Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • nagyakos85

    friss újonc

    Kedves GDF-es Hallgató!

    Nagy Ákosnak hívnak, a Gábor Dénes Főiskolán tanultam Mérnökinformatikus BSc szakon, azon belül a műszaki alkalmazások szakirányon. Távoktatásos voltam, és a munka, meg a család mellett fejeztem be az iskolát. Az évek során a vizsgák teljesítése jelentett kihívásokat, illetve álmatlan éjszakákat, de ezekre lélekben könnyebb volt felkészülni, mert sejthető volt az, hogy mire számítsunk. Mielőtt záróvizsgáztam, én is a fórumokat kutattam abból a célból, hogy megtudjam, mi vár rám. Nagyon kevés ember osztotta meg erről a tapasztalatát, így sok kérdéssel és kétellyel indultam el reggel vizsgázni. Megfogadtam, hogy lesz, ami lesz, én megírom, hogy mi és hogyan zajlott. Ezzel talán segítek majd egyszer egy hozzám hasonlóhoz, aki retteg az ismeretlentől. Vágjunk is bele.

    Szakdolgozat:
    Ezt megelőzően már írtam egy szakdolgozatot, külső konzulenssel. Nagyon konstruktív és lelkes szakember volt a konzulensem (mérnökinformatikus-mérnöktanár végzettséggel), de sajnos azt a munkát a bíráló visszadobta, mert formai és tartalmi hiányosságokat talált benne. Nem a konzulensemet hibáztatom, ő nem ismerte az iskola elvárásait. A legjobb tudása szerint, alaposan járt el. Annyira elkeseredtem emiatt, hogy az egész munkát a kukába dobtam, és úgy döntöttem, hogy teljesen új dolgozatot készítek. Magamnak választottam témát. Javaslom a belső konzulenst, mert ő pontosan tudja azt, hogy az iskola milyen követelmény rendszerrel bír. A közös munka során addig tudjátok csiszolni a dolgozatot, amíg az megfelelő lesz. Én az első konzultáción jeleztem a tanár úrnak, hogy nagyon jó dolgozatot szeretnék írni. Komolyan is vette a kérésemet, sok konzultációnk volt, persze a legtöbb elektronikus úton. Végül a kész munkát csak az új szemeszterre tudtam leadni, hónapokkal annak leadási határideje előtt. Ettől függetlenül nem lett sem hamarabb kiosztva, sem pedig elbírálva. A záróvizsgám előtt 21 nappal kaptam meg a bírálatot. Nekem javasolt érdemjegy nem szerepelt benne (másoktól hallottam olyant, hogy nekik igen), de a bíráló jó véleménnyel volt a munkámról. Három kérdést fogalmazott meg a védésre.
    Tételek:
    Friss, aktuális, pontos tételeket ne keress, nem fogsz találni. Sok régi kidolgozott tételsor kering a neten, nekem három ilyenem is van, szívesen odaadom, ha kell, de az kevés lesz. Egy srác előttem ment be, kihúzta a vizuális fejlesztőkörnyezet ismertetése tételt, elkezdte mondani a kidolgozott tételben leírtakat, majd a vizsgáztató félbeszakította, hogy ne erről beszéljen, mert ez nincs is benne a tételben. Egy másik srác a hálózati átviteli közegeket húzta, ő is a leírtak szerint ment volna, de egy másik tanár (másik teremben vizsgázott ő) azt mondta, hogy ne erről meséljen (infravörös/lézeres, rádióhullám átvitel), hanem az 5G-ről! Szóval, ha bevágod a tételeket, az nem biztos, hogy elég. Legyél érdeklődő, és nézz szét a témákban alaposan. Olvass utána több dolognak, ne csak a régi technikáknak. Kíváncsiak arra is, hogy mennyire vagy naprakész.
    Ahogyan én készültem:
    Rendszergazdaként dolgozom 9 éve. Van sok gyakorlati tapasztalatom, ami bizonyos helyzeteken átsegít, így könnyebben tudok példákat mondani a való életből egy-egy feltett kérdésre. Én a vizsga előtt két hónappal kezdtem el a felkészülést. Elolvastam (megtanultam) a régi tételeket, ez jó támpontot adott ahhoz, hogy merre induljak tovább. Ha egy-egy fontosabb részhez érkeztem, pl. cache tárak típusai, vagy milyen kernel típusok vannak, akkor elővettem a Google-t, és rákerestem ezekre. A tételben nincs kidolgozva az, hogy hogy működik egy monolitikus kernel, de simán kérdezhetik. Plusz, ha ez téged érdekel, és nem vagy lusta, akkor ezzel a tudással te is többet érsz. Nem kell mindent szó szerint bevágni, elég, ha elolvasod kétszer, és ha szóba kerül a téma, akkor pár olyan értelmes gondolatot is hozzá tudsz tenni a kérdéshez, ami nincs a tételben leírva. Ezt nagyra értékelik. Sokat járok autóval, ezért a tételeimet felolvastam magamnak, és útközben visszahallgattam többször is. (Egy idő után már utáltam a saját hangomat) A Youtube egy aranybánya! Keress rá bármire, és találsz oktató videót. Egy UML használat, vagy az objektumok és osztályok kapcsolatának megértése egy 10 perces videóval százszor egyszerűbb, mint a könyv fölött görnyedve küszködni. Lejátszási listát csináltam, a végén már 121 videó volt benne. Ezek rengeteget segítettek. Emellett gyakorolj sokat. Rakj fel a gépedre egy IDE környezetet, és nyomogassad. Az sem baj, hogy ha valami primitív programot írsz, de akkor is használd. Megismered a rendszert, úgy könnyebb róla beszélni, ha az lesz a téma. Összességében annyit mondanék, hogy készülj becsületesen, és legyél érdeklődő.
    Prezentáció:
    Ehhez csak annyit fűznék hozzá, hogy én elküldtem a konzulens tanáromnak a prezentációt, aki véleményezte azt. Utána javítottam rajta. Átgondoltam, hogy mit, és hogyan akarok elmondani, ehhez készítettem jegyzetet. Itthon a párommal elpróbáltam (ő volt a hallgatóság).

    A vizsga:
    Bevallom nagyon féltem, sokszor nem tudtam rendesen aludni. Minket nem csak az adott napra, hanem pontosan (órára) osztottak be. Egyszerre csak két vizsgázó lehetett a teremben (két külön teremben ment a vizsgáztatás aznap), a többiek kint várakoztak az épület előtt. Név szerint szólítottak minket, amikor eljött az idő. Nekem 10-re kellett mennem, jóval előtte már ott voltam, mert vidéki vagyok. Ehhez képest csúszás volt, 10:45 körül hívtak be. Beléptem a terembe, ezalatt valaki már ott vizsgázott, épp a szakdolgozatát magyarázta. A személyi igazolványomat elkérték, aláírtam a jelenléti ívet, majd húztam egy A és egy B tételt. Amikor megláttam a tételeket, akkor már kicsit megnyugodtam. Nem azért, mert azok a legkönnyebbek, vagy, mert azokra vágytam, hanem hirtelen nem kellett óriási anyagra egyszerre koncentrálni, csupán a tudásnak arra a pici szeletére. A terem végében leültem, és elkezdtem kidolgozni a tételeimet, papírt nem vittem be, ők adtak lepecsételt lapot. Puskázni nem tudom, hogy lehet-e. Én nem tudtam volna, mert volt bent egy teremfelügyelő, de ettől függetlenül, ha valaki profi, akkor gondolom technikailag nem lehetetlen. Én elég ügyetlen vagyok az ilyenben, szóval eszembe sem jutott. Gondolom, ha lebuksz, akkor kivágnak. A kockázat mindenkinek a sajátja, én azt javaslom, hogy erre inkább ne alapozzon senki. A tételek kidolgozásában zavaró, hogy miközben írnál és gondolkodnál, közben a másik diák ott beszél tőled nem messze valami tök más témáról. Ő az A tételekből a processzor felépítését, míg a B-ből az Osztály és objektum fogalmát húzta. Emlékszem arra, amiket mondott, mert csak ketten vagytok egy teremben, és nem hangszigetelt semmi. Az A tétel egész jól ment neki, de a B-nél csak definíció szinten tudta a dolgokat. A vizsgáztató azt kérte tőle, hogy mondjon egy példát az osztályra és az objektumra is. Nem tudott. Azt mondta, hogy ő végülis nem programozó. Ekkor a tanár korrekt módon megjegyezte: „Nézze Uram! Ha mi önnek az oklevelére rányomjuk a pecsétet, azzal mi igazoljuk az intézmény nevében, hogy megfelelt, és ismeri a szakma alapvetéseit.” Ez a mondat belém égett (amúgy a teljesség kedvéért: nem kaszálták el, átengedték, mert a védése és az A tétel elég jól ment. Korrektek voltak a bizottságban). Ez után jöttem én. Azzal kezdték, hogy a prezentációm 5 perc legyen, mert késében vagyunk, sietünk, maradjon idő a tételekre. Elkezdtem darálni az anyagot, kb. az 1/3-ánál rákérdeztem, hogy megfelel-e ez a tempó, amire azt mondták, hogy igen. Az anyag végére értünk, majd feltettek pár kérdést, amikre válaszoltam. Ez összességében 10-15 perc volt, az 5 percbe abszolút nem fért bele. Ezután az A tételt kezdtem el mondani. Itt már az elején leállítottak, és annak egy bizonyos, „speciális” részébe belekérdeztek (a TCP működését ismertessem. Van-e ennek alternatívája, mi az, és hogy működik). Ezután kérdeztek egy olyan dolgot, ami a témával összefügg, de nincs benne a „kidolgozott” tételben (az SSL volt az). Erre is válaszoltam nekik. Ezt követte a B tétel. Itt már nem is hagyták, hogy elkezdjem mondani a tételt, hanem egyből példákat kértek bizonyos dolgokra, konkrét megvalósításra voltak kíváncsiak (pl. hogyan működik az @Override a Javában. Konkrét példával mutassam be). Kicsit később a B tételnél volt egy pont, ahol megakadtam, kértem egy kis segítséget. Nagyon konstruktívan átsegítettek ezen a ponton, és ment minden tovább. A végén annyit mondtak, hogy „hát ez elég jó lett”, majd megköszönték, és elköszöntünk egymástól. Kb. 11:30-körül jöttem ki a teremből. Eredményhirdetés 14:00-körül volt. A bizottság megkérdezte, hogy van-e valaki, aki külön, zártkörűen kívánja megismerni az eredményét, vagy mondhatják mindet egyszerre. Senki sem ellenkezett. Az elnök pár gondolatot mondott előtte nekünk arról, hogy amiket itt kérdeztek tőlünk, azok szakmai alapvetések, amiket egy életen át kell tudni. Ezután ismertette az eredményeket. Én jelest kaptam tőlük, nagyon örültem neki. De mindenki örült ott minden jegynek, ami nem elégtelen volt. A bukások arányát nem ismerem pontosan. Aznap ketten buktak a 12-ből. Összefoglalva ez történt. Köszönöm, hogy elolvastad. Sok sikert kívánok neked!

Új hozzászólás Aktív témák