Havi Egy Játék

Akit érdekel a játékfejlesztés világa, az jó helyen jár: a Havi Egy Játék nevű programosorozatot valószínűleg neki találták ki.

Havi Egy Játék

A videojátékok népszerűsége töretlen, azonban a játékok mögött álló kreatív folyamat sokszor rejtve marad a nagyközönség előtt. Hogyan lesz egy ötletből kész játék? Hogyan élik meg a fejlesztők a projektjeik elkészítését és bemutatását? Ezekre a kérdésekre is választ ad a Havi Egy Játék (HEJ) nevű kezdeményezés, amely immár hatodik éve működik, és célja, hogy az erre kiváncsi emberekkel, különösen a kezdő fejlesztőkkel vagy designerekkel megszerettesse a játékfejlesztés folyamatát, a tapasztaltabbaknak pedig olyan lehetőséget nyújtson, ahol szabadon kiélhetik a kreativitásukat.

A HEJ nem egy játékfejlesztő verseny, hanem egy olyan rendszeres közösségi esemény, ahol a résztvevők havonta új játékokat készítenek. Az eseményt két tapasztalt szervező, Prokisch Dani és Koós Bence vezetik, akik szenvedélyesen hisznek abban, hogy a magyar játékfejlesztői közösségnek szüksége van egy stabil platformra a tapasztalatcseréhez, a kapcsolatok építéséhez és a kreatív projektek bemutatásához.

Hogyan működik a Havi Egy Játék?

A HEJ gamejam lényege, hogy minden hónapban egy új játékot kell létrehozni, egyénileg vagy csapatban. A résztvevők három megadott téma közül választhatnak, amelyek inspirációként szolgálnak a fejlesztési folyamat során. Az esemény célja nem a versengés, hanem az alkotás öröme és a tapasztalatszerzés. Minden elkészült játék után a fejlesztők egyedi trófeákat kapnak, amely elismeri az erőfeszítéseiket és motiválja őket a további alkotásra.


[+]

A sorozat korábban kizárólag online működött, de 2024. januárja óta az eseményeket élő találkozók formájában is megtartják, miközben azokat YouTube-on élőben streamelik. Ez azt jelenti, hogy az ország bármely pontjáról be lehet kapcsolódni a gamejambe, miközben a személyes találkozók lehetőséget adnak a fejlesztőknek, hogy megismerjék egymást és tapasztalatokat cseréljenek. Tavaly összesen 126 új játék született, amelyeket 40 fejlesztő készített el. Többen közülük minden hónapban készítettek játékot, ami elismerésre méltó teljesítmény.

Tapasztalatszerzés és közösségépítés

A Havi Egy Játék egyik legfontosabb célja, hogy a résztvevők megtapasztalják, milyen végigvinni egy játékfejlesztési projektet az első ötlettől a publikálásig és a bemutatásáig. Sok kezdő fejlesztő számára az a legnagyobb kihívás, hogy befejezzen egy projektet. A HEJ ebben is segít: nem csak keretet és határidőt ad, ami motiválja a résztvevőket, hogy ne adják fel félúton, hanem egy olyan aktív közösséget is, ami segít ha elakad az ember: tesztelik a játékot, bugokat keresnek, ötletekkel látják el a fejlesztőket.

Egy HEJ keretein készült játék: The Pilgrimage
Egy HEJ keretein készült játék: The Pilgrimage [+]

A meetupon a kész játékokat a szervezők próbálják ki, miközben a fejlesztők mesélnek az alkotás folyamatáról, a kihívásokról és a tanulságokról. Ez nemcsak a fejlesztők számára jelent sikerélményt, hanem a közösség számára is inspiráló. Az események nyitottak mindenkinek, legyen szó kezdőkről, tapasztaltabb fejlesztőkről,vagy akár teljesen laikusokról akik csak kíváncsiak.

HEJ Showcase – fókuszban a magyar indie fejlesztők

A HEJ szervezői számára fontos, hogy bemutassák a magyar játékfejlesztői szcéna sokszínűségét és sikereit. Ennek érdekében 2025 januárjától új rendezvénysorozatot indítanak HEJ Showcase néven. Az események minden hónap harmadik szerdáján kerülnek megrendezésre, és egy-egy indie játékra és annak fejlesztőire fókuszálnak. A Showcase meetupokon az alkotók bemutathatják játékaikat, megoszthatják a fejlesztési tapasztalataikat, és kapcsolatot építhetnek a közösség tagjaival. Az esemény formátuma hasonló a gamejam meetuphoz: a szervezők játszanak a bemutatott játékkal, miközben a fejlesztők mesélnek az alkotói folyamatról. Előtte egy kis bemutakozó interjú, utána pedig kérdezz-felelek a közönség bevonásával.

Adventures of Antennio
Adventures of Antennio [+]

A Showcase célja, hogy kihangosítsa a magyar indie játékfejlesztők munkáját, és megmutassa, hogy Magyarországon is számos tehetséges alkotó van, akik jelentős sikereket érhetnek el nemzetközi szinten is.

A HEJ sikerei és tervei

A 2024-es év különösen sikeres volt a HEJ számára. Az esemény meghívást kaptak az őszi PlayIT-re, ahol 18 fejlesztő és csapat mutathatta be a játékaikat a nagyközönség előtt. Sokaknak közülük ez volt az első expó élménye, ahol a nagyközönségnek tudta bemutatni a saját játékait és szerzett rendkívül hasznos tapasztalatokat, visszajelzéseket. A HEJ csapata január végén részt vesz a Gamer Weekend rendezvényen is, ahol további magyar fejlesztők mutathatják be a játékaikat. Ehhez jelenleg is várják a honlapjukon azokat a fejlesztőket, akik szívesen csatlakoznának.


[+]

2025-ben folytatódik HEJ Gamejam Meetup sorozat is, miközben az új HEJ Showcase eseményekkel tovább erősítik a hazai közösséget. Emellett január 11-én szombaton egy különleges esemény is lesz: egy 24 órás stream, ahol megpróbálnak mind a 126 elkészült játékkal játszani egyhuzamban.

Csatlakozz a HEJ közösségéhez!

Akit érdekel a játékfejlesztés világa, vagy szeretne részese lenni egy inspiráló közösségnek, a HEJ meetupjain megtalálhatja a számításait. Minden fontos információ megtalálható a HEJ weboldalán, Discordon, illetve a YouTube csatornán.

Előzmények

  • Chicken Police: Into the Hive! teszt

    Noir detektívtörténet, állati karakterek és nagyszerű humor – a második Chicken Police a legendás kakaskopók következő kalandját meséli el, ezúttal a bűnbandáktól nyüzsgő teli Kaptár belsejéből.

  • A Steam Fest demói #03

    Hétfő délután ér véget a Steam demófesztiválja, addig több száz játékot lehet megjelenés előtt kipróbálni. A teljes mustra lehetetlen, de most újabb 12+12 játékot hoztunk.

  • A Steam Fest demói #02

    Hatszáznál is több új kipróbálható játékkal zajlik a Steam szokásos demófesztiválja – bár minden demót nem lehet megnézni és értékelni, most egy rakás, kipróbálásra méltó játékot mutatunk be!