The Talos Principle & Road to Gehenna teszt

Tal(ál)os kérdés: hol vagyok és miért?

A független kiadókkal együttműködő kis fejlesztőcsapatoknak egyszerre áldás és átok, hogy nincs komoly nyomás és kontroll a nagy és sokszor kockázatkerülő piaci óriások részéről a megjelenésre és a tartalomra vonatkozóan. Azt persze a végeredmény és a játékos kommuna vásárlókedve dönti el, hogy éppenséggel jól jött-e, hogy a csapat teljes kreatív szabadsággal és a saját maga által meghatározott határidővel dolgozhatott, valami frisset és eredetit megalkotva, vagy pont a szigorú felügyelet hiányzott ahhoz, hogy egy eladható, fogyasztható és könnyen befogadható termék szülessen.

Szerencsére a horvát Croteam által fejlesztett, és a Serious Sam sorozathoz köthető Devolver Digital által kiadott 3D-s, önismereti kérdéseket feszegető indie puzzle az előbbi kategóriát képviseli, a steames visszajelzések szerint kiváló eredménnyel. A The Talos Principle-t és most megjelent DLC-jét, a Road to Gehennát persze aligha követné ekkora érdeklődés, ha annak idején a The Orange Box részeként nem jelenik meg a Portal, amely a 3D-s logikai játékok igazi lendületét megadta. A Valve Corporation persze nem éppen egy független kiadó, a lelkesedéből elkészített, és a vártnál jóval nagyobb sikert arató Portal viszont pont azért lett olyan jó, mert (a korábban indie) fejlesztők szabadjára engedhették elképzeléseiket.

Igencsak látványos puzzle a The Talos Principle
Igencsak látványos puzzle a The Talos Principle [+]

Alapvető hasonlóságok mindenképpen akadnak a Portal és a The Talos Principle között, hiszen adott a 3D-s, belső nézetes játékvilág (itt külső kamerára is lehet váltani), számos logikai fejtörővel ellátott pálya, amelyeket a továbbhaladáshoz teljesíteni kell, sok akadályelem vagy éppen a játékos segítségére használatos eszköz, és persze néhány veszélyforrás, úgy mint gyilkos robotok és lövegek, csak hogy ne legyen olyan könnyű a szinteket teljesíteni. Ennyiben a hasonlóságok azonban ki is merülnek. A Talos valami merőben más, amely legalább annyira szól fura és szabadon bejárható világainak felfedezéséről, a a háttértörténet mozaikkockákból való összerakásáról és a két feladat közötti kötetlen időtöltésről, mint a logikai feladványok teljesítéséről.

The Talos Principle

Kinyitod a szemed, és ókori romok, szobrok, freskók és elburjánzott növényzet vesz körbe. Eltakarod a szemedbe sütő napfényt a kezeddel, és a fémkart meglátva rájössz: robot vagy, aki felkelt, vagy felkeltettek mély álmából. Meghallod Elohim (a héberben: Isten) szavát, aki arra buzdít, hogy fedezd fel ismeretlen környezetedet, járd be ennek a furcsa világnak a kertjeit és folyosóit, lépj interakcióba bármivel, ami út közben fogad, és oldj meg talányos feladatokat tucatszámra. Ha jól szerepelsz, nemcsak a világot ismered meg, talán önmagadat is, és a jutalmad a megérdemelt örökkévalóság lesz. Ha letérsz a kijelölt útról, akkor viszont baj vár rád.

A The Talos Principle világa csodásan kidolgozott
[+]

Így indul a decemberben megjelent The Talos Principle, és a bevezető mindjárt bizonyítja, hogy nem egy Portal újráról van szó. Viszonylag hamar eljut a játékos az első akadályig, ahol egy mozgó akna, egy fura fényajtó és egy blokkoló szerkezet fogadja. Az utóbbival a játékos életére törő fegyvereket, robotokat és ajtókat lehet ideiglenesen hatástalanítani, és a gamer elég hamar rájöhet, milyen sorrendben kell a dolgot elvégezni a tovajutáshoz, gyorsan megtanulva az irányítást. Az ajtón túl egy nagy kertben találja magát számos további feladattal és egy számítógép terminállal, amelyet elindítva hasznos információkhoz lehet hozzájutni afelől, hogy mégis hol vagyunk és mikor. No meg egyáltalán hogy kerültünk ide, és kinek köszönhetjük, hogy (itt) vagyunk.

A The Talos Principle filozófiai és önismereti kérdésekkel bombázza a játékost
[+]

A feladatokat egy-egy elkerített pályán lehet teljesíteni, és mindegyik Tetris-elemek megkaparintásával jár (akadnak gyűjthető csillagok is), és néhány ilyen összeszedése és megfelelő összeillesztése után a játékos beléphet Elohim hatalmas csarnokába, ahonnan más régiókba teleportálhat, újfajta játékeszközökhöz gyűjthet kirakós elemeket, időben és építészetben eltérő világokat látogathat meg, végül pedig eljuthat egy nagy torony lábához. Ám Elohim figyelmeztet: aki oda belép, az halállal lakol. Higgyünk neki? Meglehetősen sajátos a Talos hangulata, és ezt erősíti, hogy a különböző régiókban elérhető pályák körül nagy és látványos terek járhatók be, a szintek pedig bizonyos korlátok között tetszőleges sorrendben teljesíthetők, és mindig akad dolog két kihívás között.

A The Talos Principle sok tucat, más és más stílusú pályát kínál fel a játék során
[+]

Mondjuk párbeszédet lehet folytatni a terminálokkal, amelyek nem csak információkat közölnek, hanem ránk is kíváncsiak. Mitől ember az ember? Lehet-e egy gép (azaz mi) emberi? Egyszerű kémia az érzelem vagy valami speciális? Ezek a terminálokkal folytatott párbeszédek (általában 2-6 számunkra felkínált válaszlehetőséggel tételenként) valamennyire személyiségünket is feltérképezik, ontológiai kérdéseivel pedig kissé elgondolkodtatnak a létezés témaköréről. Ha nagyon flegmán válaszolgatunk, a terminál szembesít ellentmondó válaszainkkal és gondolatainkkal, ha viszont meggyőzően kommunikálunk, idővel egyre nagyobb jogosultságot szerezhetünk a terminál adatbázisában – akár adminisztrátorit. A kommunikáció mellett a múltból fennmaradt leveleket, idézeteket és filozófiai gondolatokat is lehet olvasgatni, szóval mindig érdemes egy-egy új, pittyegő terminált felkeresni.

A The Talos Principle kitűnő belső nézetes logikai játék
[+]

Nemcsak a számítógépek szolgálnak érdekességgel: a falakon QR-kódokra is rá lehet bukkanni idézetekkel, mások által otthagyott gondolatokkal vagy az adott fejtörőkre vonatkozó segítséggel, a különféle helyszíneket bejárva pedig hangjegyzeteket és más gyűjthető elemeket is fel lehet lelni. Persze a lényeg a logikai feladványok megoldásában van, ez pedig a lézerek, a prizmák, a kockák, a ventilátorok és más elemek bejövetelével egyre csak bonyolódnak. Több világ, azokon belül több szint, ott pedig számos pálya vár ránk, amelyeken persze meg is lehet halni, ilyenkor gyors visszatekerés effekttel jutunk vissza a feladat elejére, a mentésekkel tehát nem kell bajlódni. Egy-egy pálya teljesítése tarthat egy perctől a fejvakarós tizenötig. Amikor a The Talos Principle végére érünk, kíváncsiságunk és pályákon kívüli időtöltésünk szerint többféle befejezésre lehet számítani, ami az újrajátszás szempontjából sem utolsó. De amúgy sem érdemes sietni, a világok kidolgozottsága, a bejárható terek nagysága és a kellemes zene Elohim világában marasztalja a játékost.


[+]

Aki a dologra ráérez, annak a Talos Principle bizonyosan lebilincselő élményt nyújt, és bátran járja majd az ókori Róma, Athén, Egyiptom vagy a középkori Európa romjait, újabb információk után kutatva. A köret elfogyasztása ugyanakkor nem kötelező: lehet csak a logikai feladványok teljesítésére fókuszálni, nem kell semmit sem csinálni ebben a világban. A hangulat mindenesetre adott, a kíváncsiság és a változatosság pedig végig fennmarad, és bár komoly történeti szál nincs, mindegyik befejezésnek megvan a maga íze. Mindezek az utóbbi idők egyik legérdekesebb logikai játékává teszik a The Talos Principle-t, és akinek mindez nem lenne elég, és a kis volumenű korábbi DLC-k sem csillapították szomjúságát, végre elérheti a július végén megjelent, nagyszabású kiegészítőt, amelyet a következő oldalon vizsgálunk meg.

Road to Gehenna DLC

„Hibát követtem el” – kezdi Elohim, és ebből már jól nem jöhetünk ki: már megint meg kell oldani egy rakás feladatot aknákat kerülgetve, ventilátorokat kapcsolgatva és lézereket irányítva. No de pont ezért tértünk vissza ebbe a világba, nem igaz? A helyszín ugyanaz, legalábbis addig, amíg Elohim meg nem kér bennünket, hogy egy másikba elvándoroljunk, és hozzánk hasonló robotok kiszabadítsuk a logikai pályák fogságából, mielőtt a világnak vége.

Az mindjárt kiderül, hogy bár a Talos remek grafikai világa és kellemes zenéje megmaradt, a környezet megváltozott. A hatalmas katedrális helyett ezúttal hidakkal összekötött lebegő szigeteken lehet az új világ különböző fejezeteit elérni. Minden szint jó pár pályát rejt, úgyhogy ezúttal is tucatnyi megoldandó puzzle és sok órányi felfedezés, rejtett extra és számítógépes interakció vár bennünket, és ezúttal is tetszőleges sorrendben lehet meglátogatni a világokat

A Road to Gehenna sikerrel folytatja a The Talos Principle hagyományait
[+]

A The Talos Principle egyik kritikája az volt, hogy a fejtörők sokszor könnyen megoldhatóak voltak, ami még akkor is megállja a helyét, ha azért a magasabb szintű pályákon el lehetett akadni. Ezúttal könnyen semmiképpen nem ússzuk meg: a szokásos csapdák, falak és segédeszközök új, bonyolultabb kombinációja sok fejvakarást ígér, és a rejtett extrák elérése sem könnyű. Ez így is van rendjén, nem alaptalan elvárás, hogy egy kiegészítő gyúrjon rá az alapjáték erősségeire, és izzassza meg a hű rajongótábort (így tett a Portal Stories: Mel mod is).

A Road to Gehenna DLC elég változatos és érdekes, hogy megérje az árát
[+]

A Gehenna folytatja a filozófiai és pszichológiai értekezések sorát, valamivel nagyobb hangsúly fordítva az intelligencia és a mesterséges intelligencia témakörére, de számos idézet, vers és gondolat is felbukkan. Nyilván, aki a Gehennával kezdi a Croteam logikai játékaival való ismerkedést, annak a DLC fura lesz és nehéz. De miért is tenné: érdemes a Talosszal belerázódni a dologba, mert utána pillanatok alatt otthon fogja érezni magát a kiegészítő világában. Ez az otthon pedig csodásan berendezett, és sok-sok érdekességet rejt, pont mint az alapjáték, úgyhogy nem kérdés: akinek a bemutató alapján elnyerte a tetszését ez a filozofikus, 3D-s puzzle, mindenképpen érdemes The Talos Principle-nek és friss kiegészítőjének esélyt adnia.

Pro:

  • Kiváló audiovizuális körítés;
  • Szabadon bejárható, nyitott világok;
  • Változatos pályák egyre több kihívással (a nehezebbeket a DLC tartogatja);
  • Elgondolkodtató kérdések és egyéni válaszok;
  • Többféle végkifejlet.

Kontra:

  • A filozófia nem integráns része a feladatoknak.

85

A The Talos Principle megjelent PC-re és Androidra (Tegra K1 vagy X1 hardverigénnyel), PS4-re pedig várhatóan még 2015-ben megérkezik. A Road to Gehenna DLC egyelőre csak PC-re érhető el.

Bone123

Azóta történt

Előzmények