Cities: Skylines teszt

Hiányosságok, pozitívumok

Hiba van a játékban bőven. Vannak bosszantó apróságok, vannak kihagyott ziccerek és vannak grafikai gondok is. A bosszantó apróságok közé sorolható, hogy nincs villamos (ami pont logikusabb lenne, mint a metró), nincs buszsáv, a mentők és tűzoltók pedig állnak abban a dugóban, amit részben ők maguk hoztak létre. Alant egy szemléletes kép: egy nagy kórházhoz egy tucatnyi mentőautó tartozik, azok pedig tömött sorokban állnak szirénázva.

Kicsit magas az egy utcára jutó mentők száma
Kicsit magas az egy utcára jutó mentők száma [+]

Nem nagyon értem azt sem, hogy ha a játék fejlesztői létre tudtak hozni egy Cities in Motion 2 szintű tömegközlekedési szimulációt, akkor ebből miért nem emeltek át elemeket. Ott ugyanis lefelé is lehetett építkezni, aluljárókat, alagutakat tudtam létrehozni, itt kizárólag hidak emelhetők. Nagyban enyhíthetők lennének a közlekedési torlódások, ha a keresztirányú forgalmat le tudnám vinni a föld alá. De jól jönne, ha lenne menetrend, ha lehetne többféle busz és egyéb jármű között választani, ha az öböl és a folyók partjai között helyi hajójáratok mehetnének, ha a vonatot is le lehetne zavarni a föld alá… De persze nem tartom kizártnak, hogy egyszer majd a Cities: Skylines segítségével megalkotott városaink felbukkannak a Cities in Motion harmadik részében…

Gyalogoshíd az Operaház és a vasútállomás között
Gyalogoshíd az Operaház és a vasútállomás között [+]

Elég nagy hibának érzem azt is, hogy nincsenek kifejezett küldetések. Oké, lépkedünk szinteket, de ha valaki ügyes, akkor 5-6 órányi játék alatt el tud jutni a maximumra, onnantól meg már csak leginkább az a cél, hogy a spéci épületeket feloldja az ember. És utána nincs semmi. Persze ez az ilyen típusú játékoknál szinte mindig így van, de a CiM2-ben például voltak kampányok, amelyek valóban jelentettek kihívást. Ha már kihívás: a játék szerintem elég könnyű, viszonylag gyorsan átfordul pozitívba a zseton, egyedül az úthálózat okos megtervezése lehet tényleg feladat, de ezt az első város során úgyis mindenki el fogja rontani, a másodiknál viszont már sokkal előrelátóbban tervez majd az összes játékos. Van egyébként egy hardcore mod, amivel szívathatjuk magunkat.

Na, ilyen egy űrlift, ha esetleg nem lenne egyértelmű
Na, ilyen egy űrlift, ha esetleg nem lenne egyértelmű [+]

Grafikai anomáliák is akadnak, egyszer spottoltam repülő faszállító teherautót, a forgalomban résztvevő kocsik simán keresztbefordulnak egymáson, a hajók is egybe tudnak olvadni, ha pedig leszáll egy repülő, akkor a terminál épületéből sokan rögtön autóval hajtanak ki, ami egy meglepően új formája az intermodális csomópontnak, de a világban kevés helyen bevett gyakorlat. A turisták simán ostobák, az űrlift melletti buszmegállóban random pickeltem egy csávót, akinek a következő úticélja egy mini park volt az ipari zóna kellős közepén, közvetlenül a teherhajós kikötő mellett. A mini park — csak a rend kedvéért — egy 1x1 négyzetet foglaló fa plusz egy pad.

A buszmegálló népe megtekinti a repülő faszállítót
A buszmegálló népe megtekinti a repülő faszállítót [+]

Keveselltem az épületek opcióit is. A rivális SimCity például ad arra lehetőséget, hogy egy létesítményt bővítsünk, új szárnyat kaphat az iskola, új garázst a rendőrörs, ilyesmi. Itt ez nem pálya, egy iskola akkor is 300 tanulót fogad be, ha egyébként építhetnénk egy négyszeres méretűt is, mert hely lenne rá. Ezeken a számokon úgy tudunk csavarni, ha a támogatást fentebb toljuk, de ez minden iskolára vonatkozni fog, pedig lehet, hogy a kertváros szélére ledobott épületben csak 100 gyerek van csúcsidőben. Nincsenek nappalok, éjszakák (pedig a CiM2 ezt is tudja), nincsen időjárás, nincsenek évszakok. Nincsenek balesetek az utcákon, nincs tüntetés, nincs szmogriadó, ha nem fúj a szél, miközben olyan gyönyörű jelenetek kidolgozására simán volt idő, hogy a mentő megérkezik a helyszínre és két tag egy hordággyal grasszál, majd a sérültet berakják hátra. Közben a magas épületének a felén van helikopter-leszálló, helikopter viszont egy darab sincs. Kizárólag sirályok repkednek, de ott is ám, ahol a környéken sincs tenger. Az is elé fura, hogy bár az épületek méretei mondjuk a kocsikhoz és buszokhoz képest rendben vannak, egy mondjuk 8 szintes irodaházra kattintva megtudhatjuk, hogy itt 17-en dolgoznak. Az elég szellős. Egy ugyanekkora lakóháznál azt látjuk, hogy 18 család él itt, összesen 24 személyt számlálva. Én laktam ilyen lakópark-falanszterben, ott egy házban 117 lakás volt…

Fapados reptér - nem bővíthető és nincs is másfajta
Fapados reptér - nem bővíthető és nincs is másfajta [+]

Persze bőven lehet sorolni az apró-cseprő, jópofa dolgokat. A parkolókba tényleg beállnak kocsival a közeli épületekbe igyekvő emberek. A parkokba is bemennek, a turisztikai látványosságoknál mindig vannak arcok, sokféle autótípus is van. Mondjuk az megint fura, hogy ha egy hatsávos út beletorkollik egy másik hatsávosba, akkor a kocsik egy sávban sorakoznak a dugóban, két-három sáv mellettük csont üresen tátong, ennyi erővel 2x1 sávos utcácskát is alájuk dobhattam volna. De kanyarodáskor mindenki indexel, a pályaudvarokon és a kikötőknél látszik, ahogyan lerakodják a konténereket, ha fafeldolgozóból kanyarodik ki egy teherautó, azon fatörzsek vannak, ha olajkútról, akkor azon pedig tartály.

A piros hajót a Costa Concordia korábbi kapitánya vezeti
A piros hajót a Costa Concordia korábbi kapitánya vezeti [+]

Jó játék a Cities: Skylines? Igen, noha nem tökéletes. Rengeteg fejlesztési lehetőséget tartogat, amelyeknek egy részét a júzerek simán hozzá fogják rakni a programhoz. Már most is sokféle épület, park, kereszteződés és mod tölthető le, egyik-másik nagyon hasznos. Magunk is alkothatunk ilyeneket. Ennél combosabb változtatások (mondjuk villamos beépítése a játékba) már kiadói-fejlesztői oldalról várható, a CiM2-höz is egy rakás DLC-t adtak ki, mérget vennék rá, hogy most sem lesz ez másképp. A CiM2-nél például így került be a játékba az Ikarus csuklósa, illetve a teljesen új járműkategóriaként létező monorail.

Még a térkép felét sem töltötte ki Saint Bog első verziója
Még a térkép felét sem töltötte ki Saint Bog első verziója [+]

Kinek való? Elsősorban azoknak, akik egyébként is imádnak legózni, akár a szó szoros értelmében véve is. Egészen aprólékos szintig le lehet menni, kanyargós ösvénnyel összekötve két jelentéktelen parkocskát és azon filózni, hogy három, vagy négy bokor legyen-e az út mellett. Mindezek mellett komplex rendszerekben kell gondolkodni az úthálózat, a tömegközlekedés, a zónázás, a zaj- és légszennyezettség és a turizmus kapcsán. Szép és a jól működő várost egyszerre alkotni tényleg kihívás, és igen, én magam is néha percekig csak követtem egy buszt a menetrend szerinti útvonalán abban a városban, amit én alkottam meg. Kár, hogy Saint Bog csak virtuálisan létezett, a lakosok ugyanis egy idő után a helyi Twitterre azt írták, hogy ők a földi paradicsomban élnek.

A Cities: Skylines PC-n, Windows-ra és Ubuntu-ra, illetve Mac-re jelenik meg.

Pro:

  • Óriási beépíthető terület
  • Rengeteg módosítási lehetőség
  • Változatos grafika és sokféle épület

Kontra:

  • Nincsenek küldetések
  • Több tömegközlekedési opció elfért volna

85

Bog

Azóta történt

Előzmények

  • Bárki kipróbálhatja az új SimCity-t

    Megjelent a Maxis városépítő stratégiai játékának, a SimCity-nek egy kipróbálható tesztváltozata az Originen, adta hírül a kiadó Electronic Arts.

  • SimCity - előzetes

    Küszöbön az új SimCity megjelenése, ami sokak reménye szerint új etalont teremt a városépítő szimulációk világában.