Új hozzászólás Aktív témák

  • HussarF

    addikt

    Tudományos értekezés következik, csak erős idegzetűeknek ;] :C

    Utánajártam ennek a sima vs XL abroncs kérdésnek, mert rengeteg a témában a félinformáció, meg hozzáértőnek tűnő dilettáns cikk a neten, amik megtévesztik az embert.

    Összegezve: a kérdés alapvetően az, hogy mi lesz akkor, ha XL-es gumi megy egy olyan autóra, ami nem igényli amúgy az XL-es, azaz extra terhelhetőségű abroncsot? A pro érvek között az szokott általában szerepelni, hogy nagyobb terhelhetőség miatt jobban bírhatja a rossz utakat, a kátyút, valamint a másfajta terhelésekkel szemben is (padka stb.) ellenállóbb lehet.
    A kontra érvek szerint az XL-es abroncs nehezebb, növeli a rugózatlan tömeget. Így egyrészt jobban terheli a futómű alkatrészeket, másrészt rontja az autó dinamikáját. Elvesz a sportosságból, a kormányzási reakciót/visszacsatolást negatívan befolyásolja.
    A kérdést tovább árnyalja az a tendencia, hogy míg régen az XL-es abroncsok felárasak voltak a sima változatokhoz képest, és az előbbi jóval elterjedtebb volt, addig mára már nagyjából egy árban vannak, sőt, nagyobb (18"-tól) méreteknél sokszor már csak XL-est gyártanak, ezzel kizárva a választás lehetőségét is nem XL-est igénylő autó esetén. Valamint, ha mégis gyártanak az adott méretből simát, az az XL-eshez képest csak komoly felárral érhető el.

    Megkerestem az egyik magyarországi abroncsgyártónál dolgozó mérnök ismerősömet, hogy feltegyek neki ezzel kapcsolatban pár kérdést.
    Alapvetően az azonos típusú abroncsoknál voltam kíváncsi a sima és az XL-es változat közötti tömegkülönbségre. Valamint arra, hogy a fentebb felsorolt előnyök, hátrányok mennyire lehetnek valósak, esetleg a nagyobb nyomást jobban bírja-e az XL vagy van-e egyéb paraméter, pl. az oldalfalra vonatkozóan, amiből valamilyen következtetést le lehet vonni ezzel kapcsolatban. A választ változtatás nélkül közlöm:

    "Gyorsan átfutottam az összes gyártott guminkat, és arra jutottam, hogy nagyobb méreteknél (18-19) már egyáltalán nem gyártunk, csak XL-es gumikat. Tehát nincs összehasonlítási alapom, hogy mennyivel nő a tömeg. 16-17"-os méretnél még megjelenik mindkettő, de a tömeg csak olyan 1-3 %-kal nő az XL esetében. Sajnos szintén nem tudok típusra lebontva nyomásadatokat, mivel ezt nem határozzák meg méretenként és típusonként, egy adott nyomassal tesztelnek egy kategórián belül. Az adatok közt nincs sok paraméter, ami sokat elárulna az oldalfalakról ezeken kívül. Alapvetően az "extra load" -ot úgy érjük el hogy másfajta szövettel (más anyag és szövetsűrűség) készül a ply / carcas réteg, de mivel ugye ezek viszonylag kis sűrűségű anyagok, ez nagyon minimálisan jelentkezik a gumi tömegében. Egyébként nem csak az oldalfal az erősített, viszont ott duplán van jelen ez a réteg, ezért végülis ott tényleg jobban erősített.

    Na de ezeket az XL-es gumikat a magasabb terhelhetőség miatt készítjük. Mivel a gumiban a teherhordozó "rész" a levegő, így ezek magasabb nyomást képesek elviselni. Viszont ez csak a belső nyomásra vonatkozik, Ez a carcass réteg a nyomástartó réteg és ez csak húzó terhelésre van tervezve, egy kátyúnál semmi haszna sajnos.

    Egyébként azért van szinte csak XL-es gumi a nagyobb méreteknél mert ezt kívánja a piac, sok esetben nem indokolt."

    Konklúzióm: 1-3%-os tömegnövekedés gyakorlatilag elhanyagolható. Ennyi simán benne van két azonos méretű, de eltérő gyártójú (de simán lehet, hogy azonos gyártó, de eltérő mintájú) abroncsnál is. Tehát az XL-es abroncsnak nincs ilyen negatív hatása. A válasz alapján a vélt előnyök sem érvényesülnek. Nem vagyok hozzáértő, de azért bennem felmerül a kérdés, hogy mondjuk egy kátyúval való találkozásnál, ahol benyomódik a gumi, ugye, ott is húzó terhelés lép fel a nyomástartó rétegen, tehát nem lehet, hogy mégis jobban bírja? Csak ott konkáv geometriában és nem konvexen, mint a levegő belső nyomására. Mindegy is, valószínűleg, ha szignifikánsan jobban bírná, akkor erre a marketing már rárepült volna.

    Még annyit tennék hozzá, hogy emlékszem, hogy anno volt, aki egy az Apollo minőségügyi vezetőjével készült Totalcar podcast alapján mondta azt, hogy milyen rossz az XL-es gumi, mert sokkal nehezebb, és felsorolta a már említett hátrányokat.
    Ezen nekibuzdulva végighallgattam én is ezt a podcast-et. Ebben egy árva szó nem esik XL-es gumiról. Itt a run-flat, azaz defekttűrő abroncsokról kezdenek beszélni. Hogy azok valóban nehezebbek vagy 25%-al a nem defekktűrőkhöz képest a bennük lévő teherhordó szerkezettől. Ott valóban érvényesülnek felsorolt hátrányok.

    Végeredményben tehát elmondható, hogy nincs lényeges különbség sima és XL-es abroncs között. Felesleges tehát emiatt erősen az egyiket vagy másikat pártolni. Az a boszorkányüldözés, ami az XL-es abroncsok ellen megy, alaptalan. Akinek nincs szüksége XL-esre, annak felesleges megvennie, de aki azt veszi, (főleg ha nem is tud mást venni a méretében), nem lesz hátrányban, bár nagy valószínűséggel előnyt sem fog belőle érezni.

Új hozzászólás Aktív témák