Mass Effect - Nosztalgia bemutató

Történet és bevezetés

Bizonyára kevés olyan olvasója akad a Gamepod oldalnak, aki ne hallott volna a Mass Effect trilógiáról. A BioWare 2007. november 20-án adta ki a játék első részét XBOX360-ra, majd végül PC-re is megjelent, majdnem egy évre rá, 2008. június 6-án. A második rész 2010. január 28-án érkezett PC-re és XBOX360-ra, majd ezt követően PS3-ra is megjelent egy évvel később, 2011. január 21-én. A Mass Effect 2-ről akkor készítettem egy bemutatót, viszont az első részről még nem született ismertető, ezért írom most ezt a kis nosztalgia tesztet.

A történet ismertetésénél igyekszem elkerülni a spoilereket, tekintettel azokra, akik még nem játszottak az első résszel. A kezdeti pár perc eseményeit nem befolyásolhatjuk, tehát mindenki hasonlóan éli meg az alább felsorolt cselekményt. Viszont aki egyáltalán nem szeretne semmit megtudni a történet elejéről sem, az ugorjon a legalsó kép alatti bekezdéshez.

A Mass Effect című játék 2183-ban játszódik, 35 évvel azután, hogy az emberek egy Marson tett expedíció során egy ősi faj, a Protiánok által hátrahagyott város romjai között fejlett technológiákat fedeztek fel. Megismerték a Tömeghatás Mező és a Nulladik Elem titkait, melyek segítségével lehetővé vált a fénysebesség feletti utazás. Ekkor találtak rá a Térköz Relékre is, melyek rendszere behálózza az egész galaxist, lehetővé téve akár több ezer fényévekre történő ugrást egy pillanat alatt. Az emberiség ezzel megkezdte terjeszkedését a csillagok között, melynek során sok idegen civilizációval lépett kapcsolatba és mostanra már elfogadott tagja lett a galaktikus szövetségnek. Habár akadtak köztük olyanok is, akiknek nem tetszett, hogy egy frissen felbukkant faj viszonylag rövid idő alatt ekkora eredményeket ért el, viszont az ellenségeskedés azóta egyre csökken.

A játék kezdetén megismerhetjük Shepard parancsnokot, aki épp egy rutin felderítőútra készül új állomáshelyén, a Normandia nevű csillaghajón. Velük tart egy Nihlus Kryik nevű Turián is, egyike a Fellegvár Tanácsa által alkalmazott Fantomoknak, akik egyfajta különleges titkos ügynökökként mindenre fel vannak hatalmazva küldetésük sikeres végrehajtása érdekében. A legénység tagjait feszélyezi az idegen jelenléte, hiszen a Normandia a Szövetség legmodernebb hajója, félnek, hogy talán kémkedni küldték.

Shepard parancsnok később megtudja, hogy nagyon is jó oka van Nihlus fedélzetre jövetelének, valamint annak is, miért éppen a Szövetség legmodernebb hajóját küldik egy egyszerűnek tűnő rutinfeladat megoldására. David Anderson kapitány, a Normandia parancsnoka egy négyszemközt tartott eligazításon közli Sheparddel, hogy elő lett terjesztve Fantom beosztásra, és Nihlus azért van a hajón, hogy kiértékelje a teljesítményét. A küldetés pedig, amire most indulnak, erre épp megfelelő lesz, ugyanis sokkal komolyabb dologról van valójában szó, mint egy sima rutinrepülés.

SPOILER VÉGE! Innen kezdődik el maga a játék, Shepard két társával, Jenkins-szel és Alenko-val együtt elindul a küldetésre, melynek során az egész galaxis sorsát eldöntő felfedezést tesznek. Most térjünk rá a játék kezelésének ismertetésére, azok kedvéért, akik még nem játszottak egyik résszel sem. Akik már próbálták a Mass Effect 2-t, azoknak is érdemes egyszer legalább elővenni az első részt, hiszen sokkal másabb élmény úgy átélni a folytatást, hogy az általunk itt hozott döntések függvényében módosul benne a történet.

Grafika és beállítások

Telepítést követően a Mass Effect mintegy 10,2 GB helyet foglal el merevlemezünkön, ami sok tartalommal kecsegtet és ebben nyugodtak is lehetünk. Jómagam jelenleg 34,5 óra játékidőnél tartok és még csak most megyek majd a Vermárra, ami után még jócskán van mit csinálni. Szóval akik ki akarják húzni a Mass Effect 3 megjelenéséig, de már unják a második részt ismételni, vegyék elő az első epizódot és nosztalgiázzanak egy kicsit. Érdemes.

A játék grafikája még mai szemmel nézve sem nevezhető csúnyának, különösen a karaktermodellek arcára és ruházatuk választékosságára helyezték a hangsúlyt. Sajnos a Mass Effect 2-ben már csak pénzért vehettünk magunknak egyedi páncélokat DLC-ben, de itt még meglehetősen sokféle felszerelésünk lehetett. Ráadásul társainkat is kedvünkre öltöztethettük, ami szintén sokat dobott az első rész hangulatán.

A különféle helyszínek kidolgozottsága néhol picit eltérő képet mutat. A lakott bolygók városai és helyszínei viszonylag részletesen ki vannak dolgozva, megtöltve járókelőkkel és levegőben suhanó járművekkel. A felderítetlen bolygókon azonban - még azokon is, ahol a történet szempontjából fontos küldetést hajtunk végre - néhol eléggé elnagyoltak az épületek. Ráadásul sok helyen ismétlődik ugyanaz a szoba, belső tér és épület, és ez picit ront a játék hangulatán. Szerencsére a játékélmény ezt feledteti.

A külső területeknél viszont érezhetően a méretre helyezték a hangsúlyt, különösen amikor a bolygók felszínét kutatjuk át erőforrások és küldetések helyének keresése közben. Bevallom őszintén, nekem viszont a Mékóval (Az a hatkerekű jármű, amit a második képen is láthattok) való terepralizás sokkal jobban tetszik még most is, mint a Mass Effect 2-ben a felszín szkennelése ásványok után. Ráadásul sokkal hangulatosabb leszállni a bolygók felszíneire és ott járművel közlekedni a helyszínek között, azután pedig gyalog felderíteni a roncsokat és épületeket, mint az unalmas szkennelés.

A második részben ezt az érzést a Hammerhead nevű DLC-vel próbálták valahogy visszahozni, ami bár nem sikerült olyan hangulatosra, mint az itteni hatkerekűvel való felderítések, mégis kellemes színfoltnak bizonyult a sok szkennelés mellett. Szerencsére itt annál jobb az ásványok felderítése. Érdemes bejárni a helyszíneket, hiszen rengeteg lelőhelyet - és ezzel sok pénzt - találhatunk azok felderítésével. Ráadásul sok gyűjtögetős feladat is van, amikben különféle tárgyakból kell bizonyos mennyiséget megtalálnunk, ez tovább fokozza a felfedezés örömét.

A játék irányítása nem túl bonyolult, szinte csak pár billentyűre és az egérre lesz szükségünk, nem kell zongorista ujjakkal rendelkeznünk a Mass Effect megfelelő irányításához. Most lássuk ezt picit részletesebben, azaz következzék a menürendszer bemutatása.

Menürendszer és irányítás

A Mass Effect-et könnyen lehet vezérelni, aki játszott már TPS (Külső nézetes) játékkal, annak valószínűleg nem fog gondot jelenteni. De miután az irányítás teljes mértékben testre szabható, gyakorlatilag bárki képes vele elboldogulni. A fontosabb dolgok, melyekre szükségünk lesz a mozgáson kívül, az a stratégiai ablak, a dialógusmenü, csapattagjaink és Shepard felszerelései és szintlépési képernyőjük, valamint a küldetéseinkkel kapcsolatos térképek és feljegyzések.

Kezdjük a legfontosabbal, a taktikai képernyővel. Játék közben a SPACE billentyű megnyomásával tudjuk előhozni ezt az ablakot, ahol utasítást adhatunk csapattársainknak, valamint használhatjuk saját és az ő képességeiket is. A képernyő jobb, bal és alsó oldalának közepén látjuk csapattagjaink képességének és fegyvereinek listáját. Ha azt szeretnénk, hogy valamelyikük fegyvert váltson vagy használja valamelyik képességét, szimplán csak rá kell kattintanunk a megfelelő ikonra.

Azért fontos ez, mert bár nem minden karakter rendelkezik képesítéssel minden fegyverhez és eszközhöz, de attól még használhatják azokat. Néha előfordul, hogy öltöztetésük közben olyan aktív fegyver marad náluk kiválasztva, amit nem tudnak hatékonyan használni, pár lövés után túlmelegszik a kezükben. Ezért mindig figyeljünk oda, hogy a képzettségeiknek megfelelő fegyverrel lássuk el őket.

A képernyő bal felső sarkában látunk nyolc gyors-gombot is. Ha valamelyik képességünket - vagy akár a csapattársainkét is - hozzájuk rendeljük, akkor azt egy gombnyomással, azonnal aktiválni tudjuk az 1-8 billentyű lenyomásával. Ahhoz, hogy egy képességet gyors-gombra tegyünk, szimplán csak rá kell húzni egérrel az ikonját a kívánt helyre.

A bal alsó sarokban láthatjuk saját, valamint csapattársaink egészségét és védőmezejének erejét. Ha találatokat kapunk, akkor először a páncélunk által generált védelem kezd el csökkenni, majd amennyiben nem vonulunk időben fedezékbe, akkor az egészségünk is apadásnak indul. Amennyiben Shepard meghal, tölthetjük vissza a korábbi mentést, de csapattársaink esetében fel lehet őket akár harc közben is éleszteni, ha megvan a megfelelő képzettségünk.

Persze nem kell kétségbe esni akkor sem, ha leamortizálnak bennünket, mire elérünk egy biztonságos helyet. Az erőnlétünket jelző csík mellett ugyanis találunk két másik ikont, amelyek a nálunk lévő gránát és medigél (gyógyító zselé) mennyiségét mutatja. Utóbbival tudjuk erőnket harc közben helyreállítani, de vigyázzunk, mert ha egyet elhasználunk, utána várnunk kell picit, mielőtt ismét gyógyíthatunk magunkon.

Még két fontos kijelző található itt: az egyik az életerőnk felett látható fegyverikon, ami a kezünkben lévő puskák melegedését mutatja. Amikor tüzelünk, melegszenek a fegyverek és amennyiben túl sokáig tüzelünk velük egyhuzamban - vagy szimplán csak nincs megfelelő képzettségünk - rohamosan elkezdenek forrósodni. Ha ez bekövetkezik, egy ideig nem tudunk tüzelni, amíg a fegyver újra le nem hűl.

Utoljára még meg kell említenem a jobb alsó sarokban látható radarunkat is, melyen jelölve vannak a közelben lévő fontos objektumok, használati tárgyak, küldetések céljai, NPC-k, ellenfelek, szóval minden hasznos információ. A fentebb felsorolt valamennyi kijelző állapota és az általuk jelzett adatok annak függvényében módosulnak, hogy miképpen fejlesztjük karakterünket, felszerelésünket és fegyvereinket. Mindjárt rátérek ezek ismertetésére, de előbb a dialógusmenüről ejtek pár szót.

Párbeszéd közben minimum három, maximum hat lehetséges válasz között dönthetünk az adott NPC-vel történő dialógusoknál. A válaszunkat az egér mozgatásának segítségével szelektálhatjuk ki egy kör alakú dialógusmezőben (Lásd alsó két kép). Általában lehetőségünk van jófiúként (Példakép cselekedet), közömbösként és rosszként (Renegát cselekedet) dönteni. A felső válasz általában jó, a középső neutrális, az alsó pedig negatív hozzáállás az adott szituációhoz.

A különféle cselekedeteink hatására példakép és renegát pontokat kapunk, melyek meghatározzák Shepard parancsnok jellemét. Ezenfelül amennyiben kellő mennyiségű pont gyűlt össze, valamint elég magasra fejlesztettük a megfélemlítés vagy elbűvölés képességünket, új válaszlehetőségek jelennek meg. Ezeket kékkel jelzik példakép, pirossal pedig renegát karakter esetén. Amennyiben ilyen választási lehetőségünk van, akkor a szorultabb vagy fontosabb helyzeteket könnyebben megoldhatjuk segítségükkel.

Felszerelések és fejlesztések

A Mass Effect első részében lehetőségünk van minden csapattársunk felszerelését megváltoztatni. Jobban mondva, muszáj lecserélnünk őket egyre erősebbre és hatékonyabbra, hogy legyen esélyünk a fokozatosan nehezebbé váló kihívásokkal szemben. Ráadásul a fegyverek, páncélok és mindenesek cseréje csak egyik része a dolognak, a megszerzett felszereléseket bővíteni is tudjuk különféle modulok segítségével, melyek azok hatékonyságát növelik. Lássuk most a karakterek felszerelési képernyőjét (I).

Karakterünk egész alakos portréján nyomon követhetjük az öltözékek, fegyverek és egyéb kiegészítők cseréje nyomán bekövetkező változásokat. A bal alsó sarokban láthatjuk a csapat tagjainak névsorát, itt tudjuk kiválasztani hogy melyikőjüket kívánjuk felszerelni. Jobb oldalon fent két tárgyinformációs mezőt láthatunk, egyikben a jelenleg viselt, míg másikban az éppen kiválasztott tárgy adataival. Így tudjuk összehasonlítani, hogy egymáshoz képest milyen eltéréseket mutatnak (Magyarán hogy megéri-e a régit lecserélni az újra).

Közvetlenül ezek alatt láthatjuk a felszereléseink csoportosítását jelző ikonokat, mellettük az éppen kiválasztott típus (Páncél) nevét. Ezekre kattintva tudjuk megváltoztatni a különféle felszerelést (Balról jobbra: Gépfegyverek, Puskák, Pisztolyok, Mesterlövészpuskák, Gránátok, Mindenesek (Itt ezt Shepard nem használhatja, mert katona), valamint Páncélok. Amennyiben kiválasztunk egy csoportot, az ikonok alatt lévő menüben felsorolásra kerülnek a bele tartozó tárgyak. Ezek közül választhatjuk ki a felszerelni kívánt darabot, persze csak akkor, ha nem más fajra való, mint a mellékelt kép esetében.

A tárgymenü alatt láthatunk két gombot, a "Felszereléssel" vehetjük használatba a kijelölt tárgyat, ekkor felkerül a karakterükre. Mellette egy "Omnigél" nevezetű gomb foglal helyet, mellyel átalakíthatjuk a kiválasztott tárgyat omnigéllé (Ennek jelentőségéről majd később beszélünk). Legalul pedig a rendelkezésre álló erőforrásokat láthatjuk: a Medigéljeink, Gránátjaink, Omnigéljeink és Kreditünk (Pénzünk) mennyiségét.

A tárgyakon kívül találhatunk fejlesztéseket is, melyekkel az adott cucc képességeit javíthatjuk fel. Fegyverek esetében ez általában erősebb lövedékeket, lassabban melegedő fegyvereket, különleges lőszertípusokat, radarfejlesztést és egyéb hasonló extrákat jelent. Páncéloknál ezek az extrák főleg az életerő-regenerációban, sebzésvédelemben, pajzsenergia-erősítésben és a különféle káros behatások elleni védelmekben nyilvánulnak meg.

A különféle fejlesztések a tárgyak összehasonlítási mezejében találhatóak meg, az éppen viselt daraboknál. Itt kis négyzeteket láthatunk, amikre rákattintva előjön azoknak a modifikációknak a listája, melyekkel rendelkezünk. Itt mindegyikről részletes leírást kapunk és eldönthetjük, hogy melyiket szereljük fel végül fegyverünkre vagy páncélunkra.

A kiegészítőknek, csakúgy mint az összes többi tárgynak (Beleértve a páncélokat és fegyvereket is) összesen 10 erősségi fokozata van, melyeket római számmal, I-X-el jelzik. Minél erősebb egy adott tárgy, annál nagyobb extra védelmet, sebzést és egyéb bónuszt biztosít. Végül essen szó a különféle zárt ajtók, ládák, valamint egyéb kinyitható/felfedezhető dolgok hatástalanításáról, melyben kiemelt szerepe van a fentebb már említett Omnigélnek.

De előbb lássuk a hagyományos módszert: a védelmek általában három osztályba vannak sorolva (Könnyű, közepes, nehéz), melyek feltöréséhez rendelkeznie kell a csapatunk tagjainak kellő képesítéssel. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy amikor a küldetés elején kiválasztjuk csapattársainkat, akkor igyekezzünk olyanokat magunkkal vinni, akinek szakértelmére az adott helyszínen szükségünk lehet.

Például amikor egy bolygó felszínére szállunk le a Mékóval, hogy felderítsük a környéket ásványok és lezuhant roncsokból kinyerhető idegen technológiák után, vagy olyan feladat végrehajtására készülünk, ahol be kell törni valahová, mindenképpen vigyünk magunkkal egy technikai szakértőt (Pl. Tali), ugyanis a zárakat csak úgy tudjuk feltörni, ha rendelkezünk legalább egy csapattaggal, aki ért hozzá. Ellenkező esetben egy "Alacsony képzettség" felirat figyelmeztet minket, hogy nem tudunk velük mit kezdeni.

Amennyiben megvan a kellő képesítés, nekiállhatunk feltörni a védelmet. Ezt nem mindig kell szó szerint érteni, de a játékban ugyanazt a minijátékot kell játszani a különféle zárt ajtók feltörésétől kezdve az idegen technológiák kinyerésén át egészen az ásványok megvizsgálásáig. Ez pedig nem más, mint egy céltábla alakú, narancssárga akadály-cikkelyekkel tarkított mező, melyben piros cikkelyek forognak. A feladatunk annyi, hogy a kék nyilat irányítva eljussunk a kör középpontjába, kikerülve az akadályokat, természetesen mielőtt letelne az időnk.

A sárga cikkelyek szimpla akadályok, azonban egy forgó piros cikkelyekhez érve az a nyilat kilöki egészen a legkülső körbe és kezdhetjük elölről az egészet. A nyilat az egérrel tudjuk mozgatni körbe, a bal gombbal pedig előre tudunk vele haladni. Amennyiben sikerül eljutnunk középre, a zár kinyílik (vagy az épp teljesíteni kívánt feladat sikerül). Aki rendelkezik sok Omnigéllel, annak nem kell ezzel szenvednie, hiszen a zárak hatástalaníthatók bizonyos mennyiségű alapanyagért cserében. Ezért aztán aki nem akarja erre vesztegetni az idejét, az alakítson át minél több tárgyat Omnigéllé és könnyebb dolga lesz.

Küldetések, térképek és szintlépés

Mivel a Mass Effect voltaképpen egy akció-RPG játék, ezért a szimpla lövöldözésen túl foglalkoznunk kell egyéb feladatok teljesítésével is. Különféle küldetéseket bíznak ránk, sokat mi vállalhatunk el és akad olyan is, amibe szó szerint belebotlunk. Ezeket teljesítve tapasztalati pontokat kapunk, melyekkel fejleszthetjük karakterünk képességeit. Elsőként lássuk a küldetésképernyőt (J), mert tulajdonképpen itt tudhatjuk meg, hogy mit is kell csinálnunk.

Feladatainkat két csoportra osztva látjuk: küldetések és megbízások. A küldetések viszik előre a történet folyamát, teljesítésükkel haladunk előre a sztoriban. A megbízások egyfajta mellékküldetések, melyeket bár nem kötelező megoldanunk, plusz tapasztalati pontok és egyéb jutalmak reményében nem árt velük is foglalkozni.

Kiválasztott feladatunkra kattintva megjelennek annak részletei. Minden küldetés több alfeladatból is állhat, melyek közül az épp aktuálisról összefoglaló leírást kapunk. Ebből általában kiderül a küldetés célállomása, melyik rendszerben, pontosan melyik bolygón kell keresnünk a feladat megoldását.

A célbolygóra érkezve a Mékóval leszállhatunk annak felszínére - nagyobb városok esetén a Normandiával dokkolunk - és gyalog indulhatunk megoldani feladatainkat. Amennyiben közel vagyunk célunkhoz, úgy a jobb alsó sarokban lévő radarunkon megjelenik egy felkiáltójel, ami jelzi, hogy kivel kell beszélnünk, mit kell bekapcsolnunk és megmutatja az ehhez hasonló faladataink helyét is.

A bolygók felszínén közlekedve erre viszonylag hamar rátalálunk, hiszen a teljes terület egy szintből áll. Azonban a városokban és objektumokban csak akkor jelenik meg a célpont, ha megfelelő szinten állunk. Tehát előbb nem árt tájékozódni, hogy megfelelő helyen járunk-e. Persze gyalogszerrel közlekedve is rendelkezésünkre áll egy előhívható térkép (M), ami megkönnyíti tájékozódásunkat.

Ezen minden fontosabb hely be van jelölve, bal oldalon pedig jelmagyarázatot is találunk az egyes ikonokról és jelentésükről. Az egér bal gombját nyomva tartva tudjuk a térképet mozgatni, jobb gombbal pedig elhelyezhetünk egy irányjelzőt, ami után a radarunkon egy fehér nyíl jelenik meg, melynek segítségével könnyebben találunk a kívánt helyre.

Amikor megkapjuk a Normandia parancsnokságát és elindulunk kifelé a csillagok közé, a bolygók és rendszerek közti közlekedést egy Csillagtérkép nevű rendszer segítségével végezhetjük. Kezelése roppant egyszerű: bal gombbal közelítünk egy adott rendszerre vagy bolygóra, jobb gombbal pedig távolodunk tőlük. Az egérrel egy "célkeresztet" mozgatunk, mellyel kijelölhetjük a megtekinteni kívánt rendszert vagy bolygót.

A bolygókat érdemes átkutatni, ugyanis rendszerenként általában egyre le is szállhatunk és ott megbízásokat oldhatunk meg, valamint különféle egyéb feladatokat teljesíthetünk, melyek főleg gyűjtögetésből és felderítésből állnak (Találjunk meg X mennyiségű könnyűfémet, nehézfémet, gázt, stb.). Ezekért a feladatokért eredményeket (achievement) kapunk, melyek befolyásolják a Mass Effect 2 elején kapható jutalmainkat.

Amelyik égitestre nem tudunk leszállni, némelyiküket még így is átkutathatjuk, amennyiben megjelenik a "Felderítés" gomb a bolygó információs mezőjében. Ilyenkor szintén találhatunk lelőhelyeket, gyűjtendő tárgyakat és egyéb érdekességeket. A megoldott feladatok, felderített lelőhelyek, lelőtt ellenfelek és gyakorlatilag minden elért eredmény után kapunk tapasztalati pontokat (XP), melyekből ha kellő mennyiségű összegyűlik, szintet lépünk és kapunk pár képességpontot.

Megszerzett pontjainkat a karakterfejlesztő képernyőn (U) tudjuk elkölteni, ahol a kiválasztott kasztunk függvényében eltérő tulajdonságainkat és képzettségeinket tudjuk fejleszteni segítségükkel. Minden elköltött pont javítja tulajdonságainkat, ráadásul bizonyos mennyiség elköltése után elérhetővé válnak különleges képességek (Háromszöggel és Körrel jelölve a képen). Ezeket a képességeket tudjuk a taktikai képernyőn (SPACE) hozzárendelni gyorsbillentyűkhöz és/vagy onnan használni.

Most, hogy nagyjából áttekintettük a fontosabb feladataink végrehajtása érdekében végrehajtandó tennivalókat, térjünk rá egy szintén fontos - bár nélkülözhető - témára: a társainkkal való kapcsolatokra. Más szerepjátékokhoz hasonlóan itt is lehetőségünk van megismerni őket kicsit közelebbről, összebarátkozhatunk, sőt, akár párkapcsolatot is kezdeményezhetünk némelyikükkel. Sajnos itt még meglehetősen szűkös a kínálat, összesen hatan csatlakoznak hozzánk, a Mass Effect 2-ben ennél lényegesen több társunk lesz majd.

Kapcsolat a legénységgel

Miután a Mass Effect részben szerepjáték is, így a társainkkal való viszonyunk alapjaiban határozza meg irányunkban tanúsított viselkedésüket. Ráadásul némely esetben ennek a történetre is kihatásai vannak, elvégre egy lojális társat könnyebben győzünk meg cselekedeteink igazáról, még ha az esetleg az ő akarata ellen is van. Azonban ha ilyenkor nem rendelkezünk kellően magas meggyőző/megfélemlítő értékekkel, könnyen előfordulhat hogy szövetségesünk ellenünk fordul.

Csapattársainkkal nem árt időnként elbeszélgetni, hiszen egyrészt jobban megismerjük őket és történetüket, másrészt megtudhatjuk tőlük hogy miképpen vélekednek a kialakult helyzettel kapcsolatban. Azért is ajánlott jó kapcsolatot ápolni velük, mert minden társunknak van egy személyes küldetése is (Akárcsak a Mass Effect 2-ben), ám ezeket csak akkor osztják meg velünk, ha megfelelően közel kerülünk hozzájuk.

Mivel küldetések közben nem tudunk cseverészni, így a társainkkal való beszélgetésre azok között kell sort kerítenünk. A Normandia fedélzetén nyílik erre legtöbbször lehetőségünk, már a játék legelején megismerkedhetünk két fontosabb társunkkal, Kaiden Alenko hadnaggyal és Ashley Williams tüzérségi tiszttel. A hajót bejárva beszélgethetünk a személyzet tagjaival, többek között Pressly navigátorral, Jenkins közlegénnyel és Jeff "Joker" Moreau pilótával is, sok érdekességet tudhatunk meg tőlük a történettel kapcsolatban.

Az első küldetésünket követően visszatérünk a Fellegvár nevű hatalmas űrállomásra, ami az egész galaktikus társadalom központja, egyben a Fellegvár Galaktikus Tanácsának székhelye is. Az összes ismert faj képviselője megtalálható ezen az állomáson, melyet egy titokzatos, Őrzők névre hallgató, bogárszerű faj egyedei tartanak karban. Bár eleinte nem tudunk meg róluk sokat, a játék végére kiderül valódi szerepük és történetük. Itt találkozunk Donnel Udina nagykövettel, aki az emberi fajt képviseli a tanács előtt, valamint ekkor nyílik alkalmunk jobban elbeszélgetni parancsnokunkkal, David Andersson kapitánnyal is.

A Fellegvárban további három társsal gazdagodhat kis csapatunk. Elsőként egy Turián F-Véd nyomozó, Garrus Vakarian csatlakozik hozzánk, majd nem sokkal később megismerkedünk egy Krogan Hadúrral, Urdnot Wrex-xel is, végül pedig egy Kvarián hölgy, Tali'Zorah nar Rayya segítségére sietünk, aki végül szintén velünk tart küldetésünkre. Ezt követően a Fellegvárból ellátogatunk majd egy Protián ásatásra, ahol teljessé válik csapatunk, miután kimenekítettük az ott dolgozó fiatal Aszári tudóslányt, Liara T'Soni-t.

Nem véletlenül írtam lányt, ugyanis Liara "mindössze" 106 éves, ami faja mértékével nézve azt jelenti, hogy épphogy serdülőkorba lépett (Egy Aszári általában 1000 évig él). Mindezek ellenére pont vele lehet legkönnyebben románcot kezdeményezni, hiszen ezek a kecses lények szűznemzés útján szaporodnak, tehát képesek bármely faj bármilyen nemű egyedével úgymond "egyesülni". Ennek lényegét nehéz leírni, de ha megismerkedünk vele, részletesen elmagyarázza, miként zajlik ez a folyamat.

Miután Shepard parancsnok lehet férfi és nő is, így korábbi döntésünk függvényében van lehetőségünk csapattársaink közül kiválasztani azt, akihez közeledni szeretnénk. Ehhez általában csak annyit kell tennünk, hogy sokat kell vele beszélgetnünk, érdeklődjünk személyes múltja iránt, oldjuk meg az általa kínált feladatot. Végül, ha mindent jól csináltunk és ő is vonzódik hozzánk, a játék vége felé megtörténik az együttlét. A Mass Effect 2 és 3 története később szintén ennek függvényében módosul majd, hogy itt kivel jöttünk össze és kik azok, akik nem élték túl itteni kalandjainkat.

Férfi karakter esetén Liara mellett Ashley jöhet még szóba potenciális szeretőként, míg nőként játszva Alenko hadnagyot csábíthatjuk el - természetesen Liara nőként is meghódítható, nála nem számít karakterünk neme. A készítők eredetileg úgy tervezték, hogy férfiként is lehessen kalandba keveredni Alenko-val, valamint Ashley-t is elcsábíthattuk volna női karakterrel, végül ezt kivették, bár az ehhez készült hangfájlok még megtalálhatóak a játékban.

Természetesen a Mass Effect végigjátszható romantikázás nélkül is, viszont a személyes feladatokért járó bónuszok miatt mindenképp érdemes legalább baráti viszonyt ápolni csapattagjainkkal. Meg hát elég sok poént is hallhatunk közben - próbáljunk meg egyszerre udvarolni Ashley-nek és Liara-nak, pár csípős megjegyzést garantáltan kapunk egyikőjüktől. De a későbbi, történetre kiható változások miatt is érdemes megpróbálni.

Végszó és ajánlás

Mindent összevetve én bátran ajánlom minden Mass Effect rajongónak, hogy amennyiben nem játszottatok még az első résszel, okvetlenül pótoljátok be. Igaz, hogy a Mass Effect 2 és 3 is végigjátszható (lesz) mentések importálása nélkül is, azonban kétségtelenül sokkal jobb élmény személyesen átélni az előzményeket, mint belecsöppenni a dolgok közepébe.

Ráadásul most már mindkét rész szinte fillérekért kapható, és sokkal tartalmasabb szórakozást biztosít az első epizód végigjátszása, mint a Mass Effect 2 Genesis DLC megvásárlása, melyben egy 15 perces interaktív képregény során hozhatunk létre mentést, mintha játszottunk volna az előzménnyel.

A végigjátszást követően több, mint 40 óra aktív játékidőt töltöttem el a Mass Effecttel ismét, ráadásul még mindig nem sikerült megtalálnom minden lehetséges nyersanyagforrást és egyéb gyűjteni való kellékeket. A küldetésekből is volt pár, melyek sajnos befejezetlenek maradtak, mert időnként a továbbhaladást követően már nem térünk vissza bizonyos helyekre.

Aki tehát nagyon várja már a Mass Effect 3-at, de még nem játszott az első résszel, annak mindenképpen azt ajánlom, hogy a megjelenésig hátralévő két hónap alatt vigye végig az előzményeket, sokkal jobban megismeri a történetet, ráadásul a második rész egy picit akcióközpontúra sikeredett, itt még több RPG elemet tartalmazott a játék.

A BioWare ígérete szerint a Mass Effect trilógia zárófejezetében mindazokat a változásokat igyekeznek visszahozni, melyek kimaradtak a második részből. Ismét lesz lehetőségünk fejleszteni a fegyvereinket (Remélhetőleg az öltözékünket is, bár abból kiindulva, hogy a ME3 N7 CE ruhapakk DLC-t is tartalmaz, ez nem valószínű), valamint ismét jobban az RPG részre helyezik a hangsúlyt az akció helyett.

Meglátjuk, mi sül ki belőle. Mindenesetre én tutira megveszem a Mass Effect 3-at, de hogy a CE változatért hajlandó leszek-e fizetni 18K-t, azt még erősen meggondolom, pláne annak függvényében, hogy tavalyelőtt a Mass Effect 2 CE változatát 11K-ért hozták, postaköltséggel együtt. És abban sem volt több extra tartalom, mint a harmadik résznél.

Azóta történt

Előzmények