Az előzmények nem voltak biztatóak...
A rali az autósport egyik legérdekesebb, legveszélyesebb és leglátványosabb ága, és mint ilyen, remek alapot szolgáltat a játékoknak is. Volt már szerencsénk kiváló produktumhoz ebben a műfajban, gondolok itt főként a Codemasters gondozásából érkezett DiRT 4-re, viszont biztosan nem gondolok a tavalyi WRC 6-ra, ami sajnos egy csapnivalóan sikerült játék. Pedig ez utóbbi az FIA-féle, hivatalos játék, amit a kvalitásaihoz képest horribilis áron adtak, ezért cserébe elavult volt a grafikája, alig volt benne tartalom, unalmas volt a karrier mód és az irányítása sem volt az igazi.
Néhány évvel ezelőtt még az olasz Milestone fejlesztgette a WRC-ket. Azok sem maradnak örök darabok, de az utolsó, abból az érából származó rész már egészen vállalhatóra sikerült, majd az egészet átvette a Kylotonn Games, akik egymás után kétszer bizonyították be, hogy mennyire alul tudják teljesíteni a játékosok elvárásait. Most harmadszor próbálkoznak, ilyen előzmények után pedig félve írtam be a kódot az első szériás Xbox One-omba – ami tavaly indokolatlanul megszenvedett a WRC 6-tal – a végére azonban egészen pozitív meglepetések értek.
A sebességérzet fényévekkel jobb lett [+]
Ami a játékmódokat illeti, ezúttal is fapados a felhozatal, persze érthető, ez a játék nem a versenycsapat motiválásáról, a szponzorokról vagy az egyéb izgalmakról szól, tudni kell vezetni és érteni kell a finomhangoláshoz, ennyi. Ehhez adott az összes, 2017-es autó, pályaszakasz és versenyző, van egy teljesen fapados, de a Junior WRC-től induló karrier mód, valamint osztott képernyős, váltott és online multiplayer, illetve mindenféle heti kihívás és szabad versenyzés.
Sokkal több energiát fordítottak a környezetre, de a nézők még mindig passzívak [+]
Felsorolva talán soknak hangzik, de azzal biztosan nem lehet majd vádolni a játékot, hogy túlságosan változatos lenne. A különböző kategóriák közötti különbséget jól lehet érezni, de aki kontrollerrel vagy billentyűzettel áll neki a játéknak, jó eséllyel kevésbé leli majd örömét a futómű-beállítások reszelgetésében. Ami a kormányokat illeti, a hivatalos támogatási lista a hivatalos termékoldalon érhető el!
...de minden jó, ha a vége... már nem olyan rossz!
Első indításnál azonnal érkezik a kérdés, hogy tapasztalt szimulátorosként vagy kezdőként szeretnénk helytállni, szerintem ez egy remek ötlet, de kipróbáltam mindkettőt, sajnos nincs akkora különbség, amekkorát vártam. Szimulátornak egyáltalán nem precíz és a törésmodellje is túl engedékeny az esetek többségében, viszont legyünk akármilyen könnyű módban, a versenyképes tempóhoz kell némi pályaismeret és ellenkormányzási gyakorlat, ami a friss játékosoknak biztosan fog sikertelenséget és fejtörést okozni.
A grafika nagyon sokat fejlődött. Továbbra sem ez a legszebb alkotás ebben a műfajban, de sokkal kidolgozottabbak az autók, realisztikusabbak a fények, szebb a táj és az időjárási viszonyokat is remekül megcsinálták, legalábbis ami a vizualitást illeti. Mindemellett végre nem futottam bele nagyobb akadásba, folyamatos volt a játékélmény, 30 fps-en. Szintén dicséret jár az irányításnak: az akár 380 lóerős gépek laza talajon tudnak meglepetést okozni, de ezt meglepően jól lehet kezelni, amellett, hogy végre nem fogunk nyílegyenesen lassulni, amikor az egyik pár kerék laza talajon, a másik pedig aszfalton van, és így rátaposunk a fékre.
Külső nézetben még csak-csak felfigyelünk a piktogramokra [+]
A hangeffektekkel korábban sem volt nagy gond, lehet szeretni az üvöltő motorok, lefújó turbók és felpattanó kövek muzsikáját, viszont ezek sem épp szimulátorosak, legalábbis tegye fel a kezét, aki hallott már homokon elpörgő kereket csikorogni. Zene egyáltalán nincs, a karambolok pedig amilyen bénán néznék ki, annyira hülyén szólalnak meg.
Töltőképernyőből már évekkel ezelőtt is tudtak szépet csinálni [+]
Egy kezdő fejlesztőcsapat első játékánál talán észre sem vennénk, de egyik éllovasként ez, ha nem is tragikus, észrevehető. Ami viszont nem csak észrevehető, hanem továbbra is pocsék, az a kedves navigátorunk: képes állandóan rosszul mondani a pályát, mindezt úgy, hogy a potenciális látótérből teljesen kieső felső sávon jeleníti meg az aprócska piktogramokat, tehát még erre sem fogunk alapozni.
Szebbek a tájak, több a részlet, nagyobb az élmény [+]
Szintén megmaradt a pocsék büntetési szisztéma, ami mindenféle következetességet nélkülöz, olykor pofátlan dolgokat néz el, de ennél gyakrabban teleportál és büntet meg olyan manőverért, aminél egyrészt semmi nem indokolja a megtorlást, másrészt semmi nem jelzi a pálya elhagyását. A büntetés 9 másodperc, tehát lényegében végigcsinálni sem lesz érdemes a szakaszt, nem túl vidám, amikor az igazán hosszú, sokperces meneteket kell újrakezdeni egy teljesen unfairnek tűnő retorzió miatt.
A WRC 7 összességében sokkal jobban sikerült az előző két résznél. Érezni, hogy alapjait tekintve nem sokat változtattak a játékon, a benne lévő hibák már tavaly is megvoltak, viszont a fejlesztett grafika, a profibb optimalizálás, a kifinomultabb irányítás, a realisztikusabb sebességérzet és a többféle multiplayer-tartalom azonban pozitív irányba billenti az értékelésünket, noha még mindig drágának érezzük a tudásához képest. A licenszet azonban nyilvánvalóan meg kell fizetni. A WRC 8-ban remélhetőleg kapunk jobb navigátort, még fejlettebb audiót, átláthatóbb szabályrendszert és a kezdőknek minimálisan enyhébb irányítást. Ha így lesz, teljesen elégedettek leszünk, de az idei rész addig is kiválóan játszható marad a téma szerelmeseinek.
Pro:
- Hivatalos WRC licensz, annak minden előnyével;
- rengeteget fejlődött a grafika, a sebességérzet és az irányítás;
- megszűntek az akadozások (Xbox One).
Kontra:
- Tartalmilag még mindig nincs a csúcson;
- béna navigátor és büntetőrendszer;
- aki nem csak autót állítani és vezetni akar, csalódni fog.
65
szentkuti11