Új hozzászólás Aktív témák

  • GalaHU

    őstag

    válasz opr #4268 üzenetére

    Az egész gondolatmenet alapja az volt, hogy mi van ha minden ház előtt és társasház mélygarázsában állna elektromos autó...

    No, és ez mikor következne be? Ha a tömegek számára megfelelő villanyautókat lehetne megfizethető áron kapni. Attól tekintsünk el, hogy már ez maga is oximoron, de vajom mi kell a tömegeknek?

    Elég szkeptikus vagyok az emberiséggel kapcsolatban a tekintetben, hogy majd pont a villanyautós átálláskor fog mély önvizsgálatot tartani és félredobva eddig habzsoló hedonizmusát kizárólag az apró, keveset fogyasztó paripákból fog választani. Az autózás közel 100 éves történelme alatt szinte mindig csak nőttek, erősödtek az autók. Mert azzal lehet felvágni, mert tetszik-nem teszik nagyon sokaknak státusz-szimbólum. Nem kell messzire kitekinteni, már most is ez zajlik. Egészen egyszerűen azért, mert az autógyártók a nagyobb autókon nagyobb hasznot tudnak realizálni, hatékony külső szabályzó híjján meg senki másnak nincs akkora lobbyereje hogy ezen változtasson.

    Remek példa a BMW, ami zseniálisat dobott az i3-al, mégis elengedte a kicsi és könnyű koncepciót (holott bőven lett volna benne fejlesztési potenciál) és a "Sátán Disznaja" kaliberű úthengerek felé fordult...

    Úgyhogy szerintem az a relaitás, hogy az autók átlagos fogyasztása nemhogy nem marad 15kWh körül (most is csak keveseknek megy), hanem sokkal inkább a 30-50-es értékek felé fog húzni. Akkor viszont már sütheted az autó mellé kapott "hajszárítós" 230V-as töltődet, annyit sem tudsz beletölteni reggelig amennyit elgurultál aznap! Ha jól emlékszem akkor itt sem arról megy a diskurzus, hogy mekkora királyság a gyári töltő, hanem a leggyakoribb téma az otthoni gyorstöltő...

    Pláne akkor, ha már nem csak anyuci autója, vagy apu szaladgálósa lesz a villanyparipa, hanem egyetlen családi kocsi a tömegeknek (!). Aki hétfőn a meló miatt elgurul Miskolcra, kedden meg szeretne Pécsre menni. Neki sem lesz más alternatívája mint az otthoni éjszakai gyorstöltés! Ha ehhez hozzávesszük, hogy a fogyik is meg fognak nőni, pláne autóúton/autópályán akkor talán már felsejlik, hogy mire gondoltam...

    De mégha sokaknak marad is a városi fogócska, és tényleg csak 3 naponta tölt, akkor az utcában teoretikusn minden harmadik ház előtt áll majd töltőn minden áldott éjszaka egy villanyos. Sőt vasárnap éjjel valószínűleg még több is. És akkor még hol vagyunk egy fincsi társasháztól, egy 100-as mélygarázzsal, ahol a Te kalkulációd szerint is 33 vas fogja szívni az ampereket. Ennek az épületnek a tetejére meg rakhatod a napelemeket, meg a mélygarázsi tárolók helyére az akksikat, a technika jelenlegi szintje alapján az is édeskevés lesz. Egy családi háznál talán igen, de az egész beruházás akkora költségemelkedést jelent (megkockáztatom, az autó árának 30-40%-át) ami szintén keveseknek fogja megérni.

    Erre egészen egyszerűen nincs felkészülve egyetlen hálózat sem, a norvégok is eurómilliókat ölnek a fejlesztésbe, pedig az ottani népsűrűség nem is mérhető hozzánk. Technikailag megoldás lehet egy hálózattal kommunikáló okos rendszer, ami a pillanatnyi igényeknek megfelelően ossza majd el a rendelkezésre álló kapacitást, de megnézném annak az arcát, akinek e miatt nem tölt föl reggelig az autója, de neki meg 250km-el arrébb kellene lennie 3 óra múlva... És a nyilvános töltőpontok sem jelentenek megoldást a tömegeknek, mert az áramszolgáltató gerincvezetékét az is ugyanúgy terheli. Egy nálam okosabb szaki a rendelkezésre álló áramszolgáltatói adatokból biztosan ki tudná számolni, hogy adott régióban mennyi a maximálisan kinyerehető villamos energia mennyisége, de hogy egy 30-50-es kWh-ás fogyasztással nem lenne elegendő a jelenlegi járműparkra a tuti...

    Úgyhogy amíg tényleg nem jön valami forradalmi változás mondjuk az akku-technológiában, vagy nem lesz a napelemek hatásfoka többszöröse a mostaninak, megmarad a kevesek közlekedési eszközének, de a tömegeknek nem.

    [ Szerkesztve ]

    Az empátia kifogyott, szimpátia nem is volt!

Új hozzászólás Aktív témák