Hiányosságok, pozitívumok
Hiba van a játékban bőven. Vannak bosszantó apróságok, vannak kihagyott ziccerek és vannak grafikai gondok is. A bosszantó apróságok közé sorolható, hogy nincs villamos (ami pont logikusabb lenne, mint a metró), nincs buszsáv, a mentők és tűzoltók pedig állnak abban a dugóban, amit részben ők maguk hoztak létre. Alant egy szemléletes kép: egy nagy kórházhoz egy tucatnyi mentőautó tartozik, azok pedig tömött sorokban állnak szirénázva.
Kicsit magas az egy utcára jutó mentők száma [+]
Nem nagyon értem azt sem, hogy ha a játék fejlesztői létre tudtak hozni egy Cities in Motion 2 szintű tömegközlekedési szimulációt, akkor ebből miért nem emeltek át elemeket. Ott ugyanis lefelé is lehetett építkezni, aluljárókat, alagutakat tudtam létrehozni, itt kizárólag hidak emelhetők. Nagyban enyhíthetők lennének a közlekedési torlódások, ha a keresztirányú forgalmat le tudnám vinni a föld alá. De jól jönne, ha lenne menetrend, ha lehetne többféle busz és egyéb jármű között választani, ha az öböl és a folyók partjai között helyi hajójáratok mehetnének, ha a vonatot is le lehetne zavarni a föld alá… De persze nem tartom kizártnak, hogy egyszer majd a Cities: Skylines segítségével megalkotott városaink felbukkannak a Cities in Motion harmadik részében…
Gyalogoshíd az Operaház és a vasútállomás között [+]
Elég nagy hibának érzem azt is, hogy nincsenek kifejezett küldetések. Oké, lépkedünk szinteket, de ha valaki ügyes, akkor 5-6 órányi játék alatt el tud jutni a maximumra, onnantól meg már csak leginkább az a cél, hogy a spéci épületeket feloldja az ember. És utána nincs semmi. Persze ez az ilyen típusú játékoknál szinte mindig így van, de a CiM2-ben például voltak kampányok, amelyek valóban jelentettek kihívást. Ha már kihívás: a játék szerintem elég könnyű, viszonylag gyorsan átfordul pozitívba a zseton, egyedül az úthálózat okos megtervezése lehet tényleg feladat, de ezt az első város során úgyis mindenki el fogja rontani, a másodiknál viszont már sokkal előrelátóbban tervez majd az összes játékos. Van egyébként egy hardcore mod, amivel szívathatjuk magunkat.
Na, ilyen egy űrlift, ha esetleg nem lenne egyértelmű [+]
Grafikai anomáliák is akadnak, egyszer spottoltam repülő faszállító teherautót, a forgalomban résztvevő kocsik simán keresztbefordulnak egymáson, a hajók is egybe tudnak olvadni, ha pedig leszáll egy repülő, akkor a terminál épületéből sokan rögtön autóval hajtanak ki, ami egy meglepően új formája az intermodális csomópontnak, de a világban kevés helyen bevett gyakorlat. A turisták simán ostobák, az űrlift melletti buszmegállóban random pickeltem egy csávót, akinek a következő úticélja egy mini park volt az ipari zóna kellős közepén, közvetlenül a teherhajós kikötő mellett. A mini park — csak a rend kedvéért — egy 1x1 négyzetet foglaló fa plusz egy pad.
A buszmegálló népe megtekinti a repülő faszállítót [+]
Keveselltem az épületek opcióit is. A rivális SimCity például ad arra lehetőséget, hogy egy létesítményt bővítsünk, új szárnyat kaphat az iskola, új garázst a rendőrörs, ilyesmi. Itt ez nem pálya, egy iskola akkor is 300 tanulót fogad be, ha egyébként építhetnénk egy négyszeres méretűt is, mert hely lenne rá. Ezeken a számokon úgy tudunk csavarni, ha a támogatást fentebb toljuk, de ez minden iskolára vonatkozni fog, pedig lehet, hogy a kertváros szélére ledobott épületben csak 100 gyerek van csúcsidőben. Nincsenek nappalok, éjszakák (pedig a CiM2 ezt is tudja), nincsen időjárás, nincsenek évszakok. Nincsenek balesetek az utcákon, nincs tüntetés, nincs szmogriadó, ha nem fúj a szél, miközben olyan gyönyörű jelenetek kidolgozására simán volt idő, hogy a mentő megérkezik a helyszínre és két tag egy hordággyal grasszál, majd a sérültet berakják hátra. Közben a magas épületének a felén van helikopter-leszálló, helikopter viszont egy darab sincs. Kizárólag sirályok repkednek, de ott is ám, ahol a környéken sincs tenger. Az is elé fura, hogy bár az épületek méretei mondjuk a kocsikhoz és buszokhoz képest rendben vannak, egy mondjuk 8 szintes irodaházra kattintva megtudhatjuk, hogy itt 17-en dolgoznak. Az elég szellős. Egy ugyanekkora lakóháznál azt látjuk, hogy 18 család él itt, összesen 24 személyt számlálva. Én laktam ilyen lakópark-falanszterben, ott egy házban 117 lakás volt…
Fapados reptér - nem bővíthető és nincs is másfajta [+]
Persze bőven lehet sorolni az apró-cseprő, jópofa dolgokat. A parkolókba tényleg beállnak kocsival a közeli épületekbe igyekvő emberek. A parkokba is bemennek, a turisztikai látványosságoknál mindig vannak arcok, sokféle autótípus is van. Mondjuk az megint fura, hogy ha egy hatsávos út beletorkollik egy másik hatsávosba, akkor a kocsik egy sávban sorakoznak a dugóban, két-három sáv mellettük csont üresen tátong, ennyi erővel 2x1 sávos utcácskát is alájuk dobhattam volna. De kanyarodáskor mindenki indexel, a pályaudvarokon és a kikötőknél látszik, ahogyan lerakodják a konténereket, ha fafeldolgozóból kanyarodik ki egy teherautó, azon fatörzsek vannak, ha olajkútról, akkor azon pedig tartály.
A piros hajót a Costa Concordia korábbi kapitánya vezeti [+]
Jó játék a Cities: Skylines? Igen, noha nem tökéletes. Rengeteg fejlesztési lehetőséget tartogat, amelyeknek egy részét a júzerek simán hozzá fogják rakni a programhoz. Már most is sokféle épület, park, kereszteződés és mod tölthető le, egyik-másik nagyon hasznos. Magunk is alkothatunk ilyeneket. Ennél combosabb változtatások (mondjuk villamos beépítése a játékba) már kiadói-fejlesztői oldalról várható, a CiM2-höz is egy rakás DLC-t adtak ki, mérget vennék rá, hogy most sem lesz ez másképp. A CiM2-nél például így került be a játékba az Ikarus csuklósa, illetve a teljesen új járműkategóriaként létező monorail.
Még a térkép felét sem töltötte ki Saint Bog első verziója [+]
Kinek való? Elsősorban azoknak, akik egyébként is imádnak legózni, akár a szó szoros értelmében véve is. Egészen aprólékos szintig le lehet menni, kanyargós ösvénnyel összekötve két jelentéktelen parkocskát és azon filózni, hogy három, vagy négy bokor legyen-e az út mellett. Mindezek mellett komplex rendszerekben kell gondolkodni az úthálózat, a tömegközlekedés, a zónázás, a zaj- és légszennyezettség és a turizmus kapcsán. Szép és a jól működő várost egyszerre alkotni tényleg kihívás, és igen, én magam is néha percekig csak követtem egy buszt a menetrend szerinti útvonalán abban a városban, amit én alkottam meg. Kár, hogy Saint Bog csak virtuálisan létezett, a lakosok ugyanis egy idő után a helyi Twitterre azt írták, hogy ők a földi paradicsomban élnek.
A Cities: Skylines PC-n, Windows-ra és Ubuntu-ra, illetve Mac-re jelenik meg.
Pro:
- Óriási beépíthető terület
- Rengeteg módosítási lehetőség
- Változatos grafika és sokféle épület
Kontra:
- Nincsenek küldetések
- Több tömegközlekedési opció elfért volna
85
Bog