csinálhat akkora bakit, hogy (még csak véletlenül se) barátilag fogdossa a 220-at! Bár engem már elég sokat ütött meg, de nem lettem kuki ...

    Mert mindezzel kapcsolatban nagyon igaza van annak a fórumtársnak, aki mindig automatikusan, de zárószó-ként azt írja:
    " Az erős áram olyan mint a gyenge áram, csak más a fogása."

  • draff

    aktív tag

    válasz építész #13901 üzenetére

    Egy számítógép tápjának a primer oldalán a 240 voltos 680 uF-os kondik kisütéséhez bőven elég a 15 W-os varrógép vagy hűtőizzó, - az akár hidegen, akár a melegen mért ellenállásával.
    Kisütni mindenképpen jó. Valahogy humánusabb dolog, mint egy vastag rézdrót vagy a csavarhúzó fémszára ...

    Hogy aztán a szekunder oldalt egy 12 V-os halogénizzóval vagy csak egy sima autólámpával "ereszti" az ember (üzem közben, mintegy műterhelés-ként), az megint egy másik téma ... ebben a dologban.

    [ Szerkesztve ]

  • draff

    aktív tag

    válasz ledan #13903 üzenetére

    A 3 éves "codegány" - az még nem kor.
    Csak bele kell nézni és a felpukkadt kondikat kicserélni (bár ilyen korában az az állapotuk még elég ritka szokott lenni
    Más meg nemigen megy tönkre bennük ... csak egyedül az elkó, mert idővel kiszárad és kapacitását veszti.

    Én a multkoriban a pukkadt alaplapi kondijaimat cseréltem ki és azóta köszöni, de jól van ... a beteg szerencsésen nem halt meg.
    Igaz hogy ment még vele előtte is, de talán jobb a megelőzés mint a meglepetés.

    Én azért nem dobnék el egy működö 3 éveset. - mert például sipol, mert zajos a ventije, +12 V helyett csak 11,5V-ot ad le, vagy 12,6-ot, stb.
    Majd ha 30 éves lesz ... akkor meggondolom.

    [ Szerkesztve ]

  • draff

    aktív tag

    válasz építész #13908 üzenetére

    Vehetsz bontóban is, vagy a PCMax-nál a Rottembiller utcában (a Baross térnél).
    Sosem kell vadiújat venni, mert ha egy kicsit értessz hozzá, akár meg is javíthatod.
    Csak egy alapos szétszedés-kitakarítás és néhány csepp műszerolaj kérdése az egész.

  • draff

    aktív tag

    válasz Lompos48 #13913 üzenetére

    Hát igyekszem ...
    De ne is mondd - kivéve már alapból néhány gyártási-hibásan beteget - azért egy pár éves elektrolit-kondenzátorra nem lehet rögtön azt mondani, hogy totál halott.
    Még csak a fémpohár se homályosodott be rajtuk annyira ...
    - legfeljebb az a ragacs sárgul és szikkad meg kissé, amivel a helyükre, a nyákra ragasszák le őket.

    Hogy el ne mozduljanak - és nem mintha az a két lábuk, amivel be vannak forrasztva, nem tudná őket megtartani.

    Mondjuk ha meg pukkan, akkor biza pukkan ragasztóstul ... és száll mint a győzelmi zászló. (ott házon belül)

  • draff

    aktív tag

    válasz mr_ricsi #13915 üzenetére

    Hááát - eléggé érdekes egy magyarázat, de lehet benne valami.

    Bár szerintem a kondik tetejére nem azért tesznek mindenféle alakzatú, lemez-elvékonyító, kigyengítő mintázatokat, mert akkor majd attól szebb lesz, hanem mert pukkanás esetére az lenne a "hasadótárcsájuk".
    Tehát adott a felfelé irányuló durranás.
    Vagy akkor a leragasztós rögzítés csakis a fizikai kiszáradást lenne hivatott kezelni?
    De - szedtem én már - illetve durrant már szét magától is nekem - olyan kondi, amit aztán alaposan de szemügyre lehetett venni. A kondenzátoron a külső fém csésze (vagy pohár) már eleve olyan kialakítású, és a töltelék (maga a kondi) olyan gumidugóval lefenekelt valami, hogy ott a kiszáradásra nem sok esély akad ...

  • draff

    aktív tag

    válasz tornas #13924 üzenetére

    Életem első "durrantása" az volt, amikor még az AD161-162 germánium tranzisztor-párokkal épített az ember erősítőt, és az Ezermester boltban néha lehetett kapni bontásra mindenféle nyákokat. Vettem is egy ötvenesért valami MK20-as magnópanelt, amin elég jó cuccok voltak. Máig megvannak azok a kis csepptantálok, amelyekről először azt sem tudtuk micsodák, aztán a gyárban a műszerészek kimérték nekem 2 tizedes pontossággal.
    Na -ebből a lényeg, hogy az első szériás azaz prototipus MK20-ak szinte mind így végezték.
    Azon a nyákon voltak jópofi Nichikon 1000 mikrofarádosok, amik akkoriban elég jónak számítottak az orosz és az NDK-s alkatrészek mellett.
    Bele is raktam mindjárt az erősítőmbe, ám valahogy nem vettem azt figyelembe, hogy csak 16 V-os.
    Aztán kapott persze kapott vagy 20-at.
    A "pohár" az egy az egyben elszállt róla, és lett az egésznek olyan bűze, hogy ihajla.
    Azért a hangeffekt és a szétloccsanó aluniniumlemezek az elektrolitos sárgás valamivel se voltak ám semmi. És ez ráadásul nem volt annyira nagy kondi.

    Gondolom, mit tud művelni manapság egy 300 V-ra méretezett 560 vagy 680 mikrós nagyobb fajta, ha valamiért nem tetszik neki a rendszer ...

  • draff

    aktív tag

    válasz apollo12 #13929 üzenetére

    Mondjuk ez annyira nem nagy zaj, de elég érdekes.
    Olyan mintha a ventilátor keltené ...
    Lehet hogy beleszorult és kiszáradt benne egy pók, és néha hozzáér valamelyik lába a propellerhez?

  • draff

    aktív tag

    válasz tornas #13940 üzenetére

    Az a "kis merőleges panel" véletlenül nem a ventilátor fordulatszámát lenne hivatott szabályozni? Ugyanis a ventilátor huzaljai pontosan arra vannak rákötve.
    Én nemrég szedtem szét egy hasonló megoldású, de DELL tápot és abban is volt ilyesmi, ráadásul egy műanyagba csomagolt zöld lencseszerű hőérzékelő (feltehetően termisztor) volt a nagy hűtőbordára valami szürke anyagban (lehet talán valami hővezető paszta) rácsavarozva.
    A vezetékei szintén erre a kis panelra mentek, amin valami 2 db. IC meg egy csomó más cucc volt ...
    Nem néztem át még tüzetesen, de gyanítom ...

  • draff

    aktív tag

    válasz Csaszykj #13942 üzenetére

    El kell hogy vigye!

    Nekem a vidéki gépemen (azért hívom annak, mert az anyósomnál van lenn, tehát csak ritkán használom - evidens - ha éppen nála vagyunk) a HP 478-as lapomban van egy 3.0 MHz-es P4, amihez tartozik egy eléggé brutális fordulatszámszabályzós radiálventilátor, GFx440/64 videókari, utólag rászerelt 40x40-es ventivel,
    van benne még 2 db. 512-es és egy 256-os DDR1 RAM, továbbá egy Philips DVD író-olvasó, és 2 db. 6,8 GB-os Seagate winchester.
    Az alaplaphoz külön kellett csinálnom egy olyan toldatot, ami az egyik szabad vinyó-csatlakozóból 12 V-ot visz át az alaplapra, a proci mellé, (abba a négytüskés négyszögletes valamibe).
    Ráadásul fogyasztásnak a mobilinternetes USB dugasz is rajta szokott lenni, ha használom a netet.

    És ez a tápom csupán gyárilag 300 W-os, mégis elviszi a konfigot.

    Mondjuk - az az ár egy kissé borsosnak látszik ... de Te tudod ...
    itt vannak a táp-ár összehasonlítására árak: http://www.pc-max.hu/webaruhaz/hazak-tapegysegek.html

    Vagy netán az egészet adnák annyiért, ami ott mellé fel van sorolva?

    [ Szerkesztve ]

  • draff

    aktív tag

    válasz didyman #13957 üzenetére

    Akkor máris nyugodt vagyok, hogy nem lesz soha füsthalmaz ... meg pukkanás.

  • draff

    aktív tag

    válasz didyman #13957 üzenetére

    Azt nem értem, pedig valamennyire konyítok az elektronikához (mármint amatőri szinten, meg tudom különböztetni a diódát a tranzisztortól, a 9 V-ot a 220-tól),
    hogyha ezek a konfigok csak mind ennyiket fogyasztanak a jól meghajtott állapotukban,
    akkor minek vannak a 4-5 vagy éppenséggel 600 W-os drága tápegységek?
    Brutálisan túlbiztosítás? No de ennyire?
    200-300 %?

    [ Szerkesztve ]

  • draff

    aktív tag

    válasz Lompos48 #13966 üzenetére

    Nos - szétszedtem (illetve jobban hozzáférhetővé és megnézhetővé tettem azt a merőleges nyákot). Na és mi van rajta?
    Természetesen egy LM339N, azaz valóban egy komparátor IC.
    És ez minden bizonnyal a ventilátor szabályozásé lehet, mert annak a vezetékei reá voltak kötve.
    Na meg aztán, ha már egyszer komparátor, akkor annak teljesen mindegy - mit figyel. A lényeg - hogy legyen neki referenciafeszültség-érték beállítva és mindig ahhoz viszonyítsa a másik bemenő jelét. Ha nem egyezik avagy éppenséggel pont megegyezik, akkor ott szépen átbillen.
    Jelen esetben a hőmérsékletet figyeli egy ellenállás értékének állandó megváltozásával ...

    Aztán volt rajta még egy IC, ami hasonló számozású, csak mégis másfajta gyártású.
    Egy KA339A, amely egy másik termisztorral van megáldva. Szerintem az meg az elektronikai panel környezetének hőmérsékletét figyelné.
    A kettőből jön össze valami nagyon summás végeredmény, amivel a hátsó főventit pörgeti (szabályozza).

    [ Szerkesztve ]

  • draff

    aktív tag

    válasz Lompos48 #13974 üzenetére

    .. és ha rányomunk egy kicsit a hiszterézisére? Valamelyik visszacsatolással? A kapcsolótranyó meg az szerint nyit egyre jobban, minél több a bázisárama.
    Csináltam én hasonló megoldással autó fényszóró fényerőszabályzót, diódás söntöléssel.
    A KRESZ szerint ugyanis a tompítottat nappal is égetni kell. És persze az rendesen fogyaszt.
    Namármost - az én áramkörömnél a világítás intenzitása teljesen le volt felezve, tehát a két fényszóró csak annyit fogyasztott, mintha csupán az egyik égne.
    A rendőr ha nagyon nézte, csak azt láthatta szemből, hogy gyakorlatilag ég a fényszóróm, ám de azt már nem, hogy mekkora fényintenzitással. Az ugyanis fényes nappal nemigen mérhető ...
    Ezzel az eljárással nem 100 méterre pörkölte a lószart, csupán csak 15-re. És a fogyasztása jóval kisebb leend. Nem 65 W-osként égett, hanem csak 25-ként.

  • draff

    aktív tag

    válasz didyman #13977 üzenetére

    Na most már kissé alaposabban szemügyre vettem ezt a panelt.
    Összesen két darab tranzisztor van rajta, amiből az egyik magát a ventilátor áramát kapcsolja.
    A másikat már nem is nyomoztam végig ...

    De az általad emlegetett "túláram-védelem elmélet", miszerint ezek nem a ventilátor-kezelést csinálják, az máris megdőlt.
    - mert még csak kapcsolatban, (de még térben sincs annyira közel) a két tranzisztor egymáshoz, hogy egy ilyen áramköri funkciót egyáltalán betölthessenek.

    Majd ha nagyon sok időm lesz - egyszer - talán visszarajzolom a nyákról magát a kapcsolási rajzot, de most ilyet nem várj tőlem. Annyira nagyon funkcionalitásában nem érdekel a téma ...

    Az egyik IC KA339A, ehhez végszó lenne a megemlített egyik (2N4403) tranzisztor (aminek a lába kimegy a ventire),
    míg a másik IC LM339M, amihez egy másik (2N5461) tranzisztor kötődik.
    Meg mellé a mindenféle járulékos diódák, kondenzátorok és egyéb (még néhány SMD is van a másik oldalon!)
    Továbbá - a KA339A 14-es bemenetére még megy valami fekete alaktalan dolog, ami szerintem egy másik termisztor lenne (amiből nagyon nem látszik semmi, mert egy zsugorcsőbe van rejtve).
    Mintha az csak a környező légteret méregetné. ...
    Azért gyanítom én, hogy az egész nyák a hőmérsékleteket figyelő és ventiszabályozó.
    Amit Te emlegetsz - túláram védelem - az magán az alap-nyákon leend és egy KA3501 IC viszi. Két trimmerrel meg a sok egyébbel, amikkel feltehetően valamelyest állíthatóak a kimenő feszültségek szintjei .. (+5V, +12 V, stb.)

    [ Szerkesztve ]

  • draff

    aktív tag

    válasz BRIKLY #13988 üzenetére

    Mérj rá valami műszerrel a tápnál a lábakra.
    Ezek az értékek egy az egyben hülyeségek! Nem indulna el az alaplap, de még a proci sem.
    A 12 V helyett a 18 V-nál meg már füstjelek jönnének ...
    Az az Aida valami demo progi?
    Mindenesetre elég szar ...

  • draff

    aktív tag

    válasz tornas #13945 üzenetére

    Hopp-hopp, most nézem csak,

    miféle táp ez, hogy két 80-as ventilátor van benne?

  • draff

    aktív tag

    válasz didyman #13991 üzenetére

    A csökkentett fényerővel többnyire a fogyasztás is némiképpen csökken. Nem véletlen, hogy a mai benzináraknál nem egészen mindegy, hogy az ember 6 litert fogyaszt vagy csak 5-öt (100-on).
    A sok kicsi sokra (és zsebre, pénztárcára) megy.
    Ha nem vetted volna észre - hiába mondják azt, hogy ha nappal is ég a lámpája, azzal nem fogyaszt sokkal többet a kocsi, (nem a szart nem!), hisz épp azért lett az egész lámpa-hülyeség néhány éve kötelezővé téve, mert nagyon visszaesett a hazai benzinfogyasztás (szinte minden 10. ember már csak külföldön tankol az olcsóbbság okán), hezért valahogy valamivel meg kellett azt ismételten növelniük.
    Jön rá persze a hülye duma, hogy csakis a láthatóság miatt ... miért, itt talán a vakok is kaphatnak a közutakra jogosítványt? Fényes nappal eléggé nagy hülye lehet az, aki nem látja és nem veszi észre, ha szemből vagy (a tükörben) mögüle nem bukkan fel egy kocsi ...
    Más országokban egyáltalán nem kötelező a nappali világítás - ez ha jól tudom, csak itt van elrendelve minálunk - meg tán a horvátoknál ... (és a svédeknél - de az megint más tészta)
    Talán csak olcsóbban kijön 5 évente egy hervadt izzót kicserélni, mint feleslegesen több ezreket elkölteni drága benzinre (gázolajra).
    A távolsági fény az megint más dolog, azzal nem kell foglalkozni, hisz az sohasem ég állandóra.

    És a tompított nappali a közegnél sem okozhat különösebb problémát, mert azt egy az egyben látja szemből, hogy ég ám mindkét lámpa, viszont a fény-intenzitását úgysem tudja az utak szélén mérni. Sőt, ki sem szúrja soha, s ha nem mondanám el neki, (hülye lennék) de még tán akkor sem hiszi ...

    Az autó motorjának összfogyasztásába bizony mindenkor bele kell számolni a generátor-terhelést, amit a Joule-Lenz féle elektrofizikai törvény eléggé egyértelműen leír. Most hogy az égő lámpa az akkumulátorból fogyaszt vagy közvetlenül a generátort fogja meg - avagy mindkettőt - az itt teljesen mindegy.
    A semmiből semmiképp sem világítanak azok a tompított fényszórók. Ellentmondana a fizikának ...

  • draff

    aktív tag

    válasz Lompos48 #13995 üzenetére

    "az LM393 nem egyéb, mint egy fél LM339"
    Az LM339 meg mintha kissé hasonló lenne a LM324-hez, vagy lefelé lépkedve a létrán -
    a uA741-hez, a TL071-TL072-höz és más komparátor IC társaihoz.
    Csak más a gyártó, más a sziliciumlapkás beltartalom, de a működésük csaknem ugyanaz.
    Talán a lábkiosztás nem mindig egyezik ...

  • draff

    aktív tag

    válasz didyman #13996 üzenetére

    Lehet hogy mindent egyben csinál. És a DELL tényleg kissé más, mint az általad félreértett HPC.
    Olyanról én még nem is hallottam.
    Az valami Hewlett-Packard-os fejlesztésű saját tápegység lenne?
    Vagy olyan nem létezik?

  • draff

    aktív tag

    válasz moha21 #6264 üzenetére

    Ezért nem érdemes a pitiánereknél barkácsolni.

    Én egyszer átmentem a velünk szemben lévő házban egy lakóhoz - a nálunk lakó szomszéd néni kérésére (valami jó ismerőse volt az neki odaát) - a WC-jüket megnézni, mert állítólag állandóan folyik. És amióta beszerelték az egyéni vízórát, ez már nem egészen mindegy - ugyebár ...
    Felmászok a létrán a tartályhoz, Jakab-szelep csere, alsó gumi csere ...
    aztán persze megkért még, hogy ugyan nézzem má meg a konyhai NDK-s 5 literes kisboylerét is, mert az szintén zenész. Ott mindkét csapban betétcsere.
    Már nem emlékszem rá pontosan, mennyit is kértem el én ezekért a munkákért, de majdnem beájultak,
    holott a munkámért szinte nem számítottam be semmit, csak az alkatrészek bekerülési anyag-árát.

    Aztán (nekem elég jó arcmemóriám van) egyszer véletlenül bemegyek a sarki Csemegébe, és az az "ájulós" asszony ott vásárol a sorban előttem - szőlőt!
    Decemberben! Óóóh, a szegény kisnyugdíjas!
    Én aki még dolgoztam, ilyesmit akkor sem engedhettem meg magamnak, ez meg itt télvíznek idején drága szőlőt vásárol. Mindjárt bevillant, hűű de hogy szenvedtek akkor a vízszerelésért, miközben szőlőre meg fussa.
    (most nem az itt a bajom, hogy én egy cseppet is, de irigyelném tőle (tőlük) - no de akkor is.
    Amikor fizetni kell egy munkáért, hű de sajnáltatják magukat, aztán önmagukra meg semmi se számít?

    más ...
    Felhív a házban az egyik idős néni (azóta már meghalt), hogy a fürdőszobájában nehezen záródik (és csöpög) a kádnál a csap, de a tusoló csőve is folyik össze-vissza.
    Na osztán - én leszereltem az egész csaptelepet, teljes vízkőtelenítés (kb. 30 éve nem volt vele ilyesmi megcsinálva), a csapbetétek újrazsírozva, felgumizva, a tusolóhoz kellet vennem új gégecsövet mert a régit mindenütt kiette a fene ...
    Úgy nézett ki utána, mintha vadonat-új lenne.
    Örült is neki rendesen, s kérdi, mivel tartozik? Hááát - mondom én - 800 Ft.
    Majdnem belehalt.
    Most az, hogy nem ismeri az árakat, (már maga az új gégecső csak 600 forintomba volt), és az elvégzett munka .... mondom neki,
    ha hívott volna egy igazi iparost, az kapásból 3 ezret kér - csak a kiszállásra.
    Jó, jó, nagy fogfájdulva kifizette, de teljesen bele volt betegedve. Pedig úgy működött neki utána ott minden, mint egy schaffhausen ...

    ezek kérem a
    Pitiánerek!

    más.

    Felhív a házban az másik lakó, hogy ezt meg azt kellene náluk átnézni, beállítani, kijavítani, megcsinálni, stb. Elvoltam vele egy bő fél napot - és kértem érte 2000 forintot. ( az anyag + plusz egy kis munkadíj)
    Erre kapásból adott nekem egy 20 ezrest.
    Mondom neki, nagyon elnézte azt a pénzt, mert ez tízszer annyi.
    Azt mondta erre,
    ő egyáltalán nem nézte el, és direkt ennyit is szánt, mert ezekért a munkákért ott náluk otthon (Düsseldorfban lakik) a kihívott iparos (magyar pénzben átszámolva) ezekért a dolgokért nagyjából ennyit kért volna el.
    Hát köszönöm szépen - mondtam. Aztán még sokszor felhívtak ezért-azért, mindenféle javításokért, de náluk mindig örökre elkötelezve éreztem magam.
    Ők nem voltak pitiánerek!

  • draff

    aktív tag

    válasz Lompos48 #14003 üzenetére

    Teljesen egyről beszélünk, csak egészen kétféle módon:

    A fényszóró az maga az egész üvegezett fém (vagy műanyagkülsejű) ház, amiben az izzók vannak
    aztán, hogy most azon belül a bilux izzó melyik szála ég, lehet "valóban" a fényszóró (magyarul - a távfény)
    és lehet a tompított fény, amely már kialakításánál fogva kissé lefelé világít, hogy ne vakítsa a szembejövőt.

    Én itt csakis a tompítottról beszélek.
    Nappal ugyanis azt kötelező égetni. A másikat egyáltalán nem kell, mert mi értelme lenne?
    A nappalinak se túlzottan sok van, hisz nappal eléggé világos van, de hát a rendelkezések .... hadd égjen ... hadd fogyasszon.

    Az elektronikám megvan, melegszik is rendesen, mert egy teljesítménytranzisztoron át folyik az áram- és feszültség-szabályozás. A lényege egy 555-ös IC, amelynek a bemenetén két antiparalell dióda van, és közötte egy szabályozó trimmer. Ezzel lehet magát a kimenő fényerő nagyságát beállítani.
    Most így a rajzát hirtelen nem tudnám előkeríteni, de maga az elektronika megvan, és köszöni de jól ...

    Olvasom itt néhány hitetlenkedő és nagyonokos vélekedését az egészről.
    Hát azért az a 6 liter helyett 5,99999 liter - megjegyzés - az elég vicces. Bár igaza volna.
    Ha csak tényleg ennyi lenne a különbség, nem csináltam volna elektronikát rá.
    "Mert hülye azért nem vagyok" ...
    A másik okos megjegyzése szintén éjjelre vonatkozik. Nappal viszont egészen mások a fényviszonyok.
    Éjjel én is a hagyományos /szabvány/ fényerővel megyek, mert akkor tényleg kell.

    Aki komolyabban kiváncsi a lényegre, az várjon még egy kicsit türelemmel, mert csak előkerül végre a kapcsolási rajza is. A panel maga már megvan, a nagy hűtőbordával együtt.

  • draff

    aktív tag

    válasz mr_ricsi #14008 üzenetére

    Felsoroltad itt - szinte egész Európát. Viszont én csak a környező országokról beszélek
    (a svéd az kivétel volt, mert ott már eleve úgy vannak az autók megcsinálva, hogy a gyujtással együtt ég a lámpa is ...)

    A nappali világítást Szerbia sem írja elő. Vagy ha elő is írja, kinn a közúton nem igazán kérik számon.
    Mint ahogyan a románok se, meg a szlovákok se.
    Aztán megint más a dolog a lakott területen kívül és a lakott helyeken (városokban, falvakban) történő kötelezőség. Ott például nálunk sem kötelező egyáltalán használni.
    A horvátokról tudom, hogy folyton nézik mindezt, de aztán - rajtuk kívül - senki más.

    A románok például egyáltalán nem foglalkoznak vele. Hamarabb harapnak a gyorshajtásra.

  • draff

    aktív tag

    válasz gt0618 #14017 üzenetére

    Amikor én megtanultam vezetni, egyáltalán NEM volt kötelező a tompított lámpákat fényes nappal égetni. Nem is égette senki, de mégsem volt ennyi baleset, és mégis mindenki látta a másikat.

    Most meg, hogy a pórnép '89 után a Trabantjából rögtön átült a sokkal gyorsabb és erősebb Toyotába vagy Audiba, már nyomja neki a gázt rendesen, mert nem hallja az annyira megszokott brümmmmm, brümmmm .. "üveghangot".
    Szóval - ez inkább az oka a sok balesetnek mintsem az, hogy én nappal mennyire vagyok látható - illetve - én mennyire látok másokat. Legfeljebb felveszem az UV szűrős napszemüveget, és máris jobban látok.
    Azonban nem babrálom vezetés közben (vagy helyett) a GPS-emet, nem dohányzom de még csak nem is telefonálok a mobillal (mert azt ugyan tilos), de 10 autósból 6 mégis folyton azt csinálja.

    A LED-ek minden bizonnyal többet hoznának, de csak ha a kocsi már gyárilag is azzal van felszerelve ... s akkor egy új fényszóróbetét nem 30-50 ezer, ha törik, anem 2-3 százezer.
    Az autósboltokban kapható LED-ek meg tényleg a vicc kategória. Lehet ugyan kapni, ám rá van írva, "közuti forgalomban nem használható". Kérdezném is rögtön - akkor meg minek kapható?

    Való igaz, sokat számít a vezetéstechnika, úgy is lehet a gázpedált nyomni, mintha egy tojás lenne rajta ... de lehet ütközésig, padlóig - is. Kinek a pap, kinek a paplan ... és persze a defenzív vezetés se piskóta.
    Én még téli gumit sem használtam soha, de nem érzem hiányát. Vezetni kell tudni és alaposan ismerni a kocsi erőátviiteli, gyorsulási-lassulási, kanyarodási és megcsúszási képességeit, valamint a mechanikát és a fizikát. A többi már a szerencse dolga.
    Amikor az autómmal együtt totálkárosra törtek s azt szerencsésen túléltem - akkor sem én voltam a hibás.

    Viszont nem kellene ennyire összekeverni a sötétben történő éjszakai vezetést a verőfényes, jó fényviszonyokkal a világosban mindent látható nappalival. A vakok és csökkentlátók, /de néha még a szinvakok se/, ne menjenek ki a közforgalomba!
    Amikor meg csak azért ég a lámpa, mert különösebb semmi értelme nincsen - de előírás és kötelező !

  • draff

    aktív tag

    válasz tornas #14021 üzenetére

    De az.
    Csakhát az IC diódás söntöléséről jött be a képbe.
    Lehet hogy nem is söntölés a neve, csak egyenirányítás vagy fázishasítás ,,,

    Mindegy, egész bátran elviselem ha abbamarad a téma boncolgatása - mint a téli gumik hiányát.
    Mi még "tükör-radiálon" tanultunk meg télen közlekedni, mert akkor volt egy S100-as Skodám de országos hiánycikk volt a 14"-os gumi.
    Nem hogy téli, de semmilyen se volt! Menni meg kellett ...

    [ Szerkesztve ]

  • draff

    aktív tag

    válasz Lompos48 #14023 üzenetére

    Gondolod, hogy nem tudom?

    Azért én sem ott tartok az elektronikában, hogy miért ég a zseblámpaizzó, ha hozzászorítjuk a laposelem két fémes "lábához". ...

  • draff

    aktív tag

    válasz Lompos48 #14063 üzenetére

    Na jó, lehet hogy a zseblámpaizzó és a laposelem nem a bonyolult elektronika része, csupán a kezdet kezdete.

    Akkor kezdem másutt, és nem dicsekvésként mondom:

    csináltam én már 2x20W-os tranzisztoros erősítőt, ami lassacskán 20 éve működik.
    csináltam infrakaput, ami bár nem használom semmire, de azért működik,
    csináltam autóriasztót de nem is egyet, még olyan rádiósat is, ami a távvezérlőjével kb. 25 m-re hat,
    csináltam és átalakítottam az autóimba mindenféle vezérlőelektronikákat.
    Akkor még nem volt bennük semmi jobb dolog, pl. csak mechanikus feszültségszabályzó volt, max. kétállású ablaktörlő, vagy nem volt késleltetett utastér-világítás kikapcsoló,
    meg a többi mai megszokott csoda.
    Javítottam én nem egy TV-t, videót, mindenféle háztartási gépeket és más elektronikus-elektronikai csodákat.

    de mostanában vagy 50 kompakt fénycsövet hoztam vissza a biztos halálból (és persze a kukából), de foglalkozom néha számítógép-táppal vagy a LED diódás világítástechnikával - is

  • draff

    aktív tag

    válasz Algol #14088 üzenetére

    Szerintem meg bármilyen 12 V-os és 80 cm átmérőjű ventilátor használható bele.
    Az egyedüli kiválasztási kritériuma, hogy ne legyen túl zajos.

    Amikor nekem még a nagyonrégi Skodámban az általam utólag beszerelt Moszkvics ablakmosótartály volt valami Wartburg-os elektromos szivattyúval, és mellette egy Dacia indexautomatával ...
    Az az autó ugyanúgy elment vele, mintha már gyárilag is úgy lett volna legyártva.
    Pedig a Skoda gyár azokban az időkben eléggé vicces ablakmosóval operált. (1000MB; S100; S110)
    Volt egy fosbarna, két kampóra felakasztható műanyag-zacskó a víznek - elől a csomagtartóban - összecsövezve egy injekcióstű-szerű nyomógombos kéziszivattyúval a műszerfal alatt, amit egy rugó nyomott felső állapotába, s dugattyúja teljes benyomásával be lehetett vizezni a szélvédőt.
    Ennél már csak a "bogár" volt egyszerűbb (VW), ott a pótkerékben levő nyomás vitte ki a vizet a tartályból. Minden tankolásnál fújni kellett bele levegőt ... hogy működjön a mosás.

    Ezzel csupán azt akartam sugallani, nem kell mindig mindenben a "nagy márkákhoz" ragaszkodni, a fő lényeg hogy jól menjen ... akár egy márkásabb tápegységben is.

  • draff

    aktív tag

    válasz Algol #14090 üzenetére

    Bocsánat, ha kissé elnéztem a 8 és 80 közötti különbséget. Igazad van !
    Valóban 8 centis, azaz 80 miliméteres.
    de mindez apróság ....

    Ha pediglen 12 centis lenne az a ventilátor, akkor megemlített javallatom értelemszerűen egy másik 12 centisre korlátozódna (nem ismerem azt a tápot, így aztán azt se nagyon tudom, eredetileg milyen volt / van benne)

    A levegő szállítását és annak mennyiségét kétféle-képpen lehet megoldani:
    1./ gyakorlatilag a fordulatszámmal
    2./ a lapátforma és lapátszám kialakításával
    [3./ a már megemlített ventilátor-átmérő milyenségével]

    Aztán, hogy
    a./ maga a mechanika nagyon zajos (csapágy, stb.) , vagy
    b./ az átmozgatott levegő fizikailag adott áramlási sebessége a rácsokon, lyukakon keresztül
    lenne a zaj eredő forrása
    az megint egy másik tészta ....

    Most az meg, hogy egy megemlített tápegység ilyen szépen megfőtt ... és erre lenne eredeteztethető a video RAM halála?
    Érdekes gyanakvás.
    A táp megfővése általában azzal szokott járni, hogy mindjárt nem ad ki semmiféle feszültséget. Se 12 V-ot, se 5 V-ot. Sőt még a saját ventije is leáll, mert az már többnyire a saját maga termelte 12 V-ról üzemel.
    Ha a táp behal és elszáll, a jobbik eset tényleg az lenne, ha leáll.
    De ha akkor szabályozatlan feszültségek röpködnek ki belőle (mondjuk 12 V helyett 18, és 5 V helyett 9) akkor ott tényleg lehet egyéb kár. Viszont akkor "megy vele" az alaplap, a vinyók, a proci, az összes RAM, CD és DVD író-olvasó, meg a többi mások.
    Hogy nálad csak a video halt be - valahogy nem merném egyértelműen azt állítani, hogy azt a táp okozta.

    Néha megszoktam említeni a sok "számítógép tudósnak", (akik itt csak tuningolnak orrba-szájba, vagy éjjel nappal megy a gépen a fontos játék 3D-ben), hogy -
    a számítógépet egy évben egyszer ki kellene dobozolni és alaposan kiportalanítani! Mert a hűtés legnagyobb ellensége a lerakódott és persze igen jó hőszigetelő tulajdonságú házipor!
    Ahol intenzív levegőáram van (ha meg mesterséges, akkor pláne) ott bizony mindig megjelenik a "porártalom".

    Én is utószó-ként elmondok (leírok) ide egy esetemet. /De nem ma történt .../
    A szomszéd csaj már egy jó ideje azon vergődött nekem, hogy a gépe mindig leáll magától.
    Átmentem, szétszedtem, megnéztem ... és néztem.
    A procihűtő + ventilátor szinte ki sem látszott!
    Pedig egy több PIP-csöves szuperkomoly szerkezet volt - de tömören - a porban.
    Kifújtam, kiecseteltem belőle legalább fél kiló szart.
    Aztán a BIOS-ába is belenéztem.
    A szerencsétlen alaplap automatikája már rég átállította 600-asra az 1100-as procit, hogy ne melegedjen annyira. De mivel még mindig túlmelegedett, naná hogy jött hozzá ez az automata-leállásos védelem.

    Kipucolás és helyreállítás (fel lett húzva 1200-ra) után úgy ment a gépe, mint a szélvész ...

  • draff

    aktív tag

    válasz mr_ricsi #14092 üzenetére

    "Nem így van. A por ott jelenik meg, ahol a levegő irányt vált."

    Jóó, persze, ez már csak egy mellékes okoskodás.
    Teljesen logikus az érved, ám én nem veséztem ki ennyire részleteiben.
    A lényeg alapja - az átáramló levegő.
    hogy aztán most ez a levegő valami szűrőn meg át, mindenféle útirányokat vált vagy csak szinte semmit, magán a lényegen mit sem változtat.
    Csupán egyszerű szőrszálhasogatás részedről.

    "Ilyen automatika nincs ..."

    és akkor most nem mindegy?
    A lényeg, hogy a BIOS visszaváltott alapállapotba.
    Mintha át-jumper-oltam volna, kivettem volna az elemet, megnyomtam volna a Clean gombot, jumpert, stb ... azaz röviden és egyszerűen - az egészet lenulláztam volna.

    Muszáj itt a félszavakon lovagolni.
    Egy szakember többnyire megérti a lényeget
    Te mi vagy itt, egy egyszerű topikoló vagy valami nyelvészprofesszor?

    [ Szerkesztve ]

  • draff

    aktív tag

    válasz Lompos48 #14016 üzenetére

    "Ezt meg kellene kérdezned, olyanoktól is akik ott élnek és autóznak"

    Nem kell megkérdeznem! Elég sokat jártam arra, és minden időben azt láttam, ott szinte senki sem égeti - sőt mi több, néha még rám is villogtak sokan, hogy én meg miért.
    Így aztán sose tudtam, hogy most a radarozó zsernyákokat jelzi, vagy mi a más fene baja van?

  • draff

    aktív tag

    válasz Lompos48 #14101 üzenetére

    Képzeld csak el, én is itt élek. ... nem pedig ott.

    ... és én se ma jöttem le a falvédőről.

    De talán mégis azt kell mondanom - egy kissé ismerem az ottani körülményeket. (Szerbia meg dettó)
    Hogy mindez neked elfogadhatatlan kategória - az egy dolog.
    Ráadásul - sose járok "hosszú fénnyel", mert visszajelzi a műszerfalon egy kék szinű lámpa.
    Így nem igazán lehet "megszokás" kérdése.
    Ha én mást vakítok, engem meg az a kék fény vakít a műszerfalról.

    1976 óta vezetek, de az én koromban talán annyira hülyének mégsem látszom,
    hogy mondjuk - ilyen apróságokra ne lennék több figyelemmel.

  • draff

    aktív tag

    válasz Lompos48 #14107 üzenetére

    Nem létezik az, hogy tantálkondi lenne?
    Azok is olyanok, mintha elektrolitok lennének.
    Egyszer mértünk egy csomó azonos jelölésűt - háát bizony eléggé szórtak a szabványon belül.
    A 4,7-es volt 1,7-től egészen 5,5 uF-ig (16V)

  • draff

    aktív tag

    válasz tornas #14117 üzenetére

    A siklócsapágytipus alapvető "népbetegsége", hogy - vagy szinterbronz, - vagy nem.
    Az olcsóbbak többnyire sosem azok.
    Míg a szinterbronzot gyárilag átitatják kenőanyaggal, és azzal "elmegy az idők végezetéig",
    a csak simán rézcsapágyasok működésük közben elég hamar kiszáradnak és akkor egy az egyben begyógyulnak.
    Bár az ilyen rézcsapágyas fajta még idejében "szól", ámde ki figyel az ilyesmire oda?
    Amikor már morog, krákog, nyekereg és nyikorog a szerkezet, na akkor kellene neki a varrógép-olaj.
    De sokan csak akkor észlelik a bajt, ha nagyon csend van ... aztán pukkanások, füstszerű köd, és ahogyan azt írtad - "kifut a leves".
    Évente egyszer sose lenne a gépek ártalmára a teljes portalanítás és a ventilátorcsapágyak átnézése.

    Nekem nemrég elkezdett szarozni a videokarim.
    Nem sokat foglalkoztam vele, de aztán vettem egy jobbat és egyszer kicseréltem.
    S amikor a régit nézegetem - hoppá! - a ventije már el sem indult a chipen.
    Aztán amikor leszedtem a hűtőbordájával együtt, a szilikonpaszta alatta igencsak ki volt száradva, a proci teteje meg kissé "napbarnítottá" lett. Szó ami szó, már egy jó ideje nem mehetett a ventilátor.
    Nekiálltam beolajozgatni meg ilyesmi, de akkor se minden pozicióban indult el. Van neki egy pontja, és ha ott áll meg, akkor "kézrásegítéses". Vagyis röviden - szar!
    Azt talán mondanom sem kell, az esetek 90%-ban mindig ott állt le, hogy utána önmagától már soha el ne induljon. Persze hogy nem lehet folyton kézzel buzerálni, meg állandóan a leszedett oldalú géppel nyomulni. Egy ócska venti miatt....

    Legjobb venti a kissé drágább, de golyóscsapágyas. Ha az be van olajozva, évekig nincs gond vele.

    [ Szerkesztve ]

  • draff

    aktív tag

    válasz tornas #14117 üzenetére

    Ha észrevetted, ezek a ventilátormotorok már nem afféle hagyományos, tekercses, álló- és forgórészes villanymotorok, ahol ha megszorul vagy megáll valami, mindjárt ég lefele az egész.
    Ezekben az újakban a forgórész csak egy állómágnes. Egy barna műanyag gyűrű a lapát belsejében, amely mágnesként is működik.
    Az elektronika pedig (ami az állórésze lenne) ebben a gyűrűben egy forgó mágneses teret hivatott létrehozni. Tehát. Ha a mágneses tér "forog", hatására a állómágnesnek azt követnie kell.
    De mi van ha nem teszi?
    Nem történik semmi. A mágneses tér csak forog-forog - és kész.

    Szedtem szét egyszer egy leselejtezett laborkeverőt, az teljesen hasonló elven működött. A szerkezetben egy elektronika csinálta a kakaót és átadta azt 4 db. elektromágnes-tekercsnek. Ezek a keverő felső részén voltak. A löttyel föléhelyezett lombikba meg bele kellett tenni egy kis műanyagbevonatos fémmágnest - s akkor az együtt forgott a térrel - és keverte a lét ....
    A szabályozott sebesség-impulzusokat egy NE555 generálta. Azt meg valami számláló vagy tizesosztó IC használta tovább, kimenetein tirisztorokkal (vagy triacokkal) - kapcsolgatva sorrendben a tekercseket.
    A ventilátormotorok azonban ennél sokkal egyszerűbb elektronikát képviselnek, többnyire valami 4 lábú akármibe van beleintegrálva az összes tudományuk.

    Aki már szedett szét ilyen ventit, az láthatja ...

  • draff

    aktív tag

    válasz didyman #14126 üzenetére

    "Golyóscsapágyat nem olajjal kenünk"
    Hát - ha még új, akkor tényleg nem kell kenni, mert gyárilag el van látva kenőanyaggal ... egy jó darabig.

    És aztán?

    Láttam én már olyat, amikor fehér vazelinnel van megkenve az ilyesmi. Ám a por ott is megteszi hatását. Hiába porvédős és zárt az a csapágy, a lehetőségek időben eléggé korlátozottak. Egy nagyfordulatú csapágy meg simán kihajtja magából még a legjobb zsírt is ....

    Javítottam egyszer (bár ez nem számítógépes cucc, csak a csapágy okán hoztam fel példának) egy régi Siemens porszívót. Szét volt menve az egyik csapágya és megszorult a forgórésze.
    Persze mindjárt elsőre csapágycsere.
    Az új csapágy már az első percben kihajtotta magából a gyári kenőanyagot, olyan fordulaton pörgött az a motor. Igaz, porszívóként szinte felszedte a parkettákat - úgy szívott, no de mégis ...
    Akkor viszont mit tudsz tenni?

    Vagy folyton olajozod-zsírozod, vagy hagyod a francba, és 2-3 év után újra cserélni kell. Szárazon meg hosszútávon simán szétveri a golyóskosarat - aztán viszlát ...

  • draff

    aktív tag

    válasz didyman #14136 üzenetére

    "állandó mágnese ellene dolgozik az állórész forgó mezejének"

    Ez annyira ismerős, mitha a Joule-Lenz törvény lenne.

    Ám egy jól megtervezett "légkeverő" tipusba azért csak bele van kalkulálva valami kis túlterheléses üzem?
    Én ilyen motort ugyanis még leégve sose láttam, de megszorulva, kikopott, zajos, morgó vagy épp nyikorgó siklócsapágyakkal már annál többet.
    Az ilyen félighalottakba szoktam én golyóscsapágyakat adoptálni és akkor mehet tovább - az idők (és a számítógéptáp) végezetéig..

    Volt régebben egy S105-ös Skodám.
    Abban volt elől, nagyjából a szélvédője alatt a fűtőventilátor - gyárilag siklócsapágyasan.
    Már a második évében (újonnan vettem a kocsit) elkezdett cincogni meg nyekeregni.
    Kiszedtem az egész fűtőtestet (jó kis munka volt) és belőle magát a motort.
    A motorban a siklók helyére valami NDK turmixgép csapágyait tettem bele (méreteiket tekintve azok feleltek meg oda a legjobban) és visszaszereltem - a megfelelő porvédelelemmel ellátva.
    Soha többé nem volt vele semmi bajom, holott 14 évig még hajtottam, mikor aztán eladtam.
    Tán még ma is forgalomban van ...

    de mindez mellékes.

    A lényeg, hogy minden megjavítható vagy átalakítható, módosítható.

  • draff

    aktív tag

    válasz mr_ricsi #14139 üzenetére

    Persze.
    A mozgó műanyag alkatrészeket szokták még nagy előszeretettel ilyesmivel kenegetni - gyárilag.
    Pl. DVD lejátszókban a betöltő műanyag fogaskerekeket és a hosszanti szánt, ami a lemeztányért kezeli s ami alatt a lézerfej szaladgál.

    (meg a buzzancsok egymás análját), ámde ez nem kimondottan tartozik ide, és az az egészségügyi fehérvaselin

  • draff

    aktív tag

    válasz építész #14144 üzenetére

    Ha párhuzamosan kötöd ... és az egyik behal, akkor a másiknak nem is kellene áramot kapnia.
    Vagyis le kellene álljon.

    Nekem is van 2 darab német 127 V-os (feltehetően amerikai megrendelésre készülhetett valamiben voltak) teljesen fémházas ventilátorom. Ha a kettőt sorbakötöm, simán elmennek a 220-ról.
    Éppen bele akarom telepíteni őket a konyhai elektromos falimelegítőbe, hogy végre valami lefelé fújja már a meleget, mert amit most csinál?
    Bár hangtalan a működése, de hát a fizika ugyebár -
    az a hülye meleg mindjárt felmegy belőle a plafonra - oszt annyi neki.

    Én meg lenn a földön, talajszinten megfagyok ...

  • draff

    aktív tag

    válasz építész #14171 üzenetére

    Jaja, ezekkel az integrált adatszolgáltató-méricskélő chipekkel mindig csak a baj van.
    Lehet hogy maga az adat van náluk már alapból rosszul értelmezve, lehet hogy csak a feldolgozó szoftver (ha van ilyen a gépen) rosszul értelmezi. Nem kell vele komolyabban és mélyrehatóan foglalkozni.

    Nekem a gépemet a HardDisc Sentinel nevezetű program figyeli.
    Abban a szobában, ahol a gép is van, a hőmérséklet általában adott - 18-20 fok C.
    Amikor viszont bekapcsolom a gépet, a windows teljes felállása után alul szép sorjában megjelennek a winschesterek "mért" (és vélt) hőmérsékletei.

    A két egyforma 80 GB-os Maxtor többnyire 5-6 fokos, a 160 GB-os Samsung pedig 11-12.
    Most ezt akkor higgyem is el?
    A szobában elvileg - és a termofizikát egy kissé ismerve, szerintem mindennek ugyanolyan, mint zártan standard hőmérsékletű helységben - azonos hőmérsékletűnek illene hogy legyen.
    Semmivel se kevesebbnek. Ehhez képest a kijelzések ... Háááát?.
    Már csak nevetek rajta.

    Van téve a gépem hátuljára egy (még régen a Conrad-ban vettem) kis digitális autóshőmérő, melynek van egy belső érzékelője, és van - hosszabb dróttal - egy külsője. Nos, ez nálam mindig a külsőre van téve, az érzékelője pedig a ventilátor kifúvó oldalán a rácsra. Az sokkal reálisabb értéket mutat (a tápegységből s ezzel a gépből kijövő hő-dolgokra), - ha csak alapon megy a gép, akkor nagyjából 28-30 fokot, de ha meghajtom kissé, akkor felmegy 36-39 fokra. De ezt hallom a proci ventijének gyorsulásán is. Akkor egyre zajosabban fúj ...
    Az Everest progi meg mellé méri még a "megfelelő" adatokat.

    [ Szerkesztve ]

  • draff

    aktív tag

    válasz Algol #14174 üzenetére

    Ezt én mind tudom és sokat hallottam is róla.
    De akárhogyan vizsgálom magát a programot, sehol sem találom ezt a kalibrációs ablakot. Pedig elég sokat keresgéltem már.
    Jaaa - és nem valami demo programot használok ... hanem a 3.50-es verziót.
    Lehet hogy túl régi?

  • draff

    aktív tag

    válasz Ballinho2 #14187 üzenetére

    Lehetséges, hogy már nagyon régóta állt a boltban fenn egy meleg polcon bedobozolva,
    és kiszáradt ventilátorának csapágyában a kenőanyag..

  • draff

    aktív tag

    válasz építész #14193 üzenetére

    Cseréld le a dugóját, vagy magát az egész kábelt!

    Nekem egyszer a vadonat új NDK háztartási robotgép kábele volt kontakthibás (már az áruházban Kalocsán is vacakolt - alig 1 naposan!), így teljes mértékben feltehető,
    hogy ennél is valami komoly érintkezési gond van magán az öntött csatlakozón belül, mely által megnő a huzal és a fém "dugórész" közötti fémes kapcsolat átmeneti ellenállása, s ettől persze eléggé melegszik.

    Ott akkor a kábel maga cucilista román volt (akkori KGST műalkotás egy NDK-s eszközben)

  • draff

    aktív tag

    válasz Algol #14199 üzenetére

    Nem tom, miért fikázzátok a Codegent?
    Sokszor egy tök gagyi kínai szar jóval többet kibír, mint a kétszer annyiba kerülő nagyonmárkások.

    Bár nem kimondottan számítógép alkatrész, de elmesélem:
    vettem egyszer valami 3000 forint körüli áron az Intersparban egy sarokcsiszolót (flexet). Megcsináltam vele a telken a vas kertikaput, otthon az összes ablakra, ajtóra vasrácsokat faragtam, szétvágtam vele bevásárlókocsit meg még ezt-azt fémtárgyakat, s mindössze egyszer kellett benne csapágyakat cserélni.
    Máig azt használom kinn a telken egy legyezőkoronggal a fűnyíróm késének élezésére.
    Holott teljesen anonymus a márkája és rém ronda a szine (olyan régi ruszki Junoszty-szerű piros).

    Aztán - volt egy Black&Decker körfűrészem.
    Jóó, nem azt mondom rá, hogy világmárka lenne, de akkoriban elég drága volt ez a még kapható névtelen gagyikhoz mérten. Vágtam vele fűt-fát, bútorlapot, hasábfát és gallyakat, aztán egyszercsak - leégett az állórésze. Elmentem - valahová messze ki Sashalomra - a márkaszervizébe, és ott vettem hozzá egy új tekercset. Aztán otthon összeraktam és ment vele tovább...
    Amikor viszont burkoltuk a fürdőszobát, és kissé magasabban lett a padló, tehát le kellett vágni 2 ajtó aljából. Vágtam, vágtam, aztán nagy füst ... és annyi. Megint szétszedtem.
    Most meg a forgórészről égett le vagy három kommutátor-szegmens ...
    Újra kinéztem a már említett szervízbe, de ott azt mondták, sokkal olcsóbban kijövök, ha veszek egy vadiúj gépet, mert ilyen alkatrészt (merthogy régi tipus) sajnos ők már nem tartanak, az újabb fajta meg sehogyan sem megy bele (nehogymá még csereszabatos is legyen!).
    A komplett motor viszont 15 ezer.
    Hát mivel én a fűrészt se annyiért vettem valaha, no meg az alkatrész se került annyiba,
    továbbá 8 ezerért akár a Tescóban egy újat lehetne venni (pl. egy Perlest), tényleg úgy voltam vele - soha többé Black&Deckert - hiába annyira "márkás", és jól hangzó a neve. Fát vágni a gagyi szintén nagaon megteszi, aztán ha majd leég, lehet hogy bagóért megjavítható.
    Mint a gagyi tápok - mire behal valami fontos alkatrészük, már a főgép is elavult. Miközben a márkásakba csak néz az ember befele ....

    Azt sohase értettem, miért kell egy 150-200 W-ot felvevő számítógépbe 5-600 W-os tápot venni? Ennyire túlbiztosítani - kétszer, háromszor annyiért? Még tuningolva is ...

Új hozzászólás Aktív témák