Új hozzászólás Aktív témák

  • konyi79

    addikt

    Jó téma ez az elektromos autó.
    Én azt gondolom, fejben kell kicsit átállni, hogyan és mire használjuk.
    Kell a 700+km hatótáv, mikor napjában megyünk 100-nál is kevesebb km-t többnyire?
    Legtöbb családban már van 2 autó, egyik nem fér meg kisebb hatótávval, cserébe minimális városi szmoggal? Nem akarok a múltban élni, meg tisztában vagyok vele hogy súlyos kompromisszum volt 3 gyerekes családoknak felnőni Trabantban, DE miért igény 7 személyes SUV-val hordani oviba a gyereket anyucinak? Egy kisautó, ami nagyobb ma, mint az 1-es Golf volt mai szemmel tényleg vállalhatatlan?

    Ha kicsit átgondoljuk a szokásainkat és próbálunk alkalmazkodni is, sokkal élhetőbbnek tűnik a dolog, sőt!!!

    Szerencsés helyzetben vagyok, hogy amellett hogy nagyon korrektek itt a kecskeméti kereskedésben, elég jó viszonyban is vagyok velük. Pár hete kértem és kaptam is pár napra egy Zoé-t, kicsit a párom terelni az elektromobilitás felé csináltunk egy kis kirándulást egy hétfői napra. A cél az volt, megszokja és megszeresse az új tecnikát (ez a kelleténél is jobban sikerült :) ), én meg kipróbáljam így életszerűen mennyire kompromisszum. Már jártam 30kWh-s Leaf 1-gyel, de onnan azért egy 52kWh-s Zoé R135 már komolyabb ugrás. Lelövöm a poént előre, itthon már csak az árán kívül nemigen maradt előnye a belső égésű motoroknak.

    A kocsit mikor átvettem 90%-on volt az akku, úgy indultunk Tihanyba. Nem autópályán, főút végig. Nem az volt a cél, most megerőszakoljam a Coulombokat, és lefussam a legnagyobb hatótávú országos villanykört, használtuk, ahogy bármi mást tennénk. Ha kellet fűtöttünk (reggel kellett), ha kellett hűtöttünk (napközben kellett), ha kellett előztünk.. azt sokat kellett.
    És itt egyből egy tény, amivel nem tud sem szívó, sem turbó, sem benzin, sem dízel versenyezni: 135LE az 135LE. Mindig. Nincs nyomatékgörbe, nincs teljesítménycsúcs, csak 135LE van. Amikor a gázra lépsz, MINDIG. Se turbólyuk, se visszaváltási idő, meg fordulaton bőgő motor se... Ez pedig még egy olyan autóban is, mint a Zoé, ahol elspórolták a hangszigetelések felét is sokat tesz az élményhez. Odalépsz, és nagyon durván ugrik át minden kamiont a forgalmas főúton, csak győzz kapaszkodni a kormányba!
    És ha a luxus érzésének 3 pillére, mint kényelem, erő meg csend, másfelet hoz: Erő meg csend...
    A kisautó meg a technológia jelenlegi állása szerint kénytelen 1500kg önsúlyú lenni 52kWh-s akkupakkal, szóval a kényelem fele is megvan, mert ugye tudjuk: A kényelem fele a tömeg, csak akkor nem ugrik a bódé az úthibákon, ha van tömege.
    Szóval így gurultunk el jó hangulatban Tihanyig, ahol is mikor a töltőoszlopra raktuk a kocsit 175km hatótávot mutatott még. A Regében betoltunk egy kávét és pár sütit, aztán kicsi séta után mentünk a kocsihoz úgy, baromira nem érdekelt mennyire töltött fel, mert tudtam, bőven elég lesz haza. Tele volt. Hozzáteszem nem ingyenesek már a nyilvános töltőállomások, sőt, kimondottan drágák! Kb duplája 1kWh, mintha otthon tankolna valaki, de ennek még lesz jelentősége a végén!
    Elgurultunk még Tihanyban ide-oda, majd átkompoltunk Szántódra. Kis keresgéléssel találtunk szép helyet bámulni kis naplementés giccset, majd jól befűtve a kocsit indultunk haza a hűvös este. Persze, majd spórolok a villannyal mi, hogy fázzak egész úton?!?
    Hazafelé több kamion volt, vagy legalábbis többet előztünk ;) Jól bírta, szerintem a 150 lovas Dustert simán verné.
    Az új Zoé ledes lámpája meg valami k#rv@jó. Mind a tompított, mind a távolsági. Nem azt mondom, az én izlésemnek kicsit feszesebb csillapítással a futómű is még jobb lenne, de simán jól elkanyargott, és gyárilag normális gumi (PS4) van egy elektromos autón, nem valami ECO-sz@r kemény csúszós alacsony gördülési ellenállású.
    Így jöttünk haza, majd mikor beálltunk a ház elé, akkor írt ki akkora hatótávot még az akkumulátorban, mint amennyi az oda út volt...
    Szóval ott tartunk, támogatással 8M környékén olyan kisautót lehet venni elektromosban, amivel normálisan közlekedve ki lehet centizni egy Kecskemét-Tihany kört, minimális önmegtartóztatással még tartalékot is lehet benne képezni. De mondhatom úgy is, innen nincs az országnak olyan szeglete, ahová ne lenne elég eljutni egy feltöltéssel. Meg ugye a közösségi töltőhálózatok is minimum 22kW-ot tudnak, amivel már jó gyorsan, egy 50kW-ost találva meg marha hamar vissza lehet tölteni, kis kávészünettel.
    És akkor beszéljünk a költségekről:
    Van egy 1,5dCi Clio4-em, amit nehéz megfogni költségben, ha ingázok. Ezért van még megtartva. Itthon a Zoé-t közösségi töltőről töltöttem vissza. A két töltés (Tihany+Kecskemét) valamivel drágább volt, mint a Clio lett volna gázolajból,,,, azaz nem!! Mert ugye prémiumot tankolok dízelből (részecskeszűrő -jáááj), így lényegében ugyanannyi! Csak annyi a hiba a dologban, hogy a drága villannyal. Ha itthon tankolok, felébe került volna! És ez még csak az üzemanyag, egyszeri alkalomnál, de mi a helyzet, ha valaki fentartja azt az autót? Most egy éves a Duster - most legyen a költségvetési példa az. Igazságtalan leszek, mert első éves bejáratós költséggel számolok. Viszem éves szervízre, van benne 20k. Volt olajcsere 3000-nél, mert bejárattuk, 10k-nál mert turbós, meg most is, mert minden 10k-nél mert nem vagyok saját magam ellensége. De ha egyet kihagyok is, akkor is 2 olajsere, meg olajszűrő, meg miszar.
    Ja, váltóban is olajcsere, difiben is. Csak mert bejárattuk. Levegőszűrő, ami megint más helyzet egy elektormosban. Van, ahol van, mert léghűtéses az akku, de ott sem kell olyan sűrűn cserélni, meg kevésbé is szennyeződik, mint egy benzinesnél, ahol ugye minden liter üzemanyaghoz kell a 17kg levegő. Még olyan feles a fékbetét, mert a modern kisturbónál a végtelenül hosszú áttételével a motorfék olyan távoli fogalom, lassítgatni meg helyenként megállni meg szükséges rossz, a szemét meg nem tolja vissza a benyát a tankba, mint az elektromos. Csak elfűti hőnek a mozgási energiát a tárcsa-betétet koptatva. De legalább abból is csinál rákkeltő port :((
    Kéttömegű már volt cserélve, de szerencsére garanciában, szóval még ez nem jelentkezik többletnek a villanymotor + 1db fogaskerékpárral agyonbonyolított hajtáslánc ellenében. Majd jövőre a gyújtógyertya, az az olcsó platina elektródás, aminek az árától sikítófrászt kapok. Ahhoz képest a mai agyonbonyolított alacsony viszkozítású és surlódású motorolajai olcsóságok még szervízáron is. És biztos az sem környezetszennyező, sem előállítani, sem megsemmisíteni...
    Na a véget nem érő bejegyzés lényege, próbáljak rávilágítani mennyire kevés jó oldala marad egy EURO6d vagy majd EURO7 motorral szerelt járműnek az elektromos hajtással szemben (a hidrogénről majd máskor beszéljünk), amiben az élmény kevés, a tervezett avulású de annál bonyolultabb és gyári technológia nélkül lényegében javíthatatlan alkatrész annál több. sőt, továbbmegyek: Ma már egy szervízben sem javítanak, alkatrészeket cserélgetnek csak. A klasszikus járműjavítás már nem létezik, senki nem forrasztgat egy mai generátorban diódákat ha tönkremegy, lehet venni generátort! Egy EURO6-os S&S motor esetében diagnosztika nélkül meg se lehet a töltést mérni, mert az autó jobbára csak menet közben fékezéskor tölt. Csóró szerelőket meg, akik bevásároltak mindenféle drága diagnosztikát, azok kivéreztetésére meg most ágyaznak meg: Az újabb típusok követve a Tesla példáját elmennek a real-time diagnosztika, az online frissítések felé. És tesznek is egy frankó tűzfalat az ECU(?) elé (és milyen jól teszik!!!), hogy ne tudjon senki távolról helyettünk a gázra lépni.

    És ha valaki ezt végigolvasta, most akkor ezek fényében nézzük meg, mekkora királyság második autónak egy ilyen kis elektromos Dacia a háznál. A mindig 45LE városban elég a szuperminiben, mégcsak naponta se kell tölteni, szervízköltsége meg nulla... B módban (növelt motorfék) kell majd cserélni féktárcsát 300 000km után?! Talán inkább hamarabb szétrohad...

Új hozzászólás Aktív témák