Új hozzászólás Aktív témák
-
kovazsé
csendes tag
Pü. ment a Nokia 6500SLIDE-vel kapcsolatban
[ Szerkesztve ]
-
kovazsé
csendes tag
válasz scapegt #47930 üzenetére
Kis pontosítás:
Rendelt áru esetén 22 EUR és 150 EUR között vámmentes,de ÁFA köteles.
Sajnos a "valós" értéket a vám állapítja meg. Jó esetben elfogadják a feladó által feltüntetettet, de Ők sem hülyék. A posta csak vám elé állít, azaz vámközvetítést végez 1000.Ft-ért.
Kézbesítéskor minkét összeget a postásnak fizeted. Erről kapsz egy CN23-at igazoláskép.
Dióhéjban ennyi a lényeg.
A tévhitek ellenére minden Unión kívüli küldemény (levél, csomag) vámvizsgálaton esik át.
Ha megjön a csomag Miskolcra én küldöm ki neked -
kovazsé
csendes tag
válasz sutykuru #47952 üzenetére
Magán forgalomban általában nem.
Vámáru tartalom esetén: az országba érkezés után megkeresnek és nyilatkoznod kell a vám megfizetéséről. Csak a nyilatkozat beérkezése után küldik tovább, természetesen már vámtartozással.
Vállalati (jogi személy) címzett esetén választhatsz posta vámügynöki és saját vámkezelés között. -
kovazsé
csendes tag
válasz Penndragon #47962 üzenetére
Minden bejövő küldemény ugyan azon a vámeljáráson esik át. A különbség csak annyi, hogy a DHL saját vámügyintézőjével végzi a vámoltatást. Ennek a díját természetesen szintén te fizeted. A vámteher minden szolgáltató esetében azonos, mert azt csak beszedik a NAV-nak. Különbség csak a vámügyintézés díjában van.
-
kovazsé
csendes tag
Kicsit összetett. Elsősorban annak, hogy a feladó milyen küldeményként adta fel, mennyi értéket és milyen tartalmat tüntetett fel. A levélben küldött dolgok könnyebben átcsúsznak, de az meg a biztonság rovására megy. Közönséges levélnél a feladás sem bizonyítható! Nincs nyilvántartva, nincs kártérítés. Ajánlott levél és csomag esetében már az előzőek és az átvilágítás és bontás is játszik. Van benne némi szerencse is.
22. EUR értéknyilvánítás alatt nincs vám. Viszont elveszés sérülés esetén is az érték a max. kártérítés. Az egészben az a bökkenő, hogy a kártérítést a feladónak fizetik. Valótlan érték esetén a különbözet az Ő kára, mert a tartalmat elvileg újból feladja neked. A véleményem az, hogy nem mindig éri meg kockáztatni. -
kovazsé
csendes tag
válasz Wiz Khalifa #52604 üzenetére
Visszakézbesítés:970.Ft
Miért lenne ingyen? Vissza nem kell szállítani?Régebben benne volt az aláírásomban "postai könyvelt küldeményekkel kapcsolatban tudok segíteni.
Ez most is igaz. -
kovazsé
csendes tag
A postán maradóról nem marad "cetli" mivel nem viszik házhoz. A címzettnek kell érte bemennie. Amennyiben megadtad a telefonszámát kap egy SMS-t.
Az őrzési időt te határoztad meg feladáskor (5 vagy 10 munkanap).[ Szerkesztve ]
-
kovazsé
csendes tag
válasz Ronyman #54277 üzenetére
Kis kiegészítés.
Nem hiszem, hogy a "postás csajnak" rossz napja volt. Valószínűbb, hogy nem akart kártérítést fizetni a Te csomagod miatt. Sérülés, tartalomhiány esetén a megfelelő (szabályos) külső és belső csomagolás az elsődleges amit vizsgálnak. Ebből a külső a postás csaj, a belső a Te felelősséged a törékeny tartalom miatt.
Az elvárt csomagolásnál az értéknyilvánítás dominál a tartalom mellékes!
100000.Ft felett "érték" küldeménynek minősül, melynek lezárására már külön előírások vonatkoznak (ÁSZF 3. pontja).
Az általad gyárinak nevezett csomagolás (doboz) nem egyenértékű az ÁSZF-ben leírtakkal. Világos csomagolóanyag (csomagolópapír), egybefüggő zsineggel átkötve. Feltételezem vésett pecsétnyomóval nem rendelkezel, így a zsineg plombával történő rögzítése a lehetséges ( a postás csaj csinálja meg neked).
Amikor nem vették el tőled hiányos csomagolásra hivatkozva többek között a te értékedet védték.
Az ügyfélszolgálat reakcióját nem minősítem, részükről ez az elvárás. -
kovazsé
csendes tag
válasz elistvan #63239 üzenetére
Általános tájékoztatást tudok adni a problémádra. Esetleg másoknak is segíthet.
Minden EU-n kívüli országból érkező küldemény, áru szállítótól függetlenül átesik vámvizsgálaton. Vámtörvény.
Ennek idejét a szolgáltató csak kis mértékben befolyásolja.
A DHL tracking azt jelenti,hogy a megtörtént egy küldemény feladása. A nyomkövetés alapján valószínűleg a NPKK-ba (posta) érkezett be. További sorsát csak akkor látnád, ha könyvelt küldemény lenne. A 16 szám karakter alapján közönséges levél. A könyvelteké 2. betű+9. szám+2. betű (országazonosító pl. US=USA).
Anélkül, hogy elkeserítenélek még az sem biztos, hogy a kapott tracking a te küldeményedé. Lehet, hogy csak egy Magyarországra szóló küldemény számát kaptad meg a feladótól. Gondolom nem feladóvevényt scannelt be amin látszik a címzés is.
A nyomkövetés lényege: csak könyvelt küldemény esetében létezik! Azok esetében is előfordulhat, hogy beérkezéskor magyar azonosítót kap. Amit te nyomkövetésnek látsz az diagnosztikai kapu.
Az eltelt idő alapján nyugodtan reklamálj a feladónál. Utalja vissza a pénzt vagy küldje a pótlást. -
kovazsé
csendes tag
Nem, szerintem nálatok is "én vagyok a postás" meg még a fél megyében.
Pontosabban tőlem indulnak a CSOMAG kézbesítők.
A küldeményeket PDA-val kézbesítik, másodpercre, méterre nyomkövetetek. Az értesítőt is a PDA nyomtatja. Amennyiben nem vagy otthon és nem tud bejutni az az épületbe (nincs kulcsa a bérházakhoz) a levélkézbesítő viszi az értesítőt.
Külföldi küldeményeket 1x viszi és nem kell telefonálnia akkor sem ha van rajta telefonszám (nincs benne a díjában). Pénzt viszont csak a kézbesített után kapnak. Nem a Miskolc 10. postán vagyunk, így oda csak sikertelen kézbesítés után kerülhetett a csomag. -
kovazsé
csendes tag
Hogy adták fel? Csomag, ajánlott, közönséges levél? Hová szól? A közönségesnek belföldön nincs semmilyen nyomkövetése. Ez az a kategória mint egy karácsonyi képeslap és akár 2. kg is lehet. Látod a beérkezést (diagnosztikai kapu) de tovább semmit. Sőt még az sem biztos, hogy neked szól. A kapott azonosító és nyomkövetés alapján csak az biztos, hogy Magyar országi cím, de hogy kinek?
Alap kezelési sorrend: Vámeljárás - posta BP - címhely szerinti posta - Te -
kovazsé
csendes tag
válasz Bull Boss #64530 üzenetére
Reagálok, mert valamilyen szinten érint.
A kézbesítés PDA-val történik, ami természetesen minden mozzanatot rögzít (sikertelen kézbesítés időpontja másodpercre, helye térképen megjelenítve, értesítő nyomtatása stb).
Amennyiben pénteken sikertelen kézbesítést rögzített, a csomag a kézbesítőnél volt. A csomagkézbesítő a bérházak, társasházak bejáratához nem rendelkezik kulccsal. Felkapuzik és ha visszajelzést kap, beengedik kézbesíti. A telefonszámod megléte esetén ( a csomag címiratában a feladó feltüntette) a PDA-ról hív.
A sikertelen kézbesítésért NEM KAP PÉNZT, cserébe a következő munkanap újra viheti a csomagot. Üzleti csomagnál ( a paraméterek alapján csak az lehetett) kétszer kell megkísérelni a kézbesítést!
A Blaskovics utcai csomagraktárban szombaton nincs ügyfélfogadás, az ajtón kint van a nyitvatartási idő
H-P 10-18 SZ - V zárva, mivel feldolgozó üzem és nem klasszikus posta. Hivatalosan csak a vámáru és jegyzőkönyves küldemények kézbesítése valósul meg itt. Váltópénz a nyitvatartási idő alatt van, ezért nem tudtak visszaadni neked szombaton. Amennyiben privátban elküldöd a címed hétfőn viszi a kézbesítő az plusz 500. Ft.-ot.
A "rengeteg csomag közötti kisebb kupac" valószínűleg a leválogatott szombati kézbesítésű csomagok voltak, amiket aznap még kézbesítettek.
Más ember nevében ne nyilatkozz, nem tudod, hogy mi történt és miért ment be szombaton.
Nem kell szeretned a postát, de nem kell hitelt rontanod sem! Úgy érzed sérelem ért a posta.hu rendelkezésedre áll. -
kovazsé
csendes tag
A postás dolgozó aki azt mondta neked, hogy nem megfelelő az azonosító szám szerintem tudja mit beszél.
Te viszont nem tudod, hogy mi a különbség a csomag és a levél között. NEM A MÉRET, hanem a feladás módja. Külföldről a küldemény 2. kg-ig feladható levélként ami számodra természetesen csomag.
A feladótól kapott azonosítószámot a posta.hu nyomkövetésébe beírod. "nem megfelelő azonosító" esetén nincs könyvelt (ajánlott levél, csomag) küldeményed csak levél ami nem nyomkövetett! -
kovazsé
csendes tag
válasz Wiz Khalifa #64536 üzenetére
A kettő között.
Címhelyre címzett küldemény esetében 324x229x24 mm -
kovazsé
csendes tag
válasz wwenigma #64544 üzenetére
Még mindig 2. kg, Csak a fenti méretbe már nehéz ilyen súlyt betenni
Tömeg : legfeljebb 2000 g/levél, levelezőlapnál, képes levelezőlapnál nem
értelmezhető.Viszont ebbe simán belefér:
„postán maradó"-ként vagy postafiókra címzett küldemény esetében
hosszúságban, szélességben és vastagságban együttvéve 900
mm, de a leghosszabb mérete 600 mm-nél nem lehet nagyobb. Tekercs alakban
a hosszúsága és az átmérő kétszerese együttvéve legalább 170 mm,
legfeljebb 1040 mm, a hossza legalább 100 mm, legfeljebb 900 mm -
kovazsé
csendes tag
Azért ne várd, hogy a kormány nevében is nyilatkozzak. A Magyar Posta 100%-os tulajdonosa a Magyar Állam. A tarifát sem én szabom meg, de véleményem szerint inkább a bérrel van valami gond.
Nyilatkozni a csomagokról ( Miskolc és a környék) valamint az 500. gr feletti levelekről tudok. Ezeket viszi a csomagkézbesítő.
A kézbesítő nem válogat a küldemények között. Azok a járásához vannak rendelve.
A küldemények kézbesítését a címzésben szereplő helyen kísérli meg egy vagy két alkalommal a küldemény fajtájától függően. Sikertelen kézbesítés esetén a PDA nyomtatja az értesítőt, zárt kapunál ( a csomag-kézbesítőnek nincs kulcsa az épületekhez!) másnap a levélkézbesítő viszi (neki van kulcsa). Tehát ebben az esetben egyszer megy a csomagkézbesítő a csomaggal, másnap a leveles az értesítővel. Az azon szereplő nyomtatott dátum, óra, perc másodperc a sikertelen kézbesítés időpontja.
A tárgynapi átvétel csak azoknál jönne szóba amit nem kell másnap újra vinni ( aznap leadja a címhely szerint kijelölt postán) de itt jön a "még nem számolt le". Azt jelenti hogy a kézbesítő 18.órakor még nem ért be a kijelölt postára, a hülye még mindig kézbesít. A posta 19. órakor bezár nem tudnád átvenni.
Amit kétszer kell megkísérelni kézbesíteni a Blaskovics úti csomagraktárba viszi vissza és másnap ismétel.A Miskolc 1. sz. "nagy posta" nevében megint nem tudok nyilatkozni, de ha jól emlékszem megkezdődött a signetta termékek forgalmazása.
-
kovazsé
csendes tag
válasz Bull Boss #64548 üzenetére
Újból leírom a PDA és a gépkocsi helyzete van rögzítve (a kézbesítőben még nincs GPS).
Csak a csomagkézbesítők rendelkeznek PDA.val. Természetesen a PDA nála van így a helyzete rögzített.
A levélkézbesítőkre ez nem vonatkozik. Futár munkakör meg a postán nem létezik.Az általános kezelést írtam le. Nincs benne egy szó kamu szöveg sem. Én egy szót sem mondtam a konkrét csomag kezeléséről, mivel az nem tartozik a fórumra.
De azért tisztázzuk. Azt írtad "szombati" kézbesítéssel adta fel a feladó a csomagját (addig az övé amíg kézbesítés nem történt). Tehát azt szombaton kell kézbesíteni a feladóval létrejött szerződés szerint. Az ÁSZF alapján a korábbi kézbesítési kísérlet nem tiltott, de nem is kötelező. Az 1. napos kézbesítés ebben az esetben nem értelmezett (feladhatsz egy csomagot hétfőn szombati kézbesítéssel).
A kézbesítő kivitte a csomagot (ezt látták a gépen amikor bementél érte) de a címhelyre nem jutott el (pl: lejárt a 12. órája). Visszahozta és szombaton vitték volna. Alapból így adta fel a feladó.
Nem vártad meg a kézbesítést. Átvehetted, pedig zárva volt a raktár. A visszajáró pénzt már leírtam.
Mi az amit kifogásolsz?A DHL kézbesítéssel kapcsolatos példa: egy hétig vártam a csomagomra hétfőn feladták és következő héten hétfőn hozták. Sajnos a feladó csak velük állt kapcsolatba, nem volt egyéb alternatíva. Érkezés előtt 10. perccel hívott a futár. Nem voltam otthon. Érdeklődtem az átvételi lehetőségről és a másnapi kézbesítésről. Válasz: átvenni nem lehet, másnap nem hozza megint, küldi vissza a feladónak. Rossz válasz volt megoldottam a főnökével.
Lehet, hogy nem volt szerencsém vagy a kézbesítőjük volt fáradt, de nem általánosítok és főleg nem mondok véleményt a tevékenységükről. -
-
kovazsé
csendes tag
válasz elistvan #64562 üzenetére
Először gondoljuk végig a levél fogalmát. Írásos közlemény!
Gondolom nem az okoz problémát, hogy a levelezésed nem fér bele az adott mérethatárba.
A gond ott kezdődött amikor csak az ár került középpontba és mindenki levélként adott fel különböző dolgokat. Feladáskor az mellékes, hogy a levélként feladott tárgy az egyenetlen felülete miatt esetleg megsérül, kiszakad a boríték stb. Ekkor jön megint a szolgáltató hibája. Érdekes, hogy a futár cégekre nem jellemző a levél feladás lehetősége. Vajon miért? Ja, hogy nem gazdaságos, így nincs is ilyen opció.
Viszont javaslom olvasd el még egyszer amit a mérethatárokról írtam - a postán maradóra címzett részt. -
kovazsé
csendes tag
válasz Bull Boss #64594 üzenetére
Nem volt az olyan korán reggel.
Ahogy odaadtad úgy volt a pénz elzárva. Az elszámolásnak forintra kell egyeznie, így természetes, hogy visszajáró felmaradt. Az is természetes, hogy kiküldtem ahogy eredetileg írtam.
Ebben mi ér meg egy misét? Szerintem nincs benne semmi szokatlan. -
kovazsé
csendes tag
válasz PLaci58 #64627 üzenetére
A levél és a csomag küldemény fajták. Te döntöd el, hogy mit adsz fel. A hozzájuk tartozó szolgáltatások, Súly és mérethatárok jelentősen eltérnek, ennek megfelelően a díjuk is más.
Belföldi viszonylatban amit levélként adtál fel a teljes kezelés alatt levél marad. Ugyan ez vonatkozik a csomagra.
A nemzetközi bejövő már más kategória az esetleges vám miatt, de azok is csak magasabb kategóriába kerülhetnek (pl. sima ajánlottból biztosított ajánlott lesz)
A kínai leveleket a belföldi díjszabás, ÁSZF természetesen nem érint. Ezért van különbség a méretben is. -
kovazsé
csendes tag
Az SMS küldés jótékony hatása. Dolgoznak rajta, de én is el vagyok keseredve az eredményen. Amikor a csomagot a kézbesítőhöz rendelik a rendszer küld automatikus üzenetet.
Este 9. órakor és szombat délelőtt hozzárendelt csomagról is kimegy. És sajnos nem jelenik meg, hogy a kézbesítés a következő munkanap történik -
kovazsé
csendes tag
válasz WildBoarTeam #64621 üzenetére
A titeket érintő kézbesítők:
köznyelvben levél - egyesített kézbesítő a megnevezése. Gyalogosan, kerékpárral levelet 500. gr.-ig azon belül ami befér a levélszekrénybe, pénzt (nyugdíjat is) szórólapot kézbesít. Jóval kisebb a területe ezért a lakóházakhoz kulccsal, kóddal rendelkezik. Könyvelt küldemény átvételekor papíron írsz alá.
köznyelvben futár - csomagkézbesítő a megnevezése. 500. gr feletti és amorf levelet és 40. kg-ig csomagot kézbesít. Nagy körzet (pl: Avas II. ütem, Egyetemváros, Tapolca egy kézbesítő járás) Nincs kulcsa az épületekhez, néhányhoz kóddal rendelkezik. A kinyomtatott értesítőt és csak azt ezért viszi másnap az egyesített kézbesítő.
PDA-val, nyomtatóval és POS terminállal rendelkezik. Átvételkor a PDA kijelzőn írsz alá.Aki "autós és megtölti a zöld ládákat" az kiszállít a járásába az egyesített kézbesítőnek, hogy ne keljen 3x visszamennie a postára.
-
kovazsé
csendes tag
Mára ennyi mert többet fogtok tudni mint én.
-
kovazsé
csendes tag
Nagy vonalakban:
Nem sima postai értesítésről van szó.
Az általad leírtak alapján magán forgalomban érkezett, vámáru tartalmú küldeményed van.
Első körben a VÁM (NAV) az illetékes! Mivel postai szállítás ezért irányítanak a posta.hu-ra. Értesítenek az érkezéséről és a további teendőkről. A csomagodra elsősorban a VÁM törvény érvényes.
A lényeg: addig a csomagod a vámnál (NPKK BP) pihen amíg nem nyilatkoztál a vámtartozás megfizetéséről és a vámeljárás lefolytatásával kapcsolatban. A nyilatkozatot megteheted FAX-on, írásban stb.
Szabad a vásár vámoltathatod a postával és saját magad is.
Az utóbbi esetben a CN 23-al és a mellékletekkel neked kell menned a vámhivatalba. Amikor ott nyilvántartásba veszik és ráírják, hogy kiadható csak akkor kapod meg a csomagot. Ez laza három út (posta - vám - vissza posta) és egy kis idő a vámnál. A postai vámkezelésnél (természetesen díj ellenében) ezeket elintézik helyetted. Amikor lezajlott (Pesten) továbbítják a kézbesítő postához és visszük házhoz a csomagot. Neked csak a kellemes fizetés marad.
Az jó kérdés, hogy az értesítő kiküldése miért tartott eddig. Erre nincs rálátásom, de szerintem elég sok dolog befolyásolja pl: volt a csomag címiratában telefonszám e-mail cím? A jó hír hogy nem levélben értesítettek. Az biztos, hogy a vámos csomagok átfutási ideje általában az ügyintézés miatt hosszabb, viszont csak a munkanapokat számold. -
kovazsé
csendes tag
válasz Diokhan #65453 üzenetére
Csak egy rövid reakció mert már egyszer leírtam a különbségeket. A "megsérült csomag" közönséges levél volt! A cetlin biztos nem láthattál csomag megnevezést.
Csomag sérülése esetén jegyzőkönyv készül. Behívnak a postára és a Te jelenlétedben történik a bontás, tartalom egyeztetés, sérülés rögzítése stb. És még felbontás után is megtagadhatod az átvételt. -
kovazsé
csendes tag
válasz wwenigma #65701 üzenetére
A bemásolt ÁSZF szerintem egyértelmű. Azért lefordítom. A "kézbesítheti" nem egyenlő a kézbesíti-vel! Sikertelen kézbesítési kísérlet esetén a levélszekrényben értesítőt hagy hátra a kézbesítő. Logikus mivel a küldemény nem fér bele. Ezt tudod átvenni a kijelölt postán, ezt jelenti a szövegben kézbesítheti.
Ezeket a leveleket (500. gr feletti és amorf) a csomagkézbesítő viszi, de ettől még semmi köze a csomaghoz. Van közönséges (nem regisztrált) és könyvelt (regisztrált, ajánlott). Amit alá kell írnod átvételkor az a könyvelt. Korábban leírtam a teljes kezelést Nem ismétlem, vissza tudod keresni.
A Homáron lévő fogalom zavarral, téves információval és laikus magyarázattal kapcsolatban inkább nem mondok véleményt. Röviden: semmi valóságtartalma. Ebben az országban bárki leírhat bármit akkor is ha az valótlan. Arra azért kíváncsi lennék, hogy a fejlett demokráciában mennyire perelték volna Juditot. -
kovazsé
csendes tag
válasz wwenigma #65715 üzenetére
A jelenleg érvényben lévő ÁSZF-ben nincs benne az általad bemásolt pont! Így azt nem is alkalmazhatják sehol. Az április 24.-től érvénybe lépőben van a módosítás, ami még nem lépett életbe. Szerintem ez az amivel nem lehet vitatkozni.
Én nem akarok senkivel szakmai vitát folytatni és meggyőzni sem akarok senkit semmiről.
Néhányan, vagy talán már többen is tudják a fórumon, hogy akinek tudok segítek postai dolgokban. Az általános tájékoztatásról szóló hozzászólásaimat is inkább a tisztánlátás miatt írom. Pusztán emiatt szoktam reagálni a "tegnap 10kor a kezembe kaptam az értesítőt a postástól egy másik, aláiros csomag mellé" típusú számomra kissé érthetetlen megjegyzésre.
Konkrét küldeménnyel kapcsolatos kérdésre adott az elérhetőségem, mivel az már nem tartozik a fórumra. -
kovazsé
csendes tag
válasz derrik #70288 üzenetére
Nem konkrétan Fabia de bekötésnél a kocsi típus mellékes.
Bekötés DRL dimmer nélkül:
5. pólusú relé (1500.Ft) aminek a kapcsoló csatlakozóját a helyzetjelzőre kötöd. Kb 2 méter kéteres vezeték a lámpáknak + egy szál a relétől a helyzetjelző foglalatig.
Kell egy kapcsolt 12.voltos biztosítékot keresni amivel a gyújtás ráadásakori felkapcsolás is megoldott.
A merev házas nappali fények helyett javaslom pl. ezthttps://www.ebay.com/itm/2X-12V-LED-COB-Car-DRL-Fog-Driving-Daytime-Running-Lamp-Turn-Light-Waterproof-RF/302711736331?epid=4018327333&hash=item467b06880b:g:rhQAAOSwc95a2pUi&vxp=mtr
Nagyon jó fénye van és csak egy 3 mm-es lukat kell fúrni a ködlámpa burkolaton.
-
kovazsé
csendes tag
Ezzel a bekötéssel a helyzetjelző felkapcsolásakor automatikusan lekapcsol a menetfény. Az új autóknál is ez az előírás.
Az első kiadású gyári menetfények még a helyzetjelzővel együtt világítottak és a tompított felkapcsolásakor kapcsoltak le. Emiatt mind a két megoldás megengedett.
A tompítottra lekapcsolásnál csak annyi a különbség, hogy a vezérlő szálat a tompított csatira kötöd. Van még egy nagy előnye a hátsó lámpáid is világítanak a nappalival és a helyzetjelzővel együtt. -
kovazsé
csendes tag
válasz Diokhan #70294 üzenetére
Nem büntethet mivel a jogszabály engedi az utólagos beépítést. Sőt műbizonylat sem kell hozzá mivel nem irányított fény. Csak az E jel és a szélességi, magassági előírásoknak kell megfelelni.
Ebből a rendőr az E jel hiánya miatt szokott kötekedni. Viszont sok esetben az új gyári kiépítéseknél (pl kamion) sincs a búrán semmilyen jel. -
kovazsé
csendes tag
válasz bnorci71 #70308 üzenetére
A nappali menetfény szórt fény. Az irányított fény a tompított és a távolsági.
A gyártókra vonatkozó szabvány a fényerőt és egyéb műszaki paramétereket ír elő.
A tuning túlnyomó része nem legális. Spoiler, hátsószárny, ültetés, eltérő kerékméret stb. Emellett még a többi közlekedőre is veszélyes lehet.
A nappali menetfénynek köze nincs a tuninghoz.