Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz cucka #359 üzenetére

    "mégsem lehet megmondani, hogy pontosan mitől jobb az egyik, mint a másik Nincs semmilyen objektív mérőszám a "jóságra", a "minőségre" vagy az "értékességre"."

    Azért ez így nem igaz, persze tudom, nem is azt akartad kifejezni, amit a szavak szó szerint jelentenek. A jóízlés fogalmában valóban van sok fogalmilag megfoghatatlan rész, de az esztétika a tudományágak közé tartozik, számos "törvénnyel", "mértékegységgel", terminus technicus-szal a kulturális alkotások objektivitásra törekvő módszerű leírására, értékelésére. Nyilván RetekNyaláB más esztétikai mértékeket használna Lajkó leírására, mint Kam Mária, na de az is egzaktul megállapítható, hogy Kam Mária jól látja, RetekNyaláB meg nem.

    Darvas László munkásságát érdemes megismerni, az biztos, hogy nem "igazi önelégült sznob", bár lenne mire annak lennie. Azt is érdemes tudni, hogy az idézett írása 1992-ben született, tehát a példaanyaga is addigi. És persze nem igaztalan, amit mondott, csak hát erős sarkítás.

  • szazbolha

    addikt

    válasz cucka #366 üzenetére

    ja... tökre szoktam élvezni mikor a hangszóró kosarakat nézegetem.
    Az olasz macrom a legérdekesebb.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz cucka #366 üzenetére

    "De ez itt elég offtopik..."

    Már hogy a patvarba lenne ez itt offtopik! Ez itt maga az ontopik állatorvosi lova. Lásd nyitó hozzászólás - és a topik címe maga.

    -.-.-.-

    Ehhez a mondandódhoz most csak annyit, hogy de igen, azért az esztétika tudománya tudja a jelent is látni, nyilván zavarosabban, mint a leülepedettebb múltat, de paradigmaváltások nem csak Jimmy Hendrix értékelésében vannak, hanem a szundanéz gamelán, de lásd, tipikusan például a barokk zene értékelésében is. Az esztétika tudománya is változik, alkalmasint fejlődik, és akár tízévenként paradigmákat vált adott korok, korszakok, műfajok, alkotók értékelésében. Lásd, a Beatles eleinte valóban huligán csörömpölés volt, kb. a későbbi punk kapcsán mondabelivé lett három akkorddal (szakmányban, passzióból sikítozó csajokkal), a Darvas általi komolyzenévé magasztalás is csak a Sergeant Pepper és a Sárga tengeralattjáró bizonyos részeinek szólt.

  • #10726912

    törölt tag

    válasz cucka #450 üzenetére

    Az emlékezet kérdéskör pont olyan megfogható, mint valakinek a leirt tapasztalata egy rendszerre nézve. Ott bukik el a logika egy-egy ilyen kérdés megvitatásánál, ahol eddig is: mindenki a saját meggyőződését hajtogatja, és a másik ember eltérő véleménye, tapasztalata, gondolatai innentől nem igazak, s rengeteg energia elmegy ennek a nemigaznak gondolt gondolatmenetnek a megcáfolására. S ez csak az emlékezetre irányul: nem emlékezhetsz, mert mások megmondták, hogy nem úgy működik és én sem emlékszem 30 évre visszamenőleg egy hangra...tehát ha én nem, és más is megmondta, akkor NEM. Nincs elfogadás a másik eltérő emlékezetére, tapasztalatára: ok, te igen, emlékszel, én nem és igy van jól...ez az audio kultúra legfőbb logikai bukfence, hisz az egyik legfontosabb tényező egy-egy rendszerben maga az ember...a maga emlékezetével, hallásával, tapasztalataival, izlésvilágával. Ebben van logikátlanság, s igy a kvantummásodpercek néha óráknak tűnnek :)

  • liszi70

    nagyúr

    válasz cucka #453 üzenetére

    :R
    Bármelyik mondatodat beismételhetném, és plusszegyezhetnék rá, de nem teszem. Ugyanez a véleményem, csak én nem tudtam ilyen korrektül, kifejezően és szépen megfogalmazni.

    [ Szerkesztve ]

  • #56474624

    törölt tag

    válasz cucka #453 üzenetére

    Amire nem emlékszel, arról meg nem is tudod, hogy elfelejtetted,

    Akkor én valami csodabogár lehetek, hogy elég gyakran tudatában vagyok, hogy valamit elfelejtettem. Erre a legjobb példa talán, mikor az ember keres valamire egy konkrét szót. A szó maga nem jut eszébe, de mikor valaki rákérdez, hogy ez volt vagy az volt, pontosan tudja, hogy nem azt a szót keresi.
    Másik, hasonló példa a passzív nyelvtudás.

    [ Szerkesztve ]

  • #10726912

    törölt tag

    válasz cucka #453 üzenetére

    Úgy vélem, hogy egy konkrét élmény berögződése mellett nagy jelentősége van az élményhez kötődő memóriának, azaz nem elég magát az élményt (festményt, vagy a hangot) elraktározni, hanem az ehhez tartozó benyomást, megitélést is el kell tudni raktározni, bevésni, pont úgy, ahogy az ABC-t, a neved, vagy a telefonszámokat sokan, szorzótáblát...versekről nem is beszélve (pl Kamm Mária verseit ugye), s később a vissza idézésnél az emlékhez fűződő benyomások (az Orion HS282 nem ment túl mélyre, de ami mélyhang volt, az nagyon tetszetős volt, nem volt nagy hangerő, de a közép-magas hangok és összességében amit tudott, az kellemessé teszi a hiányosságai ellenére, a CAT5 kábel nyitott, levegős hangúvá tette a dobozt a mezei sodrott kábelhez képest, simább mélytónust adott, és ezeket sorolhatnám a végtelenségig) segitenek abban, hogy egy-egy emlék hitelessége megmaradjon, olyan emlékeké, amik sok éve történt események. Tehát az emlékek nem kizárólag hang és képfelvételek sokasága, hanem az ahhoz kapcsolódó tulajdonságok memorizálása, ami viszont nagyon sokáig megőrizhető, ha valakinek van hozzá képessége, s ugye az vitathatatlan, hogy az emberi memória fejleszthető és esetenként elképesztően erős, szinte végtelennek tűnő. A hangdobozok hangját is hasonlóképp raktározza el az agy, nem tud mikrofonos felvételt késziteni, de kapcsol annyi információt a hallott hanghoz, amivel nagyon részletes képet tud lefesteni, és a részletes tulajdonságok leirásával, vissza idézésével (mint egy vers, tankönyv, stb) behatárolja önmaga részére, hogy milyen hangot fog hallani. Mindez pusztán memória, készség és tanlás kérdése, innentől az emlékezet hitelessége, pontossága memória által behatárolható.
    Tehát egy hangdoboz hangja mélybehúzó, kiemelés mentes, testes, viszonylag visszafogott középtérrel, jól terjedő, részletes magastartománnyal, összességében meleg tónusú, de nem eléggé teres, nem vállik le a hangdobozról a hang, csak a kettő között rajzol sztereó teret, de mélysége kevés....ezt az információt elraktározod, s igy ha legközelebb találkozol ugyanezen tulajdonságokkal másik doboznál, vagy akár ennek a doboznak a hangjával, akkor a memóriád össze fogja rakni a raktározott tulajdonságok miatt az emlékképet, amit 30 éve elraktároztál magadban. Véleményem szerint ez teszi hitelessé az emlékezetet egy-egy embernél, ha ezt valaki elfelejti, akkor jönnek a tévedések, s igy működik sok dolog megitélése, memorizálása, emlékekké tétele. Mindez saját vélemény, nem tudományos, nem olvastam semmit a kérdésben, tehát szubjektiv, én ezért tudom elfogadni egy-egy saját emlékeire támaszkodó véleményét egy erősitőre, kábelre, hangdobozra vonatkozó véleményét. (bocsánat a túlbeszélésért, biztos erős volt a kávé).

  • #71562240

    törölt tag

    válasz cucka #518 üzenetére

    "Ha szeretnéd leírni a saját érzéseidet arról, hogy milyen veszteségeket okoz a matematikailag veszteségmentes tömörítés, úgy, hogy komolyan vegyenek és ne röhögje könnyesre magát a hallgatóság, ez az a hely"

    Így van, ez e topik egyik lényege.

  • bta1

    őstag

    válasz cucka #359 üzenetére

    "mégsem lehet megmondani, hogy pontosan mitől jobb az egyik, mint a másik. Nincs semmilyen objektív mérőszám..."

    ... a giccsre. Mága tevékenységére ui. a giccs a helyénvaló kifejezés. Ezzel a szóval különböztethető meg élesen a maga nemében zseniális és eredeti Lajkó Félixtől. (További tévedés, hogy mindketten "szomorúzenészek", melyen nyilván a komolyzene művelője értendő. Hát egyikük sem azt műveli...)

Új hozzászólás Aktív témák