Sacred 2 Gold (Ice & Blood) - Nosztalgia bemutató

Bevezető és kicsomagolás

Bizonyára sokan várjuk a Diablo III megjelenését, ami az eddigi információk alapján 2012. elejére tehető, tehát már belátható időn belül van. Addig is, míg kezeink között tudhatjuk a játék dobozát, érdemes egy kicsit nosztalgiázni, hiszen sajnos manapság egyre kevesebb az igényes és tartalmas hack & slash RPG. A Dungeon Siege III számomra csalódás volt, viszont a Hardveraprón megláttam egy eladó Sacred 2 Goldot. Miután az alapjátékkal sokat játszottam annak idején, így nem volt kétséges, hogy ezt meg fogom venni.

A német Ascaron által fejlesztett Sacred 2 című hack & slash RPG játék 2008. októberében jelent meg a Deep Silver kiadásában. Nálunk a játék magyar felirattal ellátva került a boltokba és ez volt a készítők szándéka a kiegészítővel is, ám 2009. augusztusában az Ascaron csapata csődbe ment. Utolsó projektjüket, az Ice & Blood című kiegészítőt még be tudták fejezni, ám időközben a játék jogai a Koch Media kezébe kerültek, akik már nem akartak foglalkozni az expanzió lokalizációival.

Így tehát a Sacred 2: Ice & Blood kizárólag csak az angol és német nyelvű alapjátékkal együtt működik. A kettőt egyben tartalmazó Sacred 2 Gold pedig addig nem fog megjelenni Magyarországon, amíg olyan áron nem tudják azt adni, hogy megérje megvenni azoknak is, akik már rendelkeznek magyar alapjátékkal. Aki nem próbálta ki, az most olcsón beszerezheti az alapjátékot magyarul a CD Galaxisban, vagy angolul a Steamen. Már maga az is több száz küldetést tartalmaz, így bátran ajánlom mindenkinek, aki szeretne egy kicsit nosztalgiázni.

De térjünk vissza a Sacred 2 Goldhoz. A kicsomagolást követően elénk tárul a játék két lemeze, valamint az elég vékonyra sikeredett kézikönyv, melyben a legalapvetőbb információk szerepelnek. Azért nincs róla bővebb leírás, mert csak azokat az újdonságokat mutatja be, melyeket az Ice & Blood integrálása során tapasztalhatunk az alapjátékhoz képest.

Telepítést követően a játék 13,7 GB helyet foglal el merevlemezünkön, ami soknak tűnhet ugyan, viszont itt tényleg hatalmas, szabadon bejárható területről beszélünk, nem úgy, mint a Dungeon Siege III esetében, ahol gyakorlatilag egy csőben haladtunk végig. Utána következnek a beállítások, amivel kapcsolatban szintén meg kell említeni néhány dolgot.

Grafika és beállítások

A Sacred 2: Ice & Blood grafikájára pár év eltelte után sem lehet panaszunk. Az alapjátékot még Windows XP és Vista támogatással készítették, így gondjaink lehetnek, amennyiben 64-bites Win7 alatt futtatjuk a programot. Akinek komoly problémája van vele, az nézze át ezt a topikot, ott foglalkoznak ezzel a témával. Az Ice & Blood már lényegesen stabilabb, nálam például még nem voltak súlyosabb problémák 64-bites Win7 Home Premium alatt. Ugyanakkor, mivel a játéknak még mindig nincs 64-bites indítófájlja, ezért néha előfordul, hogy memória túlcsordulás (memory leak) miatt kidob az asztalra, főleg akkor, ha egyik városból a másikba teleportálgatunk.

A Sacred 2 Gold telepítése után mindössze egyetlen kisebb javítást kellett letöltenem, így az elérhető legfrissebb verzió jelenleg 2.65.2.1837 (Az alapjátéknak pedig 2.43). Ezután nálam már tökéletesen fut a játék, nem kell WinXP SP2 kompatibilitást és egyéb indítási paramétereket használnom, hogy játszhassak vele, valamint az 5.1-es hangfalamon is szól mindegyik hangszóró. Szintén másik nagy pozitívum, hogy nincs benne SecuROM, így mindössze egy - azaz kettő - online autentikációt kellett elvégezni (Sacred 2 + Ice & Blood), utána már lemez nélkül is elindult a játék.

A grafikai beállításokat illetően én mindent maximumra tettem, egyedül az élsimítást kapcsoltam ki - nem mintha nem bírta volna el a HD 6870 -, de ilyen jellegű játéknál nem okoz gondot az AA hiánya. A memória túlcsordulásokat pedig úgy tudjuk minimálisra csökkenteni, hogy lejjebb vesszük a grafika részletességét. Éppen ezért az Elite Graphics Packot még csak véletlenül se telepítsük fel, vagy ha már fent van, kapcsoljuk ki.

A sebességgel természetesen nem volt gond nálam, 60 FPS alá nem esett az érték. Viszont az érezhető volt, hogy olyan városokhoz közeledvén, ahol még nem jártam, elég sokat töltögetett. Nyilvánvalóan nem tudja kihasználni a rendelkezésre álló memória mennyiséget. A memória túlcsordulása attól is nagyban függ, mekkora területet járunk be a játék során. Egymáshoz minél közelebbi küldetéseket teljesítsünk, és ne járkálunk be sűrűn barlangokba és egyéb helyekre, akkor később telik meg a memória. Ajánlott egyszerre maximum fél-egy órát játszani, elmenteni és kilépni, majd később ismét elindítani.

Végezetül pedig a modernebb hangkártyák tulajdonosai arra figyeljenek, hogy a régebbi, DirectSoundot támogató játékok nem tolerálják jól a Win7 alatti OpenAL-t, így jobb a hardveres gyorsítást kikapcsolni. Például esetemben egy ASUS Xonar D1 PCI hangkártya van a gépben, és ha az Audio Centerben bekapcsolom a GX DSP módot, pár másodperc játék után lefagy a Sacred 2 és beragad az utolsó effekt. GX nélkül működik rendesen 48 KHz frekvenciára állítva, az 5.1-es hangfalam mindegyike szól, ahogy kell.

Hirdetés

Az Ice & Blood újdonságai

Bizonyára sok hack & slash rajongó játszott már a Sacred 2: Fallen Angel című játékkal, így most nagyon részletes leírást nem készítek róla. Viszont azok számára, akik még nem próbálták, valamint akiket érdekel az Ice & Blood kiegészítő, egy kis összefoglalót írok az expanzió által hozott újításokból. Miután maga a Fallen Angel is rengeteg tartalommal rendelkezik, ezért akik eme leírás alapján kapnak kedvet játszani vele, de nem tudnak Sacred 2 Goldot szerezni, azok se csüggedjenek, bátran vágjanak bele az alapjátékba.

Az Ice & Blood kiegészítő legérdekesebb újítása kétségkívül az új játszható karakterként bemutatkozó Dragon Mage (Sárkánymágus). A karakter főleg mágiára van kiélezve, rengeteg offenzív képességgel rendelkezik, melyekkel akár egész tömegeket is szétoszlathat. Ezenfelül képes különféle segítő lényeket, úgynevezett familiárisokat megidézni, akik védelmet nyújtanak számára és/vagy mellette küzdenek a csatákban.

Amennyiben mégis sikerül őt bekerítenie az ellenségnek, akkor sincs minden veszve, hiszen képes sárkányformát ölteni, ilyenkor közelharcban szinte legyőzhetetlenné válik. Bár ezen képesség csak limitált ideig tartható fenn, mégis az életünk múlhat rajta szorult helyzetekben. A sárkányforma egyéb speciális képességekhez is juttat, ám ilyenkor az összes familiárisunk eltűnik és csak akkor kapjuk őket vissza, ha ismét emberi alakban vagyunk.

Sárkányalakban nem tudunk emberekkel beszélni és a fegyvereinket és egyéb képességeinket sem használhatjuk azok kivételével, melyeket ebben a módban kapunk. Átalakulva főleg közelharcban jeleskedünk, így akkor érdemes felvennünk a sárkányformát, ha sok ellenség vesz körül és nem tudunk tőlük távolságot tartani. Az Ice & Blood kiegészítőben két új területtel bővítik Ancaria földjét, lássuk most ezeket picit részletesebben:

  • Crystal Planes (Kristálysíkok): A területet eredetileg a Seraphimok (Szeráfok) vadászmezejének alakították ki, melyen a szépséges szárnyas lények fejleszthették harci képességeiket. Annak biztosítására, hogy a terület mindig bővelkedjen célpontokban, a legtöbb élőlény T-Energiával mutálódott. Ennek a lenyűgözően szép és egyben veszélyes helynek szívében a kalandorokat egy igazi unikumnak számító ellenfél várja: a Crystal Phoenix (Kristályfőnix). Ezt a vadállatot még nem sikerült senkinek megszelídítenie, ő uralja az egész térséget.
  • The Cursed Forest (Az Átkozott Erdő): Már az első pillanatban látjuk, amint betesszük ide a lábunkat, hogy ez a hely semmi jóval nem kecsegtet minket. Véráztatta gyökerekkel befont, lombtalan fák hajladoznak a sűrű köddel borított tájon, melyeket mindenféle groteszk élőlény népesít be. De az egész csak látszat: a táj teljesen kipusztult, minden amit élőnek látunk nem más, mint a valóság torz tükörképe. Az Ancaria kontinensétől délkeletre fekvő, elszigetelt hely borzalmas titkot rejteget, már ha létezik olyan elszánt kalandor, aki elég erősnek érzi magát hozzá, hogy felderítse.

Az Ice & Blood másik újítása egy játékmód, mégpedig az "Expert Touch". Akik játszottak az alapjátékkal, azok emlékezhetnek rá, hogy egy karakternek háromféle osztályba vannak sorolva a képességei. Mindegyik osztálynak saját "erőforrása" van, azaz amikor például High Elf esetében ellövünk egy tűzgolyót, akkor egy kis ideig a többi tűz alapú spellt sem tudjuk használni. Viszont egy jég vagy villám képességet azonnal lehet a tűzgolyó után alkalmazni, hiszen az már forrásból táplálkozik.

A kiegészítőben bemutatkozó Expert Touch játékmódot új karakter létrehozásánál lehet beállítani. Ha aktiváljuk, akkor ebben a módban annyit változik a képességek kezelése, hogy gyorsabban fognak újratöltődni, viszont ezúttal már minden képesség egy erőforrásból nyeri az energiát. Tehát ilyenkor mindegy, mit használunk, utána bizonyos ideig egyetlen képesség sem lesz elérhető. Kipróbáltam a kettőt, érzékelhetően gyorsabban töltődnek a skillek, viszont az zavaró, hogy ha a mágussal közelharcba keveredsz, kénytelen vagy minden lövés után párat bottal is csapkodni, míg újratöltődik.

Végül pedig aki megveszi a kiegészítőt, az kap egy ládahordó manót is, akit bárhol előhívhatunk és bepakolhatjuk hozzá a felszerelésünket. Így ha megtelik a hátizsákunk, akkor nem kell eldobálnunk a jobb cuccokat sem. A játék többi része megegyezik az alapjátékkal, természetesen az Ice & Blood új helyszínein fegyvereket és egyéb tárgyakat is találunk majd, melyek nem voltak eddig benne, viszont a játékmenetet illetően nincsenek egyéb változtatások. Most pedig térjünk rá a Sacred 2 kezelésére, hiszen aki esetleg még nem játszott vele, annak is szeretnék segítséget nyújtani a program használatához.

Karakterek, küldetések és térképek

A Sacred 2 egy valódi hack & slash RPG, de úgy is szokták hívni, hogy "Diablo-klón". Aki - hozzám hasonlóan - sokat játszott a Diabloval, az bizonyára velem együtt nagyon várja már a harmadik rész megjelenését. Az utóbbi pár év hack & slash játékai közül számomra legjobban kétségkívül a Sacred két része tetszett, ezért most is ehhez támadt kedvem. Aki egy tartalmas - 500-nál több küldetés már az alapjátékban is - szórakozásra vágyik ünnepek alkalmából és nincs sok pénze játékra, annak a Sacred 2-t ajánlom.

Mint minden hack & slash játékban, a Sacred 2 esetében is az első feladatunk egy karakter létrehozása lesz. Összesen hétféle faj képviselői közül választhatjuk ki a nekünk megfelelőt, akivel azután végigjátszhatjuk a két szemben álló hadjárat feladatait. A fény hadjáratában Ancaria megmentése, míg az árnyékos oldalon küzdve annak elpusztítása lesz a feladatunk. Lássuk most a szereplőket:

  • Dragon Mage: Róla már volt korábban szó, így most nem mutatom be részletesen. Főleg mágia terén jeleskedik. Mindkét oldal hadjáratát végigjátszhatjuk vele. Kizárólag az Ice & Blood kiegészítőben érhető el.
  • Dryad: Főleg íjászatra és egyéb távolsági harcra specializálódott, de a természeti mágia területén is otthonosan mozog. Kezdetben viszonylag gyengék ezen képességei, ezért választása csak gyakorlott játékosok számára ajánlott. Mindkét oldal hadjáratát végigjátszhatjuk vele.
  • High Elf: A klasszikus mágus helyi megfelelője. Tűz-, villám- és jégalapú varázslatok egész garmadája áll rendelkezésére, azonban közelharcban gyenge mint a harmat. Taktikusan kell vele küzdeni, így szintén tapasztaltabb játékosok számára ideális választás. Mindkét oldal hadjáratát végigjátszhatjuk vele.
  • Inquisitor: Az abszolút gonosz megtestesülése, mágiában és közelharcban egyaránt megállja a helyét. Harci képességeinek segítségével könyörtelen gyilkológéppé változhat, így kezdő játékosok is elboldogulnak vele. Egyedül a "Nefarious Netherworld" osztályra való specializálódása esetén követel meg tapasztalt játékost. Gonosz karakter lévén csak az árnyék oldalának küldetésláncát tudjuk vele választani.
  • Seraphim: Ezek a kecses lények a fény hűséges szolgálói, így nem választhatják a gonosz útját. A Seraphim egy igazi unikum karakter, kezdő játékosok számára tökéletes választás. A fény segítségével mágiát is használ, de igazi ereje a közelharcban rejlik. Képes nehéz páncélzatot is hordani, valamint a majdnem minden típusú fegyverrel jól elboldogul, ezért nagyon nehéz őt harcban legyőzni.
  • Shadow Warrior: Ő a klasszikus harcos helyi megfelelője. Azok számára ajánlott, akik szeretnének hatalmas fegyvereket forgatni, a legnagyobb és legerősebb páncélokat viselni és akár egy egész hadsereget kiirtani. Aki először játszik a Sacred 2-vel, annak tökéletes karakter, itt ugyanis nincs túlbonyolítva a fejlődés, a hangsúly kizárólag a közelharcon van. Nevével ellentétben választhatja a fény hadjáratát is, de a sötét oldalt is szolgálhatja, ez a döntés rajtunk múlik.
  • Temple Guardian: Egy különleges karakter, ami félig élő, félig pedig gép. Különleges felépítésű bal kezével képes közvetlenül használni a T-Energiát, így minden képesség használatakor fizikailag is megváltozik annak formája. Elsődlegesen támogató karakter, aki főleg távolról segíti szövetségeseit. Közelharcban nem remekel, ezért egyjátékos módban főleg tapasztaltabb játékosok számára ajánlott. Mindkét oldal küldetéseit végigjátszhatjuk vele.

A küldetések felvétele egyszerű: amennyiben egy NPC feladatot tud adni számunkra, azt egy kérdőjel jelzi a feje felett. A főküldetést narancssárga, a mellékküldetéseket fehér, míg a karakterspecifikus küldetéseket kék színnel jelzik. A főküldetés viszi előre a történetet, ami a fényt és árnyékot választva egymástól eltérő feladatokat tartalmaz, viszont a helyszíneket ugyanolyan sorrendben járjuk végig mindkét oldal esetében. A mellékküldetések egyformák, akármelyik oldalt választjuk, mindegyiket megoldhatjuk minden karakterrel. A kékkel jelölt küldetések pedig az éppen kiválasztott karakterhez kapcsolódnak, egyfajta háttér információt nyújtva annak történetéről.

A képernyő jobb felső sarkában láthatjuk a mini térképet, melynek közepén a karakterünket jelző zöld színű nyíl található. A mellette lévő fogaskerék ikonra kattintva tudjuk beállítani a térkép méretét, felbontását és hogy miket jelezzen ki számunkra. A közelben lévő helyek ikonjai mellett itt láthatjuk az éppen aktuális küldetéseink irányát mutató nyilacskákat is. A főküldetés mindig aktív, azt a narancssárga nyíl jelzi, a mellékküldetéseket fehér és kék a kasztspecifikus küldetés. Egyszerre egy aktív küldetésünk lehet, de a térképen minden be van jelölve, ha a közelünkben található.

A fenti képen direkt kinagyítottam a térképet, hogy jobban látszódjanak rajta az ikonok. Ezek mindig légvonalban mutatnak az aktív küldetések felé, tehát az is megeshet, hogy ott vagyunk a cél közelében, de nem tudunk lejutni oda, ilyenkor keresnünk kell kerülőutat. Viszont a "TAB" billentyű segítségével bármikor előhívható egy nagyobb méretű térkép, melyen már könnyen kiigazodhatunk a továbbhaladást illetően.

Mivel a Sacred 2 hatalmas bejárható területtel rendelkezik, ezért természetesen egy világtérkép is rendelkezésünkre áll, melyen be van jelölve az összes felvett küldetésünk, az eddig aktivált portálok, ellenőrzőpontok, valamint a fontosabb dolgok. például a ládáink helyei. Hogy érzékeltessem a bejárható terület nagyságát, készítettem egy képet a világtérképről, ahogyan most, 7 órányi játékidőt követően kinéz. A világos színnel jelölt részeken fordultam eddig meg, a többi helyen még nem jártam. Íme:

Természetesen a fenti térkép csak Ancaria egy részét mutatja, ahhoz hogy a teljes térképet feltegyem, nem elég az 1920x1200-as felbontás. De szerencsére az egyik külföldi képmegosztó oldalra fel tudtam tölteni. Aki kíváncsi rá, itt megtekintheti:

Ancaria teljes térképe (Fallen Angel)

Ez csak az alapjáték térképét mutatja, az Ice & Blood két új helyszíne itt még nincs bejelölve. A térkép kezelése egyszerű és nagyon megkönnyíti a dolgunkat. Ancaria területén sok portálkapu található, melyeket ha aktiválunk, utána bárhonnan oda tudunk teleportálni. Csak rá kell kattintanunk jobb gombbal a kívánt célállomásra. Szintén itt láthatjuk az ellenőrzőpontokat jelző monolitokat is. Miután a Sacred 2-ben nincs konkrét értelemben vett helyzetmentés, így a játékállások betöltése után mindig az éppen aktív ellenőrzőponttól tudjuk folytatni a játékot.

Természetesen az addig felvett küldetéseink, tárgyaink és egyéb eredményeink nem vesznek el, pusztán csak az utolsó helyet nem jegyzi meg a program. Az aktív ellenőrzőpontot szintén lehet teleportként használni, így néha nem árt, ha meghagyjuk a korábban elmentett célállomást, hátha vissza kell később menni oda. Az én példámban - lásd világtérkép - éppen hogy jól jönne most, ha a kékkel jelzett küldetés mellett lévő ellenőrzőpont aktív lenne, de hát ez van. A felvett küldetéseket karikákkal jelzik a térképen, amelyik aktív, az némileg nagyobb átmérőjű és a minitérképen is mindig afelé mutat a kis nyíl.

Ahhoz, hogy egy küldetést aktívvá tegyünk, két módszert is választhatunk. Egyrészt a világtérképen szimplán rákattintunk valamelyik karikára, akkor a hozzá kapcsolódó küldetés automatikusan aktívvá válik. Ez az egyszerűbb megoldás, hiszen általában legrövidebb úton úgy oldhatjuk meg a feladatokat, ha a városokban felvesszük őket és utána az egymáshoz közel lévőket egyben letudjuk. Azonban ajánlott elolvasni a szöveget, mielőtt elfogadjuk őket, ugyanis van sok olyan küldetés, amikor egy NPC-t el kell kísérnünk valahová, ilyenkor nem jó dolog bevinni őket a harcok középpontjába, érdemes mielőbb eljutni velük a kitűzött célig.

Másik lehetséges megoldásként a naplónk szolgál, melyet az "L" billentyűvel tudunk előhívni. Ebben láthatjuk az összes küldetésünket, azokat is, amiket már megoldottunk. Ahhoz, hogy aktiváljunk egyet, csak rá kell kattintani a küldetés címére, és ekkor a jobb oldali lapon láthatjuk, hogy miképpen állunk vele. Egy küldetés általában több alfeladatból áll, az éppen aktuális tennivalónkról egy rövid ismertetőt is láthatunk, valamint egy kis képen a célpont helyét láthatjuk, így ha már ott vagyunk, tudjuk, mit keressünk.

Szintén itt láthatjuk a küldetés teljesítéséért járó jutalmat, valamint az összegyűjtött könyveket és az eddig elért eredményeinket (achievements) is. A könyveket azért érdemes gyűjtögetni, mert sok érdekes információt megtudhatunk belőlük a játék világával kapcsolatban. Szinte minden, Ancarián megtalálható dologról, legyen az élő, holt vagy isten, kimerítő információkkal szolgálnak ezen olvasmányok, így akik szeretnék megismerni Ancaria világát, azok kellemes olvasmányokra lelnek bennük.

Felszerelések és képességek

A Sacred 2-ben, akárcsak a többi hack & slash játékban, kiemelt fontosságot kapott a tárgyhasználat. Hiszen megfelelően összeállított és menedzselt felszerelés nélkül nehezen boldogulnánk a játék későbbi szakaszában. Míg eleinte bőven megfelelnek az ellenfeleink által elhullajtott ócskavasak is, addig később már alaposan meg kell fontolnunk, hogy mit viselünk. Nem a látvány a lényeg, bár kétségkívül a női karakterek öltözéke még a legjobb védettséget biztosító páncélokban is elég kihívóra sikeredett. De egy High Elf máguslány bikiniben ne tévesszen meg senkit, hiszen még kivillanó cicikkel és szexis popsival is képes hatékonyan küzdeni varázslatainak segítségével.

A felszerelés ablak ismerős lehet más hack& slash RPG játékokból, felül láthatjuk karakterünk alapvető tulajdonságait, melyek alapján nyomon követhetjük a felszereléseink cserélésével bekövetkező változásokat. A különféle színek eltérő sebzés, illetve védelmi formákat jelölnek. Ez azért fontos, mert az ellenfeleink különféle típusú támadással rendelkeznek, melyek ellen ha nem rendelkezünk megfelelő védelemmel, hamar ledarálnak bennünket.

A Weapons (Fegyverek) érték a jelenlegi sebzésünk, azaz amennyiben az éppen kezünkben lévő fegyverrel megcsapjuk és el is találjuk ellenfelünket, akkor ennyit veszít életerejéből. Az Attack jelzi támadóértékünket, minél magasabb ez a szám, annál nagyobb eséllyel viszünk be találatot. A Defense a védelmi értékünk, ennek emelésével az ellenfeleink kisebb eséllyel tudnak minket megcsapkodni.

A Combat Art (Képesség) érték azt mutatja, hogy az éppen kiválasztott képességünkkel mekkora és milyen típusú sebzést tudunk okozni ellenfeleinken. Az alatta lévő értékek nevei a képesség függvényében változnak, jelen esetben a Spell Intensity érték azt befolyásolja, hogy mekkora eséllyel okozunk teljes sebzést a célponton. A Spell Resistance pedig a mi varázslatokkal szembeni ellenállásunkat jelzi, minél nagyobb ez az érték, annál kisebb eséllyel sebesülünk meg tőlük.

Az Armor (Páncél) értéke jelzi védettségünket a különféle típusú sebesülésekkel szemben. Ennek kiemelt jelentősége van, hiszen egyrészt minél magasabb, annál kisebb sérülést kapunk, másrészt pedig a védelem típusa is fontos. Például a méregsebzéssel rendelkező ellenfelek (pókok, zombik, stb.) esetében lényeges, hogy az Armor értékünk minél nagyobb százalékát tegye ki az ellene való védettség. A képernyő bal alsó sarkában láthatjuk a kiválasztott istenségünk által ránk ruházott képesség aktiválóikonját - erről később -, körülötte pedig egy 4x3 rekeszből álló tárolót. Ide tudjuk pakolni a különféle relikviákat, melyekkel védettségeket szerezhetünk a különféle sebzések ellen és felgyorsíthatjuk a képesség újratöltődési idejét.

Ez azért is nagyon praktikus, mert a négy tároló között egy gombnyomással tudunk váltani, így amennyiben minden különálló rekeszbe azonos védettséget nyújtó relikviákat teszünk, akkor a megfelelő védelmet gyorsan aktiválni tudjuk. Négy rekesz van, valamint négy védelem fajta - a fizikai sebesüléseken kívül -, ezek: tűz, méreg, fagy és mágia. Ha összefutunk egy sárkánnyal, csak aktiváljuk a tűz elleni védelmet és máris nagyobb esélyünk lesz ellene - persze nem csak ettől függ a siker, de megkönnyíti a dolgunkat. A relikviák között is van erősebb és gyengébb, ezeket szintén színekkel jelzik.

A karakteren lévő tárgyak mellett egy függőleges, 0-250% között mérő oszlopot láthatunk. Ez a képességeinknek/varázslatainknak a módosító értékét jelzi. Minél nehezebb a felvett öltözet, annál jobban lelassítja azok újratöltődési idejét (Regeneration Penalty). Ezt főleg a mágiát, valamint a sok harci képességet használó karakterek esetén fontos minél alacsonyabban tartani. Harcosok esetében a védelemért cserében nem akkora ár, ha kevesebbszer használhatjuk a képességeket, hiszen általában úgyis kaszabolunk fegyvereinkkel.

A tárgyakat egyszerűen tudjuk felvenni, csak fogjuk meg és húzzuk rá a megfelelő helyre (Vagy kattintsunk rá jobb gombbal). A felszereléseknek eltérő minőségük van, ezeket a nevük színéből tudjuk megkülönböztetni. A leggyengébb minőségűek a szürke színnel jelzett tárgyak, majd ezt követik a fehér, kék, sárga és végül a narancssárga cuccok, melyek már egész komoly összegeket érnek és általában nagyobb bónuszt adnak. Néha találhatunk zöld színnel jelzett tárgyakat is, ezek mindegyike egy összeállítás (Set, azaz szett) részei.

Minél több darabot szerzünk meg és viselünk egyszerre ezekből a készletekből, annál nagyobb bónuszt kapunk védelmünkre és képességünkre. Ha pedig sikerül a komplett összeállítást megszereznünk, akkor az utolsó darab felvétele után jócskán megnövekszik a kapott bónusz. Így tehát ezeket a tárgyakat érdemes ládánkban összegyűjteni. Különösen azért, mert a ládikónknak van személyes és közös rekesze is, tehát ha olyan zöld cuccot találunk, ami nekünk nem jó, akkor csak rakjuk bele a közös tárolóba és ha később másik karaktert indítunk, akkor hozzáférhetünk vele ezekhez a tárgyakhoz.

A fegyverekből és páncélokból sűrűn találunk olyanokat is, melyben különböző színű rekeszek találhatók. Ezekbe - mint a Diablo esetében is - különféle sebzést és védelmet nyújtó tárgyakat pakolhatunk. Ahhoz, hogy ezt megtehessük, fel kell keresnünk egy kovácsot, aki némi pénzért bepakolja nekünk a kiválasztott cuccot felszerelésünkbe. Viszont itt lehetőségünk van rá, hogy vissza ki is vegyük őket, de csak egy tárgyból egyet. Azaz ha olyan tárgyból akarunk kivenni valamit, amiben kettő vagy több ilyen van, akkor csak egyet választhatunk, a többi elveszik.

Most térjünk rá a képességekre. Más hack & slash szerepjátékoktól eltérően a Sacred 2-ben nincs úgynevezett Skill Tree, melyen fokozatosan válnak elérhetővé a komolyabb képességek. Ehelyett itt rúnákat találhatunk, melyekkel aktiválhatjuk és fejleszthetjük őket. Minél nagyobb szintű egy képesség, annál hatékonyabb, de persze egyenes arányban növekszik annak újratöltődési ideje is. Persze ahogy fejlődünk, ez folyamatosan redukálódik, ezenfelül van több módszer ennek csökkentésére. De általánosságban elmondható, hogy óvatosan kell használnunk a rúnákat, nem érdemes hirtelen megnövelnünk képességeink erejét, ha ezzel nagyon lecsökkentjük azok felhasználási gyakoriságát.

A rúnák nincsenek szinthez kötve, tehát akár egyes szintű karakterrel is lehet 6-os erősségű képességünk. Más kérdés, hogy ez esetben valószínűleg percekig várhatunk, míg újra tudjuk őket használni. Persze ez ritkán esik meg, annyi rúnát azért nem találunk, főleg az elején. A kalandozások közben sok olyan rúnához is jutunk, ami nem a mi kasztunk számára biztosít képességet. Bár ezeket pár aranyért el lehet adni, de nem érdemes, ugyanis a Rúnamestereknél beválthatjuk őket bármilyen, nekünk megfelelőre.

Persze ez nem úgy zajlik, hogy simán kicseréljük, fizetnünk kell érte. Sokat. Persze ez annak a függvénye, hogy mennyit ajánlunk fel érte cserébe. Egy rúnáért 125.000 aranyat kell fizetnünk, ha mi is egyet adunk. Ha kettőt, akkor már csak 25.000 arany, három esetén 5.000, míg 4 rúna cseréje egy szabadon választottra már csak 500 aranyba kerül. Az elején még ez is sok lesz, de később annyi rúnánk meg pénzünk lesz, hogy akár még a 25K-t is kifizetjük egy szabadon választott darabért.

A rúnákat is bepakolhatjuk fegyverekbe és tárgyakba, ekkor azok viselésekor kapjuk meg a képességbónuszt. A képességek között akadnak buffok is, melyeket a képernyő jobb alsó sarkán látható kis helyekbe tudjuk helyezni. Ezeket ki-be lehet kapcsolni rájuk kattintva, és szintén fontosak minden karakter számára. Akadnak közöttük sebzésnövelő, regeneráció idő-csökkentő, életerő-növelő, extra védelmet adó buffok, ezen kívül megidézhetünk familiárisokat is, akik harcolnak az oldalunkon. Most, hogy szóba került a harc, térjünk rá a küzdelemre és szintlépésre.

Harc és szintlépés

Az ellenfelekkel való küzdelem szintén egy meghatározó dolog a játékban. Akárcsak a Diablo esetében, a Sacred 2-nél is újratermelődnek játékállás betöltése után. A különféle régiók eltérő szintű ellenfeleket tartalmaznak, de aki követi a főszál vonalát, az nagyjából mindig saját szintjének megfelelő kihívással néz szembe. Ha pedig esetleg túl gyorsan haladnánk és beleszaladunk valami erősebb ellenfélbe, semmi gond, menjünk vissza egy korábbi helyszínre és picit még fejlődjünk ott, amíg elég erősek nem leszünk a továbbjutáshoz.

A harc kezelése egyszerű. Mint általában a hack & slash játékoknál már megszoktuk, itt is nagyrészt az egeret kell használnunk az irányításhoz. Az egér bal gombjával tudjuk kiválasztott fegyverünkkel csapkodni az ellent - mágusbot, nyíl és egyéb távolsági fegyver esetén messziről tüzelni rá -, a jobb gombbal pedig az aktív képességet vagy varázslatot használjuk. A képernyő alján láthatjuk középen az iránytűnket, mellette pedig bal oldalon a fegyverek, jobbra pedig a képességek/varázslatok aktiválására szolgáló helyeket. A CTRL nyomva tartása mellett akkor is tudunk támadni, ha nincs kijelölt célpont. Ez főleg a mágusok és távolsági fegyvereket használók számára hasznos, ugyanis a kilőtt lövedékek akkor is sebzik az ellenfeleket, ha pont belerohannak, viszont amennyiben a kijelölt célpont össze-vissza mozog, akkor nagy eséllyel elkerüli lövedékeink nagy részét.

A fegyverhelyekre lehet különféle összeállításban támadóeszközöket pakolni, ide általában célszerű eltérő sebzést biztosító darabokat összeválogatni. Akárcsak a páncél esetében, itt sem mindegy, hogy milyen típusú támadást hajtunk végre az ellenfeleken. Ugyanis némelyikük elég kemény védelemmel rendelkezik bizonyos sebesülésekkel szemben, például egy méregellenállással rendelkező pókot nehéz lesz méregalapú sebzést biztosító fegyverrel leküzdeni. Persze valamennyit sérül majd úgy is, hiszen 100%-os méregsebzést nem tudunk produkálni, de csekély annak valószínűsége, hogy komolyabb kárt teszünk benne ilyenkor.

A már megtanult képességeket a jobb oldalon lévő rekeszekbe pakolhatjuk. Akárcsak a fegyvereknél, mágiahasználók esetében itt is ajánlott többféle osztályú támadások közül választani - harci képességek és kombók esetén szinte mindegy. Az ellenfeleinket kijelölve részletes információkat kapunk arról, hogy pontosan mivel is állunk szemben. A kijelölőkör színe függ a köztünk lévő szintkülönbségtől, amikor ez fehér, akkor az ellenfél hozzánk képest túl gyenge, ezért alig kapunk érte XP-t. Zöld szín esetén már több tapasztalati pontot szerzünk legyőzésükkor, de még így is gyengébbek nálunk. Az optimális szín a sárga, ekkor nagyjából velünk egyszintűvel csapunk össze, normál mennyiségű XP-ért. Végül pedig a piros körrel jelölt ellenfelek erősebbek, mint mi vagyunk, legyőzésükért megnövelt XP-bónusz üti a markunkat.

A célpont kijelölésekor egy részletes ablak jelenik meg, benne láthatjuk az ellenfél nevét, kasztjának típusát, szintjét, életerejét, valamint két színes csíkot alul és felül. Ezek a sebzésük és védelmük típusát jelzik. Az alsó mutatja a pajzsot, tehát lehetőleg igyekezzünk olyan támadást választani ellene, ami itt nem vagy kis mértékben szerepel, arra érzékeny a célpont. A felső csík arról informál bennünket, hogy milyen típusú támadással rendelkezik az ellenfél. Ez ellen úgy védekezhetünk, hogy olyan páncélzatot állítunk össze, ami az ellen a típus (szín) ellen véd legjobban, ami itt látható.

Az ellenfelek között akadnak Champion (Bajnok) és Boss (Főnök) besorolásúak is, előbbieket általában arról ismerhetjük fel, hogy sárga színű "csillámlás" fut végig testükön, valamint az információs sávban sárgával szerepel a nevük. A Bossok egy egészen más szintet képviselnek, esetükben a képernyő tetején jelenik meg az információs sáv, jóval nagyobb és díszesebben kidolgozott formában. Ezek legyőzéséhez néhol már komoly taktikákat kell alkalmaznunk.

Amennyiben kellő mennyiségű tapasztalati pontot szerzünk, karakterünk szintet lép. Ekkor lehetőségünk van elosztani - szinttől függően - pár képesség, valamint egy tulajdonságpontot. A választható lehetőségek karakterenként eltérnek, így már annak megalkotásakor igyekezni kell nekünk megfelelő kasztú karaktert indítani. Ezeket a képességeket felsorolni nagyon sokáig tartana, így csak pár mondatban összefoglalom a lényeget. Összesen négy képességfajta létezik, ebből az első a választott karakter speciális képességeit tartalmazza, a többi három pedig általános képzettségeket takar, melyek a támadásra, védekezésre és általános képesítésekre (Lovaglás, alkímia, stb.) vonatkoznak.

Minden csoporthoz 10 darab megtanulható képesség tartozik, 5 elsődleges és 5 másodlagos. Ezek karakterenként változóak, hogy kinek melyik képzettsége milyen csoportba kerül. Az elsődleges képzettségek közül már második szinten tudunk magunknak választani egyet, viszont a másodlagosak csak akkor válnak elérhetővé, ha legalább 5 pontot ráraktunk azon osztály elsődleges képességeire. Minden karakter a 2., 3., 5., 8., 12., 18., 25., 35., 50. és 65. szinten tud új képességet választani.

A maximálisan elérhető szint 200, de ehhez a játékot nehezebb, Ezüst fokozatban kell játszani, hogy elegendő XP-t kapjunk az ellenfeleink után. Szintlépéskor kapunk tulajdonságpontokat is, 1-49. szintig egyet, 50-149. szintig kettőt és 150-200. szintig hármat. Ezekkel az alábbi tulajdonságokat tudjuk növelni:

  1. Strenght (Erő) = A közelharci nehézfegyverek sebzését és a velük való támadás sikerének esélyét (Találati arány) növelhetjük meg vele. Ezek közül kivételt képeznek a tőrök, íjak, rövid kardok, mágusbotok és dárda jellegű fegyverek.
  2. Stamina (Állóképesség) = A harci képességek és kombinációk regenerálódási idejét gyorsítja meg, jellemzően a nehéz páncél viselése miatt lelassult karakterek számára fontos, akik ilyen képzettségekkel küzdenek.
  3. Vitality (Vitalitás) = Az életerőnket (Hit Points) növelhetjük meg vele, valamint minél magasabb az érték, annál jobban regenerálódik magától a HP sebesülés után. Elsősorban olyan karaktereknek ajánlott, akik közelharcban győzik le ellenfeleiket.
  4. Dexterity (Ügyesség) = A karakterünk védelmét jelentősen megnövelhetjük magas értékkel, valamint kiemelt fontosságú a távolsági, valamint a rövid közelharci fegyverek esetében (Lásd a Strenght leírásánál. Ami ott kivétel, az erre a csoportra vonatkozik). Megnöveli a találati pontosságot és a sebzést ezen fegyverek alkalmazása esetén, így például egy íjász karakternek fontos a magas ügyesség.
  5. Intelligence (Intelligencia) = Főként olyan mágiahasználók számára fontos, akik mágikus bottal felszerelkezve harcolnak. Megnöveli a botok és varázslatok sebzését, valamint annak esélyét, hogy a támadásaink teljes erővel fejthessék ki hatásukat. Ez azért fontos, mert minél nagyobb ez az érték, annál nehezebben tudnak ellene védekezni.
  6. Willpower (Akaraterő) = A mágikus sebzésektől, valamint azok másodlagos hatásaitól (meggyulladás, megfagyás, mérgezés, stb.) véd meg bennünket. Minél magasabb ez az érték, annál kevésbé leszünk rájuk érzékenyek és annál rövidebb ideig tart a hatásuk. Mágusok, valamint olyan karakterek számára ajánlott, akik kénytelenek sok mágikus sebzést elviselni megfelelő páncélzat nélkül.

Jól fontoljuk meg, hogy melyik értéket növeljük, mert utána már nem tudjuk azt módosítani! Igaz, nem kell megfelelően kijátszani a karaktert ahhoz, hogy sikeresek legyünk, de azért nem árt ha van némi tapasztalatunk RPG fronton, így nagyjából tisztában lehetünk az alapokkal.

Véleményem a játékról

Ez nem egy játékteszt, hanem csak egy kis nosztalgiázás a régi szép idők emlékére, amikor még igényes és tartalmas hack & slash játékok születtek. Sajnos a legutóbbi ilyen program, a Dungeon Siege III számomra csalódás volt, legalábbis az első két rész után. A Sacred 2 viszont méltó folytatása az első epizódnak, az Ice & Blood kiegészítéssel pedig végre megkapjuk azt, amit a készítők még utoljára letettek az asztalra. Szerintem érdemes kipróbálnia mindenkinek, aki a Diablo III megjelenésére várva kedvet kapott klikkelgetni.

A grafika még mai szemmel nézve is szép, a táj élettel teli, talán picit színes, de számomra meglehetősen hangulatos. A kamerát egészen a karakterünk háta mögé levihetjük, így akár TPS módban is harcolhatunk, de nem érdemes, mivel ilyenkor nem látjuk a hátunk mögül érkező ellenfeleket. A rengeteg küldetés pedig hosszú - több száz órányi - kikapcsolódást nyújthat azoknak, akik Karácsonykor nem tudnak mivel játszani.

Ami miatt pedig különösen megéri játszani a Sacred 2-vel, az a Blind Guardian nevű metál banda által előadott zene, ami tökéletesen illeszkedik a játék hangulatához. Dinamikusan változik, harc közben pedig néha olyan jó, pörgős számokat ad be a játék aláfestésnek, hogy az ember szinte keresi az ellenfeleket, csak hogy tudja azt tovább hallgatni. Íme egy kis ízelítő a külön ehhez a játékhoz készített számból, a Sacred-ből:

A komplett dalt a játékon belül egy koncerten mi is meghallgathatjuk, ugyanis az egyik küldetésünk nem lesz más, minthogy visszaszerezzük a banda tagjainak ellopott hangszereit a metál-rajongó élőhalottaktól. :-) Utána meghívnak a koncertjükre, ott adják elő a teljes számot.

Mindent összevetve én nagyon örülök, hogy sikerült megszereznem ezt a nálunk ritkaságszámba menő játékot. Aki teheti, mindenképp próbálja ki, ha Gold kiadást vagy Ice & Blood kiegészítést nem is tud szerezni, de az alapkiadású Sacred 2 is több száz órányi szórakozást ígér, és most már szinte fillérekért kapható.

Szintén ígéretes lehet egy esetleges fordítás elkészítéséhez, hogy tehetséges német programozók elkészítették a Sacred 2 Community Patch-et, melyben tovább tökéletesítették a játékot. Ráadásul ez már lehetőséget biztosít arra, hogy el lehessen készíteni az Ice & Blood magyarítását is. Az SG fórumán már képeket is találhattok a magyar verzióból.

Azóta történt