Yakuza 0 teszt (PS4)

Dráma a Tojo-klánban

Az első Yakuza drámai felütéssel indult: hősünk, Kazuma Kiryu tíz hosszú év után börtönből szabadult ki, egy olyan bűn miatt szenvedve, amit nem ő követett el. A bő tíz éve debütált sorozat számozott részei azóta is Kiryu és változatos ismerőseinek további sorsát mutatták be, de hősünk fiatalkorát csak párbeszédekből, flashback-jelenetekből ismerhettük meg. Egészen mostanáig, hisz a Yakuza 0 nevéből következően előzménysztori lett.


[+]

Ez főleg azért kellemes, mert mindenkinek bátran ajánlható, még a sorozat bárminemű ismerete nélkül is. Nyilván egyes jeleneteknek nagyobb hatása van, ha tudjuk, hogy évekkel, évtizedekkel később milyen következményekkel járnak, illetve sokat tudóan mosolyoghatunk egyik-másik figura bemutatkozásakor, ha tudjuk, mi is történik velük a későbbiekben, de ezek csak apró bónuszok a széria kedvelőinek. Sok rajongó sajnos nem nagyon lehet itthon, hisz a Yakuza a PS2-es, PS3-as korszak egyik legmostohábban kezelt szériája volt: minden részt cenzúráztak, sok epizód éveket csúszott, vagy csak digitálisan jelent meg, és a mellékszálak (és újrakiadások) közül is csak egy, az igen gyenge Dead Souls lett lefordítva.


[+]

Azonban most új korszak nyílt, a csak digitálisan kiadott, afféle kísérletként kezelt Yakuza 5 sikerét követően Sega ismét megpróbálja bevezetni a sorozatot nyugaton is. Ez pedig remek dolog, hisz ez a széria mindig is valami különlegeset nyújtott; legközelebbi rokona a Shenmue-ben található meg, vagyis egy sztorialapú akciójátékot kapunk, erős kalandjáték- és RPG-elemekkel. Noha elvileg nyitott világról beszélhetünk, nem szabad hatalmas metropoliszokra, autózásra és lövöldözésre, no meg egyéb GTA-szerű elemekre gondolni. Nem, a Yakuza-játékok mindig egy viszonylag kicsi városnegyedet biztosítottak; illetve többet is, hisz általában minden főszereplő megkapta a maga környékét. Kiryu ezúttal is a szokásos tokiói vöröslámpás negyedet, Kamurochót kapja meg játszótérnek, míg másik főhősünk, a félszemű Goro Majima Oszakában tevékenykedik.


[+]

Ezek a helyszínek nem lesznek teljesen újak a Yakuza-szériát kedvelőknek, főleg Kamurocho utcáit fogják ismerősnek találni a veteránok, azonban az, hogy az új játék 1988-ban játszódik, mégis friss környezetet biztosít. Legyen szó a szögletes kocsikról, a klottgatyás srácokról, az agresszívan neonszín miniruhás csajokról, vagy éppen a kígyóbőr-cipős, lila öltönyos yakuza-vezérekről, mindenről süt a bájosan archaikus nyolcvanas évek. A játékteremben az Outrun és a Space Harrier köré gyűlik a nép (a plakátok pedig a Galaxy Force eljövetelét hirdetik), Kiryu egy pageren, személyhívón keresztül kapja az utasításokat és telefonfülkében menti el az állást, ősi PC-k és nagyflopik várnak a rendes gépek helyén, mindenki cigizik, nincs internet, és egyik hősünk a pizza-házhozszállítás őrjítően modern koncepciójával is a játék során ismerkedik meg.


[+]

A Yakuza 0 lelke a történet, a csavaros, fordulatos krimi, amibe Kiryu és Majima javarészt akaratukon kívül csöppennek bele. Kiryu egy olyan ember halála után kerül csávába, akit korábban ő tett helyre pénzbehajtóként, Majima pedig egy bérgyilkosságot vállal el, ami kapitálisan rosszul sül el – és ezt követően haverok és ellenfelek, manipulátorok és kiismerhetetlen indíttatású figurák hálójába zuhanunk két városban is. Noha kell a történet élvezetéhez némi türelem – egyik-másik átvezető videó simán van tízperces is –, annyira remekül van összerakva a sztori, és olyan élvezetesen megírtak a karakterek, hogy igazi élmény végigkövetni ennek a résznek a történetét is. Még annak ellenére is, hogy a mindkét karaktert elérő nagy közös sztori egyszerűen egy igen drága telek megvásárlása körül alakul, ami azért elég messze van az első hallásra izgalmasnak tűnő kiindulási ponttól…

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények