The Talos Principle & Road to Gehenna teszt

The Talos Principle

Kinyitod a szemed, és ókori romok, szobrok, freskók és elburjánzott növényzet vesz körbe. Eltakarod a szemedbe sütő napfényt a kezeddel, és a fémkart meglátva rájössz: robot vagy, aki felkelt, vagy felkeltettek mély álmából. Meghallod Elohim (a héberben: Isten) szavát, aki arra buzdít, hogy fedezd fel ismeretlen környezetedet, járd be ennek a furcsa világnak a kertjeit és folyosóit, lépj interakcióba bármivel, ami út közben fogad, és oldj meg talányos feladatokat tucatszámra. Ha jól szerepelsz, nemcsak a világot ismered meg, talán önmagadat is, és a jutalmad a megérdemelt örökkévalóság lesz. Ha letérsz a kijelölt útról, akkor viszont baj vár rád.

A The Talos Principle világa csodásan kidolgozott
[+]

Így indul a decemberben megjelent The Talos Principle, és a bevezető mindjárt bizonyítja, hogy nem egy Portal újráról van szó. Viszonylag hamar eljut a játékos az első akadályig, ahol egy mozgó akna, egy fura fényajtó és egy blokkoló szerkezet fogadja. Az utóbbival a játékos életére törő fegyvereket, robotokat és ajtókat lehet ideiglenesen hatástalanítani, és a gamer elég hamar rájöhet, milyen sorrendben kell a dolgot elvégezni a tovajutáshoz, gyorsan megtanulva az irányítást. Az ajtón túl egy nagy kertben találja magát számos további feladattal és egy számítógép terminállal, amelyet elindítva hasznos információkhoz lehet hozzájutni afelől, hogy mégis hol vagyunk és mikor. No meg egyáltalán hogy kerültünk ide, és kinek köszönhetjük, hogy (itt) vagyunk.

A The Talos Principle filozófiai és önismereti kérdésekkel bombázza a játékost
[+]

A feladatokat egy-egy elkerített pályán lehet teljesíteni, és mindegyik Tetris-elemek megkaparintásával jár (akadnak gyűjthető csillagok is), és néhány ilyen összeszedése és megfelelő összeillesztése után a játékos beléphet Elohim hatalmas csarnokába, ahonnan más régiókba teleportálhat, újfajta játékeszközökhöz gyűjthet kirakós elemeket, időben és építészetben eltérő világokat látogathat meg, végül pedig eljuthat egy nagy torony lábához. Ám Elohim figyelmeztet: aki oda belép, az halállal lakol. Higgyünk neki? Meglehetősen sajátos a Talos hangulata, és ezt erősíti, hogy a különböző régiókban elérhető pályák körül nagy és látványos terek járhatók be, a szintek pedig bizonyos korlátok között tetszőleges sorrendben teljesíthetők, és mindig akad dolog két kihívás között.

A The Talos Principle sok tucat, más és más stílusú pályát kínál fel a játék során
[+]

Mondjuk párbeszédet lehet folytatni a terminálokkal, amelyek nem csak információkat közölnek, hanem ránk is kíváncsiak. Mitől ember az ember? Lehet-e egy gép (azaz mi) emberi? Egyszerű kémia az érzelem vagy valami speciális? Ezek a terminálokkal folytatott párbeszédek (általában 2-6 számunkra felkínált válaszlehetőséggel tételenként) valamennyire személyiségünket is feltérképezik, ontológiai kérdéseivel pedig kissé elgondolkodtatnak a létezés témaköréről. Ha nagyon flegmán válaszolgatunk, a terminál szembesít ellentmondó válaszainkkal és gondolatainkkal, ha viszont meggyőzően kommunikálunk, idővel egyre nagyobb jogosultságot szerezhetünk a terminál adatbázisában – akár adminisztrátorit. A kommunikáció mellett a múltból fennmaradt leveleket, idézeteket és filozófiai gondolatokat is lehet olvasgatni, szóval mindig érdemes egy-egy új, pittyegő terminált felkeresni.

A The Talos Principle kitűnő belső nézetes logikai játék
[+]

Nemcsak a számítógépek szolgálnak érdekességgel: a falakon QR-kódokra is rá lehet bukkanni idézetekkel, mások által otthagyott gondolatokkal vagy az adott fejtörőkre vonatkozó segítséggel, a különféle helyszíneket bejárva pedig hangjegyzeteket és más gyűjthető elemeket is fel lehet lelni. Persze a lényeg a logikai feladványok megoldásában van, ez pedig a lézerek, a prizmák, a kockák, a ventilátorok és más elemek bejövetelével egyre csak bonyolódnak. Több világ, azokon belül több szint, ott pedig számos pálya vár ránk, amelyeken persze meg is lehet halni, ilyenkor gyors visszatekerés effekttel jutunk vissza a feladat elejére, a mentésekkel tehát nem kell bajlódni. Egy-egy pálya teljesítése tarthat egy perctől a fejvakarós tizenötig. Amikor a The Talos Principle végére érünk, kíváncsiságunk és pályákon kívüli időtöltésünk szerint többféle befejezésre lehet számítani, ami az újrajátszás szempontjából sem utolsó. De amúgy sem érdemes sietni, a világok kidolgozottsága, a bejárható terek nagysága és a kellemes zene Elohim világában marasztalja a játékost.


[+]

Aki a dologra ráérez, annak a Talos Principle bizonyosan lebilincselő élményt nyújt, és bátran járja majd az ókori Róma, Athén, Egyiptom vagy a középkori Európa romjait, újabb információk után kutatva. A köret elfogyasztása ugyanakkor nem kötelező: lehet csak a logikai feladványok teljesítésére fókuszálni, nem kell semmit sem csinálni ebben a világban. A hangulat mindenesetre adott, a kíváncsiság és a változatosság pedig végig fennmarad, és bár komoly történeti szál nincs, mindegyik befejezésnek megvan a maga íze. Mindezek az utóbbi idők egyik legérdekesebb logikai játékává teszik a The Talos Principle-t, és akinek mindez nem lenne elég, és a kis volumenű korábbi DLC-k sem csillapították szomjúságát, végre elérheti a július végén megjelent, nagyszabású kiegészítőt, amelyet a következő oldalon vizsgálunk meg.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények