xDefiant teszt

A Ubisoft évek óta készül arra, hogy belépjen a gyors iramú hero shooterek piacára is: sok félbehagyott rivális és megannyi halasztás után megjelent végre a fura nevű xDefiant.

Tom Clancy árnyékában

Mindenki a Fortnite bevételeire vágyik - a Ubisoft annyira, hogy a Rainbow Six Siege sikere sem elég nekik, és rengeteg hasonló multiplayer játékot kezdtek fejleszteni. Ezek túlnyomó része nem érte meg még az első bétatesztet sem, és persze olyan is van, ami továbbra is titokban készül. A gyalázatos nevű xDefiant - bejelentésekor még a Tom Clancy’s előtaggal - 2021-es bejelentésekor is sokan felkapták a fejüket, és így én is kíváncsi lettem rá, hogy a San Francisco-i stúdió (többek között a Rocksmith-széria gondozói) mire mennek ezzel a számukra meglehetősen ismeretlen, ráadásul pokoli kompetitív műfajban. Bár a fejlesztés alatt rengeteg dolog változott a játékban, az most csak megjelent - mégpedig teljesen ingyen minden platformon. Természetesen azonnal belevetettem magam a harcokba!


[+]

Az xDefiant jelenleg két nagyobb részre van felosztva. Egyrészt ott van a 4v4 harcokra összpontosító ranked mód, ami a játék kompetitív része azok számára, akik kicsit komolyabban szeretnének foglalkozni a játékkal. Még a fejlesztők szerint sincs készen: borzasztó hiányos az egész, például sem rangok, sem díjak nincsenek még. A 6v6 felépítés unranked játékmód már egy fokkal érdekesebb: ez a hétköznapi játékosok terepe a jól ismert módokkal, amelyekben területeket kell foglalnunk és/vagy megtartanunk, esetleg kísérnünk kell egy robotot - vagy ott van például a Hot Shot, amiben az elesett ellenfelekből kipattanó bountyt kell összegyűjteni a pontszerzésért. Sajnálattal vettem tudomásul, hogy sima TDM és free-for-all egyáltalán nincs (jelenleg) a játékban, így aki csak egy kis könnyed délutáni lövöldözésre adná a fejét bármilyen komplexitásnövelő objektíva nélkül, az nincs kiszolgálva. Fontos tudni, hogy a játékban - a 25. szintig tartó Welcome listát leszámítva - nincs SBMM, vagyis a csapatokat nem a vélt tudás alapján sorsolja össze a program, hanem teljesen véletlenszerűen.


[+]

Az xDefiant különlegessége (bár nem kétlem, lesz aki szerint ez túlzás) a karakterekben rejlik, hiszen itt a fejlesztők a Ubisoft legismertebb karakterei közül toboroztak. Nem, Rayman nincs itt még, de választhatunk a Division-játékok Tisztogatói és a Ghost Reconok Szellemei, a Far Cry 6-ből ismerős Libertad, a Splinter Cell-féle Echelon ügynökök, illetve a Watch Dogsban látott DedSec szereplői közül. Minden karakternek van két aktív és passzív képessége, valamint egy speciális ultija, amelyek a műfajtól megszokott módon mindenkit egyedivé tudnak tenni - vagy hát ez volt az elképzelés. Ez viszont csak akkor működik, ha a játékosok a többiekkel harmonizáló választásukkal segítik a meccseket (például a támadó-védő-gyógyító triók bárhol megállják a helyüket), az unranked gyakorlatban azonban mindenki össze-vissza váltogatja a karaktereket, ami a játékegyensúly szinte teljes hiányának tökéletes jele. Az egyik képességével a falon is átlátni képes Echelon például a messze a legnépszerűbb karakter egy csomó pályán - képessége oly sok bétatesztet követően is szupertápos. A másik irritálóan gyakori halálozási ok a DedSec pókrobotja, ami az xDefiant talán legnagyobb idegeskedéseit képes kiváltani.


[+]

A tökéletes egyensúly hiánya sajnos elmondható a fegyverekről is, még úgy is, hogy egyelőre nincs valami szédítően nagy arzenálunk. Kezdetben az alap mordályokkal is egész jó eredményeket lehet elérni, legtöbben viszont úgyis a közösség által kikísérletezett legjobb receptet (jelenleg ez az MP7 vagy az ACR) fogják választani. Ez az egyoldalúság az, ami miatt egy idő után nincs is kedve az embernek kipróbálni más fegyvereket, mert az objektív módon gyengébb eredményhez fog vezetni. Persze a kihívások miatt muszáj lesz néha mást is használni, de mindig visszatérünk majd ahhoz, amit mindenki más is használ. Ahogy más hasonló programokban, úgy itt is van lehetőség különböző kiegészítőket aggatnunk puskáinkra és pisztolyainkra, ezek megnyitása azonban fárasztóan hosszú ideig tart. Maga a gameplay egyébként azt hozza amit ígér, vagyis aki szereti a gyors tempójú FPS-eket, az megkapja azt, amit szeret. Alig néhány nappal járunk a premier után, kisebb-nagyobb gondok a hálózati résszel azonban még mindig akadnak. A TTK (time-to-kill, vagyis az az idő amíg végzünk ellenfelünkkel a lövés indítása után) is jóval nagyobbnak érződik egy COD-hoz képest, valamint kisebb lagok is okozhatnak problémákat. Szerencsére semmi olyan gond nincs, amit később ne lehetne javítani, de azért illő lett volna ezeket kezdésre javítani a béta-visszajelzések után.


[+]

A pályák meglepően jól festenek (bár végtelenül statikusak, semmilyen rombolható elemmel nem találkozhatunk), és azok jó része is ismerős lehet a Ubisoft híres sorozataiból. Kicsit talán a spawn-rendszeren dolgozhattak volna még a pályatervezők, igen sokszor megtörténik ugyanis, hogy az egyik csapat az objektíva mellett születik meg, jóval könnyebbé téve a munkájukat. Technikai szempontból kicsit felemás számomra a játék, és itt nem csak a grafikára gondolok. Anno a fejlesztők úgy jelentették be az xDefiantot, hogy az nem csak a mai konzolokra és PC-re, de PlayStation 4-re és Xbox One-ra is elkészül. . Ezzel nincs is gond, hiszen a F2P monetizáció miatt a lehető legtöbb felhasználó megcélzása érthető dolog - a játék azonban annyi késett, hogy az előző generációs konzolokra végül nem készült el a játék, a látványon viszont ekkor már nem tudtak javítani, és az megragadt generációközi szinten. Nem arról van szó, hogy vállalhatlanul ronda lenne az xDefiant, de inkább emlékeztet valamelyik korai Black Opsra, mint egy 2024-es alkotásra. Persze valamit valamiért: a játék tökéletesen fut, a megfelelő tévén akár 120 fps-sel is. A matchmaking minden platformot egyszerre kezel, de a kontrolleres játékosok - géptől függetlenül - nem kerülnek össze a billentyűzettel és egérrel játszókkal. (Pontosabban erre van egy kapcsoló a beállításokban)


[+]

Mivel egy mikrotranzakciókkal telitömött, de amúgy teljesen ingyenes játékról van szó, gondolni kell arra is, hogy e téren mit hozhat a jövő. Jelenleg a pre-season fut, ami kapott saját battle-pass-t és természetesen a beépített boltból is vásárolhatunk pofátlanul drágán skineket. (De szerencsére csak azokat.) Július 2-án indul majd az első igazi évad, ami új fegyvereket, pályákat is hoz a játékba a már bejelentett új frakció mellett. Az xDefiant első évben a fejlesztők hasonló extrákkal készülnek minden új szezonra; igaz, nagyon hasonlókat hallottunk anno a Rainbow Six Extractionnel kapcsolatban is, és ott aztán elmaradt a bővítés. Valószínűleg a játékosok számán (és persze pénzköltési kedvén) múlik csak, hogy a Siege-hez hasonló, aktívan fejlesztett játék lesz-e az xDefiantból, vagy szép csendben ezt is tarkón lövik majd másfél év múlva.

Összegzés:

Az xDefiant egyáltalán nem fogja megváltani a világot, és jelenleg több sebből vérzik, tartalmi és balance-problémáktól is szenved. Ingyenessége miatt megvan rá az esély, hogy hosszú távon is sikeres legyen, ehhez viszont az kell, hogy megfelelő mennyiségű frissítést kapjunk a fejlesztőktől és ne legyen az egész elfelejtve egy év után.

Az xDefiant PC-re, PlayStation 5-re és Xbox Series konzolokra jelent meg.

Az xDefiant legjobb pontjai:

  • Végre egy ingyenes árkád FPS;
  • az optimalizáció meglepően jó lett;
  • a különböző frakciók szerepeltetése remek ötlet volt;
  • nincs SBMM;
  • az input alapú meccskeresés örömteli opció.

Az xDefiant leggyengébb pontjai:

  • Súlyos balance problémákkal küzd a játék;
  • a felhasználói felület ötlettelen és túlbonyolított;
  • problémás a netkód;
  • egyelőre a tartalom hiánya szembetűnő;
  • a kinézet a 2010-es évek elejét idézi sajnos.

oriic

Azóta történt

Előzmények